Gå til innhold

Jeg er lei av at jeg får så vage svar hos såkalte rådgivere og jeg begynner å synes det er flaut å spørre om så mye hjelp og fremstå så dum


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

90tallsbarn skrev (9 timer siden):

Men alt som er aktuelt for meg er slik folk omtaler som luseyrker: blir så demotivert liksom.

Nå gjør du akkurat det jeg beskrev nederst her (det siste innlegget mitt, helt i bunnen av siden):

Du tenker at det å jobbe i kaffebar er for studenter, ikke at det kan være et sted å starte hvis du vil åpne / drive din egen.

Det var jeg som foreslo det baristakurset, jeg må ha kommet borti anonymknappen. Jeg tenkte det kunne være en start hvis du havner i Oslo, du savner jo å ha noe å gjøre. Kanskje Nav kan betale det, de har støttet mye forskjellug tidligere i hvert fall. Det er mange søkere til slike jobber, så man stiller sterkere med enn uten. 

Jeg synes du skal slutte med å sette stygge merkelapper på deg selv, mora di og mange av oss andre. Bunnjente, luseyrker, taperutseende... det er lite voksent å stemple folk på den måten. Hvor ville verden vært det siste året uten renholdere, matbutikk-ansatte, helsearbeidere og varetransportører?

90tallsbarn skrev (11 timer siden):

Hive meg på et studie på BI? 

BI-kurs kan du ta når du er på vei oppover innenfor en bransje, det er mer motiverende når man ser en konkret nytteverdi. Dessuten er det dyrt. Prøv i hvert fall noe ettårig først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
laban skrev (På 27.2.2021 den 9.49):

Nå gjør du akkurat det jeg beskrev nederst her (det siste innlegget mitt, helt i bunnen av siden):

Du tenker at det å jobbe i kaffebar er for studenter, ikke at det kan være et sted å starte hvis du vil åpne / drive din egen.

Det var jeg som foreslo det baristakurset, jeg må ha kommet borti anonymknappen. Jeg tenkte det kunne være en start hvis du havner i Oslo, du savner jo å ha noe å gjøre. Kanskje Nav kan betale det, de har støttet mye forskjellug tidligere i hvert fall. Det er mange søkere til slike jobber, så man stiller sterkere med enn uten. 

Jeg synes du skal slutte med å sette stygge merkelapper på deg selv, mora di og mange av oss andre. Bunnjente, luseyrker, taperutseende... det er lite voksent å stemple folk på den måten. Hvor ville verden vært det siste året uten renholdere, matbutikk-ansatte, helsearbeidere og varetransportører?

BI-kurs kan du ta når du er på vei oppover innenfor en bransje, det er mer motiverende når man ser en konkret nytteverdi. Dessuten er det dyrt. Prøv i hvert fall noe ettårig først. 

Ja det er kanskje en ide med et kurs som barista, men det kjennes bare litt bortkastet siden jeg har fått jobb som det før uten å ha kurset. Skulle få kurset gjennom jobben men fikk aldri dette. Jeg fikk heller aldri skjenkesertifikat eller hva det er..men jobbet alene med alkoholservering. 
Men kanskje jeg kan satse? Men dette var faktisk et ganske dyrt kurs? Sikker på at man stiller sterkere?

Ja dette med kafe, det bare er det at folk blir litt «skal du ikke gjøre noe mer?» og det er jo ærlig ikke særlig bra betalt.

Jeg vil jo gjøre noe mer spennende men jeg aner bare ikke hva det skal være. Og hvordan finansieres studier? Hvis jeg velger fagskole, nettstudium osv? Har kontaktet Lånekassen så de svarer sikkert neste uke, men får sikkert et sånt uklart svar 😛 

Hvordan skal jeg både ha råd til å bo, mat, betale for skolen ? Det virker jo som at alle har råd til det der, og så er det en annen ting son irriterer meg. Det skal være så mye dyrere for oss voksne. Jo lenger vi venter jo hardere blir vi «straffet». Ja, da var jeg på tur til å bli frisk fra depresjonen liksom, men da skal de finne en annen måte å gjøre det treigt for meg på. 
Og hva skjer om man ikke får jobb etter studier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (17 minutter siden):

Men dette var faktisk et ganske dyrt kurs?

Hør med Nav om de kan gi støtte, siden du har erfaring fra yrket. Jeg kan ingenting om sånt.

90tallsbarn skrev (18 minutter siden):

Sikker på at man stiller sterkere?

Hvis denne bransjen er som andre, er det positivt med både utdanning og erfaring. Dessuten er et kurs bedre enn lediggang.

90tallsbarn skrev (22 minutter siden):

Og hvordan finansieres studier? Hvis jeg velger fagskole, nettstudium osv?

De seriøse studiene (for å si det litt firkantet) er godkjent av Lånekassen. Du finner info om dette på skolenes nettsider. Men de private skolene er mye dyrere enn de offentlige, slik at man får høyere gjeld. 

90tallsbarn skrev (25 minutter siden):

Hvordan skal jeg både ha råd til å bo, mat, betale for skolen ? 

I storbyene må nesten alle studenter ha deltidsjobb ved siden av. Dessverre er svært mange slike jobber utilgjengelige nå pga. koronaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...