Gå til innhold

Vi drikker mer alkohol nå i corona-tiden


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk klarer ikke ha alkohol hjemme. Da må den bare drikkes.

Anonymkode: 61502...d83

Hvem da? Alkoholikere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke man kan snakke om det som "sunt" å drikke seks øl.  Hvorvidt de som drikker hjemme demper mer angst og uro enn de som drikker sammen med andre, tror jeg ikke er bevist på noen måte.  Selv ville jeg aldri tyllet i meg seks halvlitre på en kveld, men maks og absolutt maks to uansett om det var hjemme eller ute.

Anonymkode: fb1a9...20e

Jeg har vel aldri hevdet at det er direkte sunt å drikke seks øl, men jeg mener det er sunnere å drikke X antall øl i godt selskap enn alene hjemme. For kroppen er det jo ett fett, men for hjernen mener jeg det er bedre å bruke alkohol i gledesfylte aktiviteter enn som behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mye sjeldnere i byen eller på kjøpesenteret nå enn før. Når jeg først er på polet, kjøper jeg mer enn vanlig. Tror likevel ikke vi drikker særlig mer alkohol enn vanlig. Jeg har ikke kommet ut for polkø, selv heller ikke en fredags ettermiddag. Foretrekker imidlertid å gå på formiddagen, da er det lite folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ISW skrev:

Jeg har vel aldri hevdet at det er direkte sunt å drikke seks øl, men jeg mener det er sunnere å drikke X antall øl i godt selskap enn alene hjemme. For kroppen er det jo ett fett, men for hjernen mener jeg det er bedre å bruke alkohol i gledesfylte aktiviteter enn som behandling. 

Man kan fint nyte et par glass vin hjemme alene uten at det betyr man drukner sine sorger. 

Anonymkode: 76f30...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint nyte et par glass vin hjemme alene uten at det betyr man drukner sine sorger. 

Anonymkode: 76f30...73b

Det er jeg helt enig i. Skjønner ikke helt det der, at det skal være negativt å drikke alkohol alene. Jeg er sjelden alene, og nyyyyter de anledningene når jeg har huset for meg selv en kveld, og kan virkelig kose meg alene med vin hjemme - uten at jeg drukner mine sorger eller er depressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Det er jeg helt enig i. Skjønner ikke helt det der, at det skal være negativt å drikke alkohol alene. Jeg er sjelden alene, og nyyyyter de anledningene når jeg har huset for meg selv en kveld, og kan virkelig kose meg alene med vin hjemme - uten at jeg drukner mine sorger eller er depressiv.

Jeg har vært veldig mye alene de tre siste årene. Har heller ikke vært ute på byen på tre år. Skulle jeg droppe å nyte en god vin til god mat, bare fordi jeg er alene? Nei! Jeg kjøper en god flaske i ny og ne og fordeler på to dager. Jeg er faktisk mest interessert i smaken, ikke rusen. 

Anonymkode: 76f30...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg hadde en gammel tante som på sine elder dager stolt sa at hun var glad i å drikke litt, men at hun aldri hadde drukket en drink alene.

 

"Det er fordi du aldri ha vært alene, det", sa jeg tørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ekstra skrev:

Husker jeg hadde en gammel tante som på sine elder dager stolt sa at hun var glad i å drikke litt, men at hun aldri hadde drukket en drink alene.

 

"Det er fordi du aldri ha vært alene, det", sa jeg tørt...

Hahaha! 😁

Anonymkode: 76f30...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, ISW skrev:

Jeg har vel aldri hevdet at det er direkte sunt å drikke seks øl, men jeg mener det er sunnere å drikke X antall øl i godt selskap enn alene hjemme. For kroppen er det jo ett fett, men for hjernen mener jeg det er bedre å bruke alkohol i gledesfylte aktiviteter enn som behandling. 

Der må jeg si meg helt uenig med deg. Det er ikke noe sunt med mye festing for kropp eller sjel.  Jeg har aldri vært festmenneske og det øker heller ikke med årene.  At enslige damer som har voksne barn, tar seg et glass eller to vin til maten, for å slappe av kan umulig være usunt.  Jeg ville si at det var noe usunt og unormalt hvis en syttiåring må feste vilt i helgene for å få lov til å ta seg vin eller øl.

Selv drikker jeg oftere og mer etter at barna ble voksne og flyttet hjemmefra, men fly på byen i min alder er ikke aktuelt.  Jeg savner gode middager med venninner, men jeg ser ikke noe galt i å lage meg da god mat hjemme og drikke vin til.  Undersøkelser som at sekstiåringer drikker mer enn femtiåringer som så drikker mer enn trettiåringer, gir jeg ikke en krone for.

Anonymkode: fb1a9...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, påskelilje skrev:

Skjønner ikke helt det der, at det skal være negativt å drikke alkohol alene.

Det går jo an å forstå noe av bakgrunnen for den holdningen:  Så lenge man drikker i sosiale sammenhenger er det greit, da er det fordi man er glad og har det hyggelig (evt. for å øke akkurat de følelsene). Men alene kan det være uttrykk for at man drikker fordi man er depressiv og trist, og drikkingen er da pr. definisjon for å døyve de følelsene, og da er det et faresignal. Dette er jo et håpløst overforenklet syn på saken - både mht. alkoholen og det å være alene. Man kan faktisk være alene uten å være verken mislykket, deprimert eller rusutsatt. 

Men i praksis blir det jo ofte bare moralisme i våre dager. Jeg levde etter den "regelen" selv, i ti av mine beste år - fordi jeg bodde alene, rørte jeg aldri en dråpe hvis jeg ikke hadde besøk. Alle mine jevnaldrende som var i parforhold, kunne drikke så mye de ønsket, men for meg og andre i tilsvarende situasjon var det forbudt. 

Nå i ettertid forstår jeg ikke hvorfor det er så viktig for de som er i den heldige situasjonen at de sjelden er alene, å frata andre litt kos av den typen iblant. Det kan ikke være sånn at akkurat antall personer på stedet der alkoholkonsumet foregår, overstyrer alle andre parametre og definerer drikkingen som bare negativ uansett mengde, stemning, anledning osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Grendel skrev:

Jeg tar det som et "ja". Når du ser en polkø tenker du at folk har et problem.

"Man burde ikke drikker i en så alvorlig stund" eller no sånt. 

Du vil vite hva jeg tenkte på fredag ?

Nei, det var ikke akkurat slik du sier jeg tenkte nei. 

Dette var akkurat hva jeg tenkte : Å Herreguuuuud !  🙂 

Og så kjente jeg på ørlite takknemlighet for han jeg skrev handlelista sammen med. Det må jeg være ærlig å si. 

( Men uansett, så er vinhylla helt full her hjemme. Kunne ha startet vinutsalg her)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du vil vite hva jeg tenkte på fredag ?

Nei, det var ikke akkurat slik du sier jeg tenkte nei. 

Dette var akkurat hva jeg tenkte : Å Herreguuuuud !  🙂 

Og så kjente jeg på ørlite takknemlighet for han jeg skrev handlelista sammen med. Det må jeg være ærlig å si. 

( Men uansett, så er vinhylla helt full her hjemme. Kunne ha startet vinutsalg her)

 

 

Hvorfor begynte du å tenke på gud da du så kø utenfor polet?  Når man kommer inn på polet så er det ingen trengsel og man er rask å finne det man skal ha og ingen kø ved kassene.  I disse tider er de synlige fordi de er utenfor butikken.  Tror du skal be til gud i andre sammenhenger.

Anonymkode: fb1a9...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor begynte du å tenke på gud da du så kø utenfor polet?  Når man kommer inn på polet så er det ingen trengsel og man er rask å finne det man skal ha og ingen kø ved kassene.  I disse tider er de synlige fordi de er utenfor butikken.  Tror du skal be til gud i andre sammenhenger.

Anonymkode: fb1a9...20e

Hvorfor jeg tenkte det jeg tenkte, er ikke så lett å svare på. Køen var veldig lang, så det var det første som ramlet inn i hodet mitt. 

Ellers er det ingen som behøver å forsvare seg overfor meg. Det er vel bare å respektere at folk har forskjellige holdninger, forskjellige vaner og kanskje fremfor alt forskjellig smak når det gjelder helgekos.

Selv synes jeg det er veldig koselig å ta et glass vin når jeg først gjør det. Spesielt når jeg er sliten.

Det skal bare noen slurker til før den får kroppen min til å stresse ned og slappe av og det er deilig. Den følelsen det gir meg. Smaken kan jeg styre meg for. Men dessverre tåler jeg så lite og flaska blir stående og blir ødelagt og så må jeg helle ut resten av flaska. Sambo pleier å si at jeg må drikke opp flaska hvis jeg åpner en og da gidder jeg ikke å åpne den. Da våkner jeg og er uggen neste dag og det missliker jeg sterkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hvorfor jeg tenkte det jeg tenkte, er ikke så lett å svare på. Køen var veldig lang, så det var det første som ramlet inn i hodet mitt. 

Ellers er det ingen som behøver å forsvare seg overfor meg. Det er vel bare å respektere at folk har forskjellige holdninger, forskjellige vaner og kanskje fremfor alt forskjellig smak når det gjelder helgekos.

Selv synes jeg det er veldig koselig å ta et glass vin når jeg først gjør det. Spesielt når jeg er sliten.

Det skal bare noen slurker til før den får kroppen min til å stresse ned og slappe av og det er deilig. Den følelsen det gir meg. Smaken kan jeg styre meg for. Men dessverre tåler jeg så lite og flaska blir stående og blir ødelagt og så må jeg helle ut resten av flaska. Sambo pleier å si at jeg må drikke opp flaska hvis jeg åpner en og da gidder jeg ikke å åpne den. Da våkner jeg og er uggen neste dag og det missliker jeg sterkt. 

Jeg trenger ikke å forsvare at jeg går på polet for å kjøpe meg en flaske vin.  Det skulle bare mangle.  Jeg har behov for å forstå holdninger som gjør at man ikke ser forskjell på å ha køene utenfor butikken og ikke inni den.

Anonymkode: fb1a9...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du vil vite hva jeg tenkte på fredag ?

Nei, det var ikke akkurat slik du sier jeg tenkte nei. 

Dette var akkurat hva jeg tenkte : Å Herreguuuuud !  🙂 

Og så kjente jeg på ørlite takknemlighet for han jeg skrev handlelista sammen med. Det må jeg være ærlig å si. 

( Men uansett, så er vinhylla helt full her hjemme. Kunne ha startet vinutsalg her)

 

 

Det blir litt mye moralisme for tiden, så det er godt mulig jeg overreagerer litt og lar det gå ut over stakkars deg. De fleste i polkø er som deg og meg.

Jeg synes det er litt vel mange pekefingre for tiden. Ikke aller er like nødvendige. "Vi står midt oppe i en pandemi, og folk tenker bare på om de får handlet vin/ha sex/dra på hytta etc etc". Jeg synes det er helt greit å være opptatt av uviktige ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...