Gå til innhold

Vaksinefordeling i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

13 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det måtte komme :)

Jepp, forhåpentlig tar de til fornuften. Nå var jo også dagens strategi basert på feil og for gammel tallgrunnlag så FHI's inkompetanse må man ta hensyn til. Er mulig de sender 100% av vaksinene til Svalbard :) 

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, forhåpentlig tar de til fornuften. Nå var jo også dagens strategi basert på feil og for gammel tallgrunnlag så FHI's inkompetanse må man ta hensyn til. Er mulig de sender 100% av vaksinene til Svalbard :) 

Anonymkode: f480f...34a

Syntes FHI har tatt mange rare avgjørelser, og ligger på etterskudd hele tiden.

Anonymkode: bb3ff...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes FHI har tatt mange rare avgjørelser, og ligger på etterskudd hele tiden.

Anonymkode: bb3ff...59b

Ja, er mye kritikkverdig fra dem sin side. Nå kommer jo "korona-kommisjonen" eller hva den heter snart med sin vurdering av korona håndteringen og så vidt jeg fikk med meg skulle den også inneholde vurdering av vaksineringsarbeidet, både m.t.p anskaffelse og utrulling.

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er mye kritikkverdig fra dem sin side. Nå kommer jo "korona-kommisjonen" eller hva den heter snart med sin vurdering av korona håndteringen og så vidt jeg fikk med meg skulle den også inneholde vurdering av vaksineringsarbeidet, både m.t.p anskaffelse og utrulling.

Anonymkode: f480f...34a

Det virker først og fremst som om det er dumt å samarbeide med EU. Vi skiller oss ikke negativt ut der. 

USA og England ligger derimot langt foran oss i vaksineringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (På 19.2.2021 den 12.44):

Jeg måtte dit for ikke lenge siden og det var bare jeg som brukte munnvind på butikken. Det var litt slapt smittevern i Kristiansand, må jeg si :)

 

Nå er det munnbind-påbud i Kristiansand,  stenging av treningssentere og svømmehaller,  skjenkeforbud og sterk oppfordring til å begrense kontakter.

I går handlet jeg mat med munnbind for første gang, og i dag skal jeg sitte på toget hele dagen med munnbind.

Det har vært enorm økning i smitten i Kristiansand de siste dagene. Bestevenninna til dattera er i karantene, og vi krysser fingrene for at hun tester negativt. 

Så ja, vi burde nok ha tatt dette mer alvorlig tidligere, men frem til for en uke siden var det lite smitte og full kontroll på smitteveiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (5 minutter siden):

Nå er det munnbind-påbud i Kristiansand,  stenging av treningssentere og svømmehaller,  skjenkeforbud og sterk oppfordring til å begrense kontakter.

I går handlet jeg mat med munnbind for første gang, og i dag skal jeg sitte på toget hele dagen med munnbind.

Det har vært enorm økning i smitten i Kristiansand de siste dagene. Bestevenninna til dattera er i karantene, og vi krysser fingrene for at hun tester negativt. 

Så ja, vi burde nok ha tatt dette mer alvorlig tidligere, men frem til for en uke siden var det lite smitte og full kontroll på smitteveiene...

Veldig fristende å trekke frem en diskusjon vi hadde for et par uker siden 🙄;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (28 minutter siden):

Nå er det munnbind-påbud i Kristiansand,  stenging av treningssentere og svømmehaller,  skjenkeforbud og sterk oppfordring til å begrense kontakter.

I går handlet jeg mat med munnbind for første gang, og i dag skal jeg sitte på toget hele dagen med munnbind.

Det har vært enorm økning i smitten i Kristiansand de siste dagene. Bestevenninna til dattera er i karantene, og vi krysser fingrene for at hun tester negativt. 

Så ja, vi burde nok ha tatt dette mer alvorlig tidligere, men frem til for en uke siden var det lite smitte og full kontroll på smitteveiene...

Ja, dere var litt sent ute med tiltakene, så det er kanskje ikke så overraskene. Glad jeg selv brukte munnbind da jeg var der :)

I Oslo har vi jo vært vant til munnbind og strenge tiltak lenge. Jeg var en liten tur for å besøke sønnen sist helg. Heller ikke der ble det brukt munnbind i særlig grad og folk er mindre opptatt av å holde avstand. Alt er åpent og folk lever et mer vanlig liv. Det var rart og uvant for meg som ikke har sett kollegaer på over ett år og ikke sett venner siden i høst en gang.

Jeg føler meg nesten tryggere i Oslo, men jeg synes det har vart lenge nå. Man blir jo lei, men vil heller ha strenge tiltak enn å bli smittet, så det er bare å holde ut :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Ja, dere var litt sent ute med tiltakene, så det er kanskje ikke så overraskene. Glad jeg selv brukte munnbind da jeg var der :)

I Oslo har vi jo vært vant til munnbind og strenge tiltak lenge. Jeg var en liten tur for å besøke sønnen sist helg. Heller ikke der ble det brukt munnbind i særlig grad og folk er mindre opptatt av å holde avstand. Alt er åpent og folk lever et mer vanlig liv. Det var rart og uvant for meg som ikke har sett kollegaer på over ett år og ikke sett venner siden i høst en gang.

Jeg føler meg nesten tryggere i Oslo, men jeg synes det har vart lenge nå. Man blir jo lei, men vil heller ha strenge tiltak enn å bli smittet, så det er bare å holde ut :)

 

Nei, rett skal være rett. Vi tok jo sjansen og hadde 4 venner her på nyttårsaften. Det glemte jeg. Det er venner som lever som oss, så vi følte oss ganske trygge.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 14.19):

Jepp, forhåpentlig tar de til fornuften. Nå var jo også dagens strategi basert på feil og for gammel tallgrunnlag så FHI's inkompetanse må man ta hensyn til. Er mulig de sender 100% av vaksinene til Svalbard :) 

Anonymkode: f480f...34a

I dag kan man lese at FHI snur. De foreslår å vurdere strategiendring med tanke på at risikobildet nå er endret med det muterte viruset. Så nå er det sendt inn forslag til departementet.

De har det ikke akkurat travelt, må jeg si. Det går ikke fort i svingene. 

Og i mellomtiden sprer brannen seg. 

Det brant kraftig i Oslo. Nå brenner det flere steder og flere steder mens de driver å vurderer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

I dag kan man lese at FHI snur. De foreslår å vurdere strategiendring med tanke på at risikobildet nå er endret med det muterte viruset. Så nå er det sendt inn forslag til departementet.

De har det ikke akkurat travelt, må jeg si. Det går ikke fort i svingene. 

Og i mellomtiden sprer brannen seg. 

Det brant kraftig i Oslo. Nå brenner det flere steder og flere steder mens de driver å vurderer.

 

Ting tar tid i byråkratiet. Det er mangel på vaksiner også, selv om de sier det kommer mengder, snart.

Anonymkode: bb3ff...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor råder de ikke folk til å holde seg hjemme nå???. Folk burde ikke oppfordres til å dra på vinterferie. ER jo helt hinsides :( 

Alt blir sikkert MYE bedre at hele Norge skal dra til de samme skistedene. I mine øyne burde de holdt stengt slik situasjonen er nå.

En ting er ihvertfall sikkert og det er att det ikke er mange fra Stovner og Bjerke som dra til fjells, så smittebildet etter denne "ferien" blir nok enda mere utfordrende.  

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

I dag kan man lese at FHI snur. De foreslår å vurdere strategiendring med tanke på at risikobildet nå er endret med det muterte viruset. Så nå er det sendt inn forslag til departementet.

De har det ikke akkurat travelt, må jeg si. Det går ikke fort i svingene. 

"Snur" er muligens litt sterkt fra TV2 sin side: https://www.fhi.no/nyheter/2021/fhi-presiserer-om-vaksinestrategi/

Det vil nødvendigvis ta litt tid når de først må finne ut mest mulig om mutasjonene, utrede forskjellige scenarier og deretter komme med forslag - helst noe som HDir også vil stille seg bak. FHI gir bare råd, det er politikerne som bestemmer. Det blir ikke noe bedre av at de tar raske avgjørelser som de risikerer å måtte trekke tilbake (selv om det også kan skje ved langsommere avgjørelser, dette viruset er lite styrbart), Og etterpå kommer markeringsbehovet mellom minister og Oslo-byråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
laban skrev (4 minutter siden):

"Snur" er muligens litt sterkt fra TV2 sin side: https://www.fhi.no/nyheter/2021/fhi-presiserer-om-vaksinestrategi/

Det vil nødvendigvis ta litt tid når de først må finne ut mest mulig om mutasjonene, utrede forskjellige scenarier og deretter komme med forslag - helst noe som HDir også vil stille seg bak. FHI gir bare råd, det er politikerne som bestemmer. Det blir ikke noe bedre av at de tar raske avgjørelser som de risikerer å måtte trekke tilbake (selv om det også kan skje ved langsommere avgjørelser, dette viruset er lite styrbart), Og etterpå kommer markeringsbehovet mellom minister og Oslo-byråd...

Ja, skjønte at det ikke var så skråsikkert enda . Det er jo typisk media å lage slike overskrifter for å få folk til å lese.

Leste også at RJ er lettet. 

Jeg er redd det er for sent allerede, men det får tiden vise.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (54 minutter siden):

Ja, skjønte at det ikke var så skråsikkert enda . Det er jo typisk media å lage slike overskrifter for å få folk til å lese.

Leste også at RJ er lettet. 

Jeg er redd det er for sent allerede, men det får tiden vise.

Selvfølgelig er det for sent, alt annet ville jo vært særdeles unorsk. Vi har dessverre med politikere å gjøre, ikke akkurat de menneskene med evnen til å ta raske avgjørelser :( . Om 3 uker er nok smitten ute av kontroll i landet og vi vil få portforbud og sprengt trykk på sykehusene. 

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det egentlig ikke kommet noen "anmodning" til folk om å bruke munnbind også når de ute i gatene og ikke bare i butikker? Selv går jeg mer og mer med munnbind da jeg tror korona smitter lettere i luften en tidligere antatt og i dag er det selv på natten vanskelig å ikke treffe på mennesker. Uansett, hvor og når på døgnet man skal ut å gå en liten tur for å ikke råtne helt bort så kommer det alltid joggere, pesene i ryggen på en, noen også blåser snørra ut få meter unna andre.
Selv tar jeg på meg munnbindet før jeg går i matbutikken og rører ikke dette før jeg er hjemme igjen. Å gå ute på dagtid ellers er håpløst da det er tjukt med folk over alt. Hva tenker dere, hadde det ikke vært fornuftig å utvide anbefalingene m.t.p munnbind bruk? 

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det egentlig ikke kommet noen "anmodning" til folk om å bruke munnbind også når de ute i gatene og ikke bare i butikker? Selv går jeg mer og mer med munnbind da jeg tror korona smitter lettere i luften en tidligere antatt og i dag er det selv på natten vanskelig å ikke treffe på mennesker. Uansett, hvor og når på døgnet man skal ut å gå en liten tur for å ikke råtne helt bort så kommer det alltid joggere, pesene i ryggen på en, noen også blåser snørra ut få meter unna andre.
Selv tar jeg på meg munnbindet før jeg går i matbutikken og rører ikke dette før jeg er hjemme igjen. Å gå ute på dagtid ellers er håpløst da det er tjukt med folk over alt. Hva tenker dere, hadde det ikke vært fornuftig å utvide anbefalingene m.t.p munnbind bruk? 

Anonymkode: f480f...34a

Da syntes jeg det begynner å nærme seg hysteri.

Anonymkode: bb3ff...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da syntes jeg det begynner å nærme seg hysteri.

Anonymkode: bb3ff...59b

Men er ikke mer munnbindbruk stort sett standard i alle andre land?, hvorfor bør ikke vi legge oss på samme linje? 

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men er ikke mer munnbindbruk stort sett standard i alle andre land?, hvorfor bør ikke vi legge oss på samme linje? 

Anonymkode: f480f...34a

Veldig liten sjanse å bli smittet utendørs.

Anonymkode: bb3ff...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En bra artikkel om emnet:
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/eKqPzR/vi-har-to-pandemier-i-norge-i-dag-en-i-oslo-og-en-utenfor

Vi kunne jo pålagt samme restriksjoner som Oslo har en måneds tid nasjonalt og sett hvor happy folk hadde blitt da.
Hvis det ikke menes at dette er nødvendig p.g.a liten smittefare trenger de vel heller ikke vaksiner?

For at hele landet skal bli kvitt koronaen fortest mulig MÅ flere vaksiner prioriteres til Oslo. Siden vi ikke er i stand til å skaffe nok vaksiner som andre land er dette eneste løsningen pr. i dag.

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...