Gå til innhold

Sønn som sliter med å få betalt regningene pluss psykriatrisk osv

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må jeg isåfall stramme kraftig inn på matbudsjettet. Eneste mulighet.  

Det er også skummelt å bare la det gå til inkasso fordi sønnen kan ty til trusler om å knuse ting / og verre ting om han blir frustrert. 

I går ville han ha penger til snus av faren. Og han truet med å knuse ting i huset hans om han ikke fikk snus. Han gikk rundt og truet og var kjempesint.  Tilslutt ga faren etter for å roe ned situasjonen. Slikt gjør meg alltid redd. Er så redd for hva som kan skje om vi ikke hjelper. Frustrerende situasjon.  

Anonymkode: 929bb...a6a

Tror den sønnen din lider av en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Han virker jo veldig skummel. Og jeg håper han kan få hjelp til å bli bedre. 

Anonymkode: 31b0e...152

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går ville han ha penger til snus av faren. Og han truet med å knuse ting i huset hans om han ikke fikk snus. Han gikk rundt og truet og var kjempesint.  Tilslutt ga faren etter for å roe ned situasjonen. Slikt gjør meg alltid redd. Er så redd for hva som kan skje om vi ikke hjelper.

Lag en avtale om faste oppgaver som gir faste utbetalinger av lommepenger ("lønn") en gang han er rolig og dere er på "nøytral bane", altså et sted (kaffebar eller noe sånt) hvor an har litt høyere terskel for å rasere omgivelsene. Det er vel noe han kan gjøre fast hos faren eller hos deg, som kan gi nok penger til snus ++. Pengene må gjerne komme fra faren, men poenget er at de ikke skal komme dumpende fordi han hisser seg opp. Det blir som å si nei til en unge i trassalderen og likevel gi etter når raserianfallet er godt i gang. Bli enige om et fast beløp for faste oppgaver, og så må han selv disponere pengene slik at de rekker til både snus og andre behov. 

Hvis han har klart å ha en betalt jobb, klarer han en slik ordning også. 

Endret av laban
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Jeg hadde gjort hva jeg kan for at ikke regningene skal gå til inkasso fordi konsekvensene blir for store. Bortsett fra det støtter jeg alt Laban skriver. 

Det jeg har skrevet, er at jeg ikke synes ts skal ta opp kredittgjeld (eller sulte for den saks skyld) for å betale sønnens regninger, for det har hun egentlig ikke råd til.

Jeg synes også at de ideelt sett skal finne en annen løsning enn å la dem gå til inkasso. Men det kan bli vanskelig når faren, som har råd til å betale dem, ikke vil bidra.

Nicklusheletida
6 minutter siden, laban skrev:

Det jeg har skrevet, er at jeg ikke synes ts skal ta opp kredittgjeld (eller sulte for den saks skyld) for å betale sønnens regninger, for det har hun egentlig ikke råd til.

Jeg synes også at de ideelt sett skal finne en annen løsning enn å la dem gå til inkasso. Men det kan bli vanskelig når faren, som har råd til å betale dem, ikke vil bidra.

Jeg har ikke lest alt så grundig. 

Jeg mener heler ikke at hun skal sulte. 

Når jeg sier at jeg ville gjort hva jeg kan, så mener jeg selvfølgelig ikke at hun skal måtte sulte. Hvis hun ikke kan, så kan hun ikke. Men jeg ville tatt en alvorsprat med faren, fordi de samarbeider veldig dårlig. De bør sette seg ned sammen og lage seg noe felles kjøreregler hvis de kan. Det er ikke sikkert det er mulig å få til, men jeg ville forsøkt. 

Endret av Nicklusheletida
.
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Når jeg sier at jeg ville gjort hva jeg kan, så mener jeg selvfølgelig ikke at hun skal måtte sulte.

Jeg forsto det 🙂 Jeg tror bare det blir veldig vanskelig for henne å skjære ned så mye på egne utgifter at hun får betalt de regningene.

Annonse

12 timer siden, laban skrev:

Lag en avtale om faste oppgaver som gir faste utbetalinger av lommepenger ("lønn") en gang han er rolig og dere er på "nøytral bane", altså et sted (kaffebar eller noe sånt) hvor an har litt høyere terskel for å rasere omgivelsene. Det er vel noe han kan gjøre fast hos faren eller hos deg, som kan gi nok penger til snus ++. Pengene må gjerne komme fra faren, men poenget er at de ikke skal komme dumpende fordi han hisser seg opp. Det blir som å si nei til en unge i trassalderen og likevel gi etter når raserianfallet er godt i gang. Bli enige om et fast beløp for faste oppgaver, og så må han selv disponere pengene slik at de rekker til både snus og andre behov. 

Hvis han har klart å ha en betalt jobb, klarer han en slik ordning også. 

Jeg er litt skuffet over at faren skrev oppsigelsen for han, uten at jeg ble informert om oppsigelsen. Jeg hadde selv forsøkt å få han til å få seg sykemeldt videre. Dumt å si opp jobb når man er syk. Men selv om faren skrev oppsigelsen for han så sier faren at han vil ikke gi han noe som helst av penger verken til snus eller regninger.  Men faren gir han ihvertfall mat på bordet og tak over hodet. Noe som jeg desverre ikke har muligheten til. 

Jeg treffer sønnen veldig sjelden. Vi bor et stykke unna hverandre. Jeg synes det er gode ideer du kommer med om dette med å gi sønnen noen småjobber som han må gjøre for å få penger. 

Jeg tjener veldig variabelt så jeg må se på lønnen, regne ut om hva jeg kan hjelpe sønnen med. Og når jeg hjelper han skal jeg gi betingelser / oppgaver som han må gjøre for å få pengene. Jeg kan på den måten forsøke å presse sønnen ut i aktiviteter som kan gjøre at han mulig kan begynne å fungere. Det er en veldig smart løsning. 

Jeg må ha en minstesum som jeg kan tillate meg å sitte igjen med etter at mine regninger og hans regninger er betalt. Og hva skal minstesum være? Noen tips om hvor mye jeg burde ha igjen  for å leve normalt ok hver måned i ? . Jeg tenker at jeg bør minst ha 3000 igjen , helst 4000. Hvis jeg betaler de dyre regningene hans så blir det vanskelig å betale lommepenger utenom... 

Han skal vise meg regningene i dag da han. Så da får jeg oversikt over summen av disse. 

Konsekvensene om jeg ikke hjelper han kan veldig store, tror jeg. Som jeg skrev så får han noen kjedelige raserianfall når han møter problemer. Han har ikke vært voldelig med andre  men jeg frykter at han knuser ting, og at han kan skade seg selv. Derfor vil jeg helst betale og få ro til han har fått hjelp av psykolog / behandler slik at han ikke klikker fordi han ikke klarer regningene.  

12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har ikke lest alt så grundig. 

Jeg mener heler ikke at hun skal sulte. 

Når jeg sier at jeg ville gjort hva jeg kan, så mener jeg selvfølgelig ikke at hun skal måtte sulte. Hvis hun ikke kan, så kan hun ikke. Men jeg ville tatt en alvorsprat med faren, fordi de samarbeider veldig dårlig. De bør sette seg ned sammen og lage seg noe felles kjøreregler hvis de kan. Det er ikke sikkert det er mulig å få til, men jeg ville forsøkt. 

Jeg er enig med deg i at jeg må se hva jeg har råd til. Jeg har variabel inntekt og skal regne når lønnen kommer om jeg klarer månedens regninger for han. Konsekvensene er for store av å ikke forsøke. 

Jeg forsøker å få dialog med faren, men han svarer ofte ikke  og han virker til å ikke ville ha noe særlig dialog med meg. Han mener at sønnen er voksen og må finne ut av dette selv sier han. Mens jeg mener at sønnen trenger litt ekstra hjelp fra oss i situasjonen.  Ellers er det flott at faren hjelper han med bosted og mat. Det setter jeg høy pris på. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg betaler de dyre regningene hans så blir det vanskelig å betale lommepenger utenom... 

Selvfølgelig blir det vanskelig / umulig. Du har ikke inntekt til å ta alt dette selv. 

Først må du (eller egentlig er det sønnen din som skal gjøre det!) finne ut om det er noen måte å dele opp regningsbeløpene på, i så små deler som mulig, slik at du vet nøyaktig hva som er lavest mulig månedsbeløp. Få ham til å be om en betalingsplan mot at kreditorene faktisk får pengene sine. Dette er veldig viktig.

Så synes jeg sønnen din skal se om han har noe han kan selge og gjøre en innsats på Finn eller Facebook-grupper. Julejobb er nok vanskelig i år, men han kan jo sjekke med alle kontaktene sine (familie, venner osv.) om det er noen som har et "engangsoppdrag".

Far må også på banen, han synes trolig ikke det er noen ideell løsning at junior får penger mot å la være å knuse inventaret? Han kan f.eks. bidra til regningene (i form av lån hvis han insisterer, men det er uansett mye billigere å betale nå, inkasso fordyrer veldig) eller stå for lommepengene, mot at sønnen deres bidrar reelt i hjemmet de deler. Hvis far ønsker at sønnen skal lære at penger bare kan brukes én gang, kan han også redusere / endre matinnkjøpene (over på billigprodukter og evt. sløyfe noe "luksus" til jul), det vil være tydeligere for sønnen enn om du lever på vann og brød i en annen husstand. 

Opplegget kan selvsagt tilpasses, men du skjønner nok hva jeg mener. Det er litt håpløst at dere foreldre samarbeider så dårlig og tydeligvis bare kommuniserer på SMS. Egentlig burde dere snakke sammen alle tre i rolige former og komme fram til en plan. Det er veldig dumt hvis lærdommen av dette for sønnen deres blir at sånt alltid kan ordnes ved at du tar støyten. Inkasso og betalingsanmerkninger er ikke en fillesak. 

22 minutter siden, laban skrev:

Selvfølgelig blir det vanskelig / umulig. Du har ikke inntekt til å ta alt dette selv. 

Først må du (eller egentlig er det sønnen din som skal gjøre det!) finne ut om det er noen måte å dele opp regningsbeløpene på, i så små deler som mulig, slik at du vet nøyaktig hva som er lavest mulig månedsbeløp. Få ham til å be om en betalingsplan mot at kreditorene faktisk får pengene sine. Dette er veldig viktig.

Så synes jeg sønnen din skal se om han har noe han kan selge og gjøre en innsats på Finn eller Facebook-grupper. Julejobb er nok vanskelig i år, men han kan jo sjekke med alle kontaktene sine (familie, venner osv.) om det er noen som har et "engangsoppdrag".

Far må også på banen, han synes trolig ikke det er noen ideell løsning at junior får penger mot å la være å knuse inventaret? Han kan f.eks. bidra til regningene (i form av lån hvis han insisterer, men det er uansett mye billigere å betale nå, inkasso fordyrer veldig) eller stå for lommepengene, mot at sønnen deres bidrar reelt i hjemmet de deler. Hvis far ønsker at sønnen skal lære at penger bare kan brukes én gang, kan han også redusere / endre matinnkjøpene (over på billigprodukter og evt. sløyfe noe "luksus" til jul), det vil være tydeligere for sønnen enn om du lever på vann og brød i en annen husstand. 

Opplegget kan selvsagt tilpasses, men du skjønner nok hva jeg mener. Det er litt håpløst at dere foreldre samarbeider så dårlig og tydeligvis bare kommuniserer på SMS. Egentlig burde dere snakke sammen alle tre i rolige former og komme fram til en plan. Det er veldig dumt hvis lærdommen av dette for sønnen deres blir at sånt alltid kan ordnes ved at du tar støyten. Inkasso og betalingsanmerkninger er ikke en fillesak. 

Enig med deg at å la det gå til inkasso og la sønnen få betalingsanmerkninger er ikke noe fillesak.  Jeg ønsker at sønnen skal ha best mulig forutsetninger til å kunne få seg et bra liv. 

Sønnen holder på å ta sertifikat på bil. Det er noen i familien som tar regningen for det. De ville hjelpe han med det i håp om at han kan få seg en jobb som sjåfør. 

Så derfor er det dumt å bare la alt gå til inkasso,  for det kan være arbeid for han og muligheter om han ikke får tunge problemer som trykker han ned. 

Jeg har som du sier egentlig dårlige muligheter å betale regningene hans. Men jeg skal sjekke mulighetene mine hver måned.  

Jeg tviler på at far kommer på banen her. Han mener at det kan bare gå til inkasso og at det er på den måten han lærer. 

Men kan sønnen ha en psykisk sykdom utfra hva jeg har beskrevet? Eller er dette mest sannsynlig bare latskap fra hans side?  Fins det de som havner utenfor pga psykisk lidelse? Har jo lest om de, men om dette er ren latskap er vanskelig for meg å forstå. Derfor så er det vanskelig å la vær å forsøke å hjelpe han. 

Jeg tror ikke at det blir mulig å få en skikkelig dialog med faren om dette. Han tar helt avstand og sier bare at sønnen er voksen og må rydde opp selv. Men det burde vært et samarbeid med dialog rundt dette. Det er jeg enig i. 

Hva skal du gjøre, om du hjelper han ut av inkassosakene, og han tar opp ny gjeld? Redusere matbudsjettet ditt enda mer?

Det er ikke så sjeldent umodne unge voksne har inkassogjeld. Det er ikke krise om han får betalingsanmerkning. Jeg hadde det selv før, da jeg var ung. Det hindret meg i å oppta ny gjeld. Og løste seg da jeg fikk fast inntekt.

Anonymkode: f1bc8...75c

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du gjøre, om du hjelper han ut av inkassosakene, og han tar opp ny gjeld? Redusere matbudsjettet ditt enda mer?

Det er ikke så sjeldent umodne unge voksne har inkassogjeld. Det er ikke krise om han får betalingsanmerkning. Jeg hadde det selv før, da jeg var ung. Det hindret meg i å oppta ny gjeld. Og løste seg da jeg fikk fast inntekt.

Men får man betalingsanmerkninger for resten av livet i slike situasjoner? Og kan man få fengsel? 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har som du sier egentlig dårlige muligheter å betale regningene hans. Men jeg skal sjekke mulighetene mine hver måned.  

Dere må også gjøre det andre jeg skrev - få til en betalingsplan der beløpene er redusert.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at far kommer på banen her. Han mener at det kan bare gå til inkasso og at det er på den måten han lærer. 

Han synes det er en god idé at en som truer med å rive ned huset for å få penger til snus, skal ha voksende gjeld hengende over seg i årevis? 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan sønnen ha en psykisk sykdom utfra hva jeg har beskrevet? Eller er dette mest sannsynlig bare latskap fra hans side? 

Han har vært utredet tidligere og er på vei inn i systemet igjen - da tror jeg ikke at jeg skal synse noe om det. Han virker veldig umoden og unnvikende og forskjellige andre ting på u. Men det er enkelte av disse tingene han helt sikkert har kapasitet til å forstå, f.eks. at penger ikke vokser på trær, men har en sammenheng med innsats, og at ingen voksne kan gjøre bare det de har lyst til hele tiden. Du må ikke la samvittighet og følelser overskygge dette. 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fins det de som havner utenfor pga psykisk lidelse?

Selvfølgelig. AAP-ordningen er i visse uheldige situasjoner med på å produsere slike tilfeller: (NB: Den følgende beskrivelsen er litt flåsete / forenklet for å unngå å skrive en avhandling.)  Skal en ungdom få AAP, må det en grunn / diagnose inn i bildet. Noen ungdommer får da stempelet redusert arbeidsevne pga. psykiske problemer - og i de store byene er det umulig å gi alle grundig oppfølging, så de blir gående relativt passive i flere år. Det er ikke så vanskelig å forutse hvordan det da ender for enkelte. Det er veldig uheldig hvis sønnen din nå blir gående og slenge over lang tid. Han må ha gjort seg noen tanker om framtiden da han sa opp jobben. Jeg vet ikke hvor i systemet det er lettest å få hjelp, men han / dere må stå på for at det skjer noe fort. 

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men får man betalingsanmerkninger for resten av livet i slike situasjoner? Og kan man få fengsel? 

Nei, man får anmerkning som fjernes 1eller 2 år etter kravet er betalt. Du blir ikke merket for livet om du gjør opp etterpå.

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er slutt på gjeldsfengsel.

Anonymkode: a9118...32a

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men får man betalingsanmerkninger for resten av livet i slike situasjoner?

Nei, de forsvinner med én gang man har gjort opp for seg.

https://www.lindorff.no/kundeservice/tips-til-bedre-okonomi/artikler/alt-du-trenger-a-vite-om-betalingsanmerkninger/

Jeg gjentar: Sønnen din må kontakte kreditor nå, før kravene går til inkasso. 

45 minutter siden, laban skrev:

Dere må også gjøre det andre jeg skrev - få til en betalingsplan der beløpene er redusert.

Han synes det er en god idé at en som truer med å rive ned huset for å få penger til snus, skal ha voksende gjeld hengende over seg i årevis? 

Han har vært utredet tidligere og er på vei inn i systemet igjen - da tror jeg ikke at jeg skal synse noe om det. Han virker veldig umoden og unnvikende og forskjellige andre ting på u. Men det er enkelte av disse tingene han helt sikkert har kapasitet til å forstå, f.eks. at penger ikke vokser på trær, men har en sammenheng med innsats, og at ingen voksne kan gjøre bare det de har lyst til hele tiden. Du må ikke la samvittighet og følelser overskygge dette. 

Selvfølgelig. AAP-ordningen er i visse uheldige situasjoner med på å produsere slike tilfeller: (NB: Den følgende beskrivelsen er litt flåsete / forenklet for å unngå å skrive en avhandling.)  Skal en ungdom få AAP, må det en grunn / diagnose inn i bildet. Noen ungdommer får da stempelet redusert arbeidsevne pga. psykiske problemer - og i de store byene er det umulig å gi alle grundig oppfølging, så de blir gående relativt passive i flere år. Det er ikke så vanskelig å forutse hvordan det da ender for enkelte. Det er veldig uheldig hvis sønnen din nå blir gående og slenge over lang tid. Han må ha gjort seg noen tanker om framtiden da han sa opp jobben. Jeg vet ikke hvor i systemet det er lettest å få hjelp, men han / dere må stå på for at det skjer noe fort. 

Spørsmålet er om hvor mye gjelden vil vokse med tanke på renter osv. Akkurat nå har han 0 kr i inntekt og 0 kr i kapital.  

Jeg har hatt lyst til å presse på faren om dette med å bidra med at foreks han betaler månedlige avbetaling på kredittkortet, og jeg betaler telefonregningen eller omvendt. Hadde vært mye lettere om vi delte på den lasten sammen, istedet for å la alt gå til inkasso... er det frekkt å spørre han om han kan tenke på å hjelpe ? Og samtidig forklare at hvis dette går til inkasso så kommer gjelden til å øke og sønnen vil slite. Og at selvsagt bør sønnen ta konsekvens av sine egne handlinger med å bare si opp jobben, men han sier at han føler seg syk , og han skal til psykolog  og mens dette pågår og inntil han forhåpentligvis klarer å jobbe / får seg en jobb så er det vel bedre at vi forsøker å redde situasjonen med at han ikke pådrar seg mer problemer...  Tror ikke faren vil gå med på det. Men kan gi det et forsøk å spørre. Samtidig be faren gi han noen oppgaver å gjøre dersom han hjelper han med en av regningene. 

Faren har forløbig vært for at dette går til inkasso fordi han mener det gir en bra lærdom og at dermed vil sønnen ikke ta opp lån igjen. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt lyst til å presse på faren om dette med å bidra med at foreks han betaler månedlige avbetaling på kredittkortet, og jeg betaler telefonregningen eller omvendt. Hadde vært mye lettere om vi delte på den lasten sammen, istedet for å la alt gå til inkasso... er det frekkt å spørre han om han kan tenke på å hjelpe ?

Hvorfor spør du meg om jeg synes det er frekt å spørre far, jeg har gjentatt til det kjedsommelige at dere alle tre bør legge en plan der alle tre bidrar - og at den eneste som har brukbar inntekt av dere, selvfølgelig bør være med?

Alternativet er vel enten at saken bare ruller (les om konsekvensene i lenken nedenfor - i det hele tatt bør du lese deg litt opp på fakta / regler, verken jeg eller andre tilfeldige DOL-brukere er eksperter på dette) eller at du må ta opp lån eller leve på havregryn og vann i månedsvis, ikke sant?

https://www.lindorff.no/kundeservice/tips-til-bedre-okonomi/artikler/hva-skjer-i-en-inkassoprosess/https://www.lindorff.no/kundeservice/tips-til-bedre-okonomi/artikler/hva-skjer-i-en-inkassoprosess/

Nå er det sikkert jeg som er litt frekk, men du må gå ut av gruble- og bekymringsfasen, få regningene opp i lyset, sette junior i gang med å kontakte kreditorene og ta det derfra. Du kommer ingen vei med å bare utdype katastrofetankene her, dere må få en utvikling i saken.

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/slik-unngar-du-luksusfellen

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faren har forløbig vært for at dette går til inkasso fordi han mener det gir en bra lærdom og at dermed vil sønnen ikke ta opp lån igjen. 

Som jeg også har skrevet før: Han skal ikke ta opp mer lån i noe fall, for han skal sette kredittsperre. Dere foreldre bør finne en løsning (med lommepenger kun ved innsats) som gir lærdom, uten at det kastes bort tusenvis på inkasso. 

9 minutter siden, laban skrev:

Hvorfor spør du meg om jeg synes det er frekt å spørre far, jeg har gjentatt til det kjedsommelige at dere alle tre bør legge en plan der alle tre bidrar - og at den eneste som har brukbar inntekt av dere, selvfølgelig bør være med?

Alternativet er vel enten at saken bare ruller (les om konsekvensene i lenken nedenfor - i det hele tatt bør du lese deg litt opp på fakta / regler, verken jeg eller andre tilfeldige DOL-brukere er eksperter på dette) eller at du må ta opp lån eller leve på havregryn og vann i månedsvis, ikke sant?

https://www.lindorff.no/kundeservice/tips-til-bedre-okonomi/artikler/hva-skjer-i-en-inkassoprosess/https://www.lindorff.no/kundeservice/tips-til-bedre-okonomi/artikler/hva-skjer-i-en-inkassoprosess/

Nå er det sikkert jeg som er litt frekk, men du må gå ut av gruble- og bekymringsfasen, få regningene opp i lyset, sette junior i gang med å kontakte kreditorene og ta det derfra. Du kommer ingen vei med å bare utdype katastrofetankene her, dere må få en utvikling i saken.

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/slik-unngar-du-luksusfellen

Som jeg også har skrevet før: Han skal ikke ta opp mer lån i noe fall, for han skal sette kredittsperre. Dere foreldre bør finne en løsning (med lommepenger kun ved innsats) som gir lærdom, uten at det kastes bort tusenvis på inkasso. 

Jeg spurte faren. Forklarte hva jeg tenker om saken. Han virket til å forstå og sa at han mulig kunne ta halve delen av regningene. Men han vil helst at soaialkontoret hjelper til med telefon, og en del andre utgifter   

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...