Gå til innhold

Tvangssymptomer = OCD eller kan det forveksles med noe?

Anbefalte innlegg

Sliter fælt med det som vel blir betegnet som tvangssymptomer: Jeg får innfall/tanker om at noe er skittent og at jeg "må" vaske det for at ting skal bli "bra" igjen. Men problemet er at når jeg begynner med dette så finner jeg bare flere og flere skitne ting for siden jeg har vasket 'a' så meg jeg også vaske 'b' for ellers kan 'b' smitte over på 'a' og slik går det. Jeg tenker på noe også kjører jeg meg fast i tankemønstre som oppleves veldig vanskelige å bryte - fordi tankene tilsynelatende følger en logikk og bryter jeg den så faller jo alt sammen. (Det hjelper jo ikke å vaske 'a' når denne stadig kommer i kontakt med 'b', 'c' og 'd' om jeg ikke vasker dem også...)

I hvert fall så har jeg vært til behandling hos spesialister, "OCD-team",  hos DPS flere ganger og jeg får ikke til å få noen varig effekt ut av det. Det blir litt bedre et par uker men så detter det tilbake igjen, mye pga. av at jeg får disse innfallene som virker så viktige å ta hensyn til. Der som en tyngdekraft drar meg i en retning jeg ikke ønsker å havne i. Så DPS gir opp, sier at de ikke har noe tilbud til meg fordi jeg ikke klarer å nyttegjøre meg av behandlingen de har å tilby. Så derfor lurer jeg på om det kan være noe annet enn tvangslidelse jeg lider av, men som er til forveksling likt. Noen som har noen erfaringer eller innspill på dette området? Tenker at det er mulig de som arbeider med OCD har lett for se det over alt og kanskje overse andre ting?

Opplever også at jeg ikke helt passer i det typiske bildet som tegnes av OCD som angstlidelse. Jeg engster meg og det at jeg bruker så mye tid på ting og gjør ting så omstendelige skaper mye angst og stress (med å få gjort ting og rekke alt), men under behandlingen når jeg skal utfordre meg med å la være å gjøre disse tvangshandlingene så har det stort sett gått greit, det som har vært ubehagelig er å bryte tankemønstrene men kan ikke si at jeg har kjent så mye på angst. Også kommer det tilbake allikevel etter en stund.

Fortsetter under...

Høres ut som typisk OCD for meg. Har selv hatt det og vært i ocd-team.  At du får tilbakefall viser bare at du kanskje må ha annen behandling enn det som ocd-teamet kan anbefale. Det finnes andre behandlinger. Går ut i fra at du tar medisin også? hvis ikke så burde du det.

Anonymkode: 0c688...bc8

Dette er OCD. Ingen tvil. Fastlegen kan hjelpe deg med medisiner. SSRI, som du bruker, er førstevalg. Men dosene må oftest være det dobbelte av skikkelige depresjonsdoser. Personer med OCD får sjelden særlige bivirkninger, og det kan ta opp til tre mnd før en får full effekt. Jeg ville valgt en annen SSRI.

2 timer siden, AJP skrev:

Hva slags behandling tenker du på da? Får jo bare tilbud om OCD-team av DPS. Bruker fluoxetin, men synes ikke at den hjelper noe særlig på tvangssymptomer, hjelper litt negativ tenkning uro forbundet med engstelse.

Bli henvist til dette: https://helse-bergen.no/avdelinger/psykisk-helsevern/kronstad-distriktspsykiatriske-senter/klinikk-for-4-dagers-behandling-b4dt  Tror ikke det bare er i Bergen. Be legen din finne ut av det.

Annonse

18 minutter siden, AJP skrev:

Det er den firedagers behandlingen jeg har vært på.

Angående medisiner så er Anafranil den jeg tror har hjulpet mest, men ikke de kolinerge bivirkningene i lengden. Vet ikke om noen annen medisin som ligner...

OK. Når jeg var i behandling i OCD-team så varte det i ca 3 mnd med behandlingstimer flere ganger i uken. Kanskje du heller skulle fått det tilbudet. Jeg går på cipralex. Har hørt at zoloft kan være bra. Men har ikke så god greie på medisiner angående dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...