Gå til innhold

Råd ift dosett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som bruker mye medisiner som har råd ift dosett? Har dere noe system på alle tablettene sånn at dere legger rett tablett i rett rom uten å miste kontrollen? Hvordan har dere kontroll? 

Mannen min bruker over 10 sorter hver dag som skal tas til ulike tidspunkt, han skal også ta en halv tablett av noen, og han får ofte SMS fra legen om å endre dose ned eller opp. 

Det går i surr for han. Vi burde kanskje ta oss råd til å få apoteket til å ordne det for han, men det kan jo bli rot da også når han får SMS fra legen om endringer. Da er han like langt liksom, og det er veldig dyrt. 

Setter stor pris på råd. Jeg har tilbudt meg å hjelpe han og ordne dosetten for han da jeg er mer tålmodig enn han. Har også bedt han snakke med legen om det for å finne en løsning - uten hell. 

Anonymkode: 968c8...db7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Marye skrev:

Hjemmetjeneste gir meg dosett

Hvordan går man frem for å få det? Hva koster det?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går man frem for å få det? Hva koster det?

Legen ordnet det. Tror ikke jeg betaler noe

Skrevet

Jeg ordner dosett selv.

Så har jeg en app på Tlf, som jeg registrere hva og når jeg har tatt de ulike tabelettene. 

Anonymkode: 9312e...f58

Skrevet

Kanskje dere kan bruke 2 eller 3 dosetter for å få bedre oversikt. En morgen, en middag og en kveld. 

Skrevet

Bruk Min Felleskatalogen app. Den er veldig grei. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som bruker mye medisiner som har råd ift dosett? Har dere noe system på alle tablettene sånn at dere legger rett tablett i rett rom uten å miste kontrollen? Hvordan har dere kontroll? 

Mannen min bruker over 10 sorter hver dag som skal tas til ulike tidspunkt, han skal også ta en halv tablett av noen, og han får ofte SMS fra legen om å endre dose ned eller opp. 

Det går i surr for han. Vi burde kanskje ta oss råd til å få apoteket til å ordne det for han, men det kan jo bli rot da også når han får SMS fra legen om endringer. Da er han like langt liksom, og det er veldig dyrt. 

Setter stor pris på råd. Jeg har tilbudt meg å hjelpe han og ordne dosetten for han da jeg er mer tålmodig enn han. Har også bedt han snakke med legen om det for å finne en løsning - uten hell. 

Tja.., jeg har jo nettopp gjort feil, selv om jeg til og med har plassert alle medisinene systematisk i et skal.

En idé kan jo være å skrive en liste over alle medisinene, og begynne fra toppen

Skrevet (endret)
5 timer siden, Villanda skrev:

Tja.., jeg har jo nettopp gjort feil, selv om jeg til og med har plassert alle medisinene systematisk i et skal.

En idé kan jo være å skrive en liste over alle medisinene, og begynne fra toppen

Jeg får dosett av hjemmesykepleien, men det er noe jeg doserer selv i perioder. Jeg tenker at det er viktig å være systematisk. Å bruke liste er viktig. Og sette til side eller rydde bort det man har lagt i dosetten og er ferdig med er også lurt, slik at man ikke doserer dobbelt. Om det blir mye telling og tabletter i hodet, så ta en liten pause og gå tilbake til arbeidet etter 10-15 minutter. Det er dumt å dosere feil.

Jeg fant frem litt informasjon om multidose som kan være et godt alternativ:

• 1 ukes pakking: 98,10,-
  • 2 ukers pakking: 146,30,-
  • 4 ukers pakking: 242,50,-

I tillegg kommer kostnader for selve legemidlene dine og eventuelle kosttilskudd som også pakkes i rullen. Hvis du har frikort betaler du ikke egenandel for legemidler på blå resept, kun for selve pakkingen.
Hentet fra: Apotek1.no "Slik går du frem for å få multidose".

Men hvilke kriterier som skal ligge til grunn for at man skal kunne få bistand fra hjemmesykepleietjenesten til å få lagt medisiner i dosett, vet jeg ikke, men jeg forsøkte å spørre Mr. Google som ga meg mangt og meget svar på prosedyrer ved håndtering av legemidler av hjemmesykepleien, noe som jeg i seg synes er et interessant nok tema som den nerden jeg er, men på Helsenorge.no fant jeg noe om "Hjemmesykepleie og hjemmehjelp" hvor de lister opp hvilke tjenester som kan tilbys, der i blant legemiddelhåndtering, og det står: "Den som har behov for tjenester som nevnt over kan søke om å få tildelt helsetjenester i hjemmet. Kommunen vurderer bistandsbehovet til den enkelte, og skal i samarbeid med pasienten avgjøre om det skal tilbys tjenester i form av helsetjenester i hjemmet." Man må med andre ord ha et faglig og medisinsk begrunnet behov for å få hjelp av den kommunale hjemmesykepleietjenesten.

Men personlig, om jeg gikk på 10 ulike medisiner, hadde jeg nok valgt å investere i 242 kr. i måneden for å slippe å ordne med medisinene selv - for slikt tar tid og jeg har i hvert fall lett for å gå i surr med min dårlige hukommelse. Slik jeg leser informasjonen på Apotek1, kan de også justere endringer om legen ordinerer det. Om det ofte skjer endringer, kan det være lurt å ha hyppigere utlevering enn én gang i måneden.

Endret av Eva Sofie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...