Gå til innhold

Bør det fortsatt hete "nordmann"/"nordmenn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde hete menneskelignende figur. Så krenket man ingen. Bortsett fra de som ikke føler seg som menneske da. De vil bli krenket. 

Anonymkode: 95162...7c8

Trekk pusten lille venn , ingen kjenner seg krenket . dette er et diskusjonsforum - ergo vi diskuterer. 

Anonymkode: 4b766...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde hete menneskelignende figur. Så krenket man ingen. Bortsett fra de som ikke føler seg som menneske da. De vil bli krenket. 

Anonymkode: 95162...7c8

Alle blir krenket av noe i våre dager.

Anonymkode: 8b207...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde hete menneskelignende figur. Så krenket man ingen. Bortsett fra de som ikke føler seg som menneske da. De vil bli krenket. 

Anonymkode: 95162...7c8

Og de som ikke føler seg som en figur. Noen vil uansett alltid velge å føle seg krenket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler meg skakk av dette dumme pratet om kjønnsnøytrale ord. Det blir ikke noe av. Er det rart vi overtas mer og mer av innvandrere?

Stolthet og respekt er noe vi har gitt bort på mølla, for å tekkes disse politisk korrekte som ikke har støtte blant folk flest. Jeg blir så lei.

Anonymkode: eef78...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ler meg skakk av dette dumme pratet om kjønnsnøytrale ord. Det blir ikke noe av. Er det rart vi overtas mer og mer av innvandrere?

Hva i all verden er sammenhengen mellom de to tingene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, adhoc skrev:

Hva i all verden er sammenhengen mellom de to tingene? 

Samme politiske siden som støtter begge deler?

Anonymkode: 8b207...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme politiske siden som støtter begge deler?

Anonymkode: 8b207...afc

Nemlig. Naivistene, som uheldigvis utgjør de fleste debatantene som slipper til i media. Folk som har lært hva som er rettroende venstreliberale verdier som holder på å ødelegge vesten.

Anonymkode: eef78...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, adhoc skrev:

Hva i all verden er sammenhengen mellom de to tingene? 

Vi blir veike og er mer opptatt av å feminisere mannen og gjøre kvinnene mer maskuline. Vi dropper alt som minner om æreskultur, og blir sårbare når vi tar i mot horder av innvandrere og flyktninger som har patriarkalske samfunn, og ikke har tenkt å forandre seg. Ergo er vi billige mål for demagoger som forsøker å overbevise oss om att dette (det politisk korrekte, selvutslettende) er veien å gå. Vi sitter å diskuterer hva som er rett navn på menn og kvinner, mens arkaiske kulturer overtar mer og mer av landet. Det er å ikke se skogen for bare trær.

Anonymkode: eef78...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det offisielt: https://www.nrk.no/nordland/sprakradet-om-sprakdebatten-der-lensmann-blir-politiavdelingsleder-_-kjonnsnoytrale-titler-1.15377433

 

Språkrådet: Kan bli aktuelt å vurdere alternativer til ordet «nordmann»

 

– Det alternativet en har i dag er å bruke adjektiv. Norsk mann, norsk kvinne. «Norske» er et ord på norsk. Det er det helt klart. Om det uten videre kan brukes på den måten, det er for tidlig å si. Rett og slett.

– Da forstår jeg det riktig at også ordet «nordmann» kan bli aktuelt å se nærmere på etter hvert?

– Ja, men det hører ikke med til debatten om stillingstitler i staten. Det er heller en del av den allmenne debatten om kjønnsmarkerte ord, avslutter Ims.

 

Anonymkode: 8b207...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...