Gå til innhold

Kupton, jeg lurer på noe ang. "bp og bpd-ups".

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok. 

Jeg har diagnosen bipolar 1, og jeg har hatt hypomanier og manier som har varti ca. to uker til tre måneder i strekk. Tror denne diagnosen er riktig. Jeg har vurdert meg selv når det kommer til personlighetsforstyrrelser, og jeg tror ikke jeg har det. Har tatt noen (sikkert dårlige) tester på nett, og ikke scoret høyt på sannsynligheten for å ha en pf.

Så det jeg lurer på er:

Jeg leste her at du og noen snakket om at de som har bpd kan ha kortvarige manier. Kan bipolare også ha kortere manisk - i alle fall liknende episoder? Jeg føler meg ganske stabil på medisinene jeg går på, men innimellom jeg kan føle meg ganske manisk i kort tid.

Eksempel fra sist dette skjedde: hadde en dårlig dag der jeg var veldig sliten og veldig nedfor. La meg for å sove kl. 22.30, og våknet ca. 03.00. Vanligvis er jeg trøtt og trenger litt tid på å få hjernen i gang når jeg våkner på morgenen, og jeg har ikke så mange tanker. Men i slike tilfeller er jeg *pling* våken, og tankene raser med en gang fra sekundet jeg våkner. Jeg kjenner ikke den vanlige følelsen av å ville ligge i senga litt til, men heller at det blir umulig, det er bare å stå opp. Så kan jeg tenke "WOW, så vakkert det er ute, jeg må gå en tur". Så går jeg ute og er i ekstase over hvor vakkert alt er. Trærne, himmelen, naturen (selv om jeg har bodd her i 30 år). Jeg kjenner stor trang til å synge og danse, og blir ekstra seksuell. Tar masse bilder. Så kan jeg være veldig lykkelig, ha stor kapasitet til å gjøre ting og ha en kjempedag - kanskje flere. Og så går det bare over. Kanskje varer det bare den ene dagen. Blir forresten mye mer utadvendt og tilstede.

Er dette vanlig for de med bp? Eller er det et tegn på en underliggende pf jeg ikke vet om? Jeg tror som nevnt tror ikke at jeg har en pf, egentlig, men er redd jeg evt. mangler selvinnsikt. Det er litt vanskelig med bp hvis man har noen symptomer utenom de vanlige og tydlige polene. Det virker som om mange med bp sitter med erfaringer og små detaljer som de i helsevesenet kanskje ikke vet så mye om, eller fokuserer på, men som det egentlig hadde vært fint å snakke om.

Anonymkode: 17a9f...f01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du beskriver en BP-up.  BP-uper kan være på alle mulige måter både når det gjelder grad (amplitude) og varighet.

Kort svar, men egentlig ikke så mye mer å si om det.

Skrevet

Likevel: takk☺️ Ha en fin dag, Kupton🌞

Anonymkode: 17a9f...f01

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Du beskriver en BP-up.  BP-uper kan være på alle mulige måter både når det gjelder grad (amplitude) og varighet.

Kort svar, men egentlig ikke så mye mer å si om det.

Hvis det finnes noe som kalles BP-up, da må det vel være noe som kalles BP-down også av varierende grad og varighet? Jeg har aldri hørt om noen av delene, men siden niesen min har BP er jeg litt interessert i det. 

Anonymkode: a5348...975

Skrevet
9 minutter siden, kupton skrev:

BP-downs kalles også depresjon. 

Ja det forstår jeg også. Men med disse upsene sier du at kan variere i grad og varighet fra timer til dager. Da lurte jeg på om det gjaldt downs også. Niesen min er i tyveårene og sliter med det. Hun han BP2 hvis det er av betydning. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det forstår jeg også. Men med disse upsene sier du at kan variere i grad og varighet fra timer til dager. Da lurte jeg på om det gjaldt downs også. Niesen min er i tyveårene og sliter med det. Hun han BP2 hvis det er av betydning. 

Det gjelder downs også. 

Men så må en kunne skille det fra borderline. Kort sagt skille bl.a. dette: Ved borderline er det oftest en vedvarende og ganske kontinuerlig berg- og dalbane. I tillegg fører adferden ofte til konflikter med andre. Ved BP kommer episodene av og til, o relasjonsproblemer er ikke mer uttalt enn hos normalbefolkningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...