Gå til innhold

Bør det fortsatt hete "nordmann"/"nordmenn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter 900 år blir lensmannen nå kjønnsnøytral, det skal nå trolig hete politiavdelingsleder.

https://www.politiforum.no/hakon-skulstad-lensmann-politidirektoratet/lensmannen-far-ny-tittel---dette-er-forslaget-fra-politidirektoratet/209765
 

Jeg tenker det er på tide vi også bytter ut ordet "nordmann"/"nordmenn" feks til "norske"/"norsker" eller "norgenser"/"norgensere".

Anonymkode: 8b207...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, la oss bytte ut årtusener med tradisjon for å tekkes de politisk korrekte. Flere tar sitt liv hvert år fordi det heter nord(menn). Det er jeg sikker på er hovedårsaken til selvskading også. La oss rive  ned patriarkatet!!!!

Anonymkode: eef78...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ps, Normandie i Frankrike bør  fra nå hete Norfolkie.

Anonymkode: eef78...358

England er det et distrikt som heter Norfolk. De var forut for sin tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er på tide vi også bytter ut ordet "nordmann"/"nordmenn" feks til "norske"/"norsker" eller "norgenser"/"norgensere".

Anonymkode: 8b207...afc

Men hva er en nordmann da? Eller norgenser? Hva betyr det i praksis?

Tror du vil støte på problemer her. Hva om en norsk statsborger som bor i Norge og snakker norsk og ble født i Norge, definerer seg selv som en svenske? Er han da en "nordmann" eller "norsk". Det er viktig å respektere folks indentitet, så å anta at du føler deg norsk blir fort rasistisk tror jeg.

Vi kommer til å få store problemer med språket fremover mistenker jeg :) 

Anonymkode: bc0df...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er en nordmann da? Eller norgenser? Hva betyr det i praksis?

Tror du vil støte på problemer her. Hva om en norsk statsborger som bor i Norge og snakker norsk og ble født i Norge, definerer seg selv som en svenske? Er han da en "nordmann" eller "norsk". Det er viktig å respektere folks indentitet, så å anta at du føler deg norsk blir fort rasistisk tror jeg.

Vi kommer til å få store problemer med språket fremover mistenker jeg :) 

Anonymkode: bc0df...860

Jeg føler meg ikke hjemme i menneskerasen i det hele tatt jeg. Jeg føler meg som en torsk, og identifiserer meg som en torsk. Men det finnes ingen juridisk art å definere seg som. Man må liksom være menneske uansett. Det er utrolig smålig og diskriminerende. Jeg er født i feil art og det må jeg få lov til å både føle og fortelle om. Loven bør endres til å omfatte hvilke som helst arter. I fjor følte jeg meg som et amfibie, nå er det fisk som i torsk. 

Anonymkode: 95162...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg ikke hjemme i menneskerasen i det hele tatt jeg. Jeg føler meg som en torsk, og identifiserer meg som en torsk. Men det finnes ingen juridisk art å definere seg som. Man må liksom være menneske uansett. Det er utrolig smålig og diskriminerende. Jeg er født i feil art og det må jeg få lov til å både føle og fortelle om. Loven bør endres til å omfatte hvilke som helst arter. I fjor følte jeg meg som et amfibie, nå er det fisk som i torsk. 

Anonymkode: 95162...7c8

Stakkars deg, vi "normale" må nå kalles Correct in species, and genderorientation, as given at birth" kort CiSaGaB).

 

Jeg gråter over din smerte ;)

 

mvh

 

CiSaGaB

Anonymkode: eef78...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Grendel skrev:

England er det et distrikt som heter Norfolk. De var forut for sin tid. 

Ja, englenderne er forut i front, bortsett når det gjelder klasser. Det kan man ikke skifte der.

 

CiSaGaB

Anonymkode: eef78...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meme's er nok fremtidens virkelighet

https://thehardtimes.net/harddrive/transphobe-who-claimed-to-identify-as-attack-helicopter-destroyed-by-u-s-airforce/

Hva om du definerer deg selv som en farlig gjenstand f.eks. Eller en koffert.

Folk skal respektere folks identitet, og finner du en forlatt koffert på en flyplass må den destrueres. Det blir nok litt av et dilemma :P 

 

Bare så det er sagt, jeg respekterer alle som sliter med psykisk helse, uansett måte og hvordan det utarter seg, jeg skjønner at det er tøft. Men personlig tror jeg at en rett og slett ikke bør og kan tilpasse språket til alle mulige uvanlige psykiske lidelser, det går bare ikke å tilpasse så mye. Det må finnes en måte å gjøre folk velkomne og respekterte, uten å endre hele språket vårt.

Anonymkode: bc0df...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meme's er nok fremtidens virkelighet

https://thehardtimes.net/harddrive/transphobe-who-claimed-to-identify-as-attack-helicopter-destroyed-by-u-s-airforce/

Hva om du definerer deg selv som en farlig gjenstand f.eks. Eller en koffert.

Folk skal respektere folks identitet, og finner du en forlatt koffert på en flyplass må den destrueres. Det blir nok litt av et dilemma :P 

 

Bare så det er sagt, jeg respekterer alle som sliter med psykisk helse, uansett måte og hvordan det utarter seg, jeg skjønner at det er tøft. Men personlig tror jeg at en rett og slett ikke bør og kan tilpasse språket til alle mulige uvanlige psykiske lidelser, det går bare ikke å tilpasse så mye. Det må finnes en måte å gjøre folk velkomne og respekterte, uten å endre hele språket vårt.

Anonymkode: bc0df...860

Nu synes jeg du disrespekterer de som er født utenom CiSaGaB boblen. Tenk om det var deg!

 

CiSaGaB

Anonymkode: eef78...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmann går da fint an for både kvinner og menn?. Det er jo bare en betegnelse på din nasjonalitet. Verre er det hvis mannlige sykepleiere hver dag skulle ha blitt kalt sykesøster. Vet ikke helt jeg, i noen tilfeller er det greit å finne kjønnsnøytrale ord men stort sett kan vi leve fint med de ordene vi allerede har. 

Anonymkode: 3aa61...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmann går da fint an for både kvinner og menn?. Det er jo bare en betegnelse på din nasjonalitet. Verre er det hvis mannlige sykepleiere hver dag skulle ha blitt kalt sykesøster. 

Hva menn som skal kalle seg jordmor. Det blir helt feil.

Anonymkode: 8b207...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart at vi bruker kjønn så mye i samfunnet , går jo egentlig greit å bruke helt nøytrale ord. har egentlig aldri tenkt over dte før :) 

Anonymkode: 4b766...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva menn som skal kalle seg jordmor. Det blir helt feil.

Anonymkode: 8b207...afc

De kan vel bare kalle seg jordfar? Men kvinnelige lensmenn kan jo bare kalle seg lenskvinne. Rart det heter lens- egentlig. Slå lens, er det det en lensmann gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trine skrev:

De kan vel bare kalle seg jordfar? 

Det skal ikke hete "mor" og "far" lenger. I en utredning om den nye barneloven foreslås det å bytte ut ordet "mor" med "fødeforelder". 

Anonymkode: 8b207...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trine skrev:

De kan vel bare kalle seg jordfar? Men kvinnelige lensmenn kan jo bare kalle seg lenskvinne. Rart det heter lens- egentlig. Slå lens, er det det en lensmann gjør?

Bruken av len er fra eldgammel tid og opprinnelig fra Sverige hvor de delte inn i amt og len. Tror det er det samme som fylke og kommune i dag, men er usikker. En lensmann var da en mann som hadde (politi?)myndighet i en kommune. Tror jeg. 

Anonymkode: 95162...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruken av len er fra eldgammel tid og opprinnelig fra Sverige hvor de delte inn i amt og len. Tror det er det samme som fylke og kommune i dag, men er usikker. En lensmann var da en mann som hadde (politi?)myndighet i en kommune. Tror jeg. 

Anonymkode: 95162...7c8

Aha. Len (län) tilsvarer fylke. Kommune er kommun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke hete "mor" og "far" lenger. I en utredning om den nye barneloven foreslås det å bytte ut ordet "mor" med "fødeforelder". 

Anonymkode: 8b207...afc

Er du seriøs nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...