Gå til innhold

Vanskelig foerdoeyelse og blod i avfoering

Gjest Auda!

Anbefalte innlegg

Gjest Auda!

Sliter med vanskelig fordoeyelse og diaréer en god stund naa. Tvillingen fikk diagnosen coeliaki for 4 aar siden, mens mine tester har grenseverdier og dermed ingen diagnose. Jeg satte meg paa samme diett som tvillingen min, med det resultat at diaréene er mye mindre hyppige. I fjor sommer oppdagde jeg blod i avfoeringen etter en kraftig diaré, trodde tarmen bare hadde sprukket litt, men det varer enda. Det er vondt aa gaa paa do, hva enn jeg spiser, og hver gang er det blod paa papiret etterpaa. Jeg har altsaa inntrykk av at det er kun nedre tykktarm som er skadd og at blodet kommer derfra. Foer tvillingen min fikk diagnose, undergikk vi proever i nesten ett aar; baade gastroskopi og endoskopi uten funn, for min del. Ingen unormal bakterieflora, heller. Hva kan dette vaere? Hvordan leges det? Jeg bor for tiden i utlandet, hvor spesialister kan oppsoekes uten henvisning fra allmen lege; boer jeg oppsoeke et allergolog eller en 'tarmekspert'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis blodet er friskt og rødt kommer det fra nedre tykktarm eller rektum. Du burde kanskje gå til en allmenlege først, du kan få mye hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei,

Har du vært til lege etter at du oppdaget blod i avføringen? Langvarig blod i avføringen har lett for å føre til anemi p.g.av det vedvarende blodtapet, så det er viktig å få ordnet dette så tidlig som mulig. Det er tydelig at det er ’noe’ som pågår i tarmen din, men det er vanskelig for meg å si hva det er. Det er også mange grunner til blødninger fra tarmen.

Jeg synes du først og fremst nå skal oppsøke en lege/tarmekspert og få undersøkt hvor/hva blodet kommer fra. Dersom en diett for cøliaki hjelper deg, synes jeg også det høres greit ut at du fortsetter med det inntil du evt får vite hva som pågår i tarmen din. Det er gjerne anbefalt en fiberfattig diett en periode for å gi tarmen hvile og tid til å leges. Når blodet er borte, kan man øke fiberinnholdet i kostholdet gradvis.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...