Gå til innhold

Tenker på å få hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt lyst på hund i mange år, men har valgt å vente med å skaffe meg en da jeg har leid leilighet der det ikke er lov med dyr i tillegg til at fremtiden har vært usikker. Men nå er ting litt mer på plass, så vurderer å prøve å finne noe å leie der jeg kunne fått hatt hund.

Tror det kunne vært veldig godt for meg å ha en hund, noe å ha ansvar for og jeg hadde kommet meg ut hver dag.

Noen som har noen tanker eller erfaringer å dele? Er litt nervøs for om det kanskje ikke er det rette valget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, antidot skrev:

Jeg har hatt lyst på hund i mange år, men har valgt å vente med å skaffe meg en da jeg har leid leilighet der det ikke er lov med dyr i tillegg til at fremtiden har vært usikker. Men nå er ting litt mer på plass, så vurderer å prøve å finne noe å leie der jeg kunne fått hatt hund.

Tror det kunne vært veldig godt for meg å ha en hund, noe å ha ansvar for og jeg hadde kommet meg ut hver dag.

Noen som har noen tanker eller erfaringer å dele? Er litt nervøs for om det kanskje ikke er det rette valget.

Elsker dyr 🙂 Har du tenkt noe på rase? Hadde en som hjalp meg gjennom mange år med angst og depresjon og var en god turkompis :) 

Anonymkode: dabab...250

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker dyr 🙂 Har du tenkt noe på rase? Hadde en som hjalp meg gjennom mange år med angst og depresjon og var en god turkompis :) 

Anonymkode: dabab...250

Ja, har tenkt på veldig mange forskjellige raser. Alt fra labrador til shiba, sheltie og belgisk fårehund. Akkurat nå har jeg landet på at jeg ønsker en voksen omplasseringshund, tror jeg. Så fint å høre 🙂

Skrevet

Er det realistisk at du har lyst til å gå tur hver dag? 

Mange hunder er ganske så masete hjemme selv om de får nok tur ,orker du det ?

Å være alene med hund kan være ganske så krevende, du må stå opp med den hver morgen og ut på tur om du er frisk eller syk.

Har du noen som kan hjelpe deg å passe hunden vis du skal bort? 

Du bør tenke på hvem som eventuelt skal passe hunden når du skal velge rase ,ikke alle ønsker  passe for eksempel en stor hund ,en som hårer mye ,eller som sikler mye eller som bjeffer på hver minste lyd.

Å ta imot en voksen omplassering hund kan gå helt fint,har gjort det selv flere ganger, men de kan også komme med en del problemer så ikke ta imot noen du ikke har kunnskap til å klare.

Anonymkode: f3bfc...985

Skrevet

Hva skjer med hunden hvis du plutselig må flytte? Det er ikke veldig enkelt å få tak i leiligheter der du har lov til å ha hund. I en leilighets som kanskje ikke er så veldig stor ville jeg gått for en liten hund. Det som er viktig å huske er at det er like mye arbeid med en liten hund som en stor. Anbefaler deg å låne en hund noen uker for å se om du fremdeles vil ha hund etter det.

Skrevet

Jeg har også lyst på hund, men ikke på en stund ennå. Det er veldig pågang på å få hunder nå, så du bør finne rasen du vil ha og sett deg opp på alle lister du finner. ventelister altså. Det ser jeg for meg å gjøre.

Anonymkode: b4a1f...dbd

Worrisome Plenty
Skrevet

Det er koselig å ha hund. Men dyrt og upraktisk. Jeg har hatt hund før, men skal ikke ha igjen.

Skrevet

Har selv hatt hund. Både da jeg var i parforhold og som singel. Savner å ha hund, men vil ikke ha slik  som situasjonen er nå. Skal jeg ha hund så må jeg enten være i et forhold (som er helt uaktuelt) eller bo i nærheten av datteren (Så hun kan steppe inn hvis jeg blir syk) 

Det koster dessuten en del å ha hund. 

Skulle jeg ha hatt en hund nå, så hadde jeg gått for en mellomstor. Har hatt store hunder tidligere (schæfer og golden retriever) Golden retrieveren var 1 år da jeg fikk den og den hadde blitt grovt mishandlet. Det var en krevende jobb å få den trygg, men den ble utrolig fin. Den beste hunden jeg har hatt. 

Hadde jeg vært yngre og friskere (fysisk) så hadde nok jeg også vurdert å skaffe meg hund.

Blir spennende å se hva du lander på. Det er utrolig mye glede med det å ha hund.

Skrevet

Min sønn som har ADHD og angst låner en hund for tiden. Det er både positivt og negativt. Han må gå en del tur men på dager da han er dårlig psykisk blir det ikke så mye. Da er hunden stresset og masete. Noen ganger vil han overnatte andre steder men kan ikke ta hunden med da føler han seg litt fanget. Denne hunden roter mye og bjeffer på alle som går forbi leiligheten. De han leier hos har påpekt dette. Hunden vil ha mye oppmerksomhet og det er dager der det blir for mye for min sønn men han kan ikke velge vekk hunden for det. Så ble hunden syk og det gikk tusenvis av kroner til veterinær. Mat , leker ol koster også penger. Men så er det jo selskap i en hund og man kommer i kontakt med andre som har hund. Dessuten kan det være viktig å lære seg å ta ansvar for andre enn seg selv. Det er en tilvenning uansett og de fleste blir svært glad i hunden sin. Personlig ville jeg ha valgt en katt. 

Anonymkode: 7bf5e...bc7

Skrevet
17 timer siden, antidot skrev:

Jeg har veldig lyst på hund. Men har ingen bosted å ha den på. Jeg må også finne et bosted hvor jeg kan ha hund for at det kan bli mulig  :)

Anonymkode: d8207...9ab

Skrevet

Hva med å passe hunder litt? 
hjemmekennel.no

Anbefaler dette!

Anonymkode: 8f32b...2bc

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det realistisk at du har lyst til å gå tur hver dag? 

Mange hunder er ganske så masete hjemme selv om de får nok tur ,orker du det ?

Å være alene med hund kan være ganske så krevende, du må stå opp med den hver morgen og ut på tur om du er frisk eller syk.

Har du noen som kan hjelpe deg å passe hunden vis du skal bort? 

Du bør tenke på hvem som eventuelt skal passe hunden når du skal velge rase ,ikke alle ønsker  passe for eksempel en stor hund ,en som hårer mye ,eller som sikler mye eller som bjeffer på hver minste lyd.

Å ta imot en voksen omplassering hund kan gå helt fint,har gjort det selv flere ganger, men de kan også komme med en del problemer så ikke ta imot noen du ikke har kunnskap til å klare.

Anonymkode: f3bfc...985

Ja, jeg tenker det er realistisk at jeg kommer til å gå tur hver dag, er glad i å gå tur og går som oftest tur hver dag allerede.
Mine foreldre har mulighet til å passe om jeg skal vekk. Jeg håper at jeg kan få en omplasseringshund uten problemer, selv om man nok ikke vet sikkert før man har overtatt den.

Skrevet
18 timer siden, Fionys skrev:

Hva skjer med hunden hvis du plutselig må flytte? Det er ikke veldig enkelt å få tak i leiligheter der du har lov til å ha hund. I en leilighets som kanskje ikke er så veldig stor ville jeg gått for en liten hund. Det som er viktig å huske er at det er like mye arbeid med en liten hund som en stor. Anbefaler deg å låne en hund noen uker for å se om du fremdeles vil ha hund etter det.

Veldig godt poeng. Har vurdert å vente til jeg har mulighet til å kjøpe, men ettersom jeg ikke får lån nå som jeg går på AAP kan det ta noen år. Lurt tips å låne hund, skal definitivt få prøvd det før jeg tar et endelig valg om å få hund eller ikke.

Skrevet
29 minutter siden, antidot skrev:

Veldig godt poeng. Har vurdert å vente til jeg har mulighet til å kjøpe, men ettersom jeg ikke får lån nå som jeg går på AAP kan det ta noen år. Lurt tips å låne hund, skal definitivt få prøvd det før jeg tar et endelig valg om å få hund eller ikke.

Ja det e lurt å låne hund først, det er mange som ikke er klar over hvor mye tid og penger de må bruke på en hund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...