Gå til innhold

Skal dere ta covid-19 vaksinen når den kommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat
49 minutter siden, Grendel skrev:

Det kan bli nødvendig med en ny nedstengning, men i mine øyne er det føleri og fjas å kreve nedstengning før det virkelig er nødvendig. Det ville ikke stått i forhold til noen ting om vi skulle holdt skolene stengt gjennom hele våren og høsten når det var liten smitte.

Landene som har taklet dette godt har åpne skoler nå og ikke noe behov for ny nedstengning. Grunnen er at de valgte hestekur i stedet for seigpining, som er den norske/europeiske/amerikanske strategien: I stedet for streng, men kortvarig nedstengning og så tilnærmet full åpning (mange asiatiske land), har vi valgt delvis nedstengning og så åpning før smitten er ordentlig slått ned, slik at vi sikrer oss at viruset aldri helt forsvinner. Det er nok i stor grad kulturell blindhet som gjør at vi ikke tar innover oss at andre land har løst dette mye bedre, og nå lever med langt mindre restriktive tiltak enn vi er nødt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Drømmeautomat skrev:

Landene som har taklet dette godt har åpne skoler nå og ikke noe behov for ny nedstengning. Grunnen er at de valgte hestekur i stedet for seigpining, som er den norske/europeiske/amerikanske strategien: I stedet for streng, men kortvarig nedstengning og så tilnærmet full åpning (mange asiatiske land), har vi valgt delvis nedstengning og så åpning før smitten er ordentlig slått ned, slik at vi sikrer oss at viruset aldri helt forsvinner. Det er nok i stor grad kulturell blindhet som gjør at vi ikke tar innover oss at andre land har løst dette mye bedre, og nå lever med langt mindre restriktive tiltak enn vi er nødt til.

Jeg mener vi hadde god kontroll på smitten med åpne skoler, men at den store tabben var å ha så åpne grenser. Det slår beina under hestekuren vi faktisk hadde. Det er det jeg mente med at vi har håndtert det godt med "et par unntak.".

4 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Og elefanten i rommet er innreisekontroll. Det var den veldig unødvendige "tabben" som ble gjort i sommer.  

Ja. Du kom meg i forkjøpet før jeg fikk postet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri mitt liv vært så lite forkjølet som i sommer og høst, har vel ikke vært det i det hele tatt. Det kan jo også ha sammenheng med at barna er blitt store, men tror også det har med smittevernet å gjøre. En velkommen "bivirkning" :) .

 

 

(har lite med vaksine å gjøre, altså...)

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grendel skrev:

Jeg mener Norge har håndtert dette helt suverent med et par unntak. Det gjenstår å se om tiltakene er strenge nok. De er ikke strenge nok til null dødsfall, men hittil har de vært så strenge at vi har færre dødsfall enn i et normalt år.

Det kan bli nødvendig med en ny nedstengning, men i mine øyne er det føleri og fjas å kreve nedstengning før det virkelig er nødvendig. Det ville ikke stått i forhold til noen ting om vi skulle holdt skolene stengt gjennom hele våren og høsten når det var liten smitte.

Om tiltakene er for milde eller for strenge gjenstår jo å se. Men også her synes jeg det kommuniseres rart. Jeg ville heller høre at det er forbudt å samles mer enn 10 personer (som er konkret og kan håndheves) enn at det anbefales å ikke være mer enn 5 personer. De man ønsker å nå fram til med dette, som primært er yngre som arrangerer fester, lytter ikke så godt til anbefalinger. 

Men det vesentlige for meg her er at jeg reagerer på at følelser tar overhånd. Mesteparten av sitatene mine i forrige innlegg er hentet her fra forumet. Jeg synes ikke at angst for munnbind er grunn til å ikke bruke det, og når det gjelder vaksiner er dette et samfunnsansvar. At man synes vaksiner er ubehagelig bør være fullstendig underordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det blir som med influensavaksinen, at ikke alle får ta den uansett, og jeg er frisk så blir nok ikke tilbudt den engang.

Anonymkode: 3cdd7...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så lei av «anbefalinger». Det er for vagt for oss nordmenn som tross alt er vant med å ta seg friheten å ikke følge regler helt fordi det bare ikke passer for dem. 

Å ta vaksinen må være den viktigste delen av denne såkalte dugnaden om vi skal få slutt på dette marerittet. Da må alle som KAN, gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Om tiltakene er for milde eller for strenge gjenstår jo å se. Men også her synes jeg det kommuniseres rart. Jeg ville heller høre at det er forbudt å samles mer enn 10 personer (som er konkret og kan håndheves) enn at det anbefales å ikke være mer enn 5 personer. De man ønsker å nå fram til med dette, som primært er yngre som arrangerer fester, lytter ikke så godt til anbefalinger. 

Men det vesentlige for meg her er at jeg reagerer på at følelser tar overhånd. Mesteparten av sitatene mine i forrige innlegg er hentet her fra forumet. Jeg synes ikke at angst for munnbind er grunn til å ikke bruke det, og når det gjelder vaksiner er dette et samfunnsansvar. At man synes vaksiner er ubehagelig bør være fullstendig underordnet.

Jeg er helt enig i at folk bør ta vaksine, følge alle anbefalinger generelt bruke hodet. Men, ja, jeg synes enkelte ting har gått for langt.

Jeg reagerer veldig negativt på autoritære trekk. Jeg synes det gikk alt for glatt gjennom at regjeringen skal få så vide fullmakter til å gjøre det ene og andre uten å spørre Stortinget. Var det egentlig nødvendig? Kunne man ikke hastebehandlet ting? Nå blir ikke Stortinget informert en gang før Erna er på TV og forteller hva som gjelder. Det er omtrent bare SV som reagerer på det. De andre er kanskje redde for å bli anklaget for å ikke ta situasjonen på alvor.

Hva med å true befolkningen med forsvaret sånn som Erna gjorde i mars? Det burde være fullstendig tabu for en statsleder gjøre noe sånt uansett, men i Norge var det kjempepopulært. Alle forlot hytta frivillig uansett, så det var i grunnen en oppkonstruert fiende å samle seg rundt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg er helt enig i at folk bør ta vaksine, følge alle anbefalinger generelt bruke hodet. Men, ja, jeg synes enkelte ting har gått for langt.

Jeg reagerer veldig negativt på autoritære trekk. Jeg synes det gikk alt for glatt gjennom at regjeringen skal få så vide fullmakter til å gjøre det ene og andre uten å spørre Stortinget. Var det egentlig nødvendig? Kunne man ikke hastebehandlet ting? Nå blir ikke Stortinget informert en gang før Erna er på TV og forteller hva som gjelder. Det er omtrent bare SV som reagerer på det. De andre er kanskje redde for å bli anklaget for å ikke ta situasjonen på alvor.

Hva med å true befolkningen med forsvaret sånn som Erna gjorde i mars? Det burde være fullstendig tabu for en statsleder gjøre noe sånt uansett, men i Norge var det kjempepopulært. Alle forlot hytta frivillig uansett, så det var i grunnen en oppkonstruert fiende å samle seg rundt.

 

Jeg synes vel de tiltakene som gjennomføres er innenfor det regjeringen kan gjøre med hjemmel i smittevernloven. Det jeg er enig med deg i, er at regjeringen ikke bør ha fullmakt til å endre lover. Men denne fullmakten er jo trukket tilbake. 

Jeg reagerer egentlig mer på at det i Oslo sitter en selvoppnevnt statsminister ved navn Raymond Johansen og hersker over sitt eget lille land. Nå kjenner jeg ikke helt til hvordan kommunenes autonomi er mht Smittevernsloven, men jeg synes mer eller mindre Oslo fremstår som et eget land i landet. Det er litt rart. Hvem har han fått fullmaktene sine fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Grendel skrev:

Alle forlot hytta frivillig uansett, så det var i grunnen en oppkonstruert fiende å samle seg rundt.

Det stemmer ikke. Det hadde ikke vært nødvendig å true med forsvaret dersom folk hadde forlatt hyttene sine, men de nektet. For det er vel samme faen hva som skjer med helsevesenet i Gol, så lenge jeg får være på hytta. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Trine skrev:

Det stemmer ikke. Det hadde ikke vært nødvendig å true med forsvaret dersom folk hadde forlatt hyttene sine, men de nektet. For det er vel samme faen hva som skjer med helsevesenet i Gol, så lenge jeg får være på hytta. 

 

Det var utrolig mye sterke følelser, hysteri og drøye utsagn fra begge sider.

Jeg tror den konflikten kan bli en bra bok, eller doktoravhandling en dag når folk er klare for det. 

Akkurat nå er stemningen litt "dagen derpå" og alle er virker enige om i ikke snakke om det.😄 

(Rettelse: Det var ikke bokstavelig talt alle som rettet seg etter forbudet. Der vi har hytte dro alle med en gang, og jeg kjenner ikke en eneste person som ikke forsto hvorfor det ble sånn. Politieti hele landet meldte også at folk respekterte forbudet, med noen få unntak) 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Grendel skrev:

Det var utrolig mye sterke følelser, hysteri og drøye utsagn fra begge sider.

Jeg tror den konflikten kan bli en bra bok, eller doktoravhandling en dag når folk er klare for det. 

Akkurat nå er stemningen litt "dagen derpå" og alle er virker enige om i ikke snakke om det.😄 

(Rettelse: Det var ikke bokstavelig talt alle som rettet seg etter forbudet. Der vi har hytte dro alle med en gang, og jeg kjenner ikke en eneste person som ikke forsto hvorfor det ble sånn. Politieti hele landet meldte også at folk respekterte forbudet, med noen få unntak) 

Nå kommer jeg til å bli hengt, men folk fra Bærum/Oslo vest er ikke så flinke til å respektere forbud. Og det er jo de som jeg må stri med 😅 Jeg har et inntrykk av at det bare var et problem i et lite område av Norge, men der var det til gjengjeld et ganske alvorlig problem. Mange dro hjem, men de teller mobiler i området og det var mange som ikke dro frivillig. De fikk litt mer fart på bena da forsvaret ble nevnt 😂 Men altså, forsvaret skulle jo ikke annet enn å banke på hos de som var på hyttene og be de dra hjem. De skulle ikke møte opp med ag3. Media og enkelte mennesker (som gjerne uttaler seg i media) har blåst dette fullstendig ut av proporsjoner. Men for å si det sånn, jeg har aldri opplevd så mye folk i butikken som den torsdagen. Så jeg forstår angsten hos de som bor i områder med flere hyttet enn fastboende. Husker jeg tenkte at enten er det hamstring på gang, eller så er det jævlig mange som skal ha hyttekontor. Siden det ikke ble tomt for dopapir, måtte det være hyttefolk 🤣 Herregud, jeg tror folk liker å være hysteriske, de liker drama og de liker grunner til å synes synd på seg selv. 

Haha, kan sikkert bli en bra bok. Jeg tenker at man får se på det som trening. Hvem vet, plutselig er det krig og rasjonering og gudene vet hva, og da kan man tenke "jeg overlevde hytteforbud, jeg overlever dette også" 🤣 🤣 🤣 

Men jeg har ikke fått med meg at man ikke skal snakke om det, så det var det godt du sa. Ikke at jeg pleier ta opp det som tema veldig ofte da. Men jeg syns jo egentlig det er nesten hysterisk festlig hvordan folk klarer å ta så sinnssykt av (begge veier ja). Det får meg til å føle meg veldig stabil og behersket 😁  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Trine skrev:

 

Men jeg har ikke fått med meg at man ikke skal snakke om det, så det var det godt du sa. Ikke at jeg pleier ta opp det som tema veldig ofte da. Men jeg syns jo egentlig det er nesten hysterisk festlig hvordan folk klarer å ta så sinnssykt av (begge veier ja). Det får meg til å føle meg veldig stabil og behersket 😁  

Det er bare mitt inntrykk. Jeg synes det var påfallende hvordan stemningen snudde 180 grader i vår, fra dødsangst og forslag til skuddpremie på hyttefolk til at man ble veldig inderlig ønsket velkommen tilbake. Det er vel pengene som fikk siste ord i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 10.43, Grendel skrev:

Det er bare mitt inntrykk. Jeg synes det var påfallende hvordan stemningen snudde 180 grader i vår, fra dødsangst og forslag til skuddpremie på hyttefolk til at man ble veldig inderlig ønsket velkommen tilbake. Det er vel pengene som fikk siste ord i saken.

Tja, det var et satans rush da alle plutselig skulle ha hyttekontor. Men så roet de seg vel ned med hjemmekontor og endel var tilbake på jobb. Jeg tenker heller det blir som alle andre bedrifter som måtte stenge ned. Hyttekommunene har hovedsakelig sine inntekter gjennom hyttefolk. Selvfølgelig vil de ikke miste disse, akkurat som treningssentre eller butikker ikke vil miste sine kunder. Så var det jo voldsomt mye syting over å ikke få dra og at de ikke følte seg velkomne og livet var jo plutselig helt forferdelig fordi man ikke fikk dra på hytta før etter påske. Da er det ikke så rart at hyttekommunene går ut og forteller folka at de fortsatt er velkomne, for det er de. Det er bare at helsevesenet ikke tåler en slik plutselig økning. I påsken setter de inn ekstra ressurser for å takle hyttefolka, men de klarte ikke forutse denne pandemien. 

Penger får siste ordet i alt. Alle bedrifter ønsker å beholde kundene sine. Men sikkerheten ble altså satt først. Når presset letter, kunne også tiltakene lette. Ser ikke helt hva som er så påfallende med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2020 den 17.25, Kayia skrev:

Ja selvfølgelig. Det håper jeg alle andre gjør også, slik at vi blir kvitt dette drittviruset.

HELT ENIG! Så jeg skal selvsagt ta vaksinen så snart jeg får tilbud om det.

 

På 17.11.2020 den 12.58, Ekstra skrev:

Jeg har aldri mitt liv vært så lite forkjølet som i sommer og høst, har vel ikke vært det i det hele tatt. Det kan jo også ha sammenheng med at barna er blitt store, men tror også det har med smittevernet å gjøre. En velkommen "bivirkning" :) .

 

 

(har lite med vaksine å gjøre, altså...)

Dette er nok gjenkjennbart for mange. Lavere sosial kontakt, ikke tett på kolleger og folk på offentlig kommunikasjon har stor betydning på sykefravær. Det 'rare' er at også hjertesykdommer har sunket, og færre premature barn. Så ikke bare reduseres smittsomme sykdommer, men også stressrelaterte. Sier jo litt om hvordan vi normalt lever våre liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2020 den 18.01, Worrisome Plenty skrev:

Ja, med stor iver. Jeg skulle gjerne ha den så fort som mulig. Jeg vaksinerer meg mot influensa også. Jeg tar og frisker opp gamle vaksiner også som stivkrampe. Jeg er en stor fan av vaksiner.

Da blir nok Rockefeller glad :D

Anonymkode: 641e1...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2020 den 10.56, ISW skrev:

Jeg synes det er så mye hensyn til følelser og fjas i koronahåndteringen. 

Det er ubehagelig å bruke munnbind, testen gjør så vondt, vaksiner er skummelt, isolasjon er så trist og setter livet sånn på vent. Jeg synes det er en skremmende legitimitet for sånt overdrevent føleri som igjen gjør at mennesker smittes og dør unødvendig og vi aldri får kontroll på smitten. 

Kina er det eneste landet i verden som har full kontroll. Der kreves dokumentasjon på fravær av smitte, dørene sveises igjen til de som er i karantene og du risikerer dødsstraff for å smitte noen med vilje. Jeg sier ikke at det er en god løsning, men det er en kontrast til det dilldallet vi holder på med i Norge med anbefalinger og fjas. Det må få konsekvenser hvis man bryter reglene og folk får bli litt mer hardhudet! 

Er du kommunist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...