Gå til innhold

Hvor ofte ta celleprøve av livmorhals?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

35 minutter siden, laban skrev:

Her står det om overgangen fra tre til fem år: https://www.volvat.no/aktuelt/alle-kvinner-bor-ta-celleprove-fra-livmorhalsen/

Jeg har hatt grad 3 celleforandringer og måtte ta laser for 13 år siden. Etter det var det hyppige prøver. De var helt fine. Er 2 og et halvt år siden siste prøve. Men spurte legen om å ta ny prøve da det var gått 2 år , men han ville ikke fordi han mente at jeg bør vente lengre. Så jeg bør nok vente enten i 3 år mellom hver eller 5 år mellom hver med tanke på at jeg har ikke fått påvist celleforandringer på 13 år tror jeg. 

Vanligvis får man innkallelse om slikt men jeg har aldri fått selv om jeg ville, og selv om legen sa at jeg skulle få.  Så jeg følger derfor med på at de blir tatt selv slik at det ikke blir glemt  :)

Anonymkode: 1e690...7aa

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis får man innkallelse om slikt men jeg har aldri fått selv om jeg ville, og selv om legen sa at jeg skulle få. 

21 minutter siden, Maxlime skrev:

Får man automatisk innkallelse når man skal ta celleprøve?

Kreftregisteret sender påminnelse / invitasjon hvis man er i den aldersgruppa og ikke har tatt prøve. Men det er en del forutsetninger som må være til stede: Man må bo på adressen som står i Folkeregisteret (i hvert fall tidligere -mulig det er flyttet til e-post via DigDir nå, dvs. at man må ha digital postkasse) , ikke ha reservert seg mot slike påminnelser - og muligens noe mer som jeg ikke kjenner til eller husker. 

Det er Kreftregisteret, ikke legen man går til, som administrerer dette. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...