Gå til innhold

Resept på ritalin, fastlege

Anbefalte innlegg

Har for litt siden blitt utredet med ADHD hos psykriater og startet på medisiner for litt over en måned siden, var på kontroll hos fastlege og fikk resept der. I samråd med psykriater, som igjen snakket med lege skulle jeg prøve å trappe opp på litt større dose. Måtte få ny resept siden jeg gikk tom og kontaktet da lege som ville vente på å få det skriftlig før det ble skrevet ut større dose. Tok etterhvert kontakt for å få vite om jeg skulle fortsette med samme dose som før til jeg trengte ny resept igjen, fikk da som svar att det viste seg att psykriater ikke lenger hadde rett til å skrive ut medisiner og att jeg skulle få tilbakemelding når det ble avklart.

Så nå driver jeg på å grubler meg ihjel. Er bekymra for att jeg ikke får ut noen ny resept når jeg er tom for de jeg har nå, og er redd for att det nå blir stopp på medisiner og att jeg må inn til en ny spesialist og få en henvisning ett sted for så å vente i en evighet før jeg kommer inn for så å starte prosessen på nytt.

Er det noen som har vært borti en slik problemstilling før? Eller har noe greie på om hvordan slike prosesser foregår og hva fastlegen eventuelt må gjøre for få kunne skrive ut nye resepter til meg framover hvis det viser seg att det foreløpig ikke er lov? , og hvor lang tid det tar å finne ut av sånne ting for legen? 

Anonymkode: 4dfa9...2f3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457912-resept-p%C3%A5-ritalin-fastlege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen din har jo tillatelse til å skrive ut. Det må leger søke om så det har jo din lege gjort siden han har skrevet ut før. Spesielt at psykiater ikke har lov, må jo ha fått deler av autorisasjonen sin begrenset. Du må sikkert til ny spesialist, det bør du jo få komme til raskt siden du har startet på medisin. Er du utredet på et DPS? Da er det sikkert flere psykiatere der. Sikker på at det ordner seg, dessuten har du nok krav på det også.

Anonymkode: 7840c...415

Er utredet av privat psykriater med avtale. Ja det er jo litt rart att fastlegen allerede har skrevet ut resept til meg allerede om det ikke er lov. Hadde jeg vært i dps kunne det sikkert ikke blitt lange ventetider for å få en ny behandler men siden jeg ikke er der så må jeg sikkert på lang ventliste.. 

Endret av Myggspray

Uansett så bør det ikke ta lang tid, det er ikke din feil at det er rotet til. Kanskje du kan ta en telefon til pasient-og brukerombudet i ditt fylke? De er veldig hyggelige og behjelpelige. De vet sikkert rettighetene dine på dette området.

3 minutter siden, Myggspray skrev:

Takk for tipset🙂 det kan  gjøre hvis det ender med att fastlegen ikke kan skrive ut lenger

Det bør uansett ikke ta lang tid før legen finner ut av dette. Ring og mas! Lykke til🤗

Annonse

6 minutter siden, Myggspray skrev:

Synes det er fælt å drive å mase 😏 men jeg får nok gjøre det om jeg ikke hører noe snart 🙈

Ja, forstår det ikke føles så koselig, men noen ganger er det det som må til i dagens helsevesen. Skal garantere deg at andre maser mye mer enn deg om mindre viktige ting, så bare kjør på!

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, forstår det ikke føles så koselig, men noen ganger er det det som må til i dagens helsevesen. Skal garantere deg at andre maser mye mer enn deg om mindre viktige ting, så bare kjør på!

Ja, tror nok jeg må bite i det sure eplet og spørre. Er så utålmodig i tillegg🙈 så det å gå å vente på å få svar på noe når det noe jeg trenger å få avklaring på er ikke lett.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har for litt siden blitt utredet med ADHD hos psykriater og startet på medisiner for litt over en måned siden, var på kontroll hos fastlege og fikk resept der. I samråd med psykriater, som igjen snakket med lege skulle jeg prøve å trappe opp på litt større dose. Måtte få ny resept siden jeg gikk tom og kontaktet da lege som ville vente på å få det skriftlig før det ble skrevet ut større dose. Tok etterhvert kontakt for å få vite om jeg skulle fortsette med samme dose som før til jeg trengte ny resept igjen, fikk da som svar att det viste seg att psykriater ikke lenger hadde rett til å skrive ut medisiner og att jeg skulle få tilbakemelding når det ble avklart.

Så nå driver jeg på å grubler meg ihjel. Er bekymra for att jeg ikke får ut noen ny resept når jeg er tom for de jeg har nå, og er redd for att det nå blir stopp på medisiner og att jeg må inn til en ny spesialist og få en henvisning ett sted for så å vente i en evighet før jeg kommer inn for så å starte prosessen på nytt.

Er det noen som har vært borti en slik problemstilling før? Eller har noe greie på om hvordan slike prosesser foregår og hva fastlegen eventuelt må gjøre for få kunne skrive ut nye resepter til meg framover hvis det viser seg att det foreløpig ikke er lov? , og hvor lang tid det tar å finne ut av sånne ting for legen? 

Anonymkode: 4dfa9...2f3

Hvorvidt du må gjennomgå en ny utredning, tror jeg beror på hvorvidt utredningen du har gjennomgått er grundig og har blitt godt dokumentert.  Kanskje avhenger det også av hva som er grunnen til at psykiateren ikke lenger har rett til å forskrive medikamenter. Dersom grunnen er at han har skrevet ut for store doser sentralstimulerende på dårlig grunnlag, så vil jeg anta at du  kanskje må gjennomgå en ny utredning. 

Skjemaer, mange spørsmål og samtaler Gjennomgang av journalen min, skulle også ta en nevropsykologisk test men i samråd med en nevropsykolog ble det funnet ut att det ikke var nødvendig i og med att jeg tidligere har vært gjennom en slik test (resultatet av den tidligere testen viste att jeg hadde alle symptomer og vanskeligheter som det er med adhd, men det ble ikke gått noe videre med det.. var ikke i utredning for adhd da, og det eneste som ble gjort var att de skrev opp om hvordan ting kunne bli tilrettelagt i jobbsammenhenger i forhold til konsentrasjonsproblemer og slik) nevropsykologen som psykiateren var i samtale med mente att på grunn av veldig lang ventetid på å komme inn, og att det var lite sannsynlig att ny test ville vise noe annet så trengte jeg ikke å gå gjennom det på nytt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...