Gå til innhold

Skummet melk til ettåring?

Gjest eljo

Anbefalte innlegg

Etter en periode med "se å få bort den skummetmelken når det er barn tilstede" har tydeligvis de lærde omvurdert sine råd igjen. Vi drikker skummet melk hjemme, og nå når sønnen er blitt ett år og vi etterhvert går over til kumelk istedet for erstatning (sluttet å amme v 8 mdr pga problemer over lang tid) lurer vi på om det er greit å bruke skummet melk i grøt og til drikke istedet for helmelk. Han er ikke av de største selv om han har fulgt kurven sin hele tiden, så vi tenkte i tilfelle å blande olje i maten og melken hans som erstatning for det melkefettet som er borte i skummetmelken.

Hva slags olje er best å bruke? Soya-olje osv er jo sunt, men er det ikke fytoøstrogener i soya, og kan det være problematisk til en liten gutt? andre planteoljer som er bedre? Eller er det bedre med fiskeolje? Mengde pr dl som må til for å erstatte fettet i helmelken?

Håper på svar, da det ikke er greit å være småbarnsforeldre blant stadig nye skiftende råd fra fagfolk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn treng fett for at hjernen deres kan utvikles optimalt,og det vil vel du?Forsto ikke helt grunnen din til å gi barna skumma melk?Lettmelk er vel det beste til småbarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig hvordan ingen av de som har svart ser ut til å ha lest hva du skriver.

Så lenge du kompenserer med olje istedenfor melkefettet, ser jeg ingen problemer. Mengden må du vel bare regne ut ? Antall prosent fett i H-melk står på kartongen.

Jeg mener forresten å ha hørt 10 ml olje i en grøtporsjon. Selv brukte jeg økologisk lettmelk til å koke grøt, og tilsatte litt økologisk rapsolje; såvidt jeg har hørt er det en svært sunn oljetype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig hvordan ingen av de som har svart ser ut til å ha lest hva du skriver.

Så lenge du kompenserer med olje istedenfor melkefettet, ser jeg ingen problemer. Mengden må du vel bare regne ut ? Antall prosent fett i H-melk står på kartongen.

Jeg mener forresten å ha hørt 10 ml olje i en grøtporsjon. Selv brukte jeg økologisk lettmelk til å koke grøt, og tilsatte litt økologisk rapsolje; såvidt jeg har hørt er det en svært sunn oljetype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei eljo,

Ja, det har vært litt skiftende råd om dette. Grunnen til at man gjerne har anbefalt å bruke helmelk til barn opp til 2 år, er bl.a behovet av fett for utviklingen av hjernen. Senere forskning viser at det er spesielt omega-3 fettsyrene som er gunstig for hjerneutviklingen, og disse får man lite av gjennom melkefettet. Samtidig kan melkefettet øke faren for utvikling av hjertesykdommer senere i livet.

Dere kan godt bruke skummetmelk til sønnen deres, men pass på at dere tilsetter noe vegetabilske oljer i maten og melken hans. 3/4 ts olje pr dl skummetmelk skulle tilsvare helmelk. Oljer som er fine å bruke inkluderer bl.a rapsolje, olivenolje, soyaolje, solsikkeolje, etc. Ellers vil en liten barneskje med tran daglig dekke behovet både for omega-3 fettsyrene og vitamin D og A.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...