Gå til innhold

Wilhelmsens tre bud.

Anbefalte innlegg

– Folk tar tankene sine for alvorlig

Etter 21 år med de innbilt syke er han landets fremste fagperson på feltet. Og kanskje kan disse tre rådene hans hjelpe også oss andre når vi bekymrer oss for mye:

1. Ikke stol på tankene dine. Kanskje er det én og annen sannhet der, men det meste er bare tull, tolkninger, antagelser og forestillinger.
  2. Ikke lytt til kroppens signaler, for da kommer du til å høre veldig mye rart, din egen puls og sånt, og så har du det gående.
  3. Ikke stol på følelsene dine. For mellom dem og virkeligheten ligger et filter av tanker og holdninger.

....................

For de som vil vite mer, er det bare å kjøpe A-magasinet :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, så morsomt. Jeg sitter her hjemme nå og planlegger nyttårsforsettene mine, og ett av dem er nettopp punkt 1 og 3. Jeg har grublet og overanalysert både tanker og følelser i en evighet nå, og har tenkt å slutte med det. Det er jo bare tull å gjøre det egentlig, for jeg kommer aldri nærmere sannheten uansett. Jeg bare tror og synser og føler så mye hele tida... men  tolker og tror så mye feil! 😅 Jeg har brukt dol mye til dette, men tror enda ikke at jeg har kommet noe nærmere sannheten om hva tankene og følelsene mine betyr. Sannheten er vel at jeg ikke vet, og det vil jeg slå meg til ro med. 1/1 -21 er dagen jeg begynner mitt grublefrie og "overanalyserendefrie" liv. Fra da av skal jeg gi litt mer f... Tanker og følelser har vi alle, og jeg må lære meg å la dem komme og gå uten at jeg må gruble så mye rundt dem. 

Punkt 2 har jeg ingen problemer med.  🙂

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/#findComment-4014582
Del på andre sider

36 minutter siden, kupton skrev:

– Folk tar tankene sine for alvorlig

Etter 21 år med de innbilt syke er han landets fremste fagperson på feltet. Og kanskje kan disse tre rådene hans hjelpe også oss andre når vi bekymrer oss for mye:

1. Ikke stol på tankene dine. Kanskje er det én og annen sannhet der, men det meste er bare tull, tolkninger, antagelser og forestillinger.
  2. Ikke lytt til kroppens signaler, for da kommer du til å høre veldig mye rart, din egen puls og sånt, og så har du det gående.
  3. Ikke stol på følelsene dine. For mellom dem og virkeligheten ligger et filter av tanker og holdninger.

....................

For de som vil vite mer, er det bare å kjøpe A-magasinet 🙂

Synes det var gode råd. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/#findComment-4014585
Del på andre sider

28 minutter siden, merida skrev:

Hvordan vet man hva som er en tanke og hva som er en følelse? Forskjellen på de to?

I mange tilfeller (de fleste?) kommer følelsene som følge av tankene. Eksempel: Du leser på yr.no at det vil bli regn i morgen. Når du leser det tenker du samtidig på det, og kan få påfølgende følelser som f.eks irritasjon og skuffelse. Men følelser kan også komme før tanker, f.eks kan du føle deg sulten og sliten, og så begynner du å tenke på mat og hvile.  

Tror jeg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/#findComment-4014602
Del på andre sider

Tanker og følelser.., hører mest at følelser påvirkes av tanker. Men ved depresjon, føelelse av utmattelse, nedstemthet.. Ja, det følger jo ofte en del negative tanker med, men ser ikke likevel hvordan en skal kunne forandre dette ved å tenke mer positivt. Joda, en kan bli mer nedstemt av negative tanker, som en spiral, men utmattelsen da.., utmatta av tanker.., jo, jeg ser at det kan ha noe å si, men det føles bare som følelsene kommer først, er det feil det? Etter lang tid med de følelsene, kommer mer tanker, tanker om at de aldri går over osv

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/#findComment-4014604
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Villanda skrev:

det føles bare som følelsene kommer først, er det feil det? Etter lang tid med de følelsene, kommer mer tanker, tanker om at de aldri går over osv

Vi som har "følelsessykdommen" / stemningslidelsen bipolar kan oppleve dette oftere og sterkere enn andre. Plutselig (eller i økende grad) kan vi bli triste og nedstemte, eller glade og oppgirede uten noen utløsende faktorer som f.eks tanker i forkant. Så det stemmer det du sier at følelsene kan komme først og tankene etterpå. I alle fall hos "oss", men kanskje hos andre også.  

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/#findComment-4014608
Del på andre sider

Ingen regel uten unntak, og jeg vet ikke om det er asperger som gjør at jeg kunne unngått mye styr og dritt om jeg hadde gjort det stikk motsatte av de tre budene. For mye av det påstått gode er ikke alltid helt bra det heller.

Anonymkode: 8cf05...856

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/#findComment-4014612
Del på andre sider

2 timer siden, Naana47 skrev:

Vi som har "følelsessykdommen" / stemningslidelsen bipolar kan oppleve dette oftere og sterkere enn andre. Plutselig (eller i økende grad) kan vi bli triste og nedstemte, eller glade og oppgirede uten noen utløsende faktorer som f.eks tanker i forkant. Så det stemmer det du sier at følelsene kan komme først og tankene etterpå. I alle fall hos "oss", men kanskje hos andre også.  

Som å skulle tenke seg frisk fra influensa. Energitapet føles slik. Men går man lenge med influensa og ikke vet når det går ovet, det har pågått mange uker kanskje måneder, så mister man litt motet og kan lure på 8m en noen gang blir bra.

Sier ikke at ingen negative tanker kommer direkte fra depresjonen, for det gjør det sikkert. Litt i noen episoder. Mer i andre. Men hvordan kan man få økt energi og konsentrasjon av å unngå å tru på tanker og følelser? Eller.., hvordan skal en ikke tru på følelsen av å ikke ha sovet og følelsen av utmattelse. 

Dette ble ille direkte svar til deg, bare videre refleksjoner.

Slutter aldri å undres over hvor fysisk en depresjon føles. Og hbor bra kroppen noen ganger plutselig kan fungere etter måneder med inaktivitet. Får en til og med bedre kondis av hypomanier? Må vel være bare at en orker å pese er.

Esj.., jeg skulle skrive dsgbokinnlegg. Hadde flere ideer. Jeg har glemt dem, og trur jeg ikke greier strukturere meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/#findComment-4014620
Del på andre sider

12 timer siden, Villanda skrev:

Som å skulle tenke seg frisk fra influensa. Energitapet føles slik. Men går man lenge med influensa og ikke vet når det går ovet, det har pågått mange uker kanskje måneder, så mister man litt motet og kan lure på 8m en noen gang blir bra.

Sier ikke at ingen negative tanker kommer direkte fra depresjonen, for det gjør det sikkert. Litt i noen episoder. Mer i andre. Men hvordan kan man få økt energi og konsentrasjon av å unngå å tru på tanker og følelser? Eller.., hvordan skal en ikke tru på følelsen av å ikke ha sovet og følelsen av utmattelse. 

Dette ble ille direkte svar til deg, bare videre refleksjoner.

Slutter aldri å undres over hvor fysisk en depresjon føles. Og hbor bra kroppen noen ganger plutselig kan fungere etter måneder med inaktivitet. Får en til og med bedre kondis av hypomanier? Må vel være bare at en orker å pese er.

Esj.., jeg skulle skrive dsgbokinnlegg. Hadde flere ideer. Jeg har glemt dem, og trur jeg ikke greier strukturere meg.

Jeg tror ikke at tanker kan overstyre biologisk/kjemisk nedstemthet og oppstemthet. Dessverre. Det kjører liksom sitt eget løp uavhengig. 

Det du sier om å få bedre kondis av oppstemthet, er nok bare i følelsene ja. Sist gang (var nok manisk da) følte jeg meg så pigg at jeg mente jeg kunne slå de beste idrettsutøverne her i landet i spurt i oppoverbakke! 😅 Det var nok en blanding av følelsen av enorm energi og mulig også storhetsanker. Når jeg kommer til meg selv igjen skjønner jeg jo at det overhodet ikke er mulig med den dårlige kondisen jeg har... 😂 Men det er følelsen av det når det står på! Rart det der. 

Og grubling og refleksjon gjør jeg også mye av. Det er aldri tomt i det huet mitt for å si det sånn, så det kan nok hende at nyttårsforsettene mine (se over) ikke blir så lett å holde, hehe. Tror nesten slikt også er kjemisk styrt, men det vet nok andre bedre enn meg.  

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/#findComment-4014701
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er «ovenfra-og-ned»

Hever seg selv over de som er psyke

Bagatelliserer de psykes problemer og tanker 

Anonymkode: 0af96...0c5

Han er jo hypokonderlege - han påstår ikke at man blir frisk ved å endre innstilling dersom man faktisk er syk. Over "budene" står det at de kan hjelpe når vi bekymrer oss for mye. Han er psykiater (blant annet), så det er usannsynlig at han mener at psykiske lidelser er bagateller.  

Han sier i samme intervju (som er en gjenutgivelse fra 2016) at alt går slett ikke bra selv om man tenker positivt, og det å overleve f.eks. kreft er ikke noe man kan gjøre med viljen. Jeg tror ikke disse "budene" skal tolkes som at en psykisk sykdom kan tenkes bort, heller. Han snakker til de som har helseangst, som leter etter tegn på sykdom, tror det verste hver gang de oppdager småting i kroppen og bruker mye av livet sitt på å være engstelige for slutten på det. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/#findComment-4014706
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Jeg har slitt en del med helseangst i perioder og det ble en god del bedre etter å ha lest en av bøkene til Wilhelmsen (husker ikke tittelen i farta). Det som hadde effekt for meg var:

1) Aksepter at livet er et usikkert prosjekt du ikke kan ha kontroll over. 

2) Hvordan vet du at den sykdommen du har "spesialisert" deg i som hypokonder er den du vil få? Statistisk sett er sannsynligheten stor for at du har kastet bort mye tid på en katastrofe som ikke vil inntreffe.

3) Det lureste er å gå ut fra at du er frisk så lenge du føler deg frisk, og heller spare kreftene til du har håndfast bevis for sykdom.

En viktig ting er at han legger vekt på at man kan velge hvilken holdning man vil møte noe med. Den måten å tenke på gjør at man får mer kontroll over eget liv og kan styre det mer. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/#findComment-4014717
Del på andre sider

På 19.12.2020 den 14.24, Drømmeautomat skrev:

Jeg har slitt en del med helseangst i perioder og det ble en god del bedre etter å ha lest en av bøkene til Wilhelmsen (husker ikke tittelen i farta). Det som hadde effekt for meg var:

1) Aksepter at livet er et usikkert prosjekt du ikke kan ha kontroll over. 

2) Hvordan vet du at den sykdommen du har "spesialisert" deg i som hypokonder er den du vil få? Statistisk sett er sannsynligheten stor for at du har kastet bort mye tid på en katastrofe som ikke vil inntreffe.

3) Det lureste er å gå ut fra at du er frisk så lenge du føler deg frisk, og heller spare kreftene til du har håndfast bevis for sykdom.

En viktig ting er at han legger vekt på at man kan velge hvilken holdning man vil møte noe med. Den måten å tenke på gjør at man får mer kontroll over eget liv og kan styre det mer. 

Har også hatt nytte av noe av det.. Livet er et usikkert prosjekt, man er ikke udødelig, en kan ikke bestemme hva en skal dø av. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/#findComment-4014886
Del på andre sider

På 19.12.2020 den 1.46, AnonymBruker skrev:

Han er «ovenfra-og-ned»

Hever seg selv over de som er psyke

Bagatelliserer de psykes problemer og tanker 

Anonymkode: 0af96...0c5

Nei, hvis du lytter til det han sier så hører du at han ikke gjør det. 

Noen ganger er vi for opptatt av å bli krenka, så vi vil ikke en gang prøve å høre etter. 

Han har en humoristisk innfallsvinkel, som for min del fungerer mye bedre enn en psykolog som forteller meg i monotont stemmeleie om angst. 

Jeg har veldig mye angst, slitt med det i mange år, er fullstendig isolert og jeg lever ikke, jeg eksisterer.  Jeg føler ikke at han ser ned på meg eller bagatelliserer det jeg føler. 

Anonymkode: 32783...24d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458431-wilhelmsens-tre-bud/#findComment-4015122
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...