Gå til innhold

Munnbind


Villanda

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva
1 time siden, Villanda skrev:

Hva gjør de for syns skyld? 

Huff. Tar på munnbindet. Ingen som antibakker før de tar på munnbindet sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke ulovlig å kjøpe eller å bruke kirurgisk munnbind. Så på TV2 hjelper deg at de kom best ut i testen deres, så jeg bruker det. Synes de kan være litt tette å puste i, men det går helt fint. Føler meg i alle fall trygg med det 😷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2020 den 7.48, Ekstra skrev:

Jeg kjøpte noen tøymunnbind, men synes det er noe styr å passe på å vaske dem mellom hver bruk, så det blir til at jeg bruker engangs av papir. Nå som jeg bare jobber hjemme er det jo begrenset hvor mange det går; det blir først og fremst på butikken, en sjelden t-banetur og om jeg skal innom andre steder.

Ok. Tenker å bare ta de på vaskerommet, ogom alle er skitne bruker jeg engangs- de dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2020 den 8.04, laban skrev:

Jeg har kjøpt på Rema. Det hjelper vel ingen om de bare blir liggende der? Vi har begrenset forbruk, siden jeg jobber hjemmefra og alle fritidsaktiviteter for voksne er stengt 😷

Nå tok jeg jo feil med h ilken type man slulle spare på. Ellers, generelt, så styrer vel etterspørsel,  hvis de ille selger bra, slutter nok butikken å ta de inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det nesten ingen som bruker munnbind, men vi har ganske liten smitte akkurat nå. Jeg var i sentrum i går fordi jeg skulle til tannlegen, og jeg så vel bare 2 stk som brukte det da jeg gikk gjennom gågata. Foreldrene mine har vært på konserter noen ganger i høst, og de er så å si de eneste som bruker det da. Tror ikke de bruker det ellers.

Jeg lever egentlig ganske isolert med min familie. De dagene jeg er på kontoret, sykler jeg, evt kjører egen bil, har cellekontor, og vi er supernøye med hygiene og antibac. De dagene jeg har hjemmekontor, er jeg jo bare hjemme. Handler jo mat noen ganger i uka, da uten munnbind, men med spriting før og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2020 den 22.11, Lillemus skrev:

Her er det mulig det blir påbudt på buss i rushet morgen og ettermiddag fra i morgen, så jeg har pakket to selvsydde i en plastpose i sekken, må dessverre ta buss til og fra jobb en dag i uka. :( Synes det er grusomt å puste gjennom munnbind og mine har bare to lag tynn, men tettvevd bommullsstoff...

Jeg har bestilt stoff så jeg kan sy selv, men trodde det måtte være 3 lag bomull? Uansett, jeg skulle ha duntett bomull til noe annet, så jeg tenkte at det stoffet sikkert kunne bli munnbind også, men går det egentlig an å puste gjennom duntett bomull? Jeg gjør alt jeg kan for å unngå munnbind. Her må det brukes på buss og dersom man ikke kan holde en meter avstand i butikken. Jeg er god til å holde avstand og tar ikke buss. Har vurdert å lage et belte med 1 meter lange, sylskarpe pigger som stikker rett ut. Så slipper jeg ha noe foran luftveiene som gjør at jeg føler jeg blir kvalt. Men jeg fant ut at det sikkert er lurt å ha munnbind tilgjengelig ihvertfall, så derfor skal jeg sy. Men for meg tror jeg munnbind egentlig bare gjør vondt verre, for da klør jeg meg i ansiktet hele tiden og forsøker dra og strekke i munnbindet for å få luft. 

På 16.11.2020 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Bruker bandana eller tøymunnbind som jeg vasker, fungerer veldig bra synes jeg :) 

Anonymkode: db4c9...5ad

Hadde sånt skjerf en gang på 90-tallet. Syns ikke de var så tettvevd, men mulig jeg har feil formening om hva som er tettvevd. Tettvevd skal stå imot storm på fjellet 😅 Men uansett så får man ikke satt skjerfet riktig så det kan nok ikke erstatte munnbind. 

På 17.11.2020 den 10.32, 90tallsbarn skrev:

Det er mening du skal kjøpe det ja siden de selger! Jeg brukte mitt flere ganger før jeg kastet det da.. synes ikke en skal fråtse. 

Å bruke engangsutstyr en gang, er ikke å fråtse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, påskelilje skrev:

Her jeg bor er det nesten ingen som bruker munnbind, men vi har ganske liten smitte akkurat nå. Jeg var i sentrum i går fordi jeg skulle til tannlegen, og jeg så vel bare 2 stk som brukte det da jeg gikk gjennom gågata. Foreldrene mine har vært på konserter noen ganger i høst, og de er så å si de eneste som bruker det da. Tror ikke de bruker det ellers.

Jeg lever egentlig ganske isolert med min familie. De dagene jeg er på kontoret, sykler jeg, evt kjører egen bil, har cellekontor, og vi er supernøye med hygiene og antibac. De dagene jeg har hjemmekontor, er jeg jo bare hjemme. Handler jo mat noen ganger i uka, da uten munnbind, men med spriting før og etter.

Merkelig at så få bruker det, hvorfor ikke være føre var? Skal man vente til smitten tar seg opp med å bruke munnbind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har bestilt stoff så jeg kan sy selv, men trodde det måtte være 3 lag bomull? Uansett, jeg skulle ha duntett bomull til noe annet, så jeg tenkte at det stoffet sikkert kunne bli munnbind også, men går det egentlig an å puste gjennom duntett bomull?

Å bruke engangsutstyr en gang, er ikke å fråtse. 

Aner ikke - jeg har sydd noen i to lag med fast bomull og det får sannelig holde. Det gikk greit og var ikke så varmt som fryktet, men klamt ble det jo etterhvert. 50 min (buss tar tid i rushet) med det på holdt lenge og jeg følte litt på at jeg måtte konsentrere meg om pusten til tider. Klarte å holde fingrene unna det, men når jeg ser hvordan mange håndterer det å bruke munnbind så lurer jeg jo på hva som egentlig er vitsen... De henger rundt det ene øret, henger under haka, har det kun over munnen, tar det av seg og legger det på bordet og tar det på igjen... Alle varianter ser jeg i løpet av en arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ekstra skrev:

Merkelig at så få bruker det, hvorfor ikke være føre var? Skal man vente til smitten tar seg opp med å bruke munnbind?

Det er veldig lite smitte her, så en tenker vel at med god hygiene og avstand har en ganske god kontroll. For vår del så er det nok 16-åringen som har størst risiko for smitte, siden hun treffer så mange både på bussen og på skolen, og det er vanskelig å holde avstand. Treningssenterne her er åpne, så hun trener der 2-3 ganger i uka, men der er de nøye med spriting, sier hun.

Jeg kjenner ikke behov for å bruke munnbind når jeg handler mat - og ellers holder jeg jo god avstand når jeg treffer folk. Det blir jo annerledes i kommuner med høyt smittetrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Det er veldig lite smitte her, så en tenker vel at med god hygiene og avstand har en ganske god kontroll.

Akkurat det sa vi i Oslo for noen måneder siden også. Jeg tror smitten kommer til å spre seg over alt inntil vaksinen er på plass for alle/de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ekstra skrev:

Akkurat det sa vi i Oslo for noen måneder siden også. Jeg tror smitten kommer til å spre seg over alt inntil vaksinen er på plass for alle/de fleste.

Jo, du har kanskje rett i det. Men foreløpig er det oversiktlig. Kun 3 nye smittet siste døgn. 64 smittet til nå i november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går med munnbind hele dagen på jobb om dagen.  Synes engangsmunnbind er lettest å puste gjennom. Men sliter når jeg går med det en hel arbeidsdag på jobb. Men må man så må man. 

Anonymkode: acb9b...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 10.47, Lillemus skrev:

Aner ikke - jeg har sydd noen i to lag med fast bomull og det får sannelig holde. Det gikk greit og var ikke så varmt som fryktet, men klamt ble det jo etterhvert. 50 min (buss tar tid i rushet) med det på holdt lenge og jeg følte litt på at jeg måtte konsentrere meg om pusten til tider. Klarte å holde fingrene unna det, men når jeg ser hvordan mange håndterer det å bruke munnbind så lurer jeg jo på hva som egentlig er vitsen... De henger rundt det ene øret, henger under haka, har det kun over munnen, tar det av seg og legger det på bordet og tar det på igjen... Alle varianter ser jeg i løpet av en arbeidsdag.

Ok, da gidder jeg ikke engang prøve mer enn to lag. Nå er det knapt nye smittetilfeller, så jeg ser ikke helt vitsen med munnbind. Men når alle går rundt med det, føler man seg jo nesten som en kriminell uten. Det er litt det jeg tenker, at jeg kommer til å måtte konsentrere meg veldig for å puste og ikke herje med det, og da blir det veldig vanskelig å i tillegg skulle konsentrere seg om å handle mat. Jeg får vel bare trøste meg med at det ikke tar 50 min å handle. Men nå er det knapt smittetilfeller her, så det er veldig tydelig at det ikke er munnbind, men å få folk raskt i karantene, som er avgjørende. Smitten har ikke spredd seg lenger enn til nærkontaktene. Folk har visst også store problemer med å få munnbindene oppi søppelbøtta, så de ligger litt her og der. Gjerne ved siden av en søppelbøtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.11.2020 den 13.17, Ekstra skrev:

Akkurat det sa vi i Oslo for noen måneder siden også. Jeg tror smitten kommer til å spre seg over alt inntil vaksinen er på plass for alle/de fleste.

Her eksploderte det, også stupte det igjen. Årsaken var at det kom smitte på en avdeling på et sykehjem og i en klasse på en ungdomsskole. Kommunen satte umiddelbart i gang testing og fikk folk i karantene. Kravet om munnbind i gitte situasjoner kom først for en uke siden, så det er veldig tydelig ikke munnbind som stoppet smitten her, men raske tiltak der smitten var. Det er kun nærkontakter som har blitt smittet. Oslo var nok ikke tidlig nok ute med tiltak. Her tok de heller litt hardt i, enn å sitte og vente på at det skulle spre seg. Noen klaget på at det var strengere regler her enn i Drammen, men så kan det jo se ut til at vi kan slippe opp mye tidligere også. God håndhygiene og begrense antall nærkontakter, er nok det viktigste. I Oslo er det ikke like lett å ikke være nærkontakt med alle mulige folk man ikke kjenner. Jeg mener bestemt at det ikke er nødvendig med munnbind dersom man ikke oppholder seg på steder med veldig mye folk. Jeg tviler sterkt på at man blir smittet av å raskt gå forbi en person i butikken. Klarer kommunen ha kontroll på smitten, stopper det seg selv. Jeg tror også munnbind gir en falsk trygghet siden veldig få bruker det riktig. Så slutter man å være nøye på å holde avstand, for man har jo munnbind. Det er bedre å holde seg hjemme fra kjøpesenteret enn å fly på julehandel med munnbind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har  blitt så vandt til det nå at jeg føler meg litt "naken" når jeg glemmer og går på butikken uten.  Men vandt fra jobb også, de dagene jeg er på jobb, 7,5 timer, med små pauser for litt kaff, vann, følde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 12.14, påskelilje skrev:

Det er veldig lite smitte her, så en tenker vel at med god hygiene og avstand har en ganske god kontroll. For vår del så er det nok 16-åringen som har størst risiko for smitte, siden hun treffer så mange både på bussen og på skolen, og det er vanskelig å holde avstand. Treningssenterne her er åpne, så hun trener der 2-3 ganger i uka, men der er de nøye med spriting, sier hun.

Jeg kjenner ikke behov for å bruke munnbind når jeg handler mat - og ellers holder jeg jo god avstand når jeg treffer folk. Det blir jo annerledes i kommuner med høyt smittetrykk.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/391x0P/frykter-for-bestemors-liv-hinsides-at-hjemmesykepleien-ikke-maa-bruke-munnbind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 12.14, påskelilje skrev:

Det er veldig lite smitte her, så en tenker vel at med god hygiene og avstand har en ganske god kontroll. For vår del så er det nok 16-åringen som har størst risiko for smitte, siden hun treffer så mange både på bussen og på skolen, og det er vanskelig å holde avstand. Treningssenterne her er åpne, så hun trener der 2-3 ganger i uka, men der er de nøye med spriting, sier hun.

Jeg kjenner ikke behov for å bruke munnbind når jeg handler mat - og ellers holder jeg jo god avstand når jeg treffer folk. Det blir jo annerledes i kommuner med høyt smittetrykk.

Det er ikke alle som føler det sånn i dine trakter,

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/391x0P/frykter-for-bestemors-liv-hinsides-at-hjemmesykepleien-ikke-maa-bruke-munnbind
 

bedre være føre snar enn etter på klok.

dette handler om å beskytte utsatte grupper, eldre, kronisk syke, folk med av ulike grunner nedsatt immunforsvar , dette er en nasjonal dugnad, der man må ta hensyn , og det «før de utsatte dør» slik man ser i Sverige, er vel 70 døde der nå på ett døgn:-(

så bedre være føre var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Madelenemie skrev:

Det er ikke alle som føler det sånn i dine trakter,

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/391x0P/frykter-for-bestemors-liv-hinsides-at-hjemmesykepleien-ikke-maa-bruke-munnbind
 

bedre være føre snar enn etter på klok.

dette handler om å beskytte utsatte grupper, eldre, kronisk syke, folk med av ulike grunner nedsatt immunforsvar , dette er en nasjonal dugnad, der man må ta hensyn , og det «før de utsatte dør» slik man ser i Sverige, er vel 70 døde der nå på ett døgn:-(

så bedre være føre var!

Men du - dette har jeg gjort de siste dagene:

Mandag: syklet på jobb. Har cellekontor, passer godt på å ha 1-2 meter når vi spiser og i møter. Syklet hjem.

Tirsdag: Hjemmekontor. Kjørte til byen og hadde optikertime. Satt kanskje litt for nær optikeren i 40 minutter. Kjørte hjem. Handlet på nærbutikken når det var lite folk. Gikk tur med ei venninne 1,5 time om kvelden. Vi gikk med 1-2 meters avstand.

Onsdag: hjemmekontor. Kjørte til byen. Spiste lunsj med ei venninne i 30 min, 1 meters avstand. Tannlegen. Innom 2 butikker, ingen nær kontakt mer enn 2 min i kassa. Nær tannlegen i 30 minutter. Kjørte hjem.

Torsdag: syklet til jobb. Hadde ett fysisk møte, der vi satt med 2-3 meter mellom oss, ellers eget kontor og webmøte. Var et ærend med mannen, holdt 1-2 meter til andre.

Fredag: hjemmekontor. Handlet mat i kveld, lite folk. Antibac selvsagt, ingen med munnbind.

De stedene jeg kan ha blitt smittet er hos optiker og tannlege.

Jeg tror sjansen for smitte er minimal med det livet jeg har. Bussene derimot er stappfulle, ifølge min datter,  og ingen med munnbind.

Kun 3 nye smittede i Kristiansand siste døgn, og bare 1 ny i karantene, så jeg er ikke engstelig her nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar på meg ett kn95 munnbind og ett vanlig munnbind bare jeg skal ned i posten. Blir andpusten i trappa opp da.

Anonymkode: e4994...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.

For å si det sånn...

Om det er eller blir munnbindPÅBUD, så er det ingen som sjekker kvaliteten på munnbindet ditt. Du kan sy et selv.

Anonymkode: 69d4d...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...