Gå til innhold

Hva slags hjelp får dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke så mye, men kjøper en terapitime med privatpraktiserende  psykologspesialist ukentlig. Det funker og er tilstrekkelig hjelp. 

Anonymkode: 9ec82...32a

Hva koster det pr gang? 

Anonymkode: 803a0...379

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva koster det pr gang? 

Anonymkode: 803a0...379

Kr. 680,- for en klokketime. 

Dette er pris etter HELFO refusjon (så jeg får faktisk litt, jeg og!😇), men behandler mottar ikke driftstilskudd, derfor betaler jeg mellomlegget selv. 

Anonymkode: 9ec82...32a

Annonse

Annonse

Jeg har fast kontakt på DPS annenhver uke og fast kontakt i kommunen  annenhver uke, sånn at det for meg blir kontakt en gang i uka for den psykiske helsa. Jeg får også hjelp med medisiner levert av hjemmesykepleien. Fastlege for det meste kun for fysiske ting. 

Anonymkode: b8bb7...22c

Ambulerende tjenester en time i uka. Var egentlig 2 timer, men det orket jeg ikke. Men hvis det skjer noe spesielt, så får jeg hjelp. Jeg har valgt å bare forholde meg til en person, så det hender det er uker hvor det ikke kommer noen. Men jeg kan uansett kontakte dem på sms, eller ringe, men det skjer ikke 😅 Fastlegen har sluttet å følge meg opp fordi det ikke er nødvendig lenger. Hvis jeg holder på å dø, skal jeg nok klare å kontakte legen. 

Jeg går til ukentlige samtaler hos psykolog. Får medisiner i dosett av hjemmesykepleien hver 2. og 3. uke litt ettersom hva de får bestemt seg for (eller kommunepolitikerne finner er mest økonomisk lønnsomt til en hver tid). Ellers kontakt med fastlegen etter behov, men det går også mer og mer i e-konsultasjoner dersom det ikke gjelder saker det er viktig med dialog eller fysisk undersøkelse/blodprøve. Jeg har jo også personlig assistent som ruller og går hver uke, men ikke pga. det psykiske, grunnet fysisk funksjonshemning.

For min del har det de siste 5-6 årene vært mer oppfølgning og konsultasjoner vedr. min fysiske helse enn min psykiske helse og jeg føler vel at det er mine fysiske sykdommer (utenom funksjonshemningene) som gir meg mest begrensninger i hverdagen akkurat nå enn de psykiske lidelsene mine, selv om de kommer på en god plass nr. 2. Og til sist kommer funksjonshemningene, for de har jeg lært meg å leve et godt og tilpaset liv med.

Jeg snakket senest med samboeren min i dag om da jeg var på et opphold på Beitostølen for ca. 6-7 år siden. Der var vi en broket gjeng, dvs. en gjeng under 35 år med ulike  fysiske funksjonshemninger fra lett grad til svært alvorlig grad, som ble samlet på ett og samme sted i tre uker for å oppleve mestring gjennom ulike fysiske aktiviteter, og man fikk virkelig se at vi alle har vårt å streve med fysisk og kognitivt. Jeg sa til ham at på det stedet hadde jeg faktisk ikke blitt forbauset om jeg hadde sett en eller annen komme gående med sitt eget hode bærende under armen... Å se en løs arm ligge midt på bordet å slenge under formingsaktivitetene, var ikke uvanlig. Man utvikler sin egen galgenhumor på et slikt sted som er OK fordi det er fra og til to som deler samme erfaring.

Beklager avsporing. Burde vel ha gjort klokest i å slettet dette nederste, men lar det stå. Har kun fått noen få timers søvn siden lørdags morgen... Søvn er vanskelig til tider...

Regelmessig kontakt med hjelpeapparatet ser ut som er normen. Jeg får timer på DPS etter behov, det har gått alt fra 1 uke til 2 mndr mellom, etter jeg begynte på DPS.  Er fornøyd med å ha det slik. Ellers får jeg svar om jeg skriver meldinger når beh. er på jobb. Fastlege , ingen faste avtaler. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...