Gå til innhold

Selvskading blir man innlagt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei det har jeg ikke blitt. Noen ganger har jeg blitt lagt inn samtidig, men det har vært pga min psykiske tilstand, ikke pga selvskading i seg selv. Men det er lenge siden. Når jeg først selvskader nå så spør jeg konsekvent aldri om innleggelse i den forbindelse. Jeg drar dit, blir lappet sammen og drar. Så drar jeg heller eventuelt til fastlegen når de åpner og spør om innleggelse da. Nettopp fordi at selvskading skal ikke være noe som er forbundet med å legges inn. Det er ikke derfor jeg selvskader så jeg gjør det sånn for å unngå at det oppfattes slik. 

7 timer siden, Glitter skrev:

Nei det har jeg ikke blitt. Noen ganger har jeg blitt lagt inn samtidig, men det har vært pga min psykiske tilstand, ikke pga selvskading i seg selv. 

Jeg tror også en lege forhåpentligvis tar en helhetsvurdering ut ifra skade og psykisk tilstand som pasienten fremviser. En blir jo ofte spurt om selvskading kommer til å gjenta seg når en kommer hjem og om en har tanker om å ta livet av seg, og svarene en gir der, kan si mye for utfallet om man blir tilbudt innleggelse eller ikke. Jeg har kanskje blitt tilbudt innleggelse, men jeg har takket nei. Jeg har heller takket ja til samtale med psykiater på psykiatrisk legevakt f.eks. dagen etterpå. Nå har jeg forstått at min nåværende terapeut ønsker heller at jeg ber om en akuttime hos ham - jeg får bedre utbytte av å gå til en som kjenner meg og mitt enn en som aldri har møtt meg før når jeg først har det vanskelig. Jeg synes det er vanskelig å skulle spørre om en akuttime, skulle bli synlig med mine behov, vise hva jeg trenger, ta plass osv., men vi har jo sammen sett at det er et av kjerneproblemene mine som jeg må jobbe med...

Annonse

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tror også en lege forhåpentligvis tar en helhetsvurdering ut ifra skade og psykisk tilstand som pasienten fremviser. En blir jo ofte spurt om selvskading kommer til å gjenta seg når en kommer hjem og om en har tanker om å ta livet av seg, og svarene en gir der, kan si mye for utfallet om man blir tilbudt innleggelse eller ikke. Jeg har kanskje blitt tilbudt innleggelse, men jeg har takket nei. Jeg har heller takket ja til samtale med psykiater på psykiatrisk legevakt f.eks. dagen etterpå. Nå har jeg forstått at min nåværende terapeut ønsker heller at jeg ber om en akuttime hos ham - jeg får bedre utbytte av å gå til en som kjenner meg og mitt enn en som aldri har møtt meg før når jeg først har det vanskelig. Jeg synes det er vanskelig å skulle spørre om en akuttime, skulle bli synlig med mine behov, vise hva jeg trenger, ta plass osv., men vi har jo sammen sett at det er et av kjerneproblemene mine som jeg må jobbe med...

Ja, og det er jo helhetsvurderingen som er grunnen til at man legges inn da. Ikke selvskadingen i seg selv, i de fleste tilfeller i hvert fall. Det tror jeg mange glemmer. I hvert fall de som dømmer. 

Jeg synes det er mye bedre å prate med de som kjenner meg. På innkomstsamtale på sykehuset hvis det er på ettermiddagen eller når det er helg, hvor jeg da ikke kan snakke med min faste behandler, så svarer jeg bare på spørsmålene jeg får også venter jeg med å brette ut om alt til hun er kommet på jobb igjen. Eller jeg prater med kontakten min dersom det er en av de fire som kjenner meg beste fordi de pleier å være i teamet mitt. 

Det har hendt, men i regelen har de behandlet skaden og sendt ballen videre til DPS eller akutt-team. Og som de andre skriver, syntes også jeg det var mest hensiktsmessig. Det er bedre å ha et samerbed med de som kjenner en over tid med tanke på eventuelle tiltak videre. Innleggelse er sjelden en god løsning på sikt.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...