Gå til innhold

Vaksinefordeling i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du uttrykker jo tydelig at Oslofolk drar med seg smitten ut av Oslo, vil det ikke da gunstig at flest mulig i Oslo blir vaksinert fortere slik at det ikke er noe smitte og dra med seg :).

Er vel mange faglig godt begrunnede argumenter får å gjøre det på en annen måte enn i dag. Er vel heller ett fåtall som støtter dagens utrulling.

Anonymkode: f480f...34a

Hvor uttrykker jeg det tydelig? 

"Dersom de drar med seg smitte ut av Oslo, har de slurvet med smittevern." "Det hjelper f.eks Geilo veldig lite at alle eldre i Oslo er vaksinert. Det er jo ikke de eldre som drar på skiferie." "Gamla på Geilo, trenger like mye beskyttelse mot skituristen fra Oslo, som det eldre i Oslo trenger mot egne innbyggere" Er det dette du sikter til? I så fall, la meg være litt tydeligere. Du bruker som argument at folk i Oslo bør prioriteres fordi de drar med seg smitte til andre steder i landet. Jeg kommer med motsvar basert på din påstand om at Oslofolk sprer smitte rundt i landet. Dersom det er slik at Oslofolk drar med seg smitte overalt, bør de jo få reiseforbud. De bør ikke prioriteres i vaksine-kø fordi de ikke klarer ta ansvar. 

Mener du seriøst at en frisk og rask 20-åring skal prioriteres foran en lite rask 80-åring? Det er nemlig akkurat det du sitter og sier. Men en vaksinert 20-åring i Oslo, beskytter ikke gamla i Geilo mot smitten fra en ikke-vaksinert 20-åring fra Hardanger? 

Hva er de argumentene? Det eneste dere kommer med er en påstand om at Oslo bør prioriteres. Men dere har fortsatt ikke kommet med en god grunn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste er nok klar over det, men frykten for å bli oppfattet som rasistisk overstyrer det meste.
Det er klart at smitte innad i tettbebodde miljøer er ett kjempeproblem. Her kommer jo også vaksineskepsisen inn.
Så det er mange utfordringer.

Anonymkode: f480f...34a

Enig. 

Anonymkode: d22dc...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da glemmer du innvandrerne. De er ikke like flinke. Det virker som om det ikke bare er språkvansker det går på...

Anonymkode: d22dc...545

Dette kan jeg ikke uttale meg om for jeg vet ikke. Men jeg vet at det blant dem er mer vanlig at flere generasjoner bor sammen. Mange av de har også jobber hvor det ikke er mulig med hjemmekontor. Da er det lett å dra med seg smitte hjem til de gamle.

Uansett hva det kommer av, så tror jeg det vil.gavne alle at man vaksinerer der smittetrykket til enhver tid er størst og da skal ikke det gjelde bare Oslo selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kveruleres det midt på svarte natta?

Anonymkode: bb3ff...59b

Er mest vant til å finne de i gaming forum, men Trine bærer ett hvis nag til Oslo.
Til dine gjentatte utspill om meteren (nå med den Engelske mutasjonen så er det vel 2 meter) så er det nok mange som ikke er flinke nok, men når det er sagt så er det lettere å holde avstand i en bygd enn i en storby. 

Uansett, ett argument for å øke vaksineringen i Oslo er å minske mest mulig totalt spredning totalt sett. Hvis R-tallet senkes i Oslo vil det påvirke resten av landet også. Slik det er nå når R-tallet stiger så stenges Oslo hardere og hardere ned, mens folk i andre kommuner kan leve relativt normalt. I mine øyne betaler Oslo folk en langt høyere pris enn det de gjør utenfor bygrensen.
Som sagt kommer det ett isolert utbrudd i ett mindre tettsted er det lettere å kontrollere enn viltsmitte i Oslo.

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at områder uten smitte burde få vaksine først for å unngå at flere steder blir rammet på samme måte som Oslo. Så burde de som allerede har hatt corona komme i andre rekke når det gjelder vaksine siden de allerede er immune. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes denne avgjørelsen burde overlates til de med nødvendig kunnskap. Ellers blir det gjerne vel mye Dunning-Kruger.

Anonymkode: bb3ff...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt klart at Oslo burde blitt prioritert. De argumenterer med at neste smitteutbrudd like gjerne kan dukke opp hvor som helst, men det er jo ikke sant. Det har hele tiden vært mye mer krevende å ha kontroll i Oslo hvor folk bor tett. Ute på bygda har man kontroll nesten uten tiltak.  Jeg tror det er en slags distriktstankegang som ligger bak.

Jeg tror ikke man får noen konkret effekt av å smøre det tynt utover. Det blir ingen lettelser noen steder på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor så har det vært veldig lite smitte. Inntil for noen uker siden. Det sørafrikanske viruset kom og nå er det mye smitte her. I hvert fall nok til at det kom på nyhetene. Det kunne man ikke vite for noen uker siden. Hadde vært litt dumt hvis vaksinene heller ble gitt til Oslo. Man kan faktisk ikke vite på forhånd når det vil blusse opp i de ulike kommunene.

Men det går utrolig tregt her i kommunen da.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det er det ene utsagnet ditt som provoserte meg. Du snakket om at Oslofolk ikke aner hva en meter er og da generaliserer du og viser amperhet mot hele Oslos befolkning og da må du forvente at det kommer reaksjoner på det.

Selv er jeg kjempeheldig. Jeg har også muligheter for å isolere meg, men jeg klarer å se at andre i en annen livssituasjon og andre yrkesgrupper på langt nær er så heldig.

Og så synes jeg ikke befolkningen i Oslo fortjener hvordan du fremstiller dem, for dette er ikke sant. Jeg ser bare folk rundt meg som er veldig opptatt av å holde avstand, på butikken og over alt.

Oslo befolkning har vært kjempeflinke og er det fortsatt.

 

 

Så du fløy i taket over at Oslofolk ikke vet hva en meter er? Hjelpes, du har kort lunte 🤣 Men siden dere har stålkontroll på den slags. Hvor mye er en meter? Den amperheten er noe du bare antar, jeg er overhode ikke amper på Oslofolk, hvorfor skulle jeg være det? Men selv om jeg ikke er amper, betyr ikke det at jeg mener de i Oslo har gjort en suveren jobb på smittevern og derfor fortjener å bli prioritert. Du maler byen rosa og legger all skyld på smitten til kollektivtrafikk og jobb. Men det er jo i private sammenkomster flest blir smittet. Og dersom Oslofolk er så flinke som du skal ha det til, hvorfor dro de til Bærum for å trene? Hvorfor står de i klynger og venter på bussen til marka? Også var kommunen altfor treg med tiltak. Istedenfor å stenge byen fram til smitten var under kontroll, valgte Oslo å kjøre på til de fikk streng beskjed om å slutte med akkurat det. Andre kommuner har heller satt inn for kraftige tiltak raskt og har dermed kunnet lette på tiltakene raskere.

Noen i Oslo har vært og er fortsatt kjempeflinke. Noen tror de har har vært og fortsatt er kjempeflinke, men er det egentlig ikke. Noen gir fullstendig faen og tenker kun på seg selv. Det er ikke enestående for Oslo, men det får større konsekvenser i Oslo og andre tettbebygde områder. Folk i Oslo må ganske enkelt være enda flinkere på smittevern, enn de på bygda. For en ting er ihvertfall sikkert, for mange i Oslo er ikke flinke nok. Jeg forstår at det kan føles provoserende å høre, når man selv gjør alt man kan for å ikke spre smitte. Men man har selv valgt å bo i en storby. Det er fordeler og ulemper med både bygd og by. Og akkurat når det kommer til smittevern, må folk i byer tenke seg litt ekstra om. Nå kommer du muligens til å fly i taket igjen, men folk som vokser opp i en by, er nok mer vant med at alt er lagt til rette for at man skal kunne gjøre det man vil, når man vil. Mens her har jeg snart gått en uke uten å engang kunne ta meg et glass vann når jeg vil. Prøv smittevernstiltak uten vann i krana!

Og når du sier du bare ser folk som er flinke på butikken og overalt, da kan du jo ikke følge smittevernrådene. De anbefaler nemlig folk til å ikke være overalt. Problemet er kanskje at det ikke har vært nok forbud/påbud, kun anbefalinger, og de vet vi jo har blitt tøyd og bøyd for at folk skal kunne invitere flest mulig hjem til seg (nei, det gjelder ikke Oslo alene, men hele landet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er mest vant til å finne de i gaming forum, men Trine bærer ett hvis nag til Oslo.
Til dine gjentatte utspill om meteren (nå med den Engelske mutasjonen så er det vel 2 meter) så er det nok mange som ikke er flinke nok, men når det er sagt så er det lettere å holde avstand i en bygd enn i en storby. 

Uansett, ett argument for å øke vaksineringen i Oslo er å minske mest mulig totalt spredning totalt sett. Hvis R-tallet senkes i Oslo vil det påvirke resten av landet også. Slik det er nå når R-tallet stiger så stenges Oslo hardere og hardere ned, mens folk i andre kommuner kan leve relativt normalt. I mine øyne betaler Oslo folk en langt høyere pris enn det de gjør utenfor bygrensen.
Som sagt kommer det ett isolert utbrudd i ett mindre tettsted er det lettere å kontrollere enn viltsmitte i Oslo.

Anonymkode: f480f...34a

Vet ikke om dette var ment som et svar til meg, men det er vel bare jeg som har "gjentatte utspill om meteren". Jeg bærer ikke nag til Oslo, det er bare noe du og Nicklusheletida har fått for dere. Deres tolkninger, skal ikke jeg ha skylda for. At jeg mener det ikke er rettferdig å prioritere Oslo, har overhode ingenting med verken amperhet eller nag å gjøre, det er min personlige mening. Det eneste som kanskje er litt trangere i en by enn ei bygd, er kollektivtransport. Men siden vi knapt har kollektivtransport, er det ikke helt usannsynlig at bussen i rushen, inn til Drammen, er ganske full. Og her er det ikke noe "10 min, framme". På bussen sitter man blant andres virus og bakterier i en time, minst. Skal man handle må man tenke på tidspunkt her ute også. Sikkert ikke veldig mange i butikken i Oslo kl 10 på kvelden heller. Og drar man i butikken kl 16 her ute, er det ganske fullt. Vi slipper ta kollektivt til skiløypene da, siden det ikke går noe kollektivtransport dit. Men sånn generelt betaler vi ganske dyrt for den bilen vi må ha. Akkurat nå viser det seg å kanskje være en fordel, men det er en evig utgift. Og at man ikke kommer seg fram i Oslo med bil, kan jo innbyggerne takke seg selv for. Akkurat nå viste det seg å kanskje være litt upraktisk. Men sånn er det, alt er ikke alltid så praktisk. 

Jeg spør igjen jeg. Mener du seriøst at de unge i Oslo skal vaksineres før de eldre utenfor Oslo? Det er jo de unge som reiser rundt. Så for å unngå at Oslo sprer smitte, må de unge vaksineres. Men det hjelper jo de gamle utenfor Oslo veldig lite mot smitten som kommer fra f.eks Trondheim eller Bergen. Spredningen fra Oslo vil ikke minske selv om de eldste i Oslo blir prioritert over de eldste i andre kommuner. Da må alle i Oslo prioriteres over de eldre i andre kommuner. Men en som er vaksinert er beskyttet mot alle. En som ikke er vaksinert, er kun beskyttet mot de som er vaksinert (antar vi ihvertfall). Da må det jo være et poeng å først beskytte alle som står i fare for å dø eller få et alvorlig sykdomsforløp. Så kan man heller vurdere skjevfordeling etter det. 

Skal vaksinene gå til de med størst smittetrykk, bør jo alt sendes til Ulvik, hvor 9444 av 100.000 innbyggere er smittet de siste fjorten dagene. Tilsvarende tall i Oslo er 145 av 100.000. Det er mange kommuner med en kraftigere økning i smitte, enn det Oslo har akkurat nå. 

Mye av grunnen til at Oslo betaler en høyere pris nå, er fordi de var for trege i starten. Mens andre kommuner satte folk i karantene og stengte både det ene og det andre ved et utbrudd, valgte Oslo å la det skure og gå, til de fikk streng beskjed om å skjerpe inn. Da var allerede smitten godt ute av kontroll. 

Det kreves like strenge tiltak i en liten kommune ved et utbrudd, som i en by, dersom utbruddet skal stoppes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trine skrev:

Vet ikke om dette var ment som et svar til meg, men det er vel bare jeg som har "gjentatte utspill om meteren". Jeg bærer ikke nag til Oslo, det er bare noe du og Nicklusheletida har fått for dere. Deres tolkninger, skal ikke jeg ha skylda for. At jeg mener det ikke er rettferdig å prioritere Oslo, har overhode ingenting med verken amperhet eller nag å gjøre, det er min personlige mening. Det eneste som kanskje er litt trangere i en by enn ei bygd, er kollektivtransport. Men siden vi knapt har kollektivtransport, er det ikke helt usannsynlig at bussen i rushen, inn til Drammen, er ganske full. Og her er det ikke noe "10 min, framme". På bussen sitter man blant andres virus og bakterier i en time, minst. Skal man handle må man tenke på tidspunkt her ute også. Sikkert ikke veldig mange i butikken i Oslo kl 10 på kvelden heller. Og drar man i butikken kl 16 her ute, er det ganske fullt. Vi slipper ta kollektivt til skiløypene da, siden det ikke går noe kollektivtransport dit. Men sånn generelt betaler vi ganske dyrt for den bilen vi må ha. Akkurat nå viser det seg å kanskje være en fordel, men det er en evig utgift. Og at man ikke kommer seg fram i Oslo med bil, kan jo innbyggerne takke seg selv for. Akkurat nå viste det seg å kanskje være litt upraktisk. Men sånn er det, alt er ikke alltid så praktisk. 

Jeg spør igjen jeg. Mener du seriøst at de unge i Oslo skal vaksineres før de eldre utenfor Oslo? Det er jo de unge som reiser rundt. Så for å unngå at Oslo sprer smitte, må de unge vaksineres. Men det hjelper jo de gamle utenfor Oslo veldig lite mot smitten som kommer fra f.eks Trondheim eller Bergen. Spredningen fra Oslo vil ikke minske selv om de eldste i Oslo blir prioritert over de eldste i andre kommuner. Da må alle i Oslo prioriteres over de eldre i andre kommuner. Men en som er vaksinert er beskyttet mot alle. En som ikke er vaksinert, er kun beskyttet mot de som er vaksinert (antar vi ihvertfall). Da må det jo være et poeng å først beskytte alle som står i fare for å dø eller få et alvorlig sykdomsforløp. Så kan man heller vurdere skjevfordeling etter det. 

Skal vaksinene gå til de med størst smittetrykk, bør jo alt sendes til Ulvik, hvor 9444 av 100.000 innbyggere er smittet de siste fjorten dagene. Tilsvarende tall i Oslo er 145 av 100.000. Det er mange kommuner med en kraftigere økning i smitte, enn det Oslo har akkurat nå. 

Mye av grunnen til at Oslo betaler en høyere pris nå, er fordi de var for trege i starten. Mens andre kommuner satte folk i karantene og stengte både det ene og det andre ved et utbrudd, valgte Oslo å la det skure og gå, til de fikk streng beskjed om å skjerpe inn. Da var allerede smitten godt ute av kontroll. 

Det kreves like strenge tiltak i en liten kommune ved et utbrudd, som i en by, dersom utbruddet skal stoppes. 

Orker ikke akkedere med deg angående dine Oslo synspunkter, men syntes vaksinene bør prioriteres der det er høyest smittetrykk hvor det i tillegg er vanskelig å kontrollere/spore spredning og hvor utbrudd vil ha størst mulig konsekvens både lokalt og nasjonalt. Så selv om f.eks Ulvik de siste 14 dagene har ett høyere smittetrykk så burde bydeler i Oslo med skyhøy smitte tildeles ett større antall vaksiner enn pr. idag (disse bydelene har også hatt ett jevnt høyt smittetrykk over lang tid i motsetning til f.eks Ulvik). Sier ikke at 100% av vaksinene skal gå dit, men det må en justering til.
Nå er jo tallet vi totalt sett har vaksinert også skammelig lavt. 
Nå ser det jo også ut som om FHI skal ta en revurdering av strategien så da er det bare å håpe at de tar til vettet :)

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du uttrykker jo tydelig at Oslofolk drar med seg smitten ut av Oslo, vil det ikke da gunstig at flest mulig i Oslo blir vaksinert fortere slik at det ikke er noe smitte og dra med seg :).

Er vel mange faglig godt begrunnede argumenter får å gjøre det på en annen måte enn i dag. Er vel heller ett fåtall som støtter dagens utrulling.

Anonymkode: f480f...34a

Men de som er vaksinert kan fortsatt spre viruset. Vaksinene gjør det immun mot, eller gir deg ett mildere sykdomsforløp, men viruset kan man fortsatt spre med vaksinen.

Anonymkode: a4d8c...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de som er vaksinert kan fortsatt spre viruset. Vaksinene gjør det immun mot, eller gir deg ett mildere sykdomsforløp, men viruset kan man fortsatt spre med vaksinen.

Anonymkode: a4d8c...301

Nei, dataene som er kommet fram nå tyder på at vaksinerte ikke sprer viruset videre.

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg regner med du vil ha det til at Oslofolk reiser for mye. Det vil naturlig nok spre seg mer smitte ut i landet fra Oslo enn det vil gjøre fra Norges minste kommune Utsira.

Mange reiser også inn til Oslo. Mange i nabokommunene jobber i Oslo. Oslo ligger nært Gardermoen og det tok lang tid før grensene ble stengt.

 

Det hadde vært interessant å få en kartlegging av hvor ofte og hvor mange reiser befolkningen i ulike kommuner og fylker har hatt i forbindelse med og utenfor jobb det siste året. Selv har jeg ikke ikke krysset fylkesgrensen siden 12. mars i fjor hverken i jobbsammenheng eller privat.  Jeg har krysset kommunegrensen to ganger i samme periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ulvik.kommune.no/aktuelt/18-02-2021-kl-20-00-status-smitteutbrot-og-ny-lokal-smittevernforskrift.17784.aspx

Da er utbruddet i Ulvik over og som antatt så gikk det relativt greit å få kontroll på. 
Nå åpner kommunen opp etter 3 uker med strenge tiltak og for å sitere "slik at me unngår alvorlege skadeverknadar av streng nedstenging over lang tid". I mens har man i Oslo levd slik i hvertfall 4mnd sammenhengende i tillegg til tiden i våres.
Men er vel ikke så farlig med alvorlige skadevirkninger siden det er kun snakk om Oslofolk.

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.ulvik.kommune.no/aktuelt/18-02-2021-kl-20-00-status-smitteutbrot-og-ny-lokal-smittevernforskrift.17784.aspx

Da er utbruddet i Ulvik over og som antatt så gikk det relativt greit å få kontroll på. 
Nå åpner kommunen opp etter 3 uker med strenge tiltak og for å sitere "slik at me unngår alvorlege skadeverknadar av streng nedstenging over lang tid". I mens har man i Oslo levd slik i hvertfall 4mnd sammenhengende i tillegg til tiden i våres.
Men er vel ikke så farlig med alvorlige skadevirkninger siden det er kun snakk om Oslofolk.

Anonymkode: f480f...34a

Jeg tar det en gang til. Mens andre kommuner setter inn beinharde tiltak med engang smitte oppdages, har Oslo ventet og sett det an og ventet litt til, helt til Høie strengt sa at de hadde ventet nok. Hadde Oslo satt inn strenge tiltak med engang, hadde de også fått kontroll over smitten. Men det er klart man ikke får kontroll når man venter til det er langt ute av kontroll. De hadde kontroll i sommer. Det betyr at det faktisk er mulig.

Men jeg forstår at du ikke har planer om å se saken fra flere vinkler når du mener unge i Oslo bør prioriteres før gamle i andre kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Trine skrev:

Jeg tar det en gang til. Mens andre kommuner setter inn beinharde tiltak med engang smitte oppdages, har Oslo ventet og sett det an og ventet litt til, helt til Høie strengt sa at de hadde ventet nok. Hadde Oslo satt inn strenge tiltak med engang, hadde de også fått kontroll over smitten. Men det er klart man ikke får kontroll når man venter til det er langt ute av kontroll. De hadde kontroll i sommer. Det betyr at det faktisk er mulig.

Men jeg forstår at du ikke har planer om å se saken fra flere vinkler når du mener unge i Oslo bør prioriteres før gamle i andre kommuner.

Er letter å stenge ei bygd med 1000 enn en by med 700 000, den ser du kanskje?.
Kan være mange grunner til at det gikk bedre i sommer, nå er jo også de nye mutasjonene mye mere smittsomme.
Og med det tatt i betraktning så er ikke ting ute av kontroll i Oslo. Men, nå har vi mulighet til å vaksinerer de gruppene i de aktuelle bydelene før det er det er for sent.
Hvorfor terper du på at jeg spesifikk har uttalt at unge skal prioriteres, det har jeg ikke har gjort?.
Jeg mener at det bydelene med hardest smitte bør prioriteres høyere enn i dag.

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kayia skrev:

Det hadde vært interessant å få en kartlegging av hvor ofte og hvor mange reiser befolkningen i ulike kommuner og fylker har hatt i forbindelse med og utenfor jobb det siste året. Selv har jeg ikke ikke krysset fylkesgrensen siden 12. mars i fjor hverken i jobbsammenheng eller privat.  Jeg har krysset kommunegrensen to ganger i samme periode. 

Oi - det var lite farting!

Jeg har vært på turer i skog og mark i nabokommuner mange ganger. Har reist til Vestlandet 3 ganger det siste året.

I jobbsammenheng har jeg ikke forlatt kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...