Gå til innhold

Pynter du til advent?


Gondor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 minutter siden, Gondor skrev:

Her er julestjernen oppe og stearinlysene blir tent i kveld. Synes denne tiden på året er veldig koselig.

Hengte opp julegardinene og kransen ute i går og skal sette frem adventstaken og noen elektriske staker i dag. Kos!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i går hang jeg opp adventsstjernen i vinduet i stua, la på lilla duker, satte frem lilla lys, hang opp utelys og hang opp julekransen ved døra. Så nå er det advent 💜

Venter til ca 20.desember med julepynten og alt det røde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gondor skrev:

Her er julestjernen oppe og stearinlysene blir tent i kveld. Synes denne tiden på året er veldig koselig.

Ja nå er lilla duker og lilla lys på plass, skal tenne dem i kveld. Koselig det ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vasket huset, dradd ned all julepynten fra loftet , en drøss kasser forøvrig. Pappa som hjelper meg med å få treet ned, og kasser ned er like fortvilet over mengden hvert år, som ser ut til å øke dessverre om mulig .Så er det to dager med det salige vannvidd, mens jeg gremmer meg over at jeg ikke tok bilder av hvordan jeg hadde det fra i fjor. Det skal jeg gjøre i år. Å sette opp englekoret er selve advent for meg. Jeg har over femti candydesignjuleengler som jeg lager englekor av på et lite eldgammelt bord. Da setter julestemningen seg i hele meg. Og nisser over alt. Men lys er det viktigste. At stua er lyst opp i krinker og kroker er så utrolig deilig i hele desember. I morges fikk jeg pyntet juletreet og det er noe av det siste jeg gjør. I år er første året jeg har lys på treet uten hvite lys, bare kjede, og det ble utrolig fint, og mye enklere å pynte. Etter det er det bare finishen igjen og å dra på plantasjen og kjøpe julestjerner senere i dag. I morgen er det å vaske på nytt alle golv, for nå er det skittent her igjen😀 Kaos, men julekaos som det er år etter år her i stua. Drikker mye kaffe og koser meg med det hele. Og batteribruken er skyhøy. Elsker lyskilder uten stearin. Godt det finnes timere på mange ting. Målet er at alt skal være så klart som mulig til 1. desember. 

Men så har jeg årets mysterium med forsvunnede juleting. Flere ting er i år savnet, en julestjerne jeg er veldig glad i og andre ganske store gjenstander er ikke å finne. Ergo en kasse er borte. Og når man har lett på loftet to ganger, sett i boden fem ganger er det meg til stort hodebry hvor i huleste de har tatt veien. Jeg har ikke verdens største hus og tror jeg har rimelig god orden. Det ergrer meg så. Noen som har et forslag, så bare kom med det.

Jeg tenner alt i morgen 1. desember når alt er i orden .

Vil ønske alle en fin førjulstid. Prøv å gjør en liten god ting for deg selv hver dag. Om det er å se en god film, drikke te under et pledd, lese et ukeblad. Drikke kaffe på en kafe. Snakke med en venn på telefonen. Les en god bok. De små ting. De små ting i mørketida. 

Anonymkode: 1d90c...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare litt: Stjerne i vinduet, adventsstake og noen ganske få lilla småting. Jeg har ikke julegardiner, og dukene kommer ikke fram før ca. lille julaften sammen med resten av pynten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg pynter til full jul jeg. Minus juletre det kommer opp på bursdagen min rett før jul. Men jeg føler meg bare ennå mer deprimert nå etter å ha brukt mange dager på å orke å rydde, vaske og pynte huset. Jeg elsker egentlig julen, men den har blitt mer vond de siste årene. 

Jeg fortsetter jo likevel alltid å pynte til jul osv. Men det er bare veldig trist også. 

Uansett. Jeg var ferdig for en halvtime siden og lyset er tent. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pynter alltid dagene før 1 desember, men i år hang jeg opp julelysene ute og stjerna en uke tidligere. Men nå er det pynta til jul inne også :) 

Anonymkode: f8662...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

ja har akkurat rukket tenne på adventslys i vinduer, men 200 meter inngang med belysning tar tid, og med fuglenek og røde sløyfer, så er ting ytre sett på plass nå... men det er...

på utsiden det begynner se hyggelig ut, men på innsiden er det lite som minner om advent og jul dessverre. 
 

jeg blir utrolig stresset når folk henger opp julepynt før 1 advent/1 desember, 

jeg liker tradisjoner, og lys er jeg glad i, men jeg misliker at mennesker henger opp julebelysning og stjerner før adventstiden starter . Jeg misliker også når slik pynt henger lenger enn reglene tilsier. Det blir slurv og sløvhet i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Nei, jeg pynter ingenting. Vil ikke bli minnet på at det er jul. Jul er trasig, mørkt og stille. Vil ikke ha noe som minner meg om det. Jeg pleide å like julaften, men resten av jula er kjip. I år blir den enda kjipere. Da det ikke blir familiesammenkomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei 

ja har akkurat rukket tenne på adventslys i vinduer, men 200 meter inngang med belysning tar tid, og med fuglenek og røde sløyfer, så er ting ytre sett på plass nå... men det er...

på utsiden det begynner se hyggelig ut, men på innsiden er det lite som minner om advent og jul dessverre. 
 

jeg blir utrolig stresset når folk henger opp julepynt før 1 advent/1 desember, 

jeg liker tradisjoner, og lys er jeg glad i, men jeg misliker at mennesker henger opp julebelysning og stjerner før adventstiden starter . Jeg misliker også når slik pynt henger lenger enn reglene tilsier. Det blir slurv og sløvhet i mitt hode.

200 meter inngang?  Bor De på et slott?

Anonymkode: ed811...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt frem den julepynten jeg har igjen, frem nå i helgen.  Jeg har gitt mye til barn og barnebarn de siste årene, og jeg feirer aldri jul i egen leilighet lenger.  Jeg har tatt alt jeg har frem nå da jeg reiser vekk i midten av september  Jeg har lyst på julegardiner for kjøkkenet, men tror jeg venter med det til neste år.  De siste årene har jeg ikke hatt kjøkkenvindu og har gitt hjemmelagde julegardiner vekk.

Jeg har ikke adventslys, men har satt frem røde lys.  Julestjernene i vinduet venter til en venn kommer som kan hjelpe meg å få dem opp.  Det er alltid kos å pynte litt:)

Anonymkode: ae185...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi relativt nyinnflyttet, og fortsatt kasser overalt & håndverkere i sving, men har funnet fram stjerne til vinduet. 

Jeg synes det er hyggelig å henge opp lys i busker utenfor boligen, men har ikke kommet så langt ennå i år, rett og slett fordi vi ikke har utestikkontakt. Veldig rart at forrige eier ikke hadde det. Men vi skal få det neste gang elektrikeren er innom 😄 

Ellers bruker jeg ikke å pynte så mye til advent. Jeg venter til julepyntinga, og den tas som regel 1-2 dager før 23/12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Madelenemie skrev:

jeg liker tradisjoner, og lys er jeg glad i, men jeg misliker at mennesker henger opp julebelysning og stjerner før adventstiden starter . Jeg misliker også når slik pynt henger lenger enn reglene tilsier. Det blir slurv og sløvhet i mitt hode.

Hvordan definerer du "julebelysning"? Synes du utelys (f.eks. på busker eller i hekk) også må tas ned med én gang julen er over? Det er jo mørkt store deler av dagen et stykke utpå nyåret også.

Jeg spør fordi jeg ikke vet hvilke "regler" du tenker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like tradisjonell som jula er tråden om advents- og julepynting på DOL! :D

 

Her er stjerne i et par vinduer og noe belysning ute. Og vi hadde en adventsstake til middag i går, men hadde glemt å kjøpe lilla lys. I år også :P . Blir nok ikke mer pynting her før helgen før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, laban skrev:

Hvordan definerer du "julebelysning"? Synes du utelys (f.eks. på busker eller i hekk) også må tas ned med én gang julen er over? Det er jo mørkt store deler av dagen et stykke utpå nyåret også.

Jeg spør fordi jeg ikke vet hvilke "regler" du tenker på...

Madelenmie får svare for seg selv, men fra barndommen av "lærte" jeg at adventspynting (lilla, stjerne, lys..) startet 1. søndag i advent, julepynting skjedde lille julaften, og så var det 'uavklart' om julen, og dermed julepyntinga, tok slutt 13. eller 20. dag jul (altså hhv 6. eller 13. januar, for de som måtte lure).

Men "regler", eller normer, endrer seg jo over tid. Det er helt naturlig. Flere og flere pynter juletreet tidligere enn 23/12 (vet om noen som slenger det opp allerede i november!😲), og noen ser også ut til å ha konkurranse om hvem som får hevet ut juletreet først etter jul, enten det med det menes romjula eller til nød 1. nyttårsdag.

Tipper at de fleste av oss har en salig blanding av å bryte/endre normer som vi har vokst opp med, og heve øyebryn/småhumre av andres endringer/bryting av gamle normer. De færreste er vel 100 % tro mot "slik det alltid har vært" (dsv "slik det var i en begrenset periode da jeg selv var barn").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Madelenemie skrev:

 

jeg liker tradisjoner, og lys er jeg glad i, men jeg misliker at mennesker henger opp julebelysning og stjerner før adventstiden starter . Jeg misliker også når slik pynt henger lenger enn reglene tilsier. Det blir slurv og sløvhet i mitt hode.

Jeg forbinder ikke utebelysning strengt med advent og jul. Særlig etter jul synes jeg det er helt ok å la det henge og lyse så lenge mørketiden er på sitt mørkeste, dvs. kanskje til 1. februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ekstra skrev:

Like tradisjonell som jula er tråden om advents- og julepynting på DOL! :D

Og ellers i samfunnet 😄 Nå mangler vi bare tradisjonelle tråder om "the war on Christmas". Komisk i grunnen - i en tid der vi pynter til jul som aldri før, så mye og så tidlig som aldri ført, julehandelen starter tidligere enn før, det finnes egne julekanaler på radio, det er enda mer styr og oppmerksomhet og snakk om jula, men alikevel mener noen at jula er i fare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...