Gå til innhold

Vi drikker mer alkohol nå i corona-tiden


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Jeg tror de fleste av oss kan være enige om at alkohol er skadelig i for store mengder. Når vi samtidig vet dette, er det lite oppmuntrende å lese på NRK.no at:

https://www.nrk.no/vestland/30.000-spurd-om-korona-drikking_-uroa-nordmenn-drikk-meir-under-pandemien-1.15349462

"Forskarar ved Universitetet i Bergen, Helse Bergen og FHI har fått svar frå over 30.000 bergensarar på korleis drikkevanane har endra seg etter nedstenging og koronarestriksjonar.

– Det vi meiner er mest oppsiktsvekkande er at dei som uroer seg mest, og drikk mest. Dei som slit med økonomi, helse eller er isolert på heimekontor eller heimestudium, seier Silje Mæland.

Ho er prosjektleiar for undersøkinga og jobbar ved Pandemisenteret ved UiB.

– Vi ser ein sterk samanheng mellom auka uro og auka drikking."

Hun tenker at lange køer fremfor polet er et tegn på at folk forbereder seg på en tid i ensomhet.

"– Dei som først og fremst drikk på fest, særleg unge, rapporterer at dei drikk mindre enn før. Så det kan jo vere positivt, seier Mæland.
– Samstundes er det nye grupper som aukar alkoholbruken. Særleg ser vi at dette gjeld dei mellom 30–39 år. Det er 13 prosent som seier dei drikk meir enn dei gjorde før mars i fjor. Dei som uroer seg for helse eller økonomi har aukande alkoholbruken dobbelt så hyppig som dei som ikkje har slik uro. Dette er same gruppe som opplyser å uroe seg mest for økonomi."

Vi gjør jo virkelig mot bedre vitende og mot hva vi egentlig vet er til vårt eget beste. Her lar vi virkelig ikke fornuften gå av med seieren. Om man tenker seg om. Alkohol løser i hvert fall ikke økonomiske problemer - tvert om. Og på lang sikt gjør den også uroen større selv om den kanskje demper den der og da. Og om en uroer seg for helsen, er det i hvert fall ikke det beste man kan gjøre for den å til stadighet innta alkohol som kroppen må arbeide for å rense kroppen fri for - energi den kunne ha brukt på annet.

Men det er kanskje her superego, ego og id kommer inn, som @kupton har nevnt på før - hvem som får lov til å dominere til sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke rart mange ble sinte da polet stengte. Det var ikke hardbarka alkoholikere som klagde, men middelklassen i 40-50 åra som fikk kjenne litt på panikken og sin egen avhengighet til Barolo-flaskene i helgene. 

Anonymkode: 76f30...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart mange ble sinte da polet stengte. Det var ikke hardbarka alkoholikere som klagde, men middelklassen i 40-50 åra som fikk kjenne litt på panikken og sin egen avhengighet til Barolo-flaskene i helgene. 

Anonymkode: 76f30...73b

Blant de unge under 30 år, dvs. de som i hovedsak drikker på fest, har jo konsumeringen gått ned - men de drikker gjerne mer når de først setter i gang :) Men jeg ble også overrasket over å se alderen på de som faktisk sto i polkø. Blir jo "interessant" å se hvilken ettervirkning corona-epidemien har fått på russtatistikken om ett år eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Blant de unge under 30 år, dvs. de som i hovedsak drikker på fest, har jo konsumeringen gått ned - men de drikker gjerne mer når de først setter i gang :) Men jeg ble også overrasket over å se alderen på de som faktisk sto i polkø. Blir jo "interessant" å se hvilken ettervirkning corona-epidemien har fått på russtatistikken om ett år eller to...

Jeg er i 40-årene og ser hvor mye de rundt meg drikker, så jeg er ikke overrasket. Jeg skjønner nesten ikke at de klarer å drikke så mye. Dette er de som har sluttet å gå ut, har fått god råd og sitter hjemme og bøtter ned på med dyr vin til dyr mat og avslapningsvin til kvelds. Og kaller det å «kose seg med et glass». Jeg er ikke avholds selv eller moralist, men jeg er sikker på mange har forbruk langt over det anbefalte, og et skadelig høyt inntak selv om de ikke er hardbarka alkoholikere. 

Anonymkode: 76f30...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det mest bekymringsfulle er endringen i folk sine formål med å drikke alkohol. Jeg er en av de som mener at det er sunnere å drikke seks øl i godt selskap  og på fest enn å sitte hjemme og drikke alene. Når alkohol blir brukt for å dempe angst eller vonde følelser mener jeg man er på ville veier. Og det tror jeg det er mer av under pandemien. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i 40-årene og ser hvor mye de rundt meg drikker, så jeg er ikke overrasket. Jeg skjønner nesten ikke at de klarer å drikke så mye. Dette er de som har sluttet å gå ut, har fått god råd og sitter hjemme og bøtter ned på med dyr vin til dyr mat og avslapningsvin til kvelds. Og kaller det å «kose seg med et glass». Jeg er ikke avholds selv eller moralist, men jeg er sikker på mange har forbruk langt over det anbefalte, og et skadelig høyt inntak selv om de ikke er hardbarka alkoholikere. 

Anonymkode: 76f30...73b

Det var jo litt ironisk i seg selv at de sier "å kose seg med ett glass" - hadde det bare blitt med det ene glasset... Og det er jo der problemet kommer inn med de som mener det er positivt for helsen å drikke litt på daglig basis, men utfordringen for mange er å stoppe etter kun ett glass.

Vi kan jo si til oss selv også at vi bare skal spise et par biter av en sjokolade, noen biter smågodt eller smake litt av skålen med chips - men hvor ble alt av til slutt? Da handler det gjerne om selvdisiplin og vi skulle gjerne hatt den, men mange av oss må bare stikke fingeren i jorda og innse at vi har ikke en slik selvdisiplin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg har merket mitt eget alkoholkonsum har gått opp. Det verste har jeg drukket annenhverdag, på det beste ca 1 gang i uka ( og da  blir det 2 flasker vin eller 8 halvlitere øl )

Anonymkode: 7b876...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg leser:

-33% drikker mindre enn før

-13% drikker mer enn før.

- Folk på 60-69 drikker mest, etterfulgt av unge på 18-29. De på 30-39 har økt forbruket litt.

- De aldersgruppene som drikker aller mest ligger på 3-4 enheter per uke.

Det er akkurat som forventet. Folk på 40-50 er i full jobb, drikker mindre enn andre grupper og har ikke hatt noen spesiell økning i forbruket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grendel skrev:

 

- De aldersgruppene som drikker aller mest ligger på 3-4 enheter per uke

Jeg ser ikke akkurat noen dramatikk i disse tallene nei. Det var nesten så jeg trodde de var feil. 

3-4 enheter pr uke tilsvarer jo en halvliter til middagen på fredag og lørdag. Det er ikke et stort alkoholkonsum. Selv kan jeg fint drikke et par-tre halvlitere til middagen i helgene, spesielt ved eventuelt besøk (ikke på hverdager selvsagt) og jeg anser ikke at jeg har noe problematisk alkoholforbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Ja, det tror jeg på. Polet her ligger rett ved siden av matbutikken. Da jeg skulle handle mat sist fredag, var det lang kø inn til polet, forbi inngangen til matbutikken, opp to trapper og en etasje og ut utgangsdøra. Trodde ikke mine egne øyne. For å komme inn i matbutikken, måtte jeg nesten måke meg vei gjennom polkøen.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, det tror jeg på. Polet her ligger rett ved siden av matbutikken. Da jeg skulle handle mat sist fredag, var det lang kø inn til polet, forbi inngangen til matbutikken, opp to trapper og en etasje og ut utgangsdøra. Trodde ikke mine egne øyne. For å komme inn i matbutikken, måtte jeg nesten måke meg vei gjennom polkøen.  

 

Folk bør planlegge bedre og kanskje handle mer om gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, det tror jeg på. Polet her ligger rett ved siden av matbutikken. Da jeg skulle handle mat sist fredag, var det lang kø inn til polet, forbi inngangen til matbutikken, opp to trapper og en etasje og ut utgangsdøra. Trodde ikke mine egne øyne. For å komme inn i matbutikken, måtte jeg nesten måke meg vei gjennom polkøen.  

 

Polkøene kommer av at de slipper ikke så mange inn.  Før kunne alle komme inn på engang.  De gangene jeg har stått i polkø har det gått raskt.

Anonymkode: fb1a9...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Grendel skrev:

Her er hva jeg leser:

-33% drikker mindre enn før

-13% drikker mer enn før.

- Folk på 60-69 drikker mest, etterfulgt av unge på 18-29. De på 30-39 har økt forbruket litt.

- De aldersgruppene som drikker aller mest ligger på 3-4 enheter per uke.

Det er akkurat som forventet. Folk på 40-50 er i full jobb, drikker mindre enn andre grupper og har ikke hatt noen spesiell økning i forbruket. 

3 - 4 enheter per uke er ingenting.  Disse tallene sier veldig lite om økning av alkoholinntak.  Selv kan jeg si at jeg drikker mer alene hjemme enn før.  Jeg går oftere på polet og kjøper en flaske eller en kartong med vin.  Jeg savner å gå ut og spise og ta meg et glass vin til (eller to).  Den eneste erstatningen er å lage mat hjemme og drikke vin alene.  Jeg ser at jeg bruker mindre penger på mat og drikke når jeg nesten aldri er på restauranter.

Anonymkode: fb1a9...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, ISW skrev:

Jeg synes det mest bekymringsfulle er endringen i folk sine formål med å drikke alkohol. Jeg er en av de som mener at det er sunnere å drikke seks øl i godt selskap  og på fest enn å sitte hjemme og drikke alene. Når alkohol blir brukt for å dempe angst eller vonde følelser mener jeg man er på ville veier. Og det tror jeg det er mer av under pandemien. 

Jeg tror ikke man kan snakke om det som "sunt" å drikke seks øl.  Hvorvidt de som drikker hjemme demper mer angst og uro enn de som drikker sammen med andre, tror jeg ikke er bevist på noen måte.  Selv ville jeg aldri tyllet i meg seks halvlitre på en kveld, men maks og absolutt maks to uansett om det var hjemme eller ute.

Anonymkode: fb1a9...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt lite sosialt liv og restaurantbesøk er det fristende med et glass vin hjemme både titt og ofte. Blir nok litt i meste laget i forhold til hva dom er maks sunt 😳.

Gleder meg til å kunne ta glasset ute i stedet 😅

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Polkøene kommer av at de slipper ikke så mange inn.  Før kunne alle komme inn på engang.  De gangene jeg har stått i polkø har det gått raskt.

Anonymkode: fb1a9...20e

Det samme gjelder på matbutikken her også. 

Det ser faktisk ut som veldig mange er avhengig av å skaffe seg alkohol til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grendel skrev:

Folk bør planlegge bedre og kanskje handle mer om gangen. 

Folk klarer ikke ha alkohol hjemme. Da må den bare drikkes.

Anonymkode: 61502...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...