Gå til innhold

De som lykkes med slanking

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, merida skrev:

Det har definitivt ikke vært lett for meg. 

Det vil jeg tro at det ikke har vært.   Synes du har vært knallflink👏

En ting som gjør det så vanskelig, er at en må jo forholde seg til mat hele døgnet. Skal en f.eks slutte å røyke, så trenger en ikke å forholde seg til røyken. En kan holde seg unna, det kan en jo ikke med mat.

Fortsetter under...

3 timer siden, merida skrev:

Emilie: Jeg har innarbeidet meg gode rutiner og spiser meg ikke «overmett». Jeg trenger ikke mer mat for å overleve. Jeg bruker heller lenger tid på maten slik at jeg kan nyte den lenger. 

Snop osv trenger jeg heller ikke for å overleve. Snop er faktisk helt unødvendig, jeg trenger det ikke. 

I starten hjalp det meg veldig å tenke; «ikke overspis, ikke spis det snopet - jeg trenger det ikke for å overleve. Dessuten er det bare noen sekunder med glede, og det er ikke verd det». 

Jeg skulle ned over 30 kg, og da måtte jeg stå på og tenke sånn. Jeg orket ikke å slite med vekta lenger og tenkte at nå må jeg ta denne kampen en gang for alle. Det hjalp meg veldig å tenke sånn og være motivert til å bedre helsa mi. 

Nå har det gått så lang tid at jeg har kommet over behovet for snop, og jeg har innarbeidet gode rutiner jeg trives med og føler meg langt bedre vel av rent psykisk. For ikke å glemme hvor mye bedre helse jeg har, både fysisk og psykisk. Hverdagen min har blitt betydelig bedre. Bedre helse har også vært motivasjonen min/målet mitt. Og jeg vil ikke tilbake til dårlig helse mer. Utseende bryr jeg meg mindre om. 

Jeg løftet på en 20 kg tung vekt en dag. Det var svært tungt! Da tenkte jeg at det ikke er rart jeg var så mye sliten og ikke hadde noe liv på fritiden når dette er det jeg har bært på. Nå har jeg fått tilbake livet mitt på fritiden, og jeg slipper også å bade i svette på jobb. Jeg vil ikke tilbake dit mer. 

Fantastisk lesing. Du har bare vært og er så flink👏   

21 minutter siden, merida skrev:

Takk. Jeg tror ikke det er noe lettere for meg enn andre, slik noen synes å tenke. 

Helt enig med deg. Du har en veldig tung bagasje og sliter en del i det daglige som er vel så vanskelig å håndtere som f.eks insomnia. Tror ikke man kommer unna dette med vilje faktisk... Du bestemte deg, satte i gang og fullførte. Slikt krever en god dose vilje.  Stå på videre! :)

Anonymkode: dfe07...4f9

13 timer siden, Stikkelsbær skrev:

Jeg tror alle må finne sin måte, og tåle å stå i ubehag en stund før det blir en ny vane. En må tåle at det tar like lang tid å gå ned i vekt, som en har brukt på å gå opp, hvis en fortsetter sitt kosthold  og kun reduserer inntaket. Selv har jeg valgt lavkarbo og har fokus på insulin, og har gått ned alt jeg ønsker på 10 mnd. Kan aldri gå tilbake til tidligere kosthold, for da vil jo vekta selvfølgelig gå opp igjen. En kan ikke gjøre samme feil gang på gang, og tro at resultatet ikke blir det samme.
Tror ikke på sterk vilje og psykologisk overtak, da hadde en jo ikke vært overvektig i utgangspunktet.

Ja, tror nok det er lurt å finne sin egen vei/metode/framgangsmåte, tåle å stå i ubehag og tåle at det vil ta tid. Flott at du har funnet din vei med lavkarbo og har lyktes så godt!

Til det uthevede: Dette er en sannhet! Når ting viser seg å ikke funke, bør en jo forsøke å finne andre metoder. 

Jeg tror faktisk at sterk vilje er en viktig faktor for å lykkes. Det er mange faktorer som spiller inn for å ikke lykkes, og mange faktorer som spiller inn for å lykkes. Men viljen må være der i nok mengde for å lykkes. Og dette med overvekt i utgangspunktet behøver ikke å ha noen sammenheng med vilje eller psykologisk overtak. Skjønte kanskje ikke helt hva du mente med det. Men noen har jo rett og slett ikke genene på sin side, og noen med mild overvekt trenger da ikke å slanke seg. 

16 timer siden, emilie321 skrev:

Dette er jeg helt enig i. En føler seg helt ødelagt på flere områder. Har selv slitt med søvn så lenge jeg kan huske. For første gang så har jeg en fastlege som er opptatt av søvn og viktigheten av nok søvn.

Jeg også. Har ikke tall på hvor mange netter jeg har ligget våken hos venninner, på turer osv i barndommen. Og jeg var et harmonisk, vanlig barn/ungdom. Fikk bare ikke sove. Hadde det helt topp, men begynte etter hvert - som nå - å grue meg til leggetid. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig med en så «våken hjerne.» (Bruker vanligvis ikke tlf og vet problemet med den) 

Annonse

14 minutter siden, cilie skrev:

Jeg også. Har ikke tall på hvor mange netter jeg har ligget våken hos venninner, på turer osv i barndommen. Og jeg var et harmonisk, vanlig barn/ungdom. Fikk bare ikke sove. Hadde det helt topp, men begynte etter hvert - som nå - å grue meg til leggetid. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig med en så «våken hjerne.» (Bruker vanligvis ikke tlf og vet problemet med den) 

Det virker utrolig slitsomt å ha det sånn! Søvn er jo så viktig å få nok av! Du har sikkert fått legehjelp/medisiner, men er det ingenting av det som funker? Du trenger selvfølgelig ikke å svare hvis du ikke har lyst. Bare synes så synd på deg og andre som sliter med å få nok søvn, og ville vel bare gi min sympati. Håper at det en dag snart vil komme noe i din vei som hjelper deg med dette! ❤️

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker utrolig slitsomt å ha det sånn! Søvn er jo så viktig å få nok av! Du har sikkert fått legehjelp/medisiner, men er det ingenting av det som funker? Du trenger selvfølgelig ikke å svare hvis du ikke har lyst. Bare synes så synd på deg og andre som sliter med å få nok søvn, og ville vel bare gi min sympati. Håper at det en dag snart vil komme noe i din vei som hjelper deg med dette! ❤️

Takk for det! Det meste er prøvd, men mulig det er forverret nå når jeg prøver å spise mindre. Det samme skjer når jeg spiser streng lavkarbo. Fordi jeg ikke vil gå opp i vekt, pluss øvrige bivirkninger, er jeg redd for en del medisiner. Samtidig er det jo noe med bivirkningene av for lite søvn og... Får se det an til over jul. 

20 minutter siden, cilie skrev:

Takk for det! Det meste er prøvd, men mulig det er forverret nå når jeg prøver å spise mindre. Det samme skjer når jeg spiser streng lavkarbo. Fordi jeg ikke vil gå opp i vekt, pluss øvrige bivirkninger, er jeg redd for en del medisiner. Samtidig er det jo noe med bivirkningene av for lite søvn og... Får se det an til over jul. 

Skjønner at du er skeptisk til medisiner, for noen av dem kan jo ha uønskede bivirkninger. Men som du sier så følger det jo bivirkninger med for lite søvn også. Ikke det at jeg har noe med det altså, men hvis grunnen til at du sover mindre nå for tida er at du spiser mindre, kan du ikke bare gi litt blaffen i slanking nå før jul? Har lyst til å si at du heller burde slappe av og kose deg med god mat og litt snop nå og videre ut året, så kan du heller begynne på igjen i januar som så mange av oss andre? (Er jo ikke lenge til heller, bare rundt et par uker) Jeg tenker i alle fall sånn når det gjelder meg selv. Ser ingen grunn til å leve strikt nå, men jeg begynner på ny frisk igjen i januar. Og da skal jeg innlede med en periode med avsukring før jeg går videre med lavkarbo, i alle fall vil jeg plukke opp noen ideer fra han godeste Fedon. 😁

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ingen grunn til å leve strikt nå, men jeg begynner på ny frisk igjen i januar. Og da skal jeg innlede med en periode med avsukring før jeg går videre med lavkarbo, i alle fall vil jeg plukke opp noen ideer fra han godeste Fedon. 😁

Høres ut som du har en god plan! Jo, det blir ikke noe «regime» i julen, men da er jeg heller ikke bekymret for søvn. Det er når vi sier mandag 4/1 jeg må sove. «Overlever» nå fordi det venter ferie. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller så vil jeg bare gjøre ting enkelt og rett og slett bare spise mindre og sunnere. Har sikkert samme virkning. :)

Ja, her må man gjøre det som passer ens situasjon. Det er jo forskjell på hvor mange kg det er snakk om og grunnen til de. Men det er helt klart viktig med noe som er «levbart» i lengden og også med en god dose realistisk tilnærming til hvor en sier seg fornøyd. 

Jeg er en annen slanker som har skrevet om min vektnedgang her. Gått ned 25 kg. Det eneste jeg har gjort er å kutte ut halvparten av måltidene. Før åt jeg 5 ganger om dagen, nå spiser jeg 2-3 og jeg spiser mindre og også mindre snop. Jeg tenkte det var umulig da jeg går på zyprexa, men det gikk for det. Jeg har fortsatt overvekt så jeg må ytterligere ned. Men det er ikke vanskelig nå. Før pandemien spiste jeg mye ute, det gjør jeg ikke lengre. Maten man får på Egon og slike steder jeg var på en 2 ganger i uken er ikke slankemat, så det har nok også hjulpet.

Anonymkode: d4557...89e

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...