Gå til innhold

Pynter du til advent?


Gondor

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, morsan skrev:

Madelenmie får svare for seg selv, men fra barndommen av "lærte" jeg at adventspynting (lilla, stjerne, lys..) startet 1. søndag i advent, julepynting skjedde lille julaften, og så var det 'uavklart' om julen, og dermed julepyntinga, tok slutt 13. eller 20. dag jul (altså hhv 6. eller 13. januar, for de som måtte lure).

Men "regler", eller normer, endrer seg jo over tid. Det er helt naturlig. Flere og flere pynter juletreet tidligere enn 23/12 (vet om noen som slenger det opp allerede i november!😲), og noen ser også ut til å ha konkurranse om hvem som får hevet ut juletreet først etter jul, enten det med det menes romjula eller til nød 1. nyttårsdag.

Tipper at de fleste av oss har en salig blanding av å bryte/endre normer som vi har vokst opp med, og heve øyebryn/småhumre av andres endringer/bryting av gamle normer. De færreste er vel 100 % tro mot "slik det alltid har vært" (dsv "slik det var i en begrenset periode da jeg selv var barn").

I går så jeg et lysende juletre inne hos en nabo :o - mon om jeg skal melde dem til vellet...

Men synes nok det var lovlig tidlig, ja ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Ekstra skrev:

I går så jeg et lysende juletre inne hos en nabo :o - mon om jeg skal melde dem til vellet...

Men synes nok det var lovlig tidlig, ja ;) 

Ja, jeg måper også til så tidlig pynting av tre. Folk får gjøre som de vil, selvsagt, det er et fritt land. Men da er det også fritt for meg å heve brynene! .-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, morsan skrev:

Flere og flere pynter juletreet tidligere enn 23/12 (vet om noen som slenger det opp allerede i november!😲), og noen ser også ut til å ha konkurranse om hvem som får hevet ut juletreet først etter jul, enten det med det menes romjula eller til nød 1. nyttårsdag.

Mulig det er ekstra spesielt i år, men på diverse julegrupper på fb er det folk som har hatt huset fullt julepyntet siden midten av november... Med tre, nisser, glitter, lys og alt. Jeg hadde blitt møkklei leeeenge før julaften, men det er meg. Jeg liker å gå og glede meg til å pynte og ta det litt etter litt i adventstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Mulig det er ekstra spesielt i år, men på diverse julegrupper på fb er det folk som har hatt huset fullt julepyntet siden midten av november... Med tre, nisser, glitter, lys og alt. Jeg hadde blitt møkklei leeeenge før julaften, men det er meg. Jeg liker å gå og glede meg til å pynte og ta det litt etter litt i adventstiden.

Kan nok hende at mange i år er ekstra tidlig ev pynter ekstra mye - det er jo underlige tider vi lever i. Men har plukket opp på SoMe også i tidligere år at en del folk pynter juletreet allerede 1/12 eller før. Henger nok også sammen med at det etterhvert har kommet ganske fine plastjuletrær. Jeg derimot sverger fortsatt til ekte gran, og dessuten er jeg som deg som synes det er hyggeligere å ta det nærmere jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, morsan skrev:

Flere og flere pynter juletreet tidligere enn 23/12 (vet om noen som slenger det opp allerede i november!😲), og noen ser også ut til å ha konkurranse om hvem som får hevet ut juletreet først etter jul, enten det med det menes romjula eller til nød 1. nyttårsdag.

Kunstige juletrær åpner jo for litt utvidet sesong... Her kommer verken treet opp eller julepynten fram før ca. lille julaften, så jeg synes den må få være der til ca. første helg etter nyttår. Men jeg forstår godt at folk vil ha det ut / ned hvis det har vært framme en måned. 

Vi hadde begrenset plass i mitt barndomshjem, så verken tre og pynt kom fram før 23. desember. Men det er jo lenge siden. Jeg synes folk må få gjøre som de vil, men ikke oppgradere sine tradisjoner til noe alle andre også må følge.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, laban skrev:

Kunstige juletrær åpner jo for litt utvidet sesong... Her kommer verken treet opp eller julepynten fram før ca. lille julaften, så jeg synes den må få være der til ca. første helg etter nyttår. Men jeg forstår godt at folk vil ha det ut / ned hvis det har vært framme en måned. 

Det er jo ikke de som pynter 15/11 som hiver det ut igjen 1/1 - de lar det jo helst stå til minst 20. dag jul og gjerne enda en uke eller to til! Jeg skjønner det ikke, etter nyttårsaften (denne jula blir det kanskje rundt 2-3 januar da siden det er ekstra lang nyttårshelg denne gangen), men etter det er det rett ut med alt! Da kveles jeg av at huset er fullt av alt som det bare var koselig å sette frem nå og et par uker fremover. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Det er jo ikke de som pynter 15/11 som hiver det ut igjen 1/1 - de lar det jo helst stå til minst 20. dag jul og gjerne enda en uke eller to til!

Javel? Jeg har en følelse av at de som insisterer på at jula skal fjernes før nyttårsaften, har tatt den fram i veldig god tid før julaften. Men jeg kan ta feil.

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg skjønner det ikke, etter nyttårsaften (denne jula blir det kanskje rundt 2-3 januar da siden det er ekstra lang nyttårshelg denne gangen), men etter det er det rett ut med alt! Da kveles jeg av at huset er fullt av alt som det bare var koselig å sette frem nå og et par uker fremover. :) 

Jeg foretrekker å pakke bort pynten på dagtid, så det blir gjerne første helg etter nyttår. Synes det er litt liten vits i å dra fram ting bare for en uke, så det blir som regel nesten to, avhengig av hvordan helligdagene faller på kalenderen. Men jeg er enig i at det blir veldig god plass i stua når alt ligger i esker igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, laban skrev:

Men jeg er enig i at det blir veldig god plass i stua når alt ligger i esker igjen...

For ikke å snakke om vi som fremdeles bytter til julegardiner - mine er i alle fall adskillig mørkere enn de jeg bruker ellers i året så det blir enorm forskjell når jeg henger opp de vanlige, lyse gardinene igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar altså frem julepynten noen få dager før jul (jeg har prøvd å holde på lille julaften, men ungene har presset meg til å starte noen dager før). Og jeg synes det er koselig å ha det fremme litt utover i januar - gjerne til ca 6.-10. januar. Da blir jeg presset av de samme ungene til å få ryddet det bort "fordi alle andre har tatt det bort rett etter nyttårsaften". Så det blir vel slik at vi rydder det bort helga etter skole/jobb har begynt ja. 

Vi har røde julegardiner og de henger jeg da opp rett før jul, og tar dem da ned rundt 10. januar, og bytter tilbake til lyse.

Når det gjelder utebelysningen, så henger det gjerne til 1. februar, altså fra 1. desember. Vi har egentlig litt lite, så jeg skal se om jeg kan få kjøpt litt mer. Synes det er SÅ koselig å se hager og hus som har masse lys nå i mørketiden! Ikke bare på kvelden forresten - det blir jo ikke ordneltig lyst midt på dagen heller de dagene det regner (sånn som i dag - fy så mørkt det er!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stjerne i vinduet like ved her jeg sitter og jobber, og stadig vekk blir jeg lurt til å tro det er sol ute :o  - så er det egentlig mørkt og grått og suppetykk tåke. Men egentlig deilig å stadig bli lurt med at det er fint vær, så om du enn ikke har fått den opp...  ;) 

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, laban skrev:

Hvordan definerer du "julebelysning"? Synes du utelys (f.eks. på busker eller i hekk) også må tas ned med én gang julen er over? Det er jo mørkt store deler av dagen et stykke utpå nyåret også.

Jeg spør fordi jeg ikke vet hvilke "regler" du tenker på...

Hei

Jeg tenker på julestjerner og adventsstjerner.

utebelysning utover det kan man ha hengende naturligvis i mørketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pyntet i år. Kun stearinlys.  Er mer enn nok pyntet utenfor leiligheten. De andre husene her har fullpakket med lys i hagen og det gir julestemning :) . Men jeg tenker på å kjøpe et lite juletre. 

Anonymkode: 2d130...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer uten å sitere - det er mer generelt knyttet til mange innlegg her.

Jeg synes også det er forskjell mer "julete" lys som stjerner o.l. og rene lyslenker mht hvor lenge jeg synes det "passer" å ha dem hengene. Lyslenker kan ses på som mørketidslys like gjerne som julelys. Men adventsstjerna henger helt il julepynt for øvrig tas ned på nyåret - har hørt om dem som mener at den må tas ned når jula begynner, for da er advent slutt.

Hva gjelder julepynting for øvrig synes jeg det er hyggelig at det er på plass en dag eller to før lille julaften, og det henger sammen med at jeg ønsker at lille julaften skal være en hyggedag og ikke bare sjau. Det holder som regel med arbeidet man har mht mat og oppdekking (under normale juler med flere folk i hus...)

Den eneste gangen jeg har tatt ned juletrepynten første nyttårsdag, var det året vi kom hjem fra nyttårsfeiring på fjellet og oppdaget at juletreet hadde bikka mens vi var borte 😉 Det tas som regel ned første helga etter nyttår. Men om jeg venter helt til 9.-10. januar, som det da blir i 2021, er ikke sikkert. Er treet veldig dødt kan den nok bli tatt midt i den uka.

Og ja: Jeg sverger til ekte grantre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Når det gjelder utebelysningen, så henger det gjerne til 1. februar, altså fra 1. desember. Vi har egentlig litt lite, så jeg skal se om jeg kan få kjøpt litt mer. Synes det er SÅ koselig å se hager og hus som har masse lys nå i mørketiden! Ikke bare på kvelden forresten - det blir jo ikke ordneltig lyst midt på dagen heller de dagene det regner (sånn som i dag - fy så mørkt det er!)

Vi så på juletretenningsprogrammet på NRK i går og under en visning av masse forskjellige julepyntede hus (utsiden) sier mannen plutselig:"Den var fin! Den med reinsdyrene og sleden! Sånn til å ha på veggen!" *gulp* "Jaja, så lenge den ikke blinker så, du får kjøpe en og feste på verandarekkverket så vi ser den når vi kommer kjørende opp innkjørsla...." Han nektet på at det etterpå, men hvem vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi så på juletretenningsprogrammet på NRK i går og under en visning av masse forskjellige julepyntede hus (utsiden) sier mannen plutselig:"Den var fin! Den med reinsdyrene og sleden! Sånn til å ha på veggen!" *gulp* "Jaja, så lenge den ikke blinker så, du får kjøpe en og feste på verandarekkverket så vi ser den når vi kommer kjørende opp innkjørsla...." Han nektet på at det etterpå, men hvem vet...

Haha - du skal se han blir helt hekta 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...