Gå til innhold

Vaksinefordeling i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå er det en kjip kamp blant storbyene om førsteplassen når det gjelder antall smittede per 100.000 innbyggere, mellom Kristiansand og Oslo. Vi har fått veldig mange smittede den siste uka her sør 😞

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Akkurat nå er det en kjip kamp blant storbyene om førsteplassen når det gjelder antall smittede per 100.000 innbyggere, mellom Kristiansand og Oslo. Vi har fått veldig mange smittede den siste uka her sør 😞

😟

Og jeg fikk karantene to dager før vinterferien, så nå sitter jeg her og synes synd på meg sjøl mens jeg egentlig skulle vært hos kjæresten min. 🤬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mariaflyfly skrev:

😟

Og jeg fikk karantene to dager før vinterferien, så nå sitter jeg her og synes synd på meg sjøl mens jeg egentlig skulle vært hos kjæresten min. 🤬

Å nei :-O Kjipt!

Det er smitte på skolen til dattera, men foreløpig har hun sluppet unna både smitte og karantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mariaflyfly skrev:

😟

Og jeg fikk karantene to dager før vinterferien, så nå sitter jeg her og synes synd på meg sjøl mens jeg egentlig skulle vært hos kjæresten min. 🤬

Åh, så leit - var det ikke noe liknende i juleferien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Åh, så leit - var det ikke noe liknende i juleferien? 

Du og hukommelse, ass! ❤️

Jo, det var det. Heldigvis slapp kjæresten ut to dager før tida etter en regnefeil fra smittevernkontoret, så besøket mitt der ble tre dager hos svigermor + tre dager med kjæresten. Denne gangen trenger jeg ferie mye mer enn jeg gjorde da, så jeg er dritsur. Sitter og venter på en forhåpentligvis negativ test nå, og hvis alt går min vei, kan jeg teste om igjen på søndag og slippe ut av karantene om den testen også er negativ. Vinterferie redusert til fem fire eller fem dager (alt ettersom når jeg får svar på testen), framfor planlagte ni dager. 

Og i debatten om vaksinefordeling: Jeg fatter ikke at bydeler i Oslo med høyt smittetrykk ikke prioriteres høyere. Jeg jobber i en bydel som har vært hardt belasta gjennom hele pandemien. To av mine kollegaer har tilbragt mer enn en måned i karantene til sammen dette skoleåret pga. smitte blant elever. Jeg har gudskjelov vært mer heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
18 minutter siden, påskelilje skrev:

Akkurat nå er det en kjip kamp blant storbyene om førsteplassen når det gjelder antall smittede per 100.000 innbyggere, mellom Kristiansand og Oslo. Vi har fått veldig mange smittede den siste uka her sør 😞

Jeg måtte dit for ikke lenge siden og det var bare jeg som brukte munnvind på butikken. Det var litt slapt smittevern i Kristiansand, må jeg si :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg måtte dit for ikke lenge siden og det var bare jeg som brukte munnvind på butikken. Det var litt slapt smittevern i Kristiansand, må jeg si :)

 

Mjo, det har nok det i forhold til hvordan det har vært i Oslo. Men frem til i forrige uke har det vært små oppbluss som en har hatt kontroll på og veldig lite smitte. Nå er det smitte på 6 barneskoler og 2 videregående + over 50 i rusmiljøet...

De gangene jeg har vært ute og handlet, så synes jeg folk er flinke til å sprite hender og holde avstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, påskelilje skrev:

Mjo, det har nok det i forhold til hvordan det har vært i Oslo. Men frem til i forrige uke har det vært små oppbluss som en har hatt kontroll på og veldig lite smitte. Nå er det smitte på 6 barneskoler og 2 videregående + over 50 i rusmiljøet...

De gangene jeg har vært ute og handlet, så synes jeg folk er flinke til å sprite hender og holde avstand. 

Uansett hvem som har mest smitte, så tror jeg ( og understreker at jeg bare tror) at det vil være mest effektivt å prioritere de områdene hvor smitten til enhver tid er størst helt uavhengig av hva som har blitt gjort tidligere, hvem som har smittet hvem, hvem som er flinkest, hvem som er slappest osv.

En slik diskusjon mener jeg er helt meningsløs. Det viktigste er hvordan man raskest mulig får bukt med smitten fremover. Ikke hva som har blitt gjort tidligere.

Det er ingen konkuranse dette slik enkelte vil ha det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Uansett hvem som har mest smitte, så tror jeg ( og understreker at jeg bare tror) at det vil være mest effektivt å prioritere de områdene hvor smitten til enhver tid er størst helt uavhengig av hva som har blitt gjort tidligere, hvem som har smittet hvem, hvem som er flinkest, hvem som er slappest osv.

En slik diskusjon mener jeg er helt meningsløs. Det viktigste er hvordan man raskest mulig får bukt med smitten fremover. Ikke hva som har blitt gjort tidligere.

Det er ingen konkurranse dette slik enkelte vil ha det til :)

Nå er ikke jeg i noe diskusjonshumør akkurat... men jeg skjønner ikke helt hvordan du praktisk mener at det skal gjøres, hvis vaksinene skal distribueres til de områdene som til enhver tid har mest smitte. Akkurat denne uka er det Krs og Oslo, for et par uker siden var Ulvik og Halden/Sarpsborg. Det er jo logistikkutfordringer, både når det gjelder distribusjon, lagring, kontakt med folk, timeregistrering, tilbakemeldinger og bekreftelser fra de som har fått tid osv. Det må jo kunne planlegges så godt som mulig.

Mine foreldre har fått 1. dose med vaksine nå, og har fått time for dose 2. Vaksinen ble satt hos fastlegen. Svigermor har ikke klart å få bestilt time for vaksinasjon, hun kommer ikke gjennom på telefonen - selv om hun trolig er i risikogruppen og snart er 80 år. Det ville jo komplisere det ytterligere dersom plutselig en kommune ikke kunne få vaksinert de de hadde planlagt å vaksinere den uka, fordi vaksinene ble sendt til en annen kommune med mer smitte. Smitten kan blusse opp veldig fort, og effekten av vaksinen vil ikke komme før etter en tid. En vet aldri hvor neste "Ulvik" vil bli - blir det Kristiansand, er jeg jo veldig glad for at de eldste her har blitt vaksinert - blir det der svigermor bor, er det kjipt at logistikken i hennes kommune har vært såpass dårlig at forholdsvis få har blitt vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
42 minutter siden, mariaflyfly skrev:

😟

Og jeg fikk karantene to dager før vinterferien, så nå sitter jeg her og synes synd på meg sjøl mens jeg egentlig skulle vært hos kjæresten min. 🤬

Uff, så kjedelig . 

Min datter er i samme situasjon. De var samboere sammen et sted i Danmark mens de studerte. Så fikk han seg jobb i Tyskland og hun turnus i København. De var innstilt på avstandsforhold en tid. Så fant de ut at de sammen skulle flytte til Norge. Så fikk hun turnus i Norge og flyttet.Det var meningen han skulle komme etter. Han fikk ikke jobb i Norge, men fikk jobb i Stockholm i steden. 

Det var fint , tenkte de for da kunne de i hvert fall treffes oftere.

Så kom coronaen. Han fikk coroana og ble ferdig med det. Han slapp karantene et par ganger i løpet av 2020 ved å vise bevis på at han hadde hatt det.

Og så ble det stengt helt  ned.

Men nå flytter han hit i mars og jeg har stor tro på forholdet, så mye som de har holdt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, påskelilje skrev:

Nå er ikke jeg i noe diskusjonshumør akkurat... men jeg skjønner ikke helt hvordan du praktisk mener at det skal gjøres, hvis vaksinene skal distribueres til de områdene som til enhver tid har mest smitte. Akkurat denne uka er det Krs og Oslo, for et par uker siden var Ulvik og Halden/Sarpsborg. Det er jo logistikkutfordringer, både når det gjelder distribusjon, lagring, kontakt med folk, timeregistrering, tilbakemeldinger og bekreftelser fra de som har fått tid osv. Det må jo kunne planlegges så godt som mulig.

Mine foreldre har fått 1. dose med vaksine nå, og har fått time for dose 2. Vaksinen ble satt hos fastlegen. Svigermor har ikke klart å få bestilt time for vaksinasjon, hun kommer ikke gjennom på telefonen - selv om hun trolig er i risikogruppen og snart er 80 år. Det ville jo komplisere det ytterligere dersom plutselig en kommune ikke kunne få vaksinert de de hadde planlagt å vaksinere den uka, fordi vaksinene ble sendt til en annen kommune med mer smitte. Smitten kan blusse opp veldig fort, og effekten av vaksinen vil ikke komme før etter en tid. En vet aldri hvor neste "Ulvik" vil bli - blir det Kristiansand, er jeg jo veldig glad for at de eldste her har blitt vaksinert - blir det der svigermor bor, er det kjipt at logistikken i hennes kommune har vært såpass dårlig at forholdsvis få har blitt vaksinert.

Mine foreldre har ikke fått første dose enda og det bor i et av de verste områdene.

Enkelte steder i landet med lite smitte har de visst nok begynt å vaksinere 60- åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Mine foreldre har ikke fått første dose enda og det bor i et av de verste områdene.

Enkelte steder i landet med lite smitte har de visst nok begynt å vaksinere 60- åringer.

Men er det ikke sånn at kommunene får tildelt vaksiner etter hvor stor del av befolkningen som er fhv over 90 år, over 80 år, over 60 år osv? Altså - la oss si at det er 2000 personer i Oslo over 90 år, og 2 personer i Ulvik over 90 år. Da skulle kommunene få 2000 doser til denne gruppa i Oslo og 2 doser til denne gruppa i Ulvik? Og når de har vaksinert første gruppe, starter de med neste gruppe, men det tar selvsagt lengre tid for Oslo å bli ferdig med første gruppe enn Ulvik, og dermed kan Ulvik starte med gruppe 2.

Jeg har ikke skrevet korrekte definisjoner på aldersspennet i de ulike gruppene, men du er med på hvordan jeg tenker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
28 minutter siden, påskelilje skrev:

Men er det ikke sånn at kommunene får tildelt vaksiner etter hvor stor del av befolkningen som er fhv over 90 år, over 80 år, over 60 år osv? Altså - la oss si at det er 2000 personer i Oslo over 90 år, og 2 personer i Ulvik over 90 år. Da skulle kommunene få 2000 doser til denne gruppa i Oslo og 2 doser til denne gruppa i Ulvik? Og når de har vaksinert første gruppe, starter de med neste gruppe, men det tar selvsagt lengre tid for Oslo å bli ferdig med første gruppe enn Ulvik, og dermed kan Ulvik starte med gruppe 2.

Jeg har ikke skrevet korrekte definisjoner på aldersspennet i de ulike gruppene, men du er med på hvordan jeg tenker?

Nå tenker du at de bor i Oslo, men det gjør de ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nå tenker du at de bor i Oslo, men det gjør de ikke :)

Det vet jeg muligens - poenget mitt var hvordan kommuner med ulikt innbyggertall og ulik alderssammensetning får distribuert vaksiner ut fra at de på sykehjem skal få først, så helsepersonell, så de eldste hjemmeboende, så de nest eldste hjemmeboende etc.

Jeg tror at svigermors kommune har en større andel eldre enn det vi har her. Oslo har jo en yngre befolkning enn de fleste andre kommuner - og dette virker inn på hvor mange doser som distribueres. Så kommer logistikk- og kommunikasjonsutfordringer i tillegg og trøbler det til.

Men nå ble jeg helt surrete i hodet - og logger av herfra for en stund 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2021 den 12.10, AnonymBruker skrev:

Er letter å stenge ei bygd med 1000 enn en by med 700 000, den ser du kanskje?.
Kan være mange grunner til at det gikk bedre i sommer, nå er jo også de nye mutasjonene mye mere smittsomme.
Og med det tatt i betraktning så er ikke ting ute av kontroll i Oslo. Men, nå har vi mulighet til å vaksinerer de gruppene i de aktuelle bydelene før det er det er for sent.
Hvorfor terper du på at jeg spesifikk har uttalt at unge skal prioriteres, det har jeg ikke har gjort?.
Jeg mener at det bydelene med hardest smitte bør prioriteres høyere enn i dag.

Anonymkode: f480f...34a

Nå bor det gjerne mer enn 1000 innbyggere rundt om i tettbebygde strøk da. Det er ikke lett å stenge ned uansett hvor i landet det måtte være. Små samfunn kan også være mye mer sårbare for smitte. Det skal lite til før f.eks helsetjenester settes ute av spill. Om 100 stk blir satt i karantene, merkes det veldig godt på en liten plass.

Jeg har ikke terpet på det, men jeg har lagt merke til at du ikke klarer svare på det når jeg spør. Og siden du mener at å vaksinere de i Oslo først, vil beskytte de på bygda, må du jo nesten mene at unge i Oslo skal prioriteres. For er det kun de eldre som skal prioriteres, vil ikke vaksineringen i Oslo ha noen nevneverdig innvirkning på resten av befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2021 den 1.03, Nicklusheletida skrev:

Han var litt for sent ute. Det er jeg helt enig i , men da er det i hvert fall viktig ikke å feile en gang til.

Siden den gangen har vi fått den britiske varianten som sprer seg lettere. Forrige uke sank smittetallene i Oslo, men nå øker den igjen.  Dette er hva Steen sier og jeg tror han har rett.

– De områdene med høyest og vedvarende smittetrykk burde prioriteres. Hvis vi klarer å bli kvitt smitten der den har satt seg, vil hele landet tjene på det, sier Steen.

Hvordan skal landet tjene på at smitten reduseres i en annen region enn ens egen når det er anbefalt å ha hjemmekontor og kun foreta helt nødvendige reiser? Om også østlendinger fulgte anbefalinger om å droppe reiser og å ha hjemmekontor hadde dere også hatt lavere smittetall.

Fram til nå har hele landet vært med på en felles nasjonal dugnad der vi har vært «ett lag». Dette har i praksis betydd at kommuner helt uten registrert smitte har vært pålagt å følge regler tilpasset smittetrykket på Østlandet, ikke smittetrykket i egen region. Om vi nå plutselig skal dele inn i flere lag - der Østlandet skal være i egen liga - blir dette bare for dumt og helt uten troverdighet. Jeg fatter faktisk ikke at folk i ramme alvor kan argumentere for noe så urettferdig. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Trine skrev:

Nå bor det gjerne mer enn 1000 innbyggere rundt om i tettbebygde strøk da. Det er ikke lett å stenge ned uansett hvor i landet det måtte være. Små samfunn kan også være mye mer sårbare for smitte. Det skal lite til før f.eks helsetjenester settes ute av spill. Om 100 stk blir satt i karantene, merkes det veldig godt på en liten plass.

Jeg har ikke terpet på det, men jeg har lagt merke til at du ikke klarer svare på det når jeg spør. Og siden du mener at å vaksinere de i Oslo først, vil beskytte de på bygda, må du jo nesten mene at unge i Oslo skal prioriteres. For er det kun de eldre som skal prioriteres, vil ikke vaksineringen i Oslo ha noen nevneverdig innvirkning på resten av befolkningen.

Ulsteinvik vise hvordan ett utbrudd i bygd mindre sted kan arte seg, de har vel kommet seg relativt godt ut av det på "kort" tid.

Bedre vaksinering av Oslo vil føre til mindre smitte i resten av landet. Og når jeg sier at de hardest rammede bydelen bør vaksineres først så har du jo rett i att det vil bety unge også, nå vet jeg ikke tallet på hvor mange det er snakk om, men om f.eks 1000 barn (bare ett eksempel) i disse bydelen som bor i storfamilier etc. får vaksine før en 60 åring i en bygd som ikke har hatt smitte og har en infrastruktur som gjøre smitte lettere å kontrollere både for hver enkelt og i henhold til nasjonale retningslinjer så er det korrekt. Mange som bor i disse storfamiliene har også jobber innen helsevesen/hjemmesykepleien etc. og vil lett kun spre smitte over hele byen rask. 
Er bare fakta at prioriteringer må gjøres.
Se bare på hvordan det var i Italia da legene måtte velge imellom hvem som fikk leve og hvem de måtte la dø. I visse tilfeller må tøffe valg tas og slik det er nå vil en betydelig økning av vaksinene til Oslo føre til mindre lidelse for fleste mulig mennesker og burde derfor vedtas.

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Hvordan skal landet tjene på at smitten reduseres i en annen region enn ens egen når det er anbefalt å ha hjemmekontor og kun foreta helt nødvendige reiser? Om også østlendinger fulgte anbefalinger om å droppe reiser og å ha hjemmekontor hadde dere også hatt lavere smittetall.

Fram til nå har hele landet vært med på en felles nasjonal dugnad der vi har vært «ett lag». Dette har i praksis betydd at kommuner helt uten registrert smitte har vært pålagt å følge regler tilpasset smittetrykket på Østlandet, ikke smittetrykket i egen region. Om vi nå plutselig skal dele inn i flere lag - der Østlandet skal være i egen liga - blir dette bare for dumt og helt uten troverdighet. Jeg fatter faktisk ikke at folk i ramme alvor kan argumentere for noe så urettferdig. 

Spredningen fra Oslo er betydelig mer kompliser enn enkeltpersoner som drar på ferie i an annen kommune.
Har du noe tall/bevis på at østlendinger i stort flertall ikke følger anbefaling om å droppe reiser, har hjemmekontor etc.?
At 100 stk. tok t-banen til marka representerer ikke de andre 699 900 innbyggerne, hadde Oslofolk vært slepphendte hadde tallene vært mye høyere. 
Er for øvrig mange som ikke har mulighet til å ha hjemmekontor og Oslo er en stor by hvor eksponeringen for virus er betydelig større en i småkommuner.

Er det kommuner uten smitte som har hatt like strenge restriksjoner over like lange tid som Oslo, i så fall har ikke jeg hørt om dem.
Hvis det skal være en felles dugnad bør jo andre kommuner uten smitte tillate at Oslo får noe av vaksinene slik at Oslo også kan ha restriksjoner på lik linje med resten av landet. 

Anonymkode: f480f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kayia skrev:

Hvordan skal landet tjene på at smitten reduseres i en annen region enn ens egen når det er anbefalt å ha hjemmekontor og kun foreta helt nødvendige reiser? Om også østlendinger fulgte anbefalinger om å droppe reiser og å ha hjemmekontor hadde dere også hatt lavere smittetall.

Fram til nå har hele landet vært med på en felles nasjonal dugnad der vi har vært «ett lag». Dette har i praksis betydd at kommuner helt uten registrert smitte har vært pålagt å følge regler tilpasset smittetrykket på Østlandet, ikke smittetrykket i egen region. Om vi nå plutselig skal dele inn i flere lag - der Østlandet skal være i egen liga - blir dette bare for dumt og helt uten troverdighet. Jeg fatter faktisk ikke at folk i ramme alvor kan argumentere for noe så urettferdig. 

Oslo Fylke har 2700 smittede per 100 000. Trøndelag har for eksempel 700. 

Det er egentlig det eneste som betyr noe etter mim menimg. Man bør bruke vaksinene der de redder flest liv uten å vurdere hva som er rettferdig. 

Dessuten har Oslo i lang tid levd med mye strengere tiltak enn andre. Det er ingen dugnad hvor alle har hatt samme regler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...