Gå til innhold

Bør det fortsatt hete "nordmann"/"nordmenn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det virker bare dumt, når det heter svensker og dansker, at vi skal kalle oss noe så sært som nordmenn. Særlig når halvparten av oss ikke er menn.

Så jeg mener, som jeg alltid har ment, at det bør hete norsker.

Anonymkode: 31c8c...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva menn som skal kalle seg jordmor. Det blir helt feil.

Anonymkode: 8b207...afc

Jordmor kan jo like gjerne forstås som moder jord. Altså en som forløser et barn til jorda. 

Ser ikke problemet med lensmann heller. Jeg tenker at mann i den sammenhengen kan bety menneske uten at det blandes inn kjønn.

Men det er nå jeg da. 

Når det er sagt så kan man jo bare si jordfar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Glitter skrev:

Jordmor kan jo like gjerne forstås som moder jord. Altså en som forløser et barn til jorda. 

Ser ikke problemet med lensmann heller. Jeg tenker at mann i den sammenhengen kan bety menneske uten at det blandes inn kjønn.

Men det er nå jeg da. 

Når det er sagt så kan man jo bare si jordfar. 

Ja vi hadde en jordfar her når fødeavdelingen var oppe og gikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skjønner at en nordmann også kan være kvinne.  Mann er et helt nøytralt ord, på samme måte som kvinne er det.
Derfor kan vi gå over til å kalle det nordkvinne.  Alle skjønner at det også gjelder menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle menn ville reagert hvis de skulle kalles nordkvinne. Det er først når man setter ting motsatt, at folk skjønner hvor feil det er. Jeg er kvinne, og jeg kaller meg aldri nordmann, men norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Kalevaala skrev:

Alle skjønner at en nordmann også kan være kvinne.  Mann er et helt nøytralt ord, på samme måte som kvinne er det.
Derfor kan vi gå over til å kalle det nordkvinne.  Alle skjønner at det også gjelder menn. 

Godt poeng ! 

Anonymkode: 4b766...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ekte nick skrev:

Alle menn ville reagert hvis de skulle kalles nordkvinne. Det er først når man setter ting motsatt, at folk skjønner hvor feil det er. Jeg er kvinne, og jeg kaller meg aldri nordmann, men norske.

Mye tyder på at folk i bronsealderen ikke var helt likestilte, ja. Det er ganske provoserende å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være noe jeg bare ikke forstår med dette. Jeg ser virkelig ikke problemet med at det heter nordmann. Eller politimann for den del. Vet det heter politibetjent nå da.

Klarer ikke å ta meg nær av det. Men det er kanskje jeg som er annerledes der.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Glitter skrev:

Det må være noe jeg bare ikke forstår med dette. Jeg ser virkelig ikke problemet med at det heter nordmann. Eller politimann for den del. Vet det heter politibetjent nå da.

Klarer ikke å ta meg nær av det. Men det er kanskje jeg som er annerledes der.

hvorfor tror du alt ender på -mann Glitter? Har du noen refleksjoner der? Om -mann er så nøytralt så kan, slik de andre sier, det like gjerne hete brannkvinne? Eller er det ikke litt mer moderne å kalle yrket foreksempel for brannkonstabel

Anonymkode: 4b766...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor tror du alt ender på -mann Glitter? Har du noen refleksjoner der? Om -mann er så nøytralt så kan, slik de andre sier, det like gjerne hete brannkvinne? Eller er det ikke litt mer moderne å kalle yrket foreksempel for brannkonstabel

Anonymkode: 4b766...077

Konstabel er et hankjønnsord. La oss også avskaffe leksikalske og grammatiske kjønn med det samme. Ingen ord bør kalles hankjønn, hunkjønn og intetkjønn. Det blir helt feil for meg og jeg føler meg dypt krenket av det. 

Anonymkode: 95162...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor tror du alt ender på -mann Glitter? Har du noen refleksjoner der? Om -mann er så nøytralt så kan, slik de andre sier, det like gjerne hete brannkvinne? Eller er det ikke litt mer moderne å kalle yrket foreksempel for brannkonstabel

Anonymkode: 4b766...077

Jeg ser bare ikke problemet med det. Jeg har tenkt på det med mann som i menneske. Mitt navn betyr xxxx mann, men jeg har da et jentenavn. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker bare dumt, når det heter svensker og dansker, at vi skal kalle oss noe så sært som nordmenn. Særlig når halvparten av oss ikke er menn.

Så jeg mener, som jeg alltid har ment, at det bør hete norsker.

Anonymkode: 31c8c...2a1

Hva med engelskmenn og franskmenn da? Engelsker og fransker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trine skrev:

Hva med engelskmenn og franskmenn da? Engelsker og fransker? 

hvorfor tror du alt har med -menn å gjøre?

Anonymkode: 4b766...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trine skrev:

Hva med engelskmenn og franskmenn da? Engelsker og fransker? 

Liker bedre englandere og frankere. 

Anonymkode: 95162...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor tror du alt ender på -mann Glitter? Har du noen refleksjoner der? Om -mann er så nøytralt så kan, slik de andre sier, det like gjerne hete brannkvinne? Eller er det ikke litt mer moderne å kalle yrket foreksempel for brannkonstabel

Anonymkode: 4b766...077

Man - woman! Er det galt det også da eller? Og hva med human? Eller kan det kanskje være så enkelt som det Glitter sier, mann=menneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor tror du alt har med -menn å gjøre?

Anonymkode: 4b766...077

Fordi det heter human, woman, man, og mann bør forstås som menneske. Kan det egentlig hete menneske, eller burde det hete kvinnerske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Fordi det heter human, woman, man, og mann bør forstås som menneske. Kan det egentlig hete menneske, eller burde det hete kvinnerske?

Det burde hete menneskelignende figur. Så krenket man ingen. Bortsett fra de som ikke føler seg som menneske da. De vil bli krenket. 

Anonymkode: 95162...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...