Gå til innhold

Kun fem på julaften i følge Raymond Johansen?


frosken

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Er så jæ.... irritert over denne situasjonen. Jeg var motivert for dugnad i vår og situasjonen bedret seg helt til de åpnet grensene. Det var vel ikke bare jeg som skjønte at det da ville gå til helvete når grensene ble åpnet ? Det er de åpne grensene som er problemet. Ikke våre ungdommer som gjør så godt de kan. I hvert fall de fleste av dem. 

Det er seigpining de driver med. Skjønner ikke at ikke de kan gjøre det ordentlig ?

Enig i noe men ikke i alt. Tenker nok det har ganske mye med vanlige voksne folk å gjøre også da. Sjekk sentrumsbildet på en lørdag for noen få uker siden, samt i HELE sommer. Det var mildt sagt mange godt voksne som satt og gikk tett i tett. Dessuten reiste vi masse i sommer. At viruset sprer seg er jo ganske logisk, kanskje slapp vi for mye opp. Jeg vet ikke.

Anonymkode: 94ef1...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, Kalevaala skrev:

Vi bestemte allerede i oktober, at det ikke blir den tradisjonelle familiejulefeiringen hos min mor i min hjemby i år. 
Hun er i risikogruppe, og de vil feire jul alene, hun og mannen.   

Svigerdatteren min drar heller ikke hjem til jul i år, av samme grunn.  Hun og sønnen min studerer i Oslo, og vil ikke utsette eldre i sin familie for smitte. Så det blir Oslo-feiring på dem.    

Men, en oppfordring. Vi snakket om i dag tidlig at hvis det blir julefeiring på hver vår kant av landet, noe som ikke er utenkbart, så kan vi sette oss til middagsbordet på samme tid og ha kontakt med hverandre over Facetime (eller andre videooverføringsapper) under julemiddagen og kanskje også litt utover kvelden. På den måten har familier litt sosial kontakt likevel på en forsvarlig måte vi kan få det til i disse tider. Jeg synes det nesten høres litt koselig ut også jeg, sett ut ifra dagens situasjon. Igjen har jeg nok fordelen av at jeg klarer å være  der at jeg ser begrensningene, men jeg ser også at det finnes en del muligheter å ta fatt i og jeg tenker at vi alle må gjøre det beste ut av situasjonen, for den er nå en gang slik, og det hjelper ikke å tenke at det er ille og det kunne ha vært så mye bedre - slik er det nå en gang ikke. Trøsten er nå, om den er mager, at vi alle er i samme situasjon, men det må likevel være tillat å håndtere og takle den på ulike vis og med ulike følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det blir noe problem å holde seg under ti personer på én gang i jula. Mer problematisk er det at vi er så mange som bor i ulike "leire", og at summen av folk man har kontakt med i løpet av juleuka kan bli (for) stor...

Vi har hver våre voksne barn, hvor ingen bor hjemme. Det betyr altså at vi & de er spredt på mange boliger. Noen av "barna" deler bolig med andre, og/eller har kjærester som deler bolig med andre. Det blir derfor mange potensielle kontaktpunkter i sum, selv om hver person er "flink"/restriktiv.

I år skal de voksne barna være hos de andre foreldrene på julaften, dvs at vi + alle barna vil være spredt på tre boliger den kvelden. Hvilke andre som kommer til de andre foreldrehjemmene på julaften har jeg ikke kontroll på. Men skal vi ta unngå å treffe våre egne barn i løpet av romjula fordi de har feiret jul med de andre foreldrene? Ingen av dem har egne familier ennå, og de fleste bor i studentboliger eller kollektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, morsan skrev:

Jeg tror ikke det blir noe problem å holde seg under ti personer på én gang i jula. Mer problematisk er det at vi er så mange som bor i ulike "leire", og at summen av folk man har kontakt med i løpet av juleuka kan bli (for) stor...

Vi har hver våre voksne barn, hvor ingen bor hjemme. Det betyr altså at vi & de er spredt på mange boliger. Noen av "barna" deler bolig med andre, og/eller har kjærester som deler bolig med andre. Det blir derfor mange potensielle kontaktpunkter i sum, selv om hver person er "flink"/restriktiv.

I år skal de voksne barna være hos de andre foreldrene på julaften, dvs at vi + alle barna vil være spredt på tre boliger den kvelden. Hvilke andre som kommer til de andre foreldrehjemmene på julaften har jeg ikke kontroll på. Men skal vi ta unngå å treffe våre egne barn i løpet av romjula fordi de har feiret jul med de andre foreldrene? Ingen av dem har egne familier ennå, og de fleste bor i studentboliger eller kollektiv.

Vi er i samme situasjon, men skal treffe ungene vår. De skal overnatte også. 4 voksne unger til sammen som også skal være sammen med sine andre familier i jula. 2 stk kommer reisende fra andre steder i landet. Der bor de sammen med andre studenter Alle har også jobber , men  ikke  hjemmekontor. Den ene jobber nå med coronapasienter og flere kollegaer i karantene. En pårørende dro med seg smitte inn på avdelingen.En annen jobber i Oslo sentrum. 

Vi skal ha 5 gjester utenom hustanden. 4 er våre egne barn pluss et tantebarn. Skal kjærester komme, blir vi for mange, så det går ikke.

Våre søsken pluss deres unger og foreldrene våre skal vi heller  ikke treffe i jula. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Vi er i samme situasjon, men skal treffe ungene vår. De skal overnatte også. 4 voksne unger til sammen som også skal være sammen med sine andre familier i jula. 2 stk kommer reisende fra andre steder i landet. Der bor de sammen med andre studenter Alle har også jobber , men  ikke  hjemmekontor. Den ene jobber nå med coronapasienter og flere kollegaer i karantene. En pårørende dro med seg smitte inn på avdelingen.En annen jobber i Oslo sentrum. 

 

Ja, de unge vil selv om de er restriktive ha en helt annen kontaktflate enn mange på vår alder. Jeg fx har hjemmekontor, tar ikke offentlig kommunikasjon (har egen bil), bor sammen med kjæresten og ingen andre. Livene blir veldig ulike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 timer siden, morsan skrev:

Ja, de unge vil selv om de er restriktive ha en helt annen kontaktflate enn mange på vår alder. Jeg fx har hjemmekontor, tar ikke offentlig kommunikasjon (har egen bil), bor sammen med kjæresten og ingen andre. Livene blir veldig ulike. 

Jeg også har hatt hjemmekontor siden mars. Det hadde vært deilig om jeg bare kunne gått en tur i løpet av arbeidsdagen,men det er ikke mulig og kl 16.00 er det mørkt. Litt tungt og ikke få se dagslyset. Gleder meg til vaksina kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.11.2020 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Hvem samler 10 stk i disse tider 😳

Anonymkode: 94ef1...3ad

Emmmm. De fleste selvfølgelig? :D Vi er da ikke dumme naut heller!

Anonymkode: dbb72...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2020 den 10.59, stjernestøv skrev:

Jeg vet ikke om vi tør å ha feiring i år, bortsett fra oss to og de voksne barna. 

Hvis du er over 80 år og har underliggende sykdommer, er det forståelig.

Anonymkode: dbb72...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2020 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Blir jul alene her og, føler det er det absolutt tryggeste for å ta vare på resten av familien og ikke minst samfunnet rundt oss 🙂 

Anonymkode: 94ef1...3ad

Tror du, helt seriøst, at du tar vare på samfunnet ved å oppføre deg på den måten der? Newsflash! Du ødelegger samfunnet :) Bare vent, så kan du sitte der med dårlig samvittighet når alt har gått "åt skogen". Når det kun finnes store butikkkjeder igjen fordi alle de små har gått konkurs.

Anonymkode: dbb72...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er over 80 år og har underliggende sykdommer, er det forståelig.

Anonymkode: dbb72...249

Jeg er livredd jeg nå, leste jo om de som tok ap kunne dø av corona. Sikkert pga dårlig livsstil, overvekt og røyking. Jeg er en usunn person som ikke er mye ute. Men jeg er og livredd for foreldrene mine, vil jo ikke smitte dem. Lenge siden jeg har vært der nå, tenkte en tur ned i neste uke og da skal jeg holde avstand. De er jo så glad hver gang jeg kommer og takker for besøket, det går på samvittigheten løs at jeg ikke er der mer. Men det er jo for å beskytte dem, bror min driter i det og er der flere ganger om dagen. Han som går og reker overalt, en skam! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du, helt seriøst, at du tar vare på samfunnet ved å oppføre deg på den måten der? Newsflash! Du ødelegger samfunnet :) Bare vent, så kan du sitte der med dårlig samvittighet når alt har gått "åt skogen". Når det kun finnes store butikkkjeder igjen fordi alle de små har gått konkurs.

Anonymkode: dbb72...249

Er det noe plot og faenskap fra myndighetene?

Anonymkode: 5b274...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du, helt seriøst, at du tar vare på samfunnet ved å oppføre deg på den måten der? Newsflash! Du ødelegger samfunnet :) Bare vent, så kan du sitte der med dårlig samvittighet når alt har gått "åt skogen". Når det kun finnes store butikkkjeder igjen fordi alle de små har gått konkurs.

Anonymkode: dbb72...249

Tror du misforstår fullstendig. Jeg ødelegger ikke samfunnet ved å feire jul alene. Jeg handler da fortsatt julegaver og sender i posten. 

Anonymkode: 94ef1...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du, helt seriøst, at du tar vare på samfunnet ved å oppføre deg på den måten der? Newsflash! Du ødelegger samfunnet :) Bare vent, så kan du sitte der med dårlig samvittighet når alt har gått "åt skogen". Når det kun finnes store butikkkjeder igjen fordi alle de små har gått konkurs.

Anonymkode: dbb72...249

 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Emmmm. De fleste selvfølgelig? :D Vi er da ikke dumme naut heller!

Anonymkode: dbb72...249

 

Ehmmmmm, ikke dumme naut? Spør du meg, høres du stokk dum ut! Det er bare dumme naut som flokker seg nå.

Jeg har aldri handlet så mye i små lokalbutikker som i år, nettopp fordi kjøpesentrene ikke er aktuelt nå og fordi det anbefales å ikke farte så mye rundt. Så jeg sitter med god samvittighet for å ha bidratt til å redde liv ved å ikke spre smitte og støtte lokalt næringsliv. Hadde det ikke vært så mange naut i dette landet, hadde vi kunne levd mer normalt nå. I kommunen jeg bor i, kom det plutselig et utbrudd. Det ble stoppet før det rakk spre seg noe særlig. Fordi kommunen var raskt ute med litt strenge tiltak og folk her faktisk bryr seg. Nå har det ikke vært noen smittede på en uke. Altså, går man hardt inn tidlig, kan man stoppe det. Men i Oslo f.eks. driver de seigpining og de vil aldri bli kvitt viruset. Corona var ikke noe problem før sommerferien, men så bare måtte alle dumme naut til utlandet på ferie, og nå er corona et problem igjen. Etter jula vil det ikke overraske meg om det blusser opp på nytt. For de stakkars, sosiale menneskene, må jo bare få treffe hele slekta og alle venner i jula. For vi har jo ikke corona, kan ikke smitte oldemor på sykehjemmet da. Tipper den norske langrennstreneren til herrelandslaget heller ikke "hadde corona", sånn før hele den norske troppen ble satt i karantene. 

Klarer du ikke forstå at dersom vi gir faen, vil det bare bli enda strengere og bedrifter vil tape enda mer. Hva om det blir portforbud fordi idioter ikke klarer følge noen svært enkle regler, hvordan tror du det vil gå for de små bedriftene da? Dumme dumme naut! 😉 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsedirektoratet anbefaler maks fem personer, i tillegg til husstanden. Husk at selv om ti personer er lov, er det ikke anbefalt. Det kan også være kommunale forskjeller. Her hvor jeg bor, er det ikke lov å ha flere enn fem på besøk. Så planlegger dere å reise ut av kommunen, sjekk reglene i den/de kommunene dere skal til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du, helt seriøst, at du tar vare på samfunnet ved å oppføre deg på den måten der? Newsflash! Du ødelegger samfunnet :) Bare vent, så kan du sitte der med dårlig samvittighet når alt har gått "åt skogen". Når det kun finnes store butikkkjeder igjen fordi alle de små har gått konkurs.

Anonymkode: dbb72...249

Tja - mange av de små nettbutikkene har jo hatt gode oppsving siden mars nettopp fordi folk ikke handler i fysiske butikker, men har blitt bevisste på å handle hos de små for å hjelpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Tja - mange av de små nettbutikkene har jo hatt gode oppsving siden mars nettopp fordi folk ikke handler i fysiske butikker, men har blitt bevisste på å handle hos de små for å hjelpe dem.

Nei. 

Se på restauranter, og lokale butikker - som kanskje ikke HAR nettbutikk. Skal du pisse på dem? Stakkars dem! Det er dem det er synd på! Og alle gamlingene som blir liggende alene på sykehjem - og dør ALENE fordi de ikke får ha besøk. Stakkars dem! Stakkars alle de som døde alene! 

Anonymkode: dbb72...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg er livredd jeg nå, leste jo om de som tok ap kunne dø av corona. Sikkert pga dårlig livsstil, overvekt og røyking. Jeg er en usunn person som ikke er mye ute. Men jeg er og livredd for foreldrene mine, vil jo ikke smitte dem. Lenge siden jeg har vært der nå, tenkte en tur ned i neste uke og da skal jeg holde avstand. De er jo så glad hver gang jeg kommer og takker for besøket, det går på samvittigheten løs at jeg ikke er der mer. Men det er jo for å beskytte dem, bror min driter i det og er der flere ganger om dagen. Han som går og reker overalt, en skam! 

Pøh - han er en god sønn. Du er en dårlig datter om du ikke besøker foreldrene dine. 

Jeg har en svoger som er sånn som det du skriver der, sender hunden sin til foreldrene sine så de skal passe den hele dagen hver dag (gratis, selv om de egentlig ikke har lyst, men føler de plikter å gjøre det så sønnen kan gå på jobb), handler mat online (tør ikke å gå i butikken), er aldri på besøk hos foreldrene sine, selv om hunden er der hver eneste dag med alle hans basselusker. 

Det er irrasjonelt! 

Du kan helt fint besøke dem - er du redd for at de skal dø av viruset kan du ha på munnbind og holde 1m avstand... Men besøke dem, det kan du. Var hos legen i går, satt 2 meter unna, ho gadd ikke å ha på munnbind. For det var stor nok avstand. Tenk så mange ho møter, a, hver eneste dag. Som potensielt er smittebærere eller i risikogruppa.

Anonymkode: dbb72...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe plot og faenskap fra myndighetene?

Anonymkode: 5b274...37d

Les litt om det, du. Det finnes en del stoff om det, som kommer ut av deres egen kjeft. 

Anonymkode: dbb72...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du misforstår fullstendig. Jeg ødelegger ikke samfunnet ved å feire jul alene. Jeg handler da fortsatt julegaver og sender i posten. 

Anonymkode: 94ef1...3ad

Ja - for det er bare til jul, ikke sant? Det er bare en måned til, så går samfunnet tilbake til normalen? Eller kommer de til å utsette det med 3 uker til. Bare 3 uker til.

Sånn som nå. Forlenger tiltakene til å gjelde 3 uker frem i tid.

Når det er over, blir de selvsagt forlenget. På nytt. Og slik vil det fortsette.

FAUCI har jo gått ut og sagt at SELV OM det skulle komme effektive vaksiner, må vi fortsette med munnbind og å holde avstand! For ever.

Anonymkode: dbb72...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

 

 

Ehmmmmm, ikke dumme naut? Spør du meg, høres du stokk dum ut! Det er bare dumme naut som flokker seg nå.

Jeg har aldri handlet så mye i små lokalbutikker som i år, nettopp fordi kjøpesentrene ikke er aktuelt nå og fordi det anbefales å ikke farte så mye rundt. Så jeg sitter med god samvittighet for å ha bidratt til å redde liv ved å ikke spre smitte og støtte lokalt næringsliv. Hadde det ikke vært så mange naut i dette landet, hadde vi kunne levd mer normalt nå. I kommunen jeg bor i, kom det plutselig et utbrudd. Det ble stoppet før det rakk spre seg noe særlig. Fordi kommunen var raskt ute med litt strenge tiltak og folk her faktisk bryr seg. Nå har det ikke vært noen smittede på en uke. Altså, går man hardt inn tidlig, kan man stoppe det. Men i Oslo f.eks. driver de seigpining og de vil aldri bli kvitt viruset. Corona var ikke noe problem før sommerferien, men så bare måtte alle dumme naut til utlandet på ferie, og nå er corona et problem igjen. Etter jula vil det ikke overraske meg om det blusser opp på nytt. For de stakkars, sosiale menneskene, må jo bare få treffe hele slekta og alle venner i jula. For vi har jo ikke corona, kan ikke smitte oldemor på sykehjemmet da. Tipper den norske langrennstreneren til herrelandslaget heller ikke "hadde corona", sånn før hele den norske troppen ble satt i karantene. 

Klarer du ikke forstå at dersom vi gir faen, vil det bare bli enda strengere og bedrifter vil tape enda mer. Hva om det blir portforbud fordi idioter ikke klarer følge noen svært enkle regler, hvordan tror du det vil gå for de små bedriftene da? Dumme dumme naut! 😉 🤣

Det du ikke forstår er at dette er en sykdom der OVER 99% overlever. Koronavirus har de fleste en viss immunitet imot også - nettopp siden KORONAVIRUS er de vanlige forkjølelsesvirusene. Hilsen en ekspert (forsker), tidl. ansatt i Pfizer!! 

Du skjønner, disse ordene kommer fra de som virkelig kan noe om emnet. Om immunologi, om virus. Om kroppen. 

Om noen er et naut her, er det jo deg :D

Du kan overhodet ingenting om emnet. Visste du at det ble holdt en "koronavirusøvelse" i 2019? Noen måneder før viruset "slapp løs i befolkningen". Har du hørt om The great reset? Nei vel. Les litt om det du. MØØ.

Anonymkode: dbb72...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...