Gå til innhold

Ny mulighet...


RamonaK

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
På 7.1.2021 den 17.40, Eva Sofie skrev:

Jeg er veldig enig med @Frosken - hun er en dame med kloke ord 

En kan jo ikke nekte på det at han er en fornuftig person, men jeg har en annen oppfatning også. Det er at jeg synes han virker som en bedre og allvitende person som er litt perfekt selv og som takler alt fint og aldri har psykisk ubalanse. Det kan ikke være sånn. Det er ingen som virkelig er  sånn.

 

Anonymkode: eff34...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan jo ikke nekte på det at han er en fornuftig person

Saksopplysning: Frosken er kvinne, Kupton er mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og når vi først er i gang med saksopplysninger vil jeg si til @Eva Sofie at det ikke går å tagge frosken slik du gjør. Hvis du ser etter så skriver hun nicket sitt med liten f. Du tagger henne alltid med stor F. 

Anonymkode: f2827...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og når vi først er i gang med saksopplysninger vil jeg si til @Eva Sofie at det ikke går å tagge frosken slik du gjør. Hvis du ser etter så skriver hun nicket sitt med liten f. Du tagger henne alltid med stor F. 

Anonymkode: f2827...50b

Aha, takk for oppklaringen... Jeg trodde forumprogramvaren var klok nok til å skille mellom store og små bokstaver i så måte, men det er den altså ikke? Jeg skal ta det til etterretning som det heter innen organisasjonsarbeidet :) Takk for at du brukte tid på å gjøre meg oppmerksom på det! Jeg skal legge meg det på minnet, men så var det gammel vane vond å vende ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kan jo ikke nekte på det at han er en fornuftig person, men jeg har en annen oppfatning også. Det er at jeg synes han virker som en bedre og allvitende person som er litt perfekt selv og som takler alt fint og aldri har psykisk ubalanse. Det kan ikke være sånn. Det er ingen som virkelig er  sånn.

 

Anonymkode: eff34...1f5

Han? Jeg tenker at hun har tilegnet seg mye erfaring opp igjennom livet på ulikt vis - slik vi alle gjør. Om det er gjennom jobb, privat og på fritid, er jeg ikke sikker - og raker meg ikke, men jeg har mine antakelser etter hvert... Og det er ikke alle som liker at hun borrer fingeren inn i såret til en person og vrir litt rundt, men jeg tror at på sikt kan en ha godt av det - jeg ser flere her på forumet som har vokst takket være @frosken sine tilbakemeldinger. Og om du ser etter, så forteller frosken lite om seg selv i sine svar, så du vet faktisk svært lite om henne som person - så du kan ikke uttale deg noe om hvordan hun er eller har det som privatperson...

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eva Sofie skrev:

Og det er ikke alle som liker at hun borrer fingeren inn i såret til en person og vrir litt rundt. Og om du ser etter, så forteller frosken lite om seg selv i sine svar,

Ingen av menneskene i verden kan aldri ta feil av noe. Hvordan kan frosken vite at det er rett alt hun har tenkt og at det alltid gagner å si det til noen det hun gjør. Det er ikke sånn at alle sår skal bårres i og det er jo ikke alle som skal bårres likt. Noen ganger er det noen som trenger bare forståelse.

Det er nok nettopp det som er at hun aldri sier noe om seg selv og da er det ikke så mye ekthet og det er jo grunnen til at jeg har hatt en opplevelse av at hun ikke har noen problemer og det at hun er perfekt og det blir som en dommer.

Anonymkode: eff34...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av menneskene i verden kan aldri ta feil av noe. Hvordan kan frosken vite at det er rett alt hun har tenkt og at det alltid gagner å si det til noen det hun gjør. Det er ikke sånn at alle sår skal bårres i og det er jo ikke alle som skal bårres likt. Noen ganger er det noen som trenger bare forståelse.

Det er nok nettopp det som er at hun aldri sier noe om seg selv og da er det ikke så mye ekthet og det er jo grunnen til at jeg har hatt en opplevelse av at hun ikke har noen problemer og det at hun er perfekt og det blir som en dommer.

Anonymkode: eff34...1f5

Er enig med deg. Hun og to-tre andre. Det verste er at de har høy anseelse som betyr all verden for noen som får svar eller en like fra en av dem. Andre kan komme med minst like gode svar, men det teller liksom ikke noe særlig. Forøvrig synes jeg det er litt merksnodig at de som ikke har barn selv skal komme med meninger om hvordan være en god forelder. De mener å vite best om det selv om de ikke har egne barn. Jeg er alenemor og mine barn er ennå i barneskolealder. Når det blir noen utfordringer i barneoppdragelsen foretrekker jeg råd fra andre med barn som skjønner seg på kompleksiteten i foreldre-barn relasjonen. Men siden det er disse bestemte personene som uttaler seg så er det liksom sannheten og bibelen på en gang. 

Anonymkode: f2827...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av menneskene i verden kan aldri ta feil av noe. Hvordan kan frosken vite at det er rett alt hun har tenkt og at det alltid gagner å si det til noen det hun gjør. Det er ikke sånnut  at alle sår skal bårres i og det er jo ikke alle som skal bårres likt. Noen ganger er det noen som trenger bare forståelse.

Det er nok nettopp det som er at hun aldri sier noe om seg selv og da er det ikke så mye ekthet og det er jo grunnen til at jeg har hatt en opplevelse av at hun ikke har noen problemer og det at hun er perfekt og det blir som en dommer.

Anonymkode: eff34...1f5

Jeg tror jeg har enda til gode (men jeg har bare vært her i 5 år) å se at @frosken påstår at hun innehar den eneste og riktige sannhet, men hun er flink til å stille gode spørsmål som i blant kan vekke ubehag. Og det kan vi mennesker i blant gjøre litt motstand mot fordi det rett og slett puffer oss ut av vår komfortsone. Men vi skal være takknemlig for det.

Jeg tror at en som stryker en med hårene, sier "ja, jeg forstår" og "det må ha vært vondt for deg" ikke vil føre en fremover i ens egen prosess. Ikke om det er eneste virkemiddel og jeg opplever at frosken også viser forståelse for andres situasjon bl.a. i denne tråden. Det å bli strøket med hårene gir en litt følelse av medlidenhet der og da, men det bringer en ikke videre som menneske i sin egen utvikling. Det er jo nylig blitt diskutert her på forumet forskjelen på å ha en psykolog som behandler og psykiatrisk sykepleier som lytter og er medfølende og der var flertallet som uttalte seg klart enige om at det var helt klart en fordel å ha en psykolog som dyttet en i riktig retning.

- Du ser kanskje på en terapeut også som en dommer siden de skal/bør heller ikke fortelle mye om seg selv for at pasienten skal ha mulighet til å stå fritt til å fortelle om det h*n har behov for å si? Nå er ikke frosken terapeut, men jeg vet at hun har tatt et bevisst valg om å ikke si mye om seg selv. Leste det en gang. Jeg tenker det er et klokt valg i og for seg og beundrer henne for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Er det virkelig ok å diskutere ulike nick her inne? Syns ikke noe om det. 

Så sant de som diskuteres blir tagget gjør vel ikke det noe. Da ser de diskusjonen selv og kan komme inn å forklare seg eller kommentere om de har lyst. Har de ikke lyst så lar de være. Når noen tagger noen betyr det at de ikke ønsker å snakke bak ryggen. Det er helt fair å diskutere nick bare personen er tagget etter mitt syn. Såpass må en tåle, vi er da voksne folk. Men tagges noen for å hetses blir det selvfølgelig feil og galt, men jeg kan ikke se at noen er blitt hetset her. 

Anonymkode: f2827...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så sant de som diskuteres blir tagget gjør vel ikke det noe. Da ser de diskusjonen selv og kan komme inn å forklare seg eller kommentere om de har lyst. Har de ikke lyst så lar de være. Når noen tagger noen betyr det at de ikke ønsker å snakke bak ryggen. Det er helt fair å diskutere nick bare personen er tagget etter mitt syn. Såpass må en tåle, vi er da voksne folk. Men tagges noen for å hetses blir det selvfølgelig feil og galt, men jeg kan ikke se at noen er blitt hetset her. 

Anonymkode: f2827...50b

Ok. Har bare opplevd selv å bli diskutert, syns ikke noe om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så sant de som diskuteres blir tagget gjør vel ikke det noe. Da ser de diskusjonen selv og kan komme inn å forklare seg eller kommentere om de har lyst. Har de ikke lyst så lar de være. Når noen tagger noen betyr det at de ikke ønsker å snakke bak ryggen. Det er helt fair å diskutere nick bare personen er tagget etter mitt syn. Såpass må en tåle, vi er da voksne folk. Men tagges noen for å hetses blir det selvfølgelig feil og galt, men jeg kan ikke se at noen er blitt hetset her. 

Anonymkode: f2827...50b

Men det er en avsporing  som er brudd på retningslinjene på dol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Eva Sofie skrev:

Han? Jeg tenker at hun har tilegnet seg mye erfaring opp igjennom livet på ulikt vis - slik vi alle gjør. Om det er gjennom jobb, privat og på fritid, er jeg ikke sikker - og raker meg ikke, men jeg har mine antakelser etter hvert... Og det er ikke alle som liker at hun borrer fingeren inn i såret til en person og vrir litt rundt, men jeg tror at på sikt kan en ha godt av det - jeg ser flere her på forumet som har vokst takket være @frosken sine tilbakemeldinger. Og om du ser etter, så forteller frosken lite om seg selv i sine svar, så du vet faktisk svært lite om henne som person - så du kan ikke uttale deg noe om hvordan hun er eller har det som privatperson...

Mener du at det er fritt fram for alle å borre fingeren inn i såret til en person, eller er det forbeholdt noen utvalgte?

Anonymkode: f2aac...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tror jeg har enda til gode (men jeg har bare vært her i 5 år) å se at @frosken påstår at hun innehar den eneste og riktige sannhet, men hun er flink til å stille gode spørsmål som i blant kan vekke ubehag. Og det kan vi mennesker i blant gjøre litt motstand mot fordi det rett og slett puffer oss ut av vår komfortsone. Men vi skal være takknemlig for det.

Jeg tror at en som stryker en med hårene, sier "ja, jeg forstår" og "det må ha vært vondt for deg" ikke vil føre en fremover i ens egen prosess. Ikke om det er eneste virkemiddel og jeg opplever at frosken også viser forståelse for andres situasjon bl.a. i denne tråden. Det å bli strøket med hårene gir en litt følelse av medlidenhet der og da, men det bringer en ikke videre som menneske i sin egen utvikling. Det er jo nylig blitt diskutert her på forumet forskjelen på å ha en psykolog som behandler og psykiatrisk sykepleier som lytter og er medfølende og der var flertallet som uttalte seg klart enige om at det var helt klart en fordel å ha en psykolog som dyttet en i riktig retning.

- Du ser kanskje på en terapeut også som en dommer siden de skal/bør heller ikke fortelle mye om seg selv for at pasienten skal ha mulighet til å stå fritt til å fortelle om det h*n har behov for å si? Nå er ikke frosken terapeut, men jeg vet at hun har tatt et bevisst valg om å ikke si mye om seg selv. Leste det en gang. Jeg tenker det er et klokt valg i og for seg og beundrer henne for det.

Ikke så eksplisitt og tydelig men det er vel det som står mellom linjene at hun mener det er sånn at hun aldri sier noe feil. I de kloke ord som formuleres som spørsmål ligger det en del ganger en fasit. Da er det ikke så mye vits å formulere seg slik at det ser ut som et spørsmål når det kunne like godt formuleres som en påstand.

En kan jo ikke ha fordeler med bare å være strøket med hårene men hvem har gått i det som er alle andre sine sko.

En terapeut er jo en terapeut og det kan være litt sånn at en terapeut vet mer om pasienten og det i sin helhet. Det er nok nettopp det å få rollen som terapeut uten å være det og fremstå som en terapeut.

Men jeg har kommet på et moment som er en mulig del av forklaring på det som jeg har opplevd at skurrer. Det er nok at jeg  kan bare lese og så er det vel noe som skjer i og med at jeg ikke har noen annen måte å tolke på enn bare ord. 

Anonymkode: eff34...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så eksplisitt og tydelig men det er vel det som står mellom linjene at hun mener det er sånn at hun aldri sier noe feil. I de kloke ord som formuleres som spørsmål ligger det en del ganger en fasit. Da er det ikke så mye vits å formulere seg slik at det ser ut som et spørsmål når det kunne like godt formuleres som en påstand.

En kan jo ikke ha fordeler med bare å være strøket med hårene men hvem har gått i det som er alle andre sine sko.

En terapeut er jo en terapeut og det kan være litt sånn at en terapeut vet mer om pasienten og det i sin helhet. Det er nok nettopp det å få rollen som terapeut uten å være det og fremstå som en terapeut.

Men jeg har kommet på et moment som er en mulig del av forklaring på det som jeg har opplevd at skurrer. Det er nok at jeg  kan bare lese og så er det vel noe som skjer i og med at jeg ikke har noen annen måte å tolke på enn bare ord. 

Anonymkode: eff34...1f5

Forresten så har jeg hatt tanker rundt det når det er svar til andre og det er jo ikke så mye rettet mot meg .

Anonymkode: eff34...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Martine skrev:

Men det er en avsporing  som er brudd på retningslinjene på dol

Ja, og de retningslinjene er fullstendig hull i hodet å ha på et diskusjonsforum, etter mitt syn, for i en diskusjon er jo nettopp det naturlige i det å diskutere at emnet flyter over fra det ene til det andre.Gjør det ikke altid det i en vanlig samtale også eller forholder en seg alltid til samme tema inntil en bestemmer seg for at "nå er det på tide at vi endrer tema, dere". Da jeg leste den regelen i retningslinjene, tenkte jeg for meg selv at det ville bli en massiv jobb å moderere alt for alltid å la alle tråder kun handle kun om hovedtemaet - denne er kun én av ekstremt mange tråder som sporer av og det påpekes sjelden i andre tråder. Jeg forstår det kan være skuffende for trådstarter at det ikke blir forholdt seg til temaet, men det er nesten noe en må ta høyde for på et diskusjonsforum tenker jeg, i hvert fall om en ikke ønsker å drepe et allerede nokså dødt forum ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at det er fritt fram for alle å borre fingeren inn i såret til en person, eller er det forbeholdt noen utvalgte?

Anonymkode: f2aac...9db

Jeg tenker at når en spør om råd på et forum, bør en være åpen for både tilbakemeldinger som virker positivt støttende og det som med en gang kan virke negativt rettet mot en selv. På sikt tror jeg at det å få litt motbør på veien, vil føre en fremover. En spør vel om spørsmål, ikke bare for å få bekreftelse på at det en tenker er riktig? Da er det i så fall bortkastet å spørre når en allerede sitter på fasiten selv. Jeg ser jo stadig innlegg her hvor det takkes hjertelig for støtte, men uttrykkes misnøye om noen stiller spørsmål - og da undrer jeg meg jo litt hvorfor vedkommende i utgangspunktet spurte om råd? Var det kun for å få bekreftelse på at sin egen tanke eller teori var den riktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde første møte med psykiatrisk sykepleier i dag. Hn virker veldig hyggelig. Men sitter igjen med et virvar av følelser. Jeg er så lei av at folk sier det går helt fint å leve et normalt liv med bipolar. Hva er i veien med meg da? Hvorfor klarer jeg ikke leve normalt.? Feilen må jo ligge hos meg da? Men jeg har jo også andre diagnoser da, virker som folk glemmer de, eller at de blir så "små" sammenlignet med bipolaren. Den tidligere psykiateren min skrev at eupfen og bipolaren er invalidiserende hos meg. Men det høres jo fryktelig ut og tar jo bort håpet om å bli bedre. Føler meg helt lost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankene vil ikke slutte å kverne. Jeg er så redd disse Folkene på institusjonen skal se det virkelige meg. Jeg kan være så fryktelig, og oppfører meg fryktelig rart. Kan ta meg sammen i korte perioder, men det duger all energien fra meg. Orker ikke være med barna, vet ikke om jeg kommer til å takle å ha ansvaret for de igjen.., 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at tankene svirrer. Det er en presset situasjon du er i.

Det er faktisk den virkelige deg de skal se på denne institusjonen fordi det er den virkelige deg som møter barna. Men det kan jo være at det blir lettere å være i et fellesskap. Barna har andre barn å forholde seg til og dere får hjelp til å holde på rutiner.

Jeg ville fokusere på at du nå skal gjøre ditt beste. Mer enn det kan ingen forvente av deg. Du bør heller ikke forvente mer enn det av deg selv heller.

Når skal dette starte opp?

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...