Gå til innhold

NAV og arbeidstiltak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor må noen på masse tiltak mens andre slipper unna med ett eller ingen tiltak i det hele tatt? Jeg har schizofreni og har allerede vært på 3 tiltak der det har gått dårlig, men NAV vil ha meg på enda flere tiltak før jeg kan få uføretrygd. Sånn som jeg er nå har jeg ingenting på et tiltak å gjøre fordi jeg er for dårlig for det. I følge legen er det NAV som bestemmer dette og det er ingenting psykiatrien kan gjøre for å overkomme dette.

Anonymkode: 9b973...d63

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må noen på masse tiltak mens andre slipper unna med ett eller ingen tiltak i det hele tatt? Jeg har schizofreni og har allerede vært på 3 tiltak der det har gått dårlig, men NAV vil ha meg på enda flere tiltak før jeg kan få uføretrygd. Sånn som jeg er nå har jeg ingenting på et tiltak å gjøre fordi jeg er for dårlig for det. I følge legen er det NAV som bestemmer dette og det er ingenting psykiatrien kan gjøre for å overkomme dette.

Jeg lurer på hva et tiltak egentlig er? Er det at du som feks helsefagarbeider, politi eller økonom plutselig må stå på et samlebånd eller sitte i kassen i en butikk på en vanlig arbeidsplass eller er det egne «skjermede» arbeidssteder? Hvis det er førstnevnte må jo det oppleves som en katastrofe hvis du sliter psykisk og også fysisk og må utsettes for noe sånt.

Skrevet
1 time siden, cilie skrev:

Jeg lurer på hva et tiltak egentlig er? Er det at du som feks helsefagarbeider, politi eller økonom plutselig må stå på et samlebånd eller sitte i kassen i en butikk på en vanlig arbeidsplass eller er det egne «skjermede» arbeidssteder? Hvis det er førstnevnte må jo det oppleves som en katastrofe hvis du sliter psykisk og også fysisk og må utsettes for noe sånt.

Tiltak vil si at restarbeidsevnen skal prøves ut og man kan bli satt til ulike oppgaver. 

Anonymkode: 16e02...fc2

Skrevet
1 time siden, cilie skrev:

Det siste oppleves også ekstremt nedverdigende hvis du må sitte sammen med folk med Downs og pakke skruer.

Anonymkode: 57616...e2c

Skrevet

Jeg har også schizofreni og vær høyt utdannet med mye ansvar og potensielle alvorlige konsekvenser vis noe gikk galt. Jeg fikk inntrykk av at både helsepersonell og NAV ikke kunne få uføretrygdet meg for nok. Jeg ser selv at jeg ikke kunne fortsette i den jobben jeg hadde ,men skulle ønske jeg hadde fått oppfølging til å jobbe innenfor det samme i en deltidsstilling ,og med mye mindre ansvar. 

Nå er det forskjell på mennesker med schizofreni, men mange av oss har lett for å isolere oss og har vanskeligheter med å komme i gang med aktiviteter.  Å ha noe å gå til i hverdagen er bra for de fleste ,men det er ikke noe feil med intelligensen til mennesker med schizofreni, så samlebånd arbeid blir nok kjedelig og demotiverende for de fleste.

Hvorfor du blir satt i flere tiltak imens andre ikke må ,må du spørre din kontakt på NAV om, kanskje du kan få utsatt videre utprøving til du føler deg bedre?

Anonymkode: cb6ae...fd4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tiltak vil si at restarbeidsevnen skal prøves ut og man kan bli satt til ulike oppgaver. 

Anonymkode: 16e02...fc2

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det siste oppleves også ekstremt nedverdigende hvis du må sitte sammen med folk med Downs og pakke skruer.

Men det er dette jeg ikke skjønner. I det øyeblikket jeg ikke kunne jobbet noen prosent i mitt yrke, så kunne jeg heller ikke gjort andre jobber. 

Skrevet
11 minutter siden, cilie skrev:

Men det er dette jeg ikke skjønner. I det øyeblikket jeg ikke kunne jobbet noen prosent i mitt yrke, så kunne jeg heller ikke gjort andre jobber. 

Kommer vel helt an på hvilken jobb man har? Om man har en jobb med høyt tempo, mye stress og masse ansvar så kan man jo fungere greit i en roligere jobb med lite ansvar? Mange tror at da er bibliotek tingen, da sitter man jo rolig bak en skranke og leser i et helt stille lokale. Tror mange, Selv på NAV. Sånn er det ikke, det kan jeg love! Noen ganger er det sånn, andre ganger er det hektisk og et realt lydnivå og full rulle!

Skrevet
19 minutter siden, Lillemus skrev:

Kommer vel helt an på hvilken jobb man har? Om man har en jobb med høyt tempo, mye stress og masse ansvar så kan man jo fungere greit i en roligere jobb med lite ansvar? Mange tror at da er bibliotek tingen, da sitter man jo rolig bak en skranke og leser i et helt stille lokale. Tror mange, Selv på NAV. Sånn er det ikke, det kan jeg love! Noen ganger er det sånn, andre ganger er det hektisk og et realt lydnivå og full rulle!

Ja, det skjønner jeg godt, i tillegg til at man bør ha rimelig god oversikt over litteratur. Det burde være bakt inn tid til å lese bøker i stillingen? 

Skrevet
4 minutter siden, cilie skrev:

Ja, det skjønner jeg godt, i tillegg til at man bør ha rimelig god oversikt over litteratur. Det burde være bakt inn tid til å lese bøker i stillingen? 

Noen bibliotek har X antall timer lesetid i uka innbakt, vi har dessverre ikke det. :( Men jeg leser mye ungdomsbøker i lunsjen da, vi er bare to så vi lunsjer alene (helt greit for introverte meg!).

Skrevet
Akkurat nå, Lillemus skrev:

Noen bibliotek har X antall timer lesetid i uka innbakt, vi har dessverre ikke det. :( Men jeg leser mye ungdomsbøker i lunsjen da, vi er bare to så vi lunsjer alene (helt greit for introverte meg!).

Håpløst! Det bør dere jobbe for. 

Skrevet
44 minutter siden, cilie skrev:

Det er ikke slik at om man blir ufør så kan man ikke lenger bruke kropp og hode til noe. Hvis ikke du mener at man må være sengeliggende eller pleiepasient for å få ufør da

Anonymkode: db8e7...479

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at om man blir ufør så kan man ikke lenger bruke kropp og hode til noe. Hvis ikke du mener at man må være sengeliggende eller pleiepasient for å få ufør da

Anonymkode: db8e7...479

Jeg er absolutt fan av et arbeidsliv hvor man kan jobbe i graderte stillinger/omskoleres, men stiller spm hvor hensiktsmessig utprøvingen er. 

Skrevet

Problemet er også at NAV ikke hører på pasienten i det hele tatt. Jeg har vært på 3 tiltak det har gått dårlig på, men vil fortsatt at jeg skal i flere tiltak. Jeg har tross alt schizofreni og OCD og ting kan bli veldig vanskelig og komplisert på grunn av det. Jeg har sagt klart og tydelig fra til dem at arbeidslivet blir for vanskelig men de hører ikke på meg i det hele tatt.

UtakknemligDiva
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke slik at da skal være drit glade for å være i Norge? Bare være drit happy for at du har det du har? Du sulter tross alt ikke. Dette er ikke min mening, men rart ikke noen sånne moralens voktere har kommet med dette?

Skrevet
14 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Var det ikke slik at da skal være drit glade for å være i Norge? Bare være drit happy for at du har det du har? Du sulter tross alt ikke. Dette er ikke min mening, men rart ikke noen sånne moralens voktere har kommet med dette?

Ha er poenget med å sette folk som tidligere har hatt en krevende jobb til slikt? For å sjekke at man klarer å komme seg opp om morran?

UtakknemligDiva
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ha er poenget med å sette folk som tidligere har hatt en krevende jobb til slikt? For å sjekke at man klarer å komme seg opp om morran?

Jeg vet da ikke? Har ikke fått tilbud om noe slik? Men hva er vitsen å gjøre noe i det hele tatt når det er mer folk enn jobber? 

Skrevet
Akkurat nå, 90tallsbarn skrev:

Jeg vet da ikke? Har ikke fått tilbud om noe slik? Men hva er vitsen å gjøre noe i det hele tatt når det er mer folk enn jobber? 

Det kan man lure på.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det kommer ann på funksjonsnivået ditt og ikke diagnosen om du er for syk til å være i tiltak eller ikke. 

Anonymkode: 1fc02...108

UtakknemligDiva
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...