Gå til innhold

Hvordan få bukt med manien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skyves hele tida oppover og klarer ikke å få det til å slutte. Daler ned til normalen igjen. Jeg kan være normal alt fra timer til dager før jeg plutselig kjenner at det tar tak på nytt og skyter fart igjen. Kjenner det igjen nå at jeg begynner å bli høy på nytt. Det går helt ufrivillig oppover og oppover. Hva kan jeg selv gjøre annet enn å ta "ekstra Quetiapin?" Det er det jeg har fått beskjed om tidligere hvis jeg skulle bli høy. Men disse ekstra behovsmedisinene har veldig få mg. Tror jeg har lyst til å selvmedisinere med høye doser. Siden det ikke er lov å snakke om doser her kan jeg ikke si hvor høyt. Høres det ut som en god strategi? Jeg er redd jeg kommer til å bikke over i en langvarig mani hvor ikke det er mulig å hente seg inn igjen uten innleggelse. Og på veien mot innleggelse kan det fort skje mye rart som vil ødelegge for meg selv og andre. Det er snart jul og jeg trenger å være frisk til barna kommer hjem på juleferie. 

Anonymkode: 6a0b9...fec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg fungerer Zyprexa og Sobril godt mot mani. Særlig Zyprexa. Prøvd det? 

Skrevet

For meg så hjelper det å øke med quetiapin og å øke dosen med imovane. Har avtale med fastlegen hvor høyt opp jeg kan gå uten å kontakte han.

Skrevet

Manier kan sjelden selvbehandles. En skal ha noe medisin hjemme for de 2-3 dagene det tar å få hjelp av fastlege/psykiatrien. De aller fleste med mani må og bør innlegges.

Skrevet
På 19.11.2020 den 19.48, AnonymBruker skrev:

Jeg skyves hele tida oppover og klarer ikke å få det til å slutte. Daler ned til normalen igjen. Jeg kan være normal alt fra timer til dager før jeg plutselig kjenner at det tar tak på nytt og skyter fart igjen. Kjenner det igjen nå at jeg begynner å bli høy på nytt. Det går helt ufrivillig oppover og oppover. Hva kan jeg selv gjøre annet enn å ta "ekstra Quetiapin?" Det er det jeg har fått beskjed om tidligere hvis jeg skulle bli høy. Men disse ekstra behovsmedisinene har veldig få mg. Tror jeg har lyst til å selvmedisinere med høye doser. Siden det ikke er lov å snakke om doser her kan jeg ikke si hvor høyt. Høres det ut som en god strategi? Jeg er redd jeg kommer til å bikke over i en langvarig mani hvor ikke det er mulig å hente seg inn igjen uten innleggelse. Og på veien mot innleggelse kan det fort skje mye rart som vil ødelegge for meg selv og andre. Det er snart jul og jeg trenger å være frisk til barna kommer hjem på juleferie. 

Ja, spør legen, og lag en plan for hvor mye du kan ta. Samt andre tiltak. Selv om jeg aldri blir manisk, bare hypoman, har jeg inget øvre tak i mg. Jeg skal øke daglig (kveldlig) med 25 mg inntil nok søvn. Pluss minske stimuli og det der. Om ikke det hjelper (vet ikke hvor lenge jeg skal prøve da) øke med 50 mg hver dag. Til nok søvn. 

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Det ser ut til at ting har ordnet seg. Har sovet veldig mye hele helga, og jeg er nå selverklært frisk :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...