Gå til innhold

Jeg gruer meg ikke til å dø lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk narkose idag. Da jeg lå der tenkte jeg at nå skal jeg følge med hvor lenge det tar før jeg er borte. Jeg pustet vel en 5-6 ganger (dype pust med magen) i maska før jeg til slutt sovnet. 

Min konklusjon; hvis det er sånn det er å dø/sovne inn, skal jeg slutte å være redd for det. Døden kommer man jo ikke fra uansett, så jeg vil heller bruke tiden på andre ting mens jeg lever enn på å bruke tid på å grue meg til å dø. 

Anonymkode: 2c83c...c46

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 18.11.2020 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk narkose idag. Da jeg lå der tenkte jeg at nå skal jeg følge med hvor lenge det tar før jeg er borte. Jeg pustet vel en 5-6 ganger (dype pust med magen) i maska før jeg til slutt sovnet. 

Min konklusjon; hvis det er sånn det er å dø/sovne inn, skal jeg slutte å være redd for det. Døden kommer man jo ikke fra uansett, så jeg vil heller bruke tiden på andre ting mens jeg lever enn på å bruke tid på å grue meg til å dø. 

Har aldri tatt narkose. Men jeg er redd for å ta det nettopp av den grunn for at jeg er redd for å miste kontrollen å ikke våkne opp igjen. Men det du beskriver hører ut som en herlig opplevelse der du ihvertfall fikk en følelse av at å dø er ikke så skummelt. Jeg er veldig redd for døden. 

Anonymkode: 7cdfd...b18

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri tatt narkose. Men jeg er redd for å ta det nettopp av den grunn for at jeg er redd for å miste kontrollen å ikke våkne opp igjen. Men det du beskriver hører ut som en herlig opplevelse der du ihvertfall fikk en følelse av at å dø er ikke så skummelt. Jeg er veldig redd for døden. 

Narkose er trygt. De har kontroll. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det du beskriver hører ut som en herlig opplevelse der du ihvertfall fikk en følelse av at å dø er ikke så skummelt.

Narkose er som søvn helt uten tidsopplevelse. Man sovner, og selv om man er "borte" i timevis, har man ikke den følelsen av å ha sovet lenge, som man ofte har når man våkner etter vanlig søvn. Man drømmer heller ikke under selve narkosen, men man kan gli ut og inn av en slags drømmesøvn like etter at man har våknet igjen. Slik er i hvert fall mine erfaringer, og jeg forbinder dem ikke med død.  

Endret av laban
Skrevet
På 18.11.2020 den 22.35, Glitter skrev:

Det er i hvert fall deilig å være i narkose. :)

Hvordan kan det være deilig? Man merker det jo ikke, man sovner fort og våkner kanskje et annet sted og føler man har vært borte sekunder.

Skrevet (endret)
4 timer siden, Ekstra skrev:

Hvordan kan det være deilig? Man merker det jo ikke, man sovner fort og våkner kanskje et annet sted og føler man har vært borte sekunder.

Jeg synes det er skikkelig behagelig når jeg legges i narkose og den følelsen når en våkner opp og det har gått noen timer uten at en har kunnet tenke noe, føle noe, merke tiden. Bare helt stille og ubevisst. Har vært 14-15 ganger i narkose og bortsett fra første gangen hvor jeg var redd så har jeg nærmest gledet meg i forkant. Det blir en etterlengtet pause fra livet. På en måte det nærmeste en kommer døden uten å være død. Samme med å ligge i koma. Jeg hørte ingenting eller var bevisst på noen måte inni meg slik noen sier de var. Jeg var bare fredfylt borte. 

Men jeg har med tiden begynt å forholde meg til døden som noe som kommer snart uansett. Så hvorfor ikke prøve å kjempe for å leve den lille tiden man har. Samtidig som jeg jo også tenker hva er poenget med all smerten når vi alle snart skal dø uansett. 

Jaja. Sånn er det nå for meg. 

Endret av Glitter
Skrevet
14 timer siden, Glitter skrev:

den følelsen når en våkner opp

Ja, helt forferdelig å våkne. Tørr i munnen og snakker før du er helt bevisst. Dessuten vanvittig kvalm og svimmel og måtte ligge ned lenger med ekstra intravenøst pga det. 

Skrevet
1 time siden, cilie skrev:

Ja, helt forferdelig å våkne. Tørr i munnen og snakker før du er helt bevisst. Dessuten vanvittig kvalm og svimmel og måtte ligge ned lenger med ekstra intravenøst pga det. 

Husker en gang jeg våknet fra narkose og var helt overbevist om at jeg lå på en stor sal med flere andre, under et skråtak oppe på et loft. 🤣 Da jeg våknet neste gang var jeg flyttet ned gitt. ;) Litt omtumlet der ja.

Skrevet
På 21.11.2020 den 10.27, Lillemus skrev:

Husker en gang jeg våknet fra narkose og var helt overbevist om at jeg lå på en stor sal med flere andre, under et skråtak oppe på et loft. 🤣 Da jeg våknet neste gang var jeg flyttet ned gitt. ;) Litt omtumlet der ja.

Samme forestilling hadde jeg etter flere kraftig epilepsianfall som varte i til sammen 30 minutter (ble innlagt på nevrologisk for å få det stoppet og var der i 4-6 dager etterpå). Jeg trodde også at jeg lå på en sal oppunder taket, men ble forvirret da underlaget jeg lå på begynte å riste og dure og jeg tenkte det var fordi de ville oppdra meg til å ligge helt stille. I etterkant har jeg forstått at jeg må ha vært i MR-maskinen. Det er veldig rart å tro at man gjør noe man ikke gjør på den måten.

Skrevet
På 20.11.2020 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Det er vel nesten ikke et sted du blir passet bedre på enn når du ligger i narkose. En person sitter og følger med hvor dypt du sover og ev. justerer dette underveis, om du puster, oksygennivået i blodet, hvordan hjertet ditt slår, puls osv. Dette er hva jeg har blitt forklart i hvert fall. Jeg ville ikke ha vært redd for å bli lagt i narkose.En anestesilege har svært mange år bak seg på skolebenken, dvs. 6 års spesialisering etter endt medisinstudie (som også er på 6 år tror jeg) inkl. praksis. Selv har jeg bare positive erfaringer med å bli lagt i narkose, både med selve narkosen og personellet som jobber der, og jeg tror jeg har til sammen passert 40 ganger i narkose som voksen med både operasjoner og mindre inngrep/undersøkelser. Men å assosiere det med døden har jeg vel enda til gode. Jeg tenker på det som en lett søvn der man knapt merker at man sovner og plutselig er våken igjen. En gang våknet jeg i det de la meg over i sengen fra operasjonsbordet. Man får jo et oppvåkningsmiddel for å våkne raskere fra narkosen.

Men man burde ikke lyve på vekten og gjøre seg lettere enn man er fordi man er flau over sin egen vekt, selv om det kan være fristende for noen. Det kan få konsekvenser for utregningen av hvor mye narkose man trenger for å bli værende i søvnen. Jeg spurte om de hadde opplevd det noen gang (jeg er en nysgjerrig pasient som spør om alt mulig når jeg først får anledning fordi jeg synes det er interessant), og en anestesisykepleier sa at ved et tilfelle hadde nok en pasient oppgitt at han eller hun veide mindre enn hva h*n faktisk gjorde, noe som førte til at h*n våknet. Det ble jo raskt ordnet ved at vedkommende ble gitt mer medisin.

Skrevet
2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Det er vel nesten ikke et sted du blir passet bedre på enn når du ligger i narkose. En person sitter og følger med hvor dypt du sover og ev. justerer dette underveis, om du puster, oksygennivået i blodet, hvordan hjertet ditt slår, puls osv. Dette er hva jeg har blitt forklart i hvert fall. Jeg ville ikke ha vært redd for å bli lagt i narkose.En anestesilege har svært mange år bak seg på skolebenken, dvs. 6 års spesialisering etter endt medisinstudie (som også er på 6 år tror jeg) inkl. praksis. Selv har jeg bare positive erfaringer med å bli lagt i narkose, både med selve narkosen og personellet som jobber der, og jeg tror jeg har til sammen passert 40 ganger i narkose som voksen med både operasjoner og mindre inngrep/undersøkelser. Men å assosiere det med døden har jeg vel enda til gode. Jeg tenker på det som en lett søvn der man knapt merker at man sovner og plutselig er våken igjen. En gang våknet jeg i det de la meg over i sengen fra operasjonsbordet. Man får jo et oppvåkningsmiddel for å våkne raskere fra narkosen.

Men man burde ikke lyve på vekten og gjøre seg lettere enn man er fordi man er flau over sin egen vekt, selv om det kan være fristende for noen. Det kan få konsekvenser for utregningen av hvor mye narkose man trenger for å bli værende i søvnen. Jeg spurte om de hadde opplevd det noen gang (jeg er en nysgjerrig pasient som spør om alt mulig når jeg først får anledning fordi jeg synes det er interessant), og en anestesisykepleier sa at ved et tilfelle hadde nok en pasient oppgitt at han eller hun veide mindre enn hva h*n faktisk gjorde, noe som førte til at h*n våknet. Det ble jo raskt ordnet ved at vedkommende ble gitt mer medisin.

Helt enig.

Har fått narkose flere ganger og en gang ble jeg hasteoperert.  Det som kunne ha blitt opplevd som litt ekkelt, var at de spente meg fast mens jeg var våken. Det har ikke skjedd før.  Ellers så har alt persjonell rundt meg vært både dyktige og hyggelige.  Deres ro smittet nok over på meg.

Skrevet
1 minutt siden, emilie321 skrev:

Helt enig.

Har fått narkose flere ganger og en gang ble jeg hasteoperert.  Det som kunne ha blitt opplevd som litt ekkelt, var at de spente meg fast mens jeg var våken. Det har ikke skjedd før.  Ellers så har alt persjonell rundt meg vært både dyktige og hyggelige.  Deres ro smittet nok over på meg.

Ja, og det er viktig at man selv kan komme med sine ønsker om hvordan man vil at ting skal gjøres eller ikke gjøres. Jeg har opplevd at de strekker seg langt for å imøtekomme mine ønsker der de kan. Jeg legges i narkose når jeg skal få Botox-injeksjon i urinblæren, og der har jeg ønsket at beina mine ikke legges i beinholderne før jeg sover. Jeg ønsker heller ikke at urologen som setter injeksjonene skal komme inn i rommet før jeg sover (føler det så skamfullt). Dette er nok lettere å få til ved planlagte operasjoner enn ved akutte. Likevel burde pasientens stemme bli hørt og lyttet til så langt det er mulig.

Men, jo, jeg har nok opplevd en eller to litt ubekvemme situasjoner der jeg har blitt lagt i narkose. Jeg har valgt (kanskje ubevisst) å glemme disse hendelsene. Jeg tror det primært handlet om at personalet var under tidspress og ikke hadde tid til å se mine behov og måtte klargjøre meg for operasjon raskest mulig. Dette var under en innleggelse som ikke var planlagt og jeg hadde allerede ventet halvannet døgn på operasjon som egentlig hastet for at allmenntilstanden ikke skulle bli forverret. Men selv ved akutte operasjoner har jeg også flest positive erfaringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...