Gå til innhold

Jeg er dritt lei medisiner og alt annet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i flere år prøvd diverse medisiner for å få bukt med depresjon, bruker nå Lamictal, Litium og Seroquel. Det virker som om jeg må leve med depresjon resten av livet. Er det mulig å komme til en punkt der man ikke kommer seg ut av depresjon? Det har toppet seg etter at jeg startet med Seroquel som gjør meg så intenst trøtt. I tillegg så er det mørketid og vinter. Hadde jeg hatt mulighet så kunne jeg sovet hele dagen. For ikke lenge siden sov jeg 22 av 26 timer. Så er det alle disse medisinene jeg tar som ikke gir tilfredsstillende effekt og mange bivirkninger. Har aller mest lyst til å slutte med medisinene for de blir tyngre og tyngre å ta. Ja, så er det Lamictal som smelter og smaker solbær. Hvem i verden har funnet ut at solbær det er fint å putte i medisinen? Egentlig er jeg dritt lei av alt, men jeg prøver å ikke synke for dypt. Har time i desember, men kan ring for å få time før, men nå som det er korona så funker ikke alt som det skal. Det fine er at jeg er sånn halvveis dau så jeg får minimalt med selvmordstanker og lyst til selvskading.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noe aktivitet å gå til om dagene? Min erfaring er at det er viktig. 

Anonymkode: 779a4...ef8

Skrevet

Har ikke så mye å komme med. Er sykt deprimert selv og eneste medisin jeg vet faktisk hjelper får jeg ikke fordi jeg ikke har diagnosen på papiret. Har faktisk tenkt å spørre om jeg kan få prøve ECT på nytt i morgen. For slik jeg holder på med planlegging og forberedelser for tiden er ikke bra. 

Angående Lamictal så kan du jo svelge de. Det gjør jeg. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe fast annet å være trener 1-2 dager i uka. Har barna som trenger oppfølging og omsorg, faren er ikke med i bildet. Hundene som må på tur. Jeg har ikke energi til å ha noen faste aktiviteter enn de jeg har nå. Sliter med å få gjort det jeg skal hjemme. Bare det å ta oppvasken er tungt. Prøver å snakke og være sosial med venner og familie, de har alltid betydd mye for meg og jeg ønsker å ta være på relasjonene slik at jeg plutselig ikke sitter der en dag uten noen. 

1 time siden, Glitter skrev:

Har ikke så mye å komme med. Er sykt deprimert selv og eneste medisin jeg vet faktisk hjelper får jeg ikke fordi jeg ikke har diagnosen på papiret. Har faktisk tenkt å spørre om jeg kan få prøve ECT på nytt i morgen. For slik jeg holder på med planlegging og forberedelser for tiden er ikke bra. 

Heldigvis har jeg diagnosene på papiret slik at det ikke er noen problem. Hvis jeg husker rett så finnes det enda en medisin jeg kan prøve som man må legge om kostholdet. Å legge om kostholdet for meg kan bli et problem siden jeg allerede spiser lite. ECT er noe jeg aldri kommer til å prøve, da vil jeg heller leve med depresjon.

Ja jeg svelger Lamictal, men likevel smaker det solbær. 

Skrevet
40 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg har ikke noe fast annet å være trener 1-2 dager i uka. Har barna som trenger oppfølging og omsorg, faren er ikke med i bildet. Hundene som må på tur. Jeg har ikke energi til å ha noen faste aktiviteter enn de jeg har nå. Sliter med å få gjort det jeg skal hjemme. Bare det å ta oppvasken er tungt. Prøver å snakke og være sosial med venner og familie, de har alltid betydd mye for meg og jeg ønsker å ta være på relasjonene slik at jeg plutselig ikke sitter der en dag uten noen. 

Heldigvis har jeg diagnosene på papiret slik at det ikke er noen problem. Hvis jeg husker rett så finnes det enda en medisin jeg kan prøve som man må legge om kostholdet. Å legge om kostholdet for meg kan bli et problem siden jeg allerede spiser lite. ECT er noe jeg aldri kommer til å prøve, da vil jeg heller leve med depresjon.

Jeg har fått ECT i 2017 uten effekt. Men jeg var midt i en livskrise da og i desperasjon så håper jeg det kan være verdt et forsøk nå. Hvis ikke vet jeg jo Ritalin fungerer, men som sagt ingen diagnose. 

Ja det er sant. Jeg hater også solbær. 😛

Skrevet
2 timer siden, Fionys skrev:

Jeg husker nevrologen min sa at det var mulig å søke om Lamictal som ikke smaker noe da jeg tok opp dette med ham som et problem (for det oppleves ille selv om det høres ut som en ørliten bagatell for andre), rett før det ble bestemt at medisinen likevel skulle seponeres. Mulig man da må søke om medisin på registeringsfritak e.l. Jeg holdt likevel ut å ta Lamictal med illesmakende solbær morgen og kveld i 7 år, og jeg fikk en teknikk der jeg la tablettene under tungen, fyller munnen med vann og svelger alt ned. Den metoden benytter jeg, mer eller mindre av gammel vane enda, selv om jeg nå ikke har brukt Lamictal på snart to år. Jeg bruker en annen medisin som er en brusetablett, og jeg visste at denne måtte jeg få ned uansett, så jeg bestemte meg for at smaken måtte jeg bare lære meg til å like åkke som. I dag synes jeg den smaker greit og kan like gjerne drikke det glasset med brusetabletten fremfor annen kullsyreholdig drikke f.eks. inntil et måltid.

Skrevet
5 timer siden, Glitter skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du ikke kan få medisiner som hjelper fordi du ikke har en spesifikk diagnose? 

Lamictal smaker grusomt, jeg brekker meg hvis jeg må svelge 200mg tablettene. Jeg har begynt å ta en t-skje med syltetøy og legge tabletten oppi. Da smaker jeg bare syltetøyet. 

Anonymkode: 3be3e...247

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du ikke kan få medisiner som hjelper fordi du ikke har en spesifikk diagnose? 

Lamictal smaker grusomt, jeg brekker meg hvis jeg må svelge 200mg tablettene. Jeg har begynt å ta en t-skje med syltetøy og legge tabletten oppi. Da smaker jeg bare syltetøyet. 

Fordi det er veldig strengt med B-preparater. Er Ritalin. Grunnen til at jeg vet det funker er fordi jeg tar testet det "svart". 

Ja ikke sant. Fatter ikke dette med solbær. Litt artig å lese at det ikke bare er meg som hater det der. 😛

Skrevet
4 timer siden, Glitter skrev:

Fordi det er veldig strengt med B-preparater. Er Ritalin. Grunnen til at jeg vet det funker er fordi jeg tar testet det "svart". 

Ja ikke sant. Fatter ikke dette med solbær. Litt artig å lese at det ikke bare er meg som hater det der. 😛

Ritalin er vel et A-preparat? Har faktisk brukt ritalin selv, men jeg har fått det på resept. Har ikke hatt noen effekt på depresjon for min del, hvordan hjelper det for deg?

Har møtt flere som hater smaken, skjønner ikke hvorfor de tilsetter en så grusom smak. Hadde vært mye bedre om tablettene var smaksløse. Går ut ifra at de har smak slik at det er lettere å få barn til å ta dem, men jeg kan ikke se for meg at noen liker smaken uansett. Det er i hvert fall unødvendig at 200mg tablettene har smak. Synes også at det er litt artig at det er så mange som hater smaken.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ritalin er vel et A-preparat? Har faktisk brukt ritalin selv, men jeg har fått det på resept. Har ikke hatt noen effekt på depresjon for min del, hvordan hjelper det for deg?

Har møtt flere som hater smaken, skjønner ikke hvorfor de tilsetter en så grusom smak. Hadde vært mye bedre om tablettene var smaksløse. Går ut ifra at de har smak slik at det er lettere å få barn til å ta dem, men jeg kan ikke se for meg at noen liker smaken uansett. Det er i hvert fall unødvendig at 200mg tablettene har smak. Synes også at det er litt artig at det er så mange som hater smaken.

Åja, ja det har du vel rett i. For min del letter det på depresjonen. Blir ikke like tung og ufokusert i hodet. Mindre tankekjør, mer tiltakslyst og slikt. Men jeg har prøvd forgjeves å få det på resept som en prøveperiode. Men de ser seg blind på annen problematikk jeg har. Veldig fortvilende å vite at det er noe der ute som hjelper, også får jeg det ikke. Menmen. Nytter ikke å diskutere på den noe mer. 

Skrevet

Møtte en fyr som fikk diagnose ADD. Han sa Ritalin var beste antidepressiva han noen sinne hadde tatt

Skrevet

Åja, ja det har du vel rett i. For min del letter det på depresjonen. Blir ikke like tung og ufokusert i hodet. Mindre tankekjør, mer tiltakslyst og slikt. Men jeg har prøvd forgjeves å få det på resept som en prøveperiode. Men de ser seg blind på annen problematikk jeg har. Veldig fortvilende å vite at det er noe der ute som hjelper, også får jeg det ikke. Menmen. Nytter ikke å diskutere på den noe mer. 

Har du bedt om ADHD utredning? Hvis du får god effekt av Ritalin bør jo det bety noe. Jeg får får også mindre tankekjør, blir mer fokusert og rolig, samtidig som jeg får mer motivasjon, tiltakslyst. Det er mye lettere å komme i gang med ting, og jeg klarer å konsentrere meg om det jeg gjør, og fullføre det. Så sånn sett så hjelper det på depressive symptomer, men ADHD gjør meg tiltaksløs, umotivert, distré og ufokusert uansett. Får du mer ro i hodet av Ritalin? Jeg har ved noen få tilfeller gitt Ritalin til noen uten ADHD, og de har blitt mer giret av det. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du bedt om ADHD utredning? Hvis du får god effekt av Ritalin bør jo det bety noe. Jeg får får også mindre tankekjør, blir mer fokusert og rolig, samtidig som jeg får mer motivasjon, tiltakslyst. Det er mye lettere å komme i gang med ting, og jeg klarer å konsentrere meg om det jeg gjør, og fullføre det. Så sånn sett så hjelper det på depressive symptomer, men ADHD gjør meg tiltaksløs, umotivert, distré og ufokusert uansett. Får du mer ro i hodet av Ritalin? Jeg har ved noen få tilfeller gitt Ritalin til noen uten ADHD, og de har blitt mer giret av det. 

Ja jeg får mer ro i hodet. Jeg kan bli mer pratsom hvis jeg er sammen med noen, overhodet ikke noen form for gira. Det er nettopp det. Jeg føler jeg blir mer stødig i meg selv. 

Jeg ble utredet i 2018. Var i grenseland for diagnosen. Men jeg er i stand til å fokusere skikkelig over korte perioder. Det vil ikke si at jeg ikke er plaget over lengre tid. Har alltid hatt problemer med å sitte i klasserom feks. Blir forstyrret av alt mulig. Som andre ikke ser ut til å ense. Osv. Uansett så har jeg jo testet det ut selv, men siden jeg "bestod" testen og ikke fikk diagnosen så får jeg ikke medisinen. 

Skrevet

Ja jeg får mer ro i hodet. Jeg kan bli mer pratsom hvis jeg er sammen med noen, overhodet ikke noen form for gira. Det er nettopp det. Jeg føler jeg blir mer stødig i meg selv. 

Jeg ble utredet i 2018. Var i grenseland for diagnosen. Men jeg er i stand til å fokusere skikkelig over korte perioder. Det vil ikke si at jeg ikke er plaget over lengre tid. Har alltid hatt problemer med å sitte i klasserom feks. Blir forstyrret av alt mulig. Som andre ikke ser ut til å ense. Osv. Uansett så har jeg jo testet det ut selv, men siden jeg "bestod" testen og ikke fikk diagnosen så får jeg ikke medisinen. 

Når du er i grenseland så synes jeg at det er litt rart at du ikke får en medisin som åpenbart hjelper deg. Jeg hadde ikke klart meg uten sentralstimulerende. Jeg blir ikke direkte mindre deprimert av å ta sentralstimulerende, men ADHD symptomene gjør meg mer deprimert, så jeg blir vel egentlig mindre deprimert når jeg er mindre plaget av ADHD selv om jeg ikke blir akutt bedre av å ta ritalin. 

Jeg kan også konsentrere meg skikkelig over korte perioder, hvis jeg er stresset nok, eller har nok press på meg. Kan også ha veldig god konsentrasjon hvis noen fascinerer meg veldig, eller det er kanskje mer at jeg blir så oppslukt at jeg ikke klarer å slutte å lese om det.  

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du er i grenseland så synes jeg at det er litt rart at du ikke får en medisin som åpenbart hjelper deg. Jeg hadde ikke klart meg uten sentralstimulerende. Jeg blir ikke direkte mindre deprimert av å ta sentralstimulerende, men ADHD symptomene gjør meg mer deprimert, så jeg blir vel egentlig mindre deprimert når jeg er mindre plaget av ADHD selv om jeg ikke blir akutt bedre av å ta ritalin. 

Jeg kan også konsentrere meg skikkelig over korte perioder, hvis jeg er stresset nok, eller har nok press på meg. Kan også ha veldig god konsentrasjon hvis noen fascinerer meg veldig, eller det er kanskje mer at jeg blir så oppslukt at jeg ikke klarer å slutte å lese om det.  

Ja jeg føler også det er rart, men kan jo ikke tvinge henne til å høre på meg. Men det gjør vondt fordi jeg stoler veldig på henne og nå er jeg misfornøyd og får dårlig samvittighet over å kjenne på misnøye ovenfor henne i tillegg til fortvilelse over å ikke bli hørt. 

Menmen. Det er bra du har hjelp i det. 

UtakknemligDiva
Skrevet
På 8.11.2020 den 17.06, AnonymBruker skrev:

Er man deprimert får aktiviteter ingen mening! Man blir et sånt vandrende tomt skall! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...