Gå til innhold

Flere som får dårlig samvittighet av å slite i disse tider?

Anbefalte innlegg

Jeg er suicidal. Alvorlig depresjon, angst, PTSD, dissosiasjon og bulimi er hverdagen min nå. Startet i behandling for ett år siden, har vært syk i over 20 år. Men det er så mange som er fysisk/psykisk dårlige nå, som dør, som sliter økonomisk(det gjør forsåvidt jeg også). Så dette gjør slik at jeg bare vil gi opp, spesielt på grunn av pandemien. Jeg fortjener ikke hjelp fordi det er så mange som har det så mye verre, spesielt flyktninger. Hva tenker dere om det? Setter pris på innspill ☺️

Hilsen K26

Anonymkode: e0f9e...eff

Fortsetter under...

Selv om vi er i en pandemi så skal vi ta psykisk helse på alvor som vi gjorde før pandemien. Ikke vær redd for å søke hjelp, det hjelper å snakke med noen som forstår følelsene dine. Suicidale tanker blir sett på som alvorlig, og ikke tenk på at du er «mindre viktig» for ditt liv er like viktig som alle andres!!

Anonymkode: 2c334...756

Ja, jeg får litt dårlig samvittighet. Særlig for min helseangst. Når det er folk som feks er i høyrisiko for alvorlig sykdom fordi de har nedkjørt immunforsvar etter cellegift feks.

Anonymkode: 67993...269

Vil ikke si jeg har dårlig samvittighet, men må innrømme jeg kjenner på skam over at staten har brukt flere millioner på meg....Bare ubetydelige meg liksom. 

Men jeg tenker ikke slik om andre. Jeg tenker ikke slik som deg TS. Pandemi eller ikke pandemi, ditt liv er verdt mer enn kroner og at du har fått plass i behandling tar ikke fra en annen person behandling. Det er fordi de har prioritert at du trenger det. Og alt dette gjelder vel meg også...

Annonse

5 timer siden, antidot skrev:

Kjenner også på dårlig samvittighet. Har avsluttet behandling ett par ganger fordi jeg føler jeg tar opp plass.

Ja, eller kanskje gjøre det motsatte - gå virkelig inn for å jobbe i terapi, stå i stormene og komme seg igjennom det koste hva det koste vil.

Jeg kunne ha sitert flere her som sier at de skammer seg, men kanskje vi kan bruke den følelsen av skam over å ta for mye plass eller være til belastning til noe positivt? Det er ikke slik at all følelse av skam er riktig. Vi mennesker kan ha tendens til å være mer streng mot oss selv enn vi ville ha vært mot andre. Det er ikke alltid til det beste for oss...

13 timer siden, Eva Sofie skrev:

Ja, eller kanskje gjøre det motsatte - gå virkelig inn for å jobbe i terapi, stå i stormene og komme seg igjennom det koste hva det koste vil.

Jeg kunne ha sitert flere her som sier at de skammer seg, men kanskje vi kan bruke den følelsen av skam over å ta for mye plass eller være til belastning til noe positivt? Det er ikke slik at all følelse av skam er riktig. Vi mennesker kan ha tendens til å være mer streng mot oss selv enn vi ville ha vært mot andre. Det er ikke alltid til det beste for oss...

Du har et godt poeng, skal ta det til meg 🙂

På 9.11.2020 den 9.18, Glitter skrev:

Vil ikke si jeg har dårlig samvittighet, men må innrømme jeg kjenner på skam over at staten har brukt flere millioner på meg....Bare ubetydelige meg liksom.

Har du vurdert å tenke at du kanskje ikke er så ubetydelig, i og med at staten gidder bruke flere millioner på deg?

9 minutter siden, Trine skrev:

Har du vurdert å tenke at du kanskje ikke er så ubetydelig, i og med at staten gidder bruke flere millioner på deg?

Den tanken er bare utrolig fremmed for meg, men jeg vet jo fra et rasjonelt perspektiv at jeg fortjener hjelp jeg også som alle andre, og at når de sier at prognose er usikker, men at det nok vil være behov for hjelp i flere år framover så betyr det at de har tenkt til å gi meg den hjelpen. Noe jeg fra et følelsesmessig perspektiv ikke kan begripe. 

Jeg synes ikke det er noe som helst poeng i ha dårlig samvittighet for å slite, og jeg synes ikke problemene dine er bagatellmessige i forhold hva andre sliter med. Jeg ser overhodet ikke noe umoralsk i at du prøver å gjøre det beste ut av ditt eget liv. Fint om du en dag finner overskudd til å hjelpe andre, men det er ikke bra for noen at du trøkker ned deg selv.

2 minutter siden, Glitter skrev:

Den tanken er bare utrolig fremmed for meg, men jeg vet jo fra et rasjonelt perspektiv at jeg fortjener hjelp jeg også som alle andre, og at når de sier at prognose er usikker, men at det nok vil være behov for hjelp i flere år framover så betyr det at de har tenkt til å gi meg den hjelpen. Noe jeg fra et følelsesmessig perspektiv ikke kan begripe. 

Jeg tror de aller fleste i Norge vil at systemet skal være sånn. Vi vil leve i en velferdsstat som hjelper de som trenger det. 

6 minutter siden, Glitter skrev:

Kanskje på tide å bli kjent med den 😊 Også trenger ikke følelsene dine begripe noe som helst, det er fornuften du bør høre på. Følelsene mener så mye rart, så de bør man ha begrenset tillit til. 

Annonse

10 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg tror de aller fleste i Norge vil at systemet skal være sånn. Vi vil leve i en velferdsstat som hjelper de som trenger det. 

Ja det er jo sant. Det vil jo jeg også. 

6 minutter siden, Trine skrev:

Kanskje på tide å bli kjent med den 😊 Også trenger ikke følelsene dine begripe noe som helst, det er fornuften du bør høre på. Følelsene mener så mye rart, så de bør man ha begrenset tillit til. 

Hehe nei det er også sant. Jeg er dog svært splittet eller fragmentert og lever i en konstant drakamp mellom "Glitter1" og "Glitter2". Som begge er veldig ulike og har veldig ulike perspektiv på verden. 

Nicklusheletida

Det er mange som sliter i disse dager, selv uten å være psykisk syk. 

Jeg er frisk, men synes det er  tungt nå med isolaajonen. Jeg er ikke deprimert, men blir mer og mer giddaslaus. Tror aldri jeg har vært latere og trøttere i hele mitt liv. 

Det er verre  nå enn det var i mars fordi det har pågått så lenge. Fikk akkurat melding fra Oslo kommune også som ber meg møte minst mulig folk. Ha ha, den var god. Dra til hel....

Men så er jeg heldig. Er frisk, har jobb og bor i verdens beste land.

Du bør ikke ha dprlig samvittighet fordi du er psyk, men jeg bør ha dårlig samvittighet, for jeg bare sutrer . 

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det er mange som sliter i disse dager, selv uten å være psykisk syk. 

Jeg er frisk, men synes det er  tungt nå med isolaajonen. Jeg er ikke deprimert, men blir mer og mer giddaslaus. Tror aldri jeg har vært latere og trøttere i hele mitt liv. 

Likevel misunner folk uføre som har det sånn år ut og år inn. Dem om det.

Anonymkode: 8a7c5...6bc

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å jo. De tror man bare ligger på sofaen og koser seg med Netflix og smågodt. 

Anonymkode: 60fc3...952

Det som ikke er kos er å være syk, noe man ofte er når man er uføretrygdet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...