frosken Skrevet 6. februar 2021 Del Skrevet 6. februar 2021 7 minutter siden, Glitter skrev: Vet ikke. Bare at jeg unngår å oppfattes på feil måte, og at jeg blir tatt på alvor når jeg ber om hjelpen selv. Jeg hater å ha diagnosen borderline. Og prøver å unngå å bli tillagt intensjoner jeg ikke har. Jeg synes du skal minne deg selv på at du kan slutte med selvskading. Vet at det har skjedd mye vanskelig den siste tiden, men du må slutte å bruke det som begrunnelse for selvskadingen. Slutt. Bruk det gode behandlingstilbudet du har til noe annet enn oppbevaring/beskyttelse mot selvskading, bruk det til å finne veier fremover i livet - ikke til å gå i ring. Jeg er glad du om ikke altfor lenge vil få tilbud om BET:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4022850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 6. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2021 8 minutter siden, stjernestøv skrev: Og når du er forvirret burde du høre på fagfolk, ja ta det rolig i kveld og ta vare på deg selv ❤️ Vær snill med deg selv. Ja. Kanskje du har rett. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skjønner jeg! Har diagnosen borderline selv og har opplevd stigmaterisering innen helsevesenet. Men det å ha selvskadet så hardt som du har gjort nå kan jo på en måte kanskje oppfattes som et rop om hjelp? Er det det at du er bekymret for at de ser på det som noe du gjør mer for oppkmerksomhet og ikke fordi du har det reelt vondt? Vet ihvertfall at det var sånn med meg.. Anonymkode: e3b5e...7a9 Var ikke et rop om hjelp. Jeg får jo hjelp, men jeg forsvinner i meg selv i øyeblikket. Alt jeg kan tenke på er der og da. Prøver stadig å ikke havne der. 6 minutter siden, frosken skrev: Min første innskytelse var å skrive at dette synes jeg er barnslig/umodent. Du lager enda mer styr enn nødvendig. Så vet jeg jo at dette er komplekst, og at du har laget regelen din fordi du har tenkt den var konstruktiv. Ja, det kan jeg skjønne. Men blir jo ikke mer styr enn nødvendig hvis jeg klarer å tøyle meg selv. Jeg har jo tenkt at det er en svært lur og riktig regel å ha. Men så begynner jeg å lure da. Om jeg lurer meg selv. Men det er fint å få tilbakemeldinger på dette da. Så jeg kanskje kan utvikle meg selv litt mer. Er jo derfor jeg spør. Fordi jeg sitter her og lurer på om jeg gjør/gjorde, tenker/tenkte det rette. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4022853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humlesurr Skrevet 6. februar 2021 Del Skrevet 6. februar 2021 Du gir selvskadingen for mye plass. Når du følger den regelen du har laget så er det jo egentlig selvskadingen som bestemmer om du skal få være innlagt eller ikke. Det er jo dumt. Selvskading er jo bare et symptom og en måte å håndtere følelser på til du får hjelp til å håndtere følelsene dine på en bedre måte. Du selvskader fordi du ikke vet om noen annen måte å håndtere de følelsene som oppstår i deg. Å ikke ta imot hjelp vil jo heller ikke føre deg nærmere målet om å ikke trenge selvskading. Gå bort ifra regelen din, tenker jeg. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4022858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 6. februar 2021 Del Skrevet 6. februar 2021 19 minutter siden, Glitter skrev: Kloke ord. Men når vet man om en regel er hensiktsmessig eller har gått over til det motsatte? Jeg forstår ikke dette. Jeg tenker at når du ser at regelen ikke lenger er positiv for deg selv, ikke gjør deg selv godt eller ikke lenger er til det beste for deg selv, er det på tide å ta den opp til vurdering. Om du er i tvil om en regel i dag er hensiktsmessig, er det bra å spørre andre til råds - slik du f.eks. gjør nå. Hvor lenge har du hatt denne regelen din? Jeg mener, hvor gammel er den? Jeg tenker at den regelen du her snakker om, ikke gjør deg selv godt. Sett deg selv i en venninnes situasjon. Hva ville du ha rådet henne til i din situasjon? Jeg antar at det ikke er å følge regelen, men å følge helsepersonellets råd om å ta imot videre hjelp. Ved å takke nei til videre behandling, tror jeg du heller der satte en strek under emosjonell ustabil-diagnosen din, uten selv å ønske det, fordi det fremstår som en ustabil, lite gjennomtenkt og mulig umoden oppførsel. Din mening var bare å ikke knytte selvskadingsepisoden til innleggelsen, men hva med heller å bruke ord fremfor så dramatiske virkemidler som å forlange seg utskrevet mot legens anbefaling, og heller forklare dette og ikke frata deg selv mulighet for hjelp når du først er innlagt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4022859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 6. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2021 22 minutter siden, Humlesurr skrev: Du gir selvskadingen for mye plass. Når du følger den regelen du har laget så er det jo egentlig selvskadingen som bestemmer om du skal få være innlagt eller ikke. Det er jo dumt. Selvskading er jo bare et symptom og en måte å håndtere følelser på til du får hjelp til å håndtere følelsene dine på en bedre måte. Du selvskader fordi du ikke vet om noen annen måte å håndtere de følelsene som oppstår i deg. Å ikke ta imot hjelp vil jo heller ikke føre deg nærmere målet om å ikke trenge selvskading. Gå bort ifra regelen din, tenker jeg. Hm. Ja. Takk for tilbakemelding. Det er virkelig noe å tenke på. Gir videre svar under. 15 minutter siden, Eva Sofie skrev: Jeg tenker at når du ser at regelen ikke lenger er positiv for deg selv, ikke gjør deg selv godt eller ikke lenger er til det beste for deg selv, er det på tide å ta den opp til vurdering. Om du er i tvil om en regel i dag er hensiktsmessig, er det bra å spørre andre til råds - slik du f.eks. gjør nå. Hvor lenge har du hatt denne regelen din? Jeg mener, hvor gammel er den? Jeg tenker at den regelen du her snakker om, ikke gjør deg selv godt. Sett deg selv i en venninnes situasjon. Hva ville du ha rådet henne til i din situasjon? Jeg antar at det ikke er å følge regelen, men å følge helsepersonellets råd om å ta imot videre hjelp. Ved å takke nei til videre behandling, tror jeg du heller der satte en strek under emosjonell ustabil-diagnosen din, uten selv å ønske det, fordi det fremstår som en ustabil, lite gjennomtenkt og mulig umoden oppførsel. Din mening var bare å ikke knytte selvskadingsepisoden til innleggelsen, men hva med heller å bruke ord fremfor så dramatiske virkemidler som å forlange seg utskrevet mot legens anbefaling, og heller forklare dette og ikke frata deg selv mulighet for hjelp når du først er innlagt. Takk for svar til ettertanke du også. Nå gav dere meg mye å tenke på. Regelen min har jeg hatt siden starten av 2018 tror jeg. Fordi jeg en periode stadig vekk ble tvangsinnlagt pga slike ting. Sa til meg selv at slik ville jeg ikke være. Og jeg ville ikke oppfattes slik heller. Faktisk var det det mest viktige. Når er en regel hensiktsmessig og når er den ikke. Det er jo faktisk et vanskelig spørsmål. Og jeg har ikke kommet så langt i egen framgang at jeg skjønner det selv alltid. Bare at jeg vet at jeg har ikke godt av lange innleggelser, og at jeg må bruke ord for å kommunisere. Ikke andre ting. Noen ganger mangler jeg likevel dette jeg sier til meg selv, også skjer det ting. Men så etterpå, så tenker jeg at jeg skal ikke gjøre noe som vil fyre opp under å gjøre det samme på nytt. Hvis det gir mening. Totalt sett blir jeg sittende forvirret. Vet ikke om jeg skal lytte til meg selv om mine regler, eller hva jeg blir anbefalt. Vil jo gjøre det rette bare? Jeg har alltid bare ønsket å gjøre det som er rett. Selv om jeg har feilet sånn de siste årene. Jeg forstår virkelig ikke om jeg bør gjøre alt jeg blir anbefalt, eller om jeg skal gjøre det jeg føler jeg burde. Jeg blir forvirret og forstår ikke rett eller galt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4022863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 6. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2021 Altså jeg vil jo bare gjøre det som er rett.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4022864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 Del Skrevet 6. februar 2021 1 time siden, Glitter skrev: Handler ikke om å sabotere behandling. Da misforstod du meg. Handler om at jeg vet ikke hvordan eller hva jeg skal gjøre. Prøver bare å unngå å bli oppfattet slik at jeg gjør ting og lager styr for å få oppmerksomhet eller innleggelse. Bortsett fra det er jeg nok enig ja. Jeg synes også synd på de. Føler ikke jeg klarer å gjøre det rette uansett hva. Er det sånn at du ønsker å unngå å bli oppfattet som at du kun ønsker oppmerksomhet og innleggelse eller driver du faktisk ikke med selvskadingen og overdoser osv for å få oppmerksomhet og innleggelse? Anonymkode: 83f65...6a0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4022866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 3 timer siden, Glitter skrev: Altså jeg vil jo bare gjøre det som er rett.. Når har du det så vondt og vanskelig, er det å tenke rasjonelt nesten umulig. Prøv å gi litt slipp på tanker og regler om hva som er rett og feil. Gi deg selv et pusterom og overlate ansvaret til de som ønsker og hjelpe deg, Du er modig og flink, du kommer deg igjennom dette. Anonymkode: 7cc9e...ee8 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4022887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det sånn at du ønsker å unngå å bli oppfattet som at du kun ønsker oppmerksomhet og innleggelse eller driver du faktisk ikke med selvskadingen og overdoser osv for å få oppmerksomhet og innleggelse? Anonymkode: 83f65...6a0 Jeg tror du kanskje burde sette deg litt inn i hvorfor personer går til det drastiske steget å skade seg selv. Det er langt mer komplekst enn at man ønsker seg oppmerksomhet. Den som tenker slik, tyr til en enkel tankegang forårsaket av fordommer og forutinntatte holdninger. Men det er mulig jeg misforsto deg - det var vanskelig å få en mening ut av setningene dine, synes jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4022939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 16 timer siden, Glitter skrev: Hm. Ja. Takk for tilbakemelding. Det er virkelig noe å tenke på. Gir videre svar under. Takk for svar til ettertanke du også. Nå gav dere meg mye å tenke på. Regelen min har jeg hatt siden starten av 2018 tror jeg. Fordi jeg en periode stadig vekk ble tvangsinnlagt pga slike ting. Sa til meg selv at slik ville jeg ikke være. Og jeg ville ikke oppfattes slik heller. Faktisk var det det mest viktige. Når er en regel hensiktsmessig og når er den ikke. Det er jo faktisk et vanskelig spørsmål. Og jeg har ikke kommet så langt i egen framgang at jeg skjønner det selv alltid. Bare at jeg vet at jeg har ikke godt av lange innleggelser, og at jeg må bruke ord for å kommunisere. Ikke andre ting. Noen ganger mangler jeg likevel dette jeg sier til meg selv, også skjer det ting. Men så etterpå, så tenker jeg at jeg skal ikke gjøre noe som vil fyre opp under å gjøre det samme på nytt. Hvis det gir mening. Totalt sett blir jeg sittende forvirret. Vet ikke om jeg skal lytte til meg selv om mine regler, eller hva jeg blir anbefalt. Vil jo gjøre det rette bare? Jeg har alltid bare ønsket å gjøre det som er rett. Selv om jeg har feilet sånn de siste årene. Jeg forstår virkelig ikke om jeg bør gjøre alt jeg blir anbefalt, eller om jeg skal gjøre det jeg føler jeg burde. Jeg blir forvirret og forstår ikke rett eller galt. Det er klart at vi alle ønsker å gjøre det som er riktig - om ikke har man et svært alvorlig problem i seg som trenger behandling. Jeg foreslår at du lar dette bli et emne i en av de første timene med behandler. Kanskje det kan hjelpe å snakke med noen om dette som kjenner deg godt? Du har jo i hvert fall nå fått ett og annet å tenke på. Jeg tenkte i går kveld da jeg hadde lagt meg, at jeg virket kanskje litt krass i det siste svaret mitt. Det var i hvert fall ikke meningen - men en av mine svakheter er at jeg kan være litt (for) direkte i blant og det er ikke altid til det gode. Svaret mitt var i hvert fall bare godt ment Jeg har tenkt på en ting. Det at du sier at du har en bedre kontakt med behandler inne på sykehuset fremfor behandler på DPS, kan det medvirke til at du hyppig blir innlagt uten at det direkte er villet? Kanskje ikke bevisst hos deg, men det er mye som kan skje ubevisst hos oss mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4022942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 På 6.2.2021 den 22.10, Glitter skrev: Altså jeg vil jo bare gjøre det som er rett.. Hvordan går det med deg i dag? Anonymkode: e9860...414 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4023125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 9. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2021 På 6.2.2021 den 22.19, AnonymBruker skrev: Er det sånn at du ønsker å unngå å bli oppfattet som at du kun ønsker oppmerksomhet og innleggelse eller driver du faktisk ikke med selvskadingen og overdoser osv for å få oppmerksomhet og innleggelse? Anonymkode: 83f65...6a0 Nei driver ikke med det for oppmerksomhet og innleggelse, og vil dermed ikke bli oppfattet slik heller. Jeg får både hjelp og innleggelse ved behov uten å skade meg. Jeg pleier ikke å legge meg inn etter selvskading så det er jo åpenbart ikke derfor jeg gjør det. Jeg skammer meg svært over dette med selvskading. Har egentlig klart å så og si slutte nettopp fordi jeg hater oppmerksomheten det gir, men har hatt et tilbakefall nå dessverre. På 7.2.2021 den 2.24, AnonymBruker skrev: Når har du det så vondt og vanskelig, er det å tenke rasjonelt nesten umulig. Prøv å gi litt slipp på tanker og regler om hva som er rett og feil. Gi deg selv et pusterom og overlate ansvaret til de som ønsker og hjelpe deg, Du er modig og flink, du kommer deg igjennom dette. Anonymkode: 7cc9e...ee8 Takk for det. På 7.2.2021 den 14.19, Eva Sofie skrev: Det er klart at vi alle ønsker å gjøre det som er riktig - om ikke har man et svært alvorlig problem i seg som trenger behandling. Jeg foreslår at du lar dette bli et emne i en av de første timene med behandler. Kanskje det kan hjelpe å snakke med noen om dette som kjenner deg godt? Du har jo i hvert fall nå fått ett og annet å tenke på. Jeg tenkte i går kveld da jeg hadde lagt meg, at jeg virket kanskje litt krass i det siste svaret mitt. Det var i hvert fall ikke meningen - men en av mine svakheter er at jeg kan være litt (for) direkte i blant og det er ikke altid til det gode. Svaret mitt var i hvert fall bare godt ment Jeg har tenkt på en ting. Det at du sier at du har en bedre kontakt med behandler inne på sykehuset fremfor behandler på DPS, kan det medvirke til at du hyppig blir innlagt uten at det direkte er villet? Kanskje ikke bevisst hos deg, men det er mye som kan skje ubevisst hos oss mennesker. Ja, det er jo sikkert lurt å snakke med henne om det. Akkurat det vet jeg ikke. Jeg snakker jo med henne på tlf når jeg trenger det, når jeg er hjemme. Jeg er jo åpenbart knyttet til henne, men samtidig vil jeg jo si at jeg gjør det jeg kan for å holde meg lengst mulig hjemme hver gang. Noen ganger kunne jeg kanskje klart meg lenger hjemme, men føler meg så sliten av å holde meg oppe hjemme, mens andre ganger blir jeg for sta rundt å holde meg hjemme også ender det med noe negativt. Vi har for øvrig pratet om det at jeg er så knyttet til henne flere ganger, men det må bare være sånn. Jeg knytter meg veldig sterkt til enkelte. Har alltid vært slik. På 8.2.2021 den 12.07, AnonymBruker skrev: Hvordan går det med deg i dag? Anonymkode: e9860...414 Hei. Det går opp og ned. Jeg følte plutselig jeg hadde utlevert meg sånn og satt meg i dårlig lys i denne tråden så jeg ble så skamfull at jeg har ikke vært på DOL siden lørdag. Men nå tenkte jeg at jeg måtte jo bare stå i det. Har vært på sykehuset og fått behandling og ellers sover jeg mye da jeg har blodmangel. Så er ganske slapp hele døgnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4023529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 På 6.2.2021 den 21.11, frosken skrev: Min første innskytelse var å skrive at dette synes jeg er barnslig/umodent. Du lager enda mer styr enn nødvendig. Så vet jeg jo at dette er komplekst, og at du har laget regelen din fordi du har tenkt den var konstruktiv. Jeg ville ønske for Glitters skyld at du hadde klart og styre innskytelsen din, og ikke skrive dette. Det er en tid og sted for alt. Nå er ikke tiden for bebreidelser. Anonymkode: 7cc9e...ee8 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4023707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ønske for Glitters skyld at du hadde klart og styre innskytelsen din, og ikke skrive dette. Det er en tid og sted for alt. Nå er ikke tiden for bebreidelser. Anonymkode: 7cc9e...ee8 Du har rett til din mening om hva som er konstruktivt, - og jeg har rett til min. Vi er ikke enige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459198-en-regel-jeg-har/page/2/#findComment-4023712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.