Gå til innhold

Munnbind


Villanda

Anbefalte innlegg

Vært snakk om at kirurgiske munnbind skal være forbeholdt helsetjenesten, men de selger jo IIR på Rema. Og kun det, som jeg har sett. Er det ok å kjøpe det for privat bruk siden de får lov å selge det, eller er det kundens ansvar?

Blir ikke helt klok på tøymunnbind heller, de brukbare skal visst være merka, men.., og så må de ha nesebøyle for å få det til å sitte tett, så det går an å se gjennom briller. Mer miljøvennlug da. Og sikkert billigere på sikt.  I produktomtalene der det er lovpålagte opplysninger, ser det jo ut som de selger briller uten styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Villanda skrev:

Vært snakk om at kirurgiske munnbind skal være forbeholdt helsetjenesten, men de selger jo IIR på Rema. Og kun det, som jeg har sett. Er det ok å kjøpe det for privat bruk siden de får lov å selge det, eller er det kundens ansvar?

Blir ikke helt klok på tøymunnbind heller, de brukbare skal visst være merka, men.., og så må de ha nesebøyle for å få det til å sitte tett, så det går an å se gjennom briller. Mer miljøvennlug da. Og sikkert billigere på sikt.  I produktomtalene der det er lovpålagte opplysninger, ser det jo ut som de selger briller uten styrke. 

Her er det mulig det blir påbudt på buss i rushet morgen og ettermiddag fra i morgen, så jeg har pakket to selvsydde i en plastpose i sekken, må dessverre ta buss til og fra jobb en dag i uka. :( Synes det er grusomt å puste gjennom munnbind og mine har bare to lag tynn, men tettvevd bommullsstoff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker bandana eller tøymunnbind som jeg vasker, fungerer veldig bra synes jeg :) 

Anonymkode: db4c9...5ad

Fungerer bandana bra mot virus også, eller hvor godt virker det mot spredning fra deg i alle fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen tøymunnbind, men synes det er noe styr å passe på å vaske dem mellom hver bruk, så det blir til at jeg bruker engangs av papir. Nå som jeg bare jobber hjemme er det jo begrenset hvor mange det går; det blir først og fremst på butikken, en sjelden t-banetur og om jeg skal innom andre steder.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Villanda skrev:

Er det ok å kjøpe det for privat bruk siden de får lov å selge det, eller er det kundens ansvar?

Jeg har kjøpt på Rema. Det hjelper vel ingen om de bare blir liggende der? Vi har begrenset forbruk, siden jeg jobber hjemmefra og alle fritidsaktiviteter for voksne er stengt 😷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker bandana eller tøymunnbind som jeg vasker, fungerer veldig bra synes jeg :) 

Anonymkode: db4c9...5ad

 

2 timer siden, Villanda skrev:

Fungerer bandana bra mot virus også, eller hvor godt virker det mot spredning fra deg i alle fall?

En vanlig bandana hjelper ingenting, den slipper glatt gjennom virus og bakterier. Minst to lag tettvevd bomull (uten stretch) er visst minstekrav - jeg sliter med å puste gjennom det, men foreløpig har jeg heldigvis ikke hatt bruk for, men det blir muligens påbud om munnbind på buss i rushtiden her også fra i dag så jeg har to i sekken til jeg skal hjem i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Lillemus skrev:

 

En vanlig bandana hjelper ingenting, den slipper glatt gjennom virus og bakterier. Minst to lag tettvevd bomull (uten stretch) er visst minstekrav - jeg sliter med å puste gjennom det, men foreløpig har jeg heldigvis ikke hatt bruk for, men det blir muligens påbud om munnbind på buss i rushtiden her også fra i dag så jeg har to i sekken til jeg skal hjem i ettermiddag.

bandana er tettvevd bomull uten stretch  :) 

Anonymkode: db4c9...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg har ikke inntrykk av at vanlige kirurgiske munnbind er mangelvare i helsetjenesten nå. FFP2/FFP3 er det kanskje mangel på, de er det uansett vanskelig å få tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Det er mening du skal kjøpe det ja siden de selger! Jeg brukte mitt flere ganger før jeg kastet det da.. synes ikke en skal fråtse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lillemus skrev:

Er ikke en bandana strecthy?

Nei, bandana er et firkantet stykke av tettvevd bomull.

Anonymkode: db4c9...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bandana er et firkantet stykke av tettvevd bomull.

Anonymkode: db4c9...5ad

Nå måtte jeg google, det er jo bare en fancy navn på det gode, gamle skjerfet, de jeg fikk opp var kjempemoderne på 80-tallet. :) Jeg trodde det var en slags buff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lillemus skrev:

Nå måtte jeg google, det er jo bare en fancy navn på det gode, gamle skjerfet, de jeg fikk opp var kjempemoderne på 80-tallet. :) Jeg trodde det var en slags buff.

Bandana som navn er faktisk veldig gammelt, fra tidlig 1900 tallet. Husker jeg brukte det som skaut da jeg var yngre, mange unge gjør det i dag og 😂 Buff er ikke sikkert nei, men virker som om enkelte trodde det på bussen i dag på østlandet.....

Anonymkode: db4c9...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Villanda skrev:

Vært snakk om at kirurgiske munnbind skal være forbeholdt helsetjenesten, men de selger jo IIR på Rema. Og kun det, som jeg har sett. Er det ok å kjøpe det for privat bruk siden de får lov å selge det, eller er det kundens ansvar?

Blir ikke helt klok på tøymunnbind heller, de brukbare skal visst være merka, men.., og så må de ha nesebøyle for å få det til å sitte tett, så det går an å se gjennom briller. Mer miljøvennlug da. Og sikkert billigere på sikt.  I produktomtalene der det er lovpålagte opplysninger, ser det jo ut som de selger briller uten styrke. 

Det er ikke den typen munnbind det er mangel på. De enkle kirurgiske munnbindene har de flust av. Det er PPE munnbindene som er verre å få tak i og som trengs. Disse beskytter ikke like godt, og kan dermed helt fint brukes av oss.

Anonymkode: 0ccbf...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke den typen munnbind det er mangel på. De enkle kirurgiske munnbindene har de flust av. Det er PPE munnbindene som er verre å få tak i og som trengs. Disse beskytter ikke like godt, og kan dermed helt fint brukes av oss.

Anonymkode: 0ccbf...a87

Ok. Trudde det var fra sikkerhet ved IIR og oppover som skulle spares. Vi bruker de på jobb. Ikke ved smitte, men forebyggende så lenge vi risikerer å være nærmere pasientene enn 2 meter,  som vi alltid gjør om vi ikle låser oss inne på do eller kontoret,  pluss når vi lager mat.

Nå fant jeg endelig noen i tøy som jeg tør stole på, med fimter i alle fall:   Usikkerhttps://virushjelpen.no/product/munnbind-for-voksne-sort-utgave/ på prisen, hva som er billigst, filter må jo byttes ut

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Det er mening du skal kjøpe det ja siden de selger! Jeg brukte mitt flere ganger før jeg kastet det da.. synes ikke en skal fråtse

Ja, trur flertallet ikke bryr seg om oppskriften på hvordan et munnbind skal brukes/ikke brukes. Må innrømme at det hender jeg må rette på nesebøylen, noen ganger sklir den ned, eller det duggef på brillene, men da spriter jeg meg før og etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
19 minutter siden, Villanda skrev:

Ja, trur flertallet ikke bryr seg om oppskriften på hvordan et munnbind skal brukes/ikke brukes. Må innrømme at det hender jeg må rette på nesebøylen, noen ganger sklir den ned, eller det duggef på brillene, men da spriter jeg meg før og etter. 

Jeg ser folk hele tiden tar de opp fra lommer osv. Spriter seg ikke. For syns skyld tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 90tallsbarn skrev:

Jeg ser folk hele tiden tar de opp fra lommer osv. Spriter seg ikke. For syns skyld tror jeg. 

Hva gjør de for syns skyld? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...