Gå til innhold

Prøve uten antidepressiva?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har brukt en eller annen antidepressiv det meste av mitt voksne liv, mer enn 20 år. Går for tiden på wellbutrin. Jeg har sterk angst og depresjon, og har hele tenkt at alt blir dobbelt så ille uten medisiner. Har prøvd å slutte en gang, og ble straks værre og begynte på medisinen igjen. Sånn sett har jeg ikke prøvd livet uten antidepressive. Har nå prøvd meta kognitiv terapi og merker at jeg litt etter liv klarer å bryte tunge tanker å fokusere på ting rundt meg. 

Tenker at jeg har hatt angst og deprejosn i mange år, selv om jeg har brukt ulike antidepressive. Er litt nysgjerrig på hvordan jeg ville klare meg uten.. Er det meningen at jeg skal bruke det livet ut hvis jeg ikke blir kvitt angst og depresjon? Er det noen her som har prøvd å slutte og har gode eller dårlige erfaringer? Regner med at blir dårlige med en gang, men skjer senere? 

Anonymkode: 3a0e5...7aa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458320-pr%C3%B8ve-uten-antidepressiva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.12.2020 den 18.03, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har brukt en eller annen antidepressiv det meste av mitt voksne liv, mer enn 20 år. Går for tiden på wellbutrin. Jeg har sterk angst og depresjon, og har hele tenkt at alt blir dobbelt så ille uten medisiner. Har prøvd å slutte en gang, og ble straks værre og begynte på medisinen igjen. Sånn sett har jeg ikke prøvd livet uten antidepressive. Har nå prøvd meta kognitiv terapi og merker at jeg litt etter liv klarer å bryte tunge tanker å fokusere på ting rundt meg. 

Tenker at jeg har hatt angst og deprejosn i mange år, selv om jeg har brukt ulike antidepressive. Er litt nysgjerrig på hvordan jeg ville klare meg uten.. Er det meningen at jeg skal bruke det livet ut hvis jeg ikke blir kvitt angst og depresjon? Er det noen her som har prøvd å slutte og har gode eller dårlige erfaringer? Regner med at blir dårlige med en gang, men skjer senere? 

Anonymkode: 3a0e5...7aa

Har slutta mange ganger. Det har gått fint en stund...

På 10.12.2020 den 18.03, AnonymBruker skrev:

Er det meningen at jeg skal bruke det livet ut hvis jeg ikke blir kvitt angst og depresjon? Er det noen her som har prøvd å slutte og har gode eller dårlige erfaringer? Regner med at blir dårlige med en gang, men skjer senere? 

Hva så om du må bruke det livet ut? Jeg har i perioder også hatt veldig motvilje til medisiner, men all erfaring tilsier at medisiner er nødvendig i mitt tilfelle. Har bare dårlige erfaringer uten medisiner. 

Anonymkode: 48cdc...86f

Gjest Håpeful

Hvorfor slutte hvis man har god virkning og lite bivirkninger? Antidepressiva er jo for "sukkertøy" å regne ift mye annet. Nei, finner man et medikament som hjelper med beskjedene bivirkninger, bør man bare bruke det. Skjønner ikke hvorfor det skal være et mål å være medisinfri, målet må jo være å ha ett bra liv. Folk bruker da medisiner for alt mulig forskjellig, det er ikke noe nederlag.  

Annonse

2 minutter siden, kupton skrev:

For hver gang en slutter og får tilbakefall, er det mindre sannsynlig at en får like god effekt av medisiner. Det tar ofte lengre tid å bli bra, og en kommer ofte ikke helt tilbake til det nivå en var på før en sluttet. 

UFF. Hvorfor fraråda ingen meg å la være å slutte, da jeg stadig var av og på fra jeg var ca 20 - 25?

3 minutter siden, kupton skrev:

For hver gang en slutter og får tilbakefall, er det mindre sannsynlig at en får like god effekt av medisiner. Det tar ofte lengre tid å bli bra, og en kommer ofte ikke helt tilbake til det nivå en var på før en sluttet. 

UtakknemligDiva
På 11.12.2020 den 19.15, merida skrev:

Jeg synes dette besvarer spørsmålet ditt:

«Har prøvd å slutte en gang, og ble straks værre og begynte på medisinen igjen»

Kan være placebo. Du trodde at medisinen ville gjøre deg bedre, så tror du at du blir verre uten den. Litt som meg og Aduvanz. Den ene dagen jeg ikke tar kan jeg føle at noe mangler. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...