Villanda Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 (endret) Ok, jeg tilstår, det er meg. Kanskje det var åpenbart, kanskje ikke, men jeg vil forklare mer, og stille spørsmål som ikke er vits å stille dersom jeg ikke gir mer informasjon, og da ville jeg nok være avslørt likevel. Vet ikke hvorfor, føler det litt pinlig å innrømme. Føler det pinlig så er ikke helt skamløs. Jeg har noen tegn på begynnende hypomani. Kanskje ikke generelle tegn, men slik det noen ganger har startet hos meg. Hvis jeg virkelig har vært hypoman da. Jeg merker selv at jeg noen ganger, men ikke alltid, snakker litt mer. Bare et par ganger egentlig. En gang med avdelingsleder om tre eller fire tema som jeg snakka om ganske tett. Mulig fort. Jeg merka det selv, og kommenterte det selv. Nå med en veninde på besøk. Jeg vet ikke om disse reagerte på det. De sa ikke noe. Da jeg kom på jobb en dag, det var etter jeg hadde litt hektisk snakka med avd.leder ute på parkeringen, merka jeg selv at jeg var litt hektisk. Jeg kjente litt på den rusfølelsen, og planla å jogge hjem fra jobb. Ikke mer enn 5 km., men det er ikke helt meg å jogge egentligDet var da vi pleier få vaffelrøre, og så steker vi kaffimaten selv. Da jeg ikke fant jernet med det samme, tok jeg heller fram en stekepanne. Den røren var veldig tykk, og ligna veldig på en blanding av semyliesuppe eller -grøt. Nå kom jeg på at jeg kunne ha sjekket var som stod på menyen var dagens desert, det kom jeg ikke på. Så jeg bare helte massen i stekepannen. Det var heldigvis røre, og det så nå ut som beboerne likte lappene. Var litt hektisk en liten stund, men jeg roa meg. Litt utålmodig utover kvelden med stell, men det var bare inni meg. Det var ikke merkbart for andre. Det vet jeg, fordi hvis det var merkbart, hadde det påvirka beboerne til å selv bli urolige, eller sinte. Og vi hadde en rolig vakt. Jeg kan bli trøtt. Jeg spretter ikke opp og gjør husarbeid. Jeg vil heller gjøre andre ting, som å skrive, og en greie til som steler litt tid i sånne perioder. Jeg blir ikke sulten. Får næring i meg altså, har ikke dårlig matlyst, det byr meg ikke imot liksom, men jeg kan glemme å spise, skal bare gjøre noe først, så begynner jeg med noe anna, og siden jeg ikke blir sulten kan jeg glemme å spise mellom der. Det er veldig ulikt meg, jeg pleier så absolutt å bli sulten. Jeg jogger, også noen turer utenom da min sønn hadde gym. Før hadde jeg på planen min at hvis jeg jogger i stedet for å få opp pulsen i bakker og ulendt terreng, er det et tegn på oppstemt het. Jeg har tatt det bort. Men nå liksom gidder jeg ikke gå dit bakkene er, så vil jeg ha ti tusen skritt, og det oppnår jeg raskere hvis jeg jogger. Da jeg skulle ut i dag, skyndta jeg meg, så jeg ble andpusten før jeg kom igang. Føler meg frista til å kontakte folk, men vet ikke om jeg kommer til å gjøre det eller ei. Den rusfølelsen får jeg bare innimellom. Og jeg roter med ting: Viktige nøkler jeg ikke finner igjen, trur kanskje jeg sist hadde dem den dagen jeg starta vakta mi litt, bare bittelitt, høyt. Jeg leverte noe til en nabo i går, og da jeg skulle gå hjem, fant jeg ikke ut av den veien jeg gikk dit, den raskeste, så for å ikke rote meg bort i noens private tun, gikk jeg en omvei. Sånn selvbetjeningskasser i butikker.., i dag bare pakka jeg varene, uten å scanne de. Kom på det da, så jeg plukket dem opp av sekken igjen. Jeg er ikke så høy at jeg ikke hadde syntes det var fryktelig pinlig om noen så det. Sånn var det før sist gang jeg ble ganske høy til meg å være. Jeg satte bankkort igjen i brusautomater flere ganger. Kanskje handla noen ting jeg egentlig ikke trenger Pluss et tegn til som jeg ikke har lyst å si noe om Mener å se noen "sammenhenger". Observasjonene er virkelige, men om det har en sammenheng, det vet jeg ikke, men jeg mener det jo. Den ene er jo psykiateren som jeg syntes virka dement, og senere lukta urin og måtte slutte. Den sammenhengen trur jeg faktisk stemmer. Problemet var nok ikke at hun hadde urinuhell, men at hun ikke ordna opp før hun tok inn pasienter. Kluet var ikke at hun på grunn av fysiske vansker ikke greide stelle seg selv, men at hun da ikke tok imot hjelp, at hun gikk på jobb uten å få seg vaska. Jeg vet ikke om det var uhell eller dårlig stell over flere dager. Jeg har i utgangspunktet dårlig luktesans. Noen på jobb alle sier lukter, jeg har kjent det én gang. De andre sammenhengene. Jeg vet at jeg syntes plutselig ene sykepleieren på TMS så mye eldre ut. Funderte på hvor gammel hun egentlig er. Tenkte vel først det var en stund siden jeg hadde sett henne, og nå tok hun et øyeblikk brillene av, da ser en jo annerledes ut. Men så ble hun sykmeldt, neste gang jeg kom dit, og jeg tenkte, i ettertid da, at det at hun plutelig så gammel ut, henger sammen med at hun holdt på å bli syk. Samme, nesten samme, med behandler på DPS. Hun går alltid veldig fort fra venterommet og inn på hennes kontor. Sist jeg var hos henne, syntes jeg hun gikk saktere. Tenkte vel da at kanskje det var fordi jeg var ikke så deprimert, og at det derfor virka slik, at det var lettere for meg å holde følge når jeg ikke var så deprimert lenger. Men så ble hun sykemeldt også, og jeg tenker det at hun gikk saktere, kan være tegn på at hun holdt på å bli syk? Jeg aner faktisk virkelig ikke om dette er normalt å tenke eller ei. Har ikke sagt det til noen, selv ikke til sykepleieren som har hatt meg på TMS i det siste, og vi snakker i en lett tone, og han tar ikke alt hyperseriøst. Altså, det er bare innimellom den rusfølelsen kommer. Jeg er rolig nå når barna er her, greide være rolig nok på jobb. Må ikke bevege kroppen hele tiden. Jeg sover godt. Vært lenge oppe, men jeg har sovet nok. Jeg har bare brukt litt for mye penger, i forhold til brukskonto, men det er langt fra å handle seg til økonomisk ruin. Har mye å gå på på sparekonto. Er rolig nå. Jeg skal snart ta min medisin, og skal være i seng om en time, 22.30, Syntes jo jeg fungerte på jobb, men kluet var at jeg ikke finner igjen noen viktige nøkler. Trur jeg ofte skriver litt rotete og usammenhengnde når jeg er høy, men dette er vel ganske systematisk og ryddig? Det med jogginga, kanskje det ble meg selv da gutten min hadde hjemmeskolegym. Trur jeg ville framstått normal om jeg gikk til fastlege, og jeg trur nok jeg skulle holde meg normal på TMS også, og behandler hvis hun hadde vært aktuell å gå til. I min plan skal jeg ved beg. hypomani trappe ned på Efexor. Nå er det ikke så lenge siden jeg gikk ned med 37,5 mg. Trur jeg skrev om det her, så finner ut hvor lenge det er siden. Jeg skal ta nok Quetiapin, mulig Imovane også, det husker jeg ikke, til at jeg sover, plan på hvordan øke, men nå sover jeg nok. Hvis for mye uro eller for dårlig konsentrasjon til å fungere på jobb, skal jeg ta egenmelding eller sykemelding. Jeg vil ikke si det til lege, eller spl på TMS, i frykt for å ikke få den behandlinga en evt neste gang jeg blir såpass dårlig. Jeg var egetnlig ikke så dårlig, på skjemaene, men jeg var ganske dårlig likevel, lite tall på mange sympt, men noen var høy og det skapte veldig dårlig funksjon. Jeg skulle jo spurt om dette med nedtrapping av Efexor, men behandler på DPS er jo syk på ubestemt tid. Fastlege er usikker på dette. Om hun ringer DPS, kan jeg være heldig at en lege vurderer det, men det kan like gjerne være hun snakker med en psykolog som leser opp fra journalen, noe jeg like godt kan gjøre selv. Bør jeg tolke dette som begynnende hypomani?. Det med de som ble syke, er det syke eller helt normale tanker at det jeg observerte var tegn på at de var i ferd me å bli syk, eller allerede hadde noe på gang i kroppen, enten de merka det selv allerede da eller ikke? Når jeg roter sånn med nøkler og andre ting, bør jeg da tenke at det ikke er trygt at jeg deler ut medisiner? Hvor lang tid bør det gå mellom hver nedtrapping av Efexor? Hva tenker du, @kupton. Sånn helt generelt. Står vel i felleskatalogen, men stoler ikke ALLTID på den, hva ville du anbefalt, eller jeg mener, hva har du pleid å anbefale i den tiden da du har hatt lov til å uttale deg om det? Er hypomani en ekte tilstand? Er det egentlig noe som heter hypomani? Bør jeg gjøre tiltak som står i forebyggingsplanen min under begynnende hypomani? Kanskje det egentlig er helt ok, hvis jeg er der at jeg skal tolke dette som beg. hypomani, å redusere Efexor på egenhånd, siden det står vel ganske tydelig i planen at jeg skal det? Endret 13. desember 2020 av Villanda 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Har lest alt, og det jeg sitter mest igjen med er en slags irritasjon og oppgitthet over all denne selvmonitoreringen vi blir satt til å gjøre! (Ikke på deg) Vi med bipolar får prentet inn at vi skal være obs på oppover- og nedoversvingninger. Overvåke den minste forandring i stemningsleiet, så jeg skjønner deg godt når du skriver alt dette hvor du lurer på om symptomene du har betyr om du begynner å bli høy, eller ikke. Jeg kan dessverre ikke gi deg noe svar på det. Tror det beste er om du tar dette opp med behandler som kjenner deg best. Anonymkode: 8bb8f...bef 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/#findComment-4013837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villanda Skrevet 13. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det beste er om du tar dette opp med behandler som kjenner deg best. Anonymkode: 8bb8f...bef Syk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/#findComment-4013840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Jeg tenker at dette godt kan være hypomani. Du burde forlenget hatt en klar plan på hva du skal gjøre i slike situasjoner. Ring behandler i morgen tidlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/#findComment-4013845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 10 minutter siden, kupton skrev: Jeg tenker at dette godt kan være hypomani. Du burde forlenget hatt en klar plan på hva du skal gjøre i slike situasjoner. Ring behandler i morgen tidlig. Unnskyld for at jeg blander meg inn. Jeg oppfattet ikke disse symptomene som klar hypomani, men kanskje heller som at hun var distre og småglemsk. Men det er du som er eksperten og ikke jeg. Så tenker jeg at om du utifra dette mener at det er hypomani, da skal det liksom ikke så mye til da. Og da forstår jeg at de sa på sykehuset at jeg var manisk. Jeg trodde jeg bare var hypoman med små drypp av mani, altså at jeg bare gikk over kanten til mani noen ganger. Men de sa jeg var innlagt for mani, og da må det forståes som at jeg var manisk hele tida, bare i varierende styrkegrad. Nå forstår jeg litt bedre, så takk til deg. Anonymkode: 8bb8f...bef 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/#findComment-4013847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 1 time siden, Villanda skrev: Ok, jeg tilstår, det er meg. Kanskje det var åpenbart, kanskje ikke, men jeg vil forklare mer, og stille spørsmål som ikke er vits å stille dersom jeg ikke gir mer informasjon, og da ville jeg nok være avslørt likevel. Vet ikke hvorfor, føler det litt pinlig å innrømme. Føler det pinlig så er ikke helt skamløs. Jeg har noen tegn på begynnende hypomani. Kanskje ikke generelle tegn, men slik det noen ganger har startet hos meg. Hvis jeg virkelig har vært hypoman da. Jeg merker selv at jeg noen ganger, men ikke alltid, snakker litt mer. Bare et par ganger egentlig. En gang med avdelingsleder om tre eller fire tema som jeg snakka om ganske tett. Mulig fort. Jeg merka det selv, og kommenterte det selv. Nå med en veninde på besøk. Jeg vet ikke om disse reagerte på det. De sa ikke noe. Da jeg kom på jobb en dag, det var etter jeg hadde litt hektisk snakka med avd.leder ute på parkeringen, merka jeg selv at jeg var litt hektisk. Jeg kjente litt på den rusfølelsen, og planla å jogge hjem fra jobb. Ikke mer enn 5 km., men det er ikke helt meg å jogge egentligDet var da vi pleier få vaffelrøre, og så steker vi kaffimaten selv. Da jeg ikke fant jernet med det samme, tok jeg heller fram en stekepanne. Den røren var veldig tykk, og ligna veldig på en blanding av semyliesuppe eller -grøt. Nå kom jeg på at jeg kunne ha sjekket var som stod på menyen var dagens desert, det kom jeg ikke på. Så jeg bare helte massen i stekepannen. Det var heldigvis røre, og det så nå ut som beboerne likte lappene. Var litt hektisk en liten stund, men jeg roa meg. Litt utålmodig utover kvelden med stell, men det var bare inni meg. Det var ikke merkbart for andre. Det vet jeg, fordi hvis det var merkbart, hadde det påvirka beboerne til å selv bli urolige, eller sinte. Og vi hadde en rolig vakt. Jeg kan bli trøtt. Jeg spretter ikke opp og gjør husarbeid. Jeg vil heller gjøre andre ting, som å skrive, og en greie til som steler litt tid i sånne perioder. Jeg blir ikke sulten. Får næring i meg altså, har ikke dårlig matlyst, det byr meg ikke imot liksom, men jeg kan glemme å spise, skal bare gjøre noe først, så begynner jeg med noe anna, og siden jeg ikke blir sulten kan jeg glemme å spise mellom der. Det er veldig ulikt meg, jeg pleier så absolutt å bli sulten. Jeg jogger, også noen turer utenom da min sønn hadde gym. Før hadde jeg på planen min at hvis jeg jogger i stedet for å få opp pulsen i bakker og ulendt terreng, er det et tegn på oppstemt het. Jeg har tatt det bort. Men nå liksom gidder jeg ikke gå dit bakkene er, så vil jeg ha ti tusen skritt, og det oppnår jeg raskere hvis jeg jogger. Da jeg skulle ut i dag, skyndta jeg meg, så jeg ble andpusten før jeg kom igang. Føler meg frista til å kontakte folk, men vet ikke om jeg kommer til å gjøre det eller ei. Den rusfølelsen får jeg bare innimellom. Og jeg roter med ting: Viktige nøkler jeg ikke finner igjen, trur kanskje jeg sist hadde dem den dagen jeg starta vakta mi litt, bare bittelitt, høyt. Jeg leverte noe til en nabo i går, og da jeg skulle gå hjem, fant jeg ikke ut av den veien jeg gikk dit, den raskeste, så for å ikke rote meg bort i noens private tun, gikk jeg en omvei. Sånn selvbetjeningskasser i butikker.., i dag bare pakka jeg varene, uten å scanne de. Kom på det da, så jeg plukket dem opp av sekken igjen. Jeg er ikke så høy at jeg ikke hadde syntes det var fryktelig pinlig om noen så det. Sånn var det før sist gang jeg ble ganske høy til meg å være. Jeg satte bankkort igjen i brusautomater flere ganger. Kanskje handla noen ting jeg egentlig ikke trenger Pluss et tegn til som jeg ikke har lyst å si noe om Mener å se noen "sammenhenger". Observasjonene er virkelige, men om det har en sammenheng, det vet jeg ikke, men jeg mener det jo. Den ene er jo psykiateren som jeg syntes virka dement, og senere lukta urin og måtte slutte. Den sammenhengen trur jeg faktisk stemmer. Problemet var nok ikke at hun hadde urinuhell, men at hun ikke ordna opp før hun tok inn pasienter. Kluet var ikke at hun på grunn av fysiske vansker ikke greide stelle seg selv, men at hun da ikke tok imot hjelp, at hun gikk på jobb uten å få seg vaska. Jeg vet ikke om det var uhell eller dårlig stell over flere dager. Jeg har i utgangspunktet dårlig luktesans. Noen på jobb alle sier lukter, jeg har kjent det én gang. De andre sammenhengene. Jeg vet at jeg syntes plutselig ene sykepleieren på TMS så mye eldre ut. Funderte på hvor gammel hun egentlig er. Tenkte vel først det var en stund siden jeg hadde sett henne, og nå tok hun et øyeblikk brillene av, da ser en jo annerledes ut. Men så ble hun sykmeldt, neste gang jeg kom dit, og jeg tenkte, i ettertid da, at det at hun plutelig så gammel ut, henger sammen med at hun holdt på å bli syk. Samme, nesten samme, med behandler på DPS. Hun går alltid veldig fort fra venterommet og inn på hennes kontor. Sist jeg var hos henne, syntes jeg hun gikk saktere. Tenkte vel da at kanskje det var fordi jeg var ikke så deprimert, og at det derfor virka slik, at det var lettere for meg å holde følge når jeg ikke var så deprimert lenger. Men så ble hun sykemeldt også, og jeg tenker det at hun gikk saktere, kan være tegn på at hun holdt på å bli syk? Jeg aner faktisk virkelig ikke om dette er normalt å tenke eller ei. Har ikke sagt det til noen, selv ikke til sykepleieren som har hatt meg på TMS i det siste, og vi snakker i en lett tone, og han tar ikke alt hyperseriøst. Altså, det er bare innimellom den rusfølelsen kommer. Jeg er rolig nå når barna er her, greide være rolig nok på jobb. Må ikke bevege kroppen hele tiden. Jeg sover godt. Vært lenge oppe, men jeg har sovet nok. Jeg har bare brukt litt for mye penger, i forhold til brukskonto, men det er langt fra å handle seg til økonomisk ruin. Har mye å gå på på sparekonto. Er rolig nå. Jeg skal snart ta min medisin, og skal være i seng om en time, 22.30, Syntes jo jeg fungerte på jobb, men kluet var at jeg ikke finner igjen noen viktige nøkler. Trur jeg ofte skriver litt rotete og usammenhengnde når jeg er høy, men dette er vel ganske systematisk og ryddig? Det med jogginga, kanskje det ble meg selv da gutten min hadde hjemmeskolegym. Trur jeg ville framstått normal om jeg gikk til fastlege, og jeg trur nok jeg skulle holde meg normal på TMS også, og behandler hvis hun hadde vært aktuell å gå til. I min plan skal jeg ved beg. hypomani trappe ned på Efexor. Nå er det ikke så lenge siden jeg gikk ned med 37,5 mg. Trur jeg skrev om det her, så finner ut hvor lenge det er siden. Jeg skal ta nok Quetiapin, mulig Imovane også, det husker jeg ikke, til at jeg sover, plan på hvordan øke, men nå sover jeg nok. Hvis for mye uro eller for dårlig konsentrasjon til å fungere på jobb, skal jeg ta egenmelding eller sykemelding. Jeg vil ikke si det til lege, eller spl på TMS, i frykt for å ikke få den behandlinga en evt neste gang jeg blir såpass dårlig. Jeg var egetnlig ikke så dårlig, på skjemaene, men jeg var ganske dårlig likevel, lite tall på mange sympt, men noen var høy og det skapte veldig dårlig funksjon. Jeg skulle jo spurt om dette med nedtrapping av Efexor, men behandler på DPS er jo syk på ubestemt tid. Fastlege er usikker på dette. Om hun ringer DPS, kan jeg være heldig at en lege vurderer det, men det kan like gjerne være hun snakker med en psykolog som leser opp fra journalen, noe jeg like godt kan gjøre selv. Bør jeg tolke dette som begynnende hypomani?. Det med de som ble syke, er det syke eller helt normale tanker at det jeg observerte var tegn på at de var i ferd me å bli syk, eller allerede hadde noe på gang i kroppen, enten de merka det selv allerede da eller ikke? Når jeg roter sånn med nøkler og andre ting, bør jeg da tenke at det ikke er trygt at jeg deler ut medisiner? Hvor lang tid bør det gå mellom hver nedtrapping av Efexor? Hva tenker du, @kupton. Sånn helt generelt. Står vel i felleskatalogen, men stoler ikke ALLTID på den, hva ville du anbefalt, eller jeg mener, hva har du pleid å anbefale i den tiden da du har hatt lov til å uttale deg om det? Er hypomani en ekte tilstand? Er det egentlig noe som heter hypomani? Bør jeg gjøre tiltak som står i forebyggingsplanen min under begynnende hypomani? Kanskje det egentlig er helt ok, hvis jeg er der at jeg skal tolke dette som beg. hypomani, å redusere Efexor på egenhånd, siden det står vel ganske tydelig i planen at jeg skal det? Har du hatt lyst til å ruse deg eller har du ruset deg i det siste ? Anonymkode: f4324...df0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/#findComment-4013848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Ut i fra hvordan du skriver virker det ut som du har tankekjør, stemmer dette? Nesten som du skriver usammenhengende. Jeg kjenner meg igjen i hvordan du opplever det,rusfølelsen eller den boblende følelsen. Legger også mer merke til ting og føler kanskje mer kontakt med naturen som at jeg føler kontakt med en flue eller blomst. Anbefaler å ta kontakt med behandleren din, er godt mulig at det er medisinene du går på som forårsaker dette. Anonymkode: 970e4...d11 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/#findComment-4013853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villanda Skrevet 14. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2020 (endret) 22 timer siden, kupton skrev: Jeg tenker at dette godt kan være hypomani. Du burde forlenget hatt en klar plan på hva du skal gjøre i slike situasjoner. Ring behandler i morgen tidlig. Behandler er syk. Aner ikke for hvor lenge. Vet egentlig ikke om hun kommer tilbake en gang ,men jeg håper det. Hun er ok, og greit å slippe å bytte, hun kjenner meg. Og håper jo ikke for henne at hun skal være syk heller selvfølgelig, men det gjør man jo for ingen. Ikke jeg i alle fall Har en plan. Der står jeg skal øke quetiapin til nok søvn, først med 25 mg hver kveld, så om ikke det hjelper 50 mg hver kveld, til nok søvn-kontakte lege, sykmelding hvis for motorisk urolig eller ukonsentrert. Trudde det stod om venlafaxin skulle trappes ned, men det står ikke i planen, men i et medikamentnotat så jeg, og ikke i planen. Sov dårlig, lå en stund før jeg sovna, tenkte jeg kanskje skulle stå opp og ta en Imovane eller ørepropper for sovner ofte lettere med musikk i øra, så tvinger jeg meg selv til å ligge rolig til den sangen er ferdig, til den og den. er ferdig. Men jeg var trett samtidig, så jeg gadd ikke gå opp og hente det. Men greia med at jeg sov dårlig, er at jeg bare er trøytt og unkonsentrert, ikke oppgira på noen måte. Og det er kanskje sykt, men; Jeg er litt skuffa. Det burde jeg jo ikke være. Men det er vel det med den rusen. Noen ruser seg jo på stoff, så kanskje vi mennesker liksom er sånn at vi føler en dragning mot rus. Forstår jo det virker veldig merkelig. Jeg er litt ambivalent til hvordan forholde meg. Jeg vet jo hva som liksom er fornuftig, men så lurer jeg på om det egentlig er så viktig å slå det ned om det skulle komme en liten oppstemt periode. Men når fornuften slår inn, så tenker jeg at jeg har gjort og kan komme til å gjøre noen ting som blir pinlige i ettertid. Og jeg kan bli så urolig i kroppen, utålmodig og rørete at jeg ikke fungerer på jobb. Jeg vil jo fungere på jobb. Vanligvis er planen å øke quetiapin etter TO dårlige netter, ikke ved hypomani, da er det etter EN, trur jeg, men siden jeg jo nå vet at jeg er fullstendig landa, så er det vel bare å følge planen som vanlig. Jo, det var nok som et snev av hypomani. Ja hvis det finnes, hvis det er ekte. Når jeg er deprimert lurer jeg av og til om de nøytrale periodene er ekte. Ja, hvis det er hypomani jeg har hatt i perioder, så var nok det nå noen dager på grensen, vippa litt opp og ned mellom normalområde og over. Men nå er jeg ikke nærme den grensa en gang, ikke i hele dag Uansett over nå. Ikke kjent noe av det hele dagen. Bare ukonsentrert da. Glemmer hva jeg snakker med noen om i en samtale. Går et sted og flere ganger, mer enn vanlig, husker jeg ikke hva jeg skal der. men det blir nok bedre hvis jeg sover bra i natt. Endret 14. desember 2020 av Villanda 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/#findComment-4013992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villanda Skrevet 14. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld for at jeg blander meg inn. Jeg oppfattet ikke disse symptomene som klar hypomani, men kanskje heller som at hun var distre og småglemsk. Men det er du som er eksperten og ikke jeg. Så tenker jeg at om du utifra dette mener at det er hypomani, da skal det liksom ikke så mye til da. Og da forstår jeg at de sa på sykehuset at jeg var manisk. Jeg trodde jeg bare var hypoman med små drypp av mani, altså at jeg bare gikk over kanten til mani noen ganger. Men de sa jeg var innlagt for mani, og da må det forståes som at jeg var manisk hele tida, bare i varierende styrkegrad. Nå forstår jeg litt bedre, så takk til deg. Anonymkode: Tolka det som at han tenkte det muligens kunne være STARTEN på en hypomani. Kom på nå at det er noen her, kanskje det var Kupton som sammenligna det med en infeksjon. Så svinger formen og tempen litt iløpet av dagen. En har fortsatt infeksjonen selv om en ikke føler seg like syk hele døgnet. Jeg trur det var sånn. Vet ikke om det gjaldt bare mani eller også hypomani. Hypomani blir jo uansett bare som en liten forkjølelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/#findComment-4013997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villanda Skrevet 14. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du hatt lyst til å ruse deg eller har du ruset deg i det siste ? Anonymkode: f4324...df0 Følt meg rusa og hatt lyst å beholde den rusfølelsen. Uten rusmiddel æ. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/#findComment-4013999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villanda Skrevet 14. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2020 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ut i fra hvordan du skriver virker det ut som du har tankekjør, stemmer dette? Nesten som du skriver usammenhengende. Jeg kjenner meg igjen i hvordan du opplever det,rusfølelsen eller den boblende følelsen. Legger også mer merke til ting og føler kanskje mer kontakt med naturen som at jeg føler kontakt med en flue eller blomst. Anbefaler å ta kontakt med behandleren din, er godt mulig at det er medisinene du går på som forårsaker dette. Anonymkode: 970e4...d11 Spørs hva tankekjør betyr. Jeg legger i det at en grubler, tenke samme tanker om igjen og om igjen, gjerne negative tanker. Det er mer sånn at jeg tenker på andre ting enn det som jeg holder på med, og derfor blir det rot. Hm.., trudde jeg hadde greit å systematisere. Bobler ja, det var en fin måte å beskrive det på. Endret 14. desember 2020 av Villanda 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/#findComment-4014000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 1 minutt siden, Villanda skrev: Spør hva tankekjør betyr. Jeg legger i det at en grubler, tenke samme tanker om igjen og om igjen, gjerne negative tanker. Det er mer sånn at jeg tenker på andre ting enn det som jeg holder på med, og derfor blir det rot. Hm.., trudde jeg hadde greit å systematisere. Bobler ja, det var en fin måte å beskrive det på. Det jeg opplever som tankekjør under mani er at tankene bare raser gjennom hodet. Kanskje flere ulike temaer på en gang og det føles som hodet er elektrisk på en måte. Anonymkode: 970e4...d11 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/#findComment-4014002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 2 timer siden, Villanda skrev: Kom på nå at det er noen her, kanskje det var Kupton som sammenligna det med en infeksjon. Så svinger formen og tempen litt iløpet av dagen. En har fortsatt infeksjonen selv om en ikke føler seg like syk hele døgnet. Bra sammenligning. Anonymkode: 8bb8f...bef 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458354-tegn-p%C3%A5-begynnende-hypomani-eller-ei/#findComment-4014011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.