Gå til innhold

Hva gjør dere på julaften, etter pakkeutdelingen?

Anbefalte innlegg

Tidligere år, da barna var små gikk denne tiden med til å leke med alle gavene og pusle litt rundt - eller legge bena høyt. Nå som vi alle er voksne, blir det annerledes. Kvelden er jo ennå ung, men vi er mette og i hvert fall jeg, en smule utladet. Når vi har feiret alene, har vi gjerne sett en julefilm sammen. Når svigermor feirer sammen med oss, lager «barna» en kahoot, noe som alltid er en slager. Opplever likevel at timene kan bli litt lange. 

Utover kaffe, kaker etc., har dere faste aktiviteter eller tradisjoner på sen-julekvelden? 

Fortsetter under...

21 minutter siden, Mari- skrev:

Tidligere år, da barna var små gikk denne tiden med til å leke med alle gavene og pusle litt rundt - eller legge bena høyt. Nå som vi alle er voksne, blir det annerledes. Kvelden er jo ennå ung, men vi er mette og i hvert fall jeg, en smule utladet. Når vi har feiret alene, har vi gjerne sett en julefilm sammen. Når svigermor feirer sammen med oss, lager «barna» en kahoot, noe som alltid er en slager. Opplever likevel at timene kan bli litt lange. 

Utover kaffe, kaker etc., har dere faste aktiviteter eller tradisjoner på sen-julekvelden? 

Vi har som regel blitt ferdige med pakkene så sent at det ikke var lenge til de gjestene som skulle med ferje måtte dra... De siste årene har ting endret seg og ingen må nå noen ferje lenger - så de to siste årene har vi hatt quiz etterpå, guttungen laget julesangquiz med musikk - kjempeartig! Fører til mange diskusjoner da - "Ja, men den også synger den sangen på sin plate så jeg vil også ha poeng!" osv . 🤣 Ellers skravler vi, ser på pakkene vi har fått, prøver ting og spiser kaker og godis og koker mer kaffe og tevann.

Endret av Lillemus

Etter gavene er det kaffe og kaker og litt opprydning. Så bare løst prat om alt, eller en liten hvil på rommet. Seint om kvelden spiser vi hummer! 

Det blir masse mat, med pinnekjøtt, moltekrem, julekaker og hummer fra 17 til 24... 😮😅

Annonse

Spise, kose seg og bare slappe av, altså. 
Å bare være, ikke nødvendigvis gjøre så mye. Dét kan jeg nok bli flinkere på. Takk for påminnelsen, dere. 

Og @påskeliljehummer ut på kvelden høres fantastisk godt ut!😊

2 minutter siden, Ekstra skrev:

Har egentlig aldri tenkt at det er noe tema. Etter gaveåpning er det vel først kaffe og kaker før det etterhvert går over i å ta seg en drink, og etterhvert blir det frukt og nøtter....

Etter??? Nei, nei! Her dekkes det alltid på med rikelig med kaker og godis, te, kaffe og brus og så begynner vi pakkeutdeling og åpning. :) Man kan mumse uante mengder mens de andre åpner pakker. ;) 

9 minutter siden, Lillemus skrev:

Etter??? Nei, nei! Her dekkes det alltid på med rikelig med kaker og godis, te, kaffe og brus og så begynner vi pakkeutdeling og åpning. :) Man kan mumse uante mengder mens de andre åpner pakker. ;) 

Etter middag og dessert trenger vi en spisepause og å strekke på bena. Dermed fint å gå rundt juletreet, dessuten er det gjerne barn til stede som er mer interessert i gaver enn kaffe og kaker. Mer ro rundt kaffen etter at gavene er åpnet 🤗

7 minutter siden, Ekstra skrev:

Etter middag og dessert trenger vi en spisepause og å strekke på bena. Dermed fint å gå rundt juletreet, dessuten er det gjerne barn til stede som er mer interessert i gaver enn kaffe og kaker. Mer ro rundt kaffen etter at gavene er åpnet 🤗

Det skal jo ryddes av middagsbordet og sånt etter maten så det blir jo en liten pause der. :) Vi har gått rundt juletreet en gang hjemme hos oss, ellers har det aldri vært plass til det - men det hadde vært veldig koselig!

2 timer siden, Mari- skrev:

Spise, kose seg og bare slappe av, altså. 
Å bare være, ikke nødvendigvis gjøre så mye. Dét kan jeg nok bli flinkere på. Takk for påminnelsen, dere. 

Og @påskeliljehummer ut på kvelden høres fantastisk godt ut!😊

Ja, bare være uten å gjøre noe spesielt ❤

Påskeliljehummer 😁 fantastisk ord!

Annonse

1 minutt siden, Ekstra skrev:

Også mektig imponert over hummer utpå kvelden!

Min far er hobbyhummerfisker, så høstens store eventyr er å prøve og få noen hummere til julaften, evt til en ekstra kveld med venner. Så det er veldig stas med nattmåltidet, selv om ingen er direkte sultne 😁

Ikke så mye. Desert (riskrem) hvis den ikke er spist.  Et glass vin kanskje. Kanskje vi åpner seint. Eller nruker lang tid. Jeg liker når en og en åpner om gangen

Vet ikke helt når jeg åpner gaver i år, kanskje noe blir igjen til dagen etter. Jobber seinvakt og er aleine, som er helt ok når barna er med far.

Når pleier dere åpne?

Det kommer an på hvem jeg er sammen med.  Jeg får gjerne bøker som julegaver og liker å lese litt utover kvelden.  Hvis det er mange sammen så er det gjerne skravling og spising.  Når alle har lagt seg har jeg gjerne en alenestund med vinglass og sjokolade, og leser juleboka.

Anonymkode: 5311e...1c8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...