Gå til innhold

Psykiske lidelser påvirker fysisk Kupton?

Anbefalte innlegg

Jeg er 40 år kvinne som sliter med helseangst, panikkangst, generalisertangst, depresjon, PTSD. emosjonell ustabil pf. Ja og er ufør og har i mange år slitt med helseangst, og jeg merker når jeg har det verre psykisk med angst og bekymringer, så har jeg mer ubehag i kroppen. dvs varmefølelse uten feber, frysetokter, slapp, kvalm, ondt i hodet, ubehag i halsen og puster litt tungt. Ja får sykdomsfølelse, og det kan vare i flere uker. Så blir jeg bekymret om jeg har korona og må teste meg når jeg kjenner meg dårlig. Men er det rett og slett at kroppen påvirkes av psyken min negativt? Slik at jeg får disse symptomene? Når jeg har det bedre så føler jeg mindre på de enn når jeg er dårlig. Jeg tenker og hvor lenge skal jeg klare å holde ut denne korona usikkerheten, jeg er redd for å ikke tåle korona og dø rett og slett. Har tvangstanker også å slite med. Hva sier du Kupton? Jeg trenger et svar ang mine symptomer fysisk.

Anonymkode: dd8e1...422

Fortsetter under...

Ja jeg har hatt fysiske symptomer før ved dårlige perioder og. Mange år jeg har slitt psykisk. Skal til legen på torsdag og snakke med han da. Hver gang jeg har vært på butikken så tror jeg at jeg har blitt smittet av Korona. Klarer ikke slappe av på butikkene i det hele tatt. Når jeg har det bra psykisk så får jeg ikke slike symptomer. TS

Ja,  psykiske lidelser kan så absolutt påvirke fysisk form. Får også ofte feberfølelde i depresjonsperioder. Men er så heldig å ikke bekymre meg for om jeg feiler noe fysisk, eller.. i verste fall ber jeg om å få sjekka stoffskifte, og folsyre.

Ganske som å lese om meg selv,stress som varer i flere dager og jeg blir syk. Kjennes ut som halsbetennelse og verk i kroppen som ved forkjølelse/influensa. Varer alt fra en kveld, så frisk neste morgen, til flere dager. Så lei det, har hatt det sånn i mange år. Før tenkte jeg at stresset førte til nedsatt immunforsvar og at jeg ble smittet av virus så syk. Nå tror jeg at det er en infeksjon som ligger latent i kroppen og bryter ut når immunforsvaret bli nedsatt av stress. Hadde vært interessant å få et svar på hva det er og om noe kan gjøre for å bli kvitt problemet. 

Anonymkode: 33a00...a65

Ja, man kan føle seg elendig fysisk av psykiske lidelser/stress. Kan få sykdomsfølelse, fryse- og hetetokter, muskelverk, kvalme og mye mer. Det er faktisk mulig å få feber av stress også. 

Anonymkode: e8221...85a

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.11.2020 den 23.04):

Ja, man kan føle seg elendig fysisk av psykiske lidelser/stress. Kan få sykdomsfølelse, fryse- og hetetokter, muskelverk, kvalme og mye mer. Det er faktisk mulig å få feber av stress også. 

Anonymkode: e8221...85a

Ekspander  

Jeg var faktisk i en veldig vondt og stressende situasjon, og ble så dårlig fysisk og hadde faktisk 38,6 i feber husker jeg. Hadde ikke influensa eller forkjølelse eller noe. Så ja jeg tror fullt på at kroppen blir påvirket av psyken. Dem henger jo sammen så. TS

FjellOgDalar skrev (På 10.11.2020 den 19.18):

Det er nesten fascinerende hva psyken kan lure en til å kjenne på kroppen. Å bekymre seg veldig for en gitt sykdom, kan gi til forveksling like symptomer. 

Ekspander  

Ja, du har så rett. Jeg husker jeg en morgen litt skremt våknet opp og hadde dovnet bort i høyre hånd. Det var jo selvsagt et ubehagelig symptom de fleste av oss assosierer med noe alvorlig - meg inkludert - og jeg ble overtalt om å kontakte legen min samme dag, selv om jeg tenkte at jeg kunne se det an. Jeg fikk akutt time, men legen min som hadde kjent meg de siste 5 årene, mente at det trolig ikke var noen akutt fare. Jeg bestemte meg for å ikke søke på nettet etter symptomer på blodpropp i hjernen, men siste halvtimen før jeg skulle dra til legen, ble jeg for fristet og spurte Dr. Google. Der stemte jo mange av symptomene. Jeg ble selvsagt litt engstelig, forberedte meg på det verste og tenkte samtidig at "men jeg skal klare meg likevel, selv om det går galt".

Jeg påførte meg selv en masse bekymringer totalt uten grunn for det. Vi ufaglærte innen medisin og psykiatri er ikke egnet til å skille symptomer fra hverandre, se sammenhenger og se det kliniske bildet som en lege med 6 års utdanning, eller mer, samt en del år med klinisk pasientarbeid. Legen sjekket puls og blodtrykk som var fint. Sjekket følighet i hånden. Jeg husker godt han reiste seg opp og stilte seg ved siden av meg og la hånden på hodet. Jeg undret meg på hva som kom nå, leger driver sjelden med forbønn overfor sine pasienter, og han begynte istedenfor å vri frem og tilbake på hodet. Spurte om det ble noen endring nede i armen. Jeg husker ikke lenger hva som endret seg og orker ikke gå til dagboken for å sjekke det, men etter hodevridningen, kunne han konstatere at jeg trolig hadde fått noen nerver i klem i nakke- eller skulderpartiet som gjorde at armen dovnet bort. Helt ufarlig og det ville gå over av seg selv. Jeg ble lettet over å få stilt en så enkel diagnose, og legen hadde rett, armen ble normal etter tre-fire dager. Men det var første gang jeg var [i]så anspent[/i] i skuldrene at jeg fikk nerver i klem. Jeg er til vanlig ikke plaget med stramme muskler i nakke og skuldre, men i timene hos psykologen kan jeg i blant sitte alt annet enn avslappet, noe jeg hadde gjort dagen før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...