Gå til innhold

hvorfor bør jeg bli vegetarianer?

Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Du bør definitivt IKKE bli det. Du kan fort gå glipp av mange viktige næringstoffer. Ensidig mat. Spis magert kjøtt, ikke noe galt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest motisaz

fordi det er mye sunnere. Etter en tid vil du merke at du er mindre syk, at du føler deg lettere i kroppen. At du føler deg friskere. Jeg er veganer, og har faktisk ikke vært forkjøla eller hatt influensa på over to år, hvis jeg blir syk varer det som regel en dag og så er det over, mens de fleste rundt meg hr hatt influensa og forkjølelse nå i det siste. Om det er fordi jeg er veganer vet jeg jo ikke da, men det er jo store sjanser for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* _En_ grunn kan være at det arealet som trengs for å dyrke for nok til husdyra kan mette uendelig mange flere dersom det ble dyrket korn og grønnsaker for menneskeføde der i stedet. Det kan derfor betraktes som et moralsk spørsmål å dytte i seg kjøtt når du vet at denne jorda kunne fødd mange mennesker i fattige land. Visste du at i Norge går den absolutt største andelen av dyrket korn (husker ikke hvilker sort) til kufor? Og så må Norge importere mel til bakst...

* Det er utrolig mye stygt innenfor kjøttindustrien. Dyr lider.

* Helsemessige årsaker. Jeg var vegetarianer i 4 år. Helt topp. Fisk, egg, melk, ost inngikk i kosten - hadde det helt fint.

Du trenger jo ikke gi opp all kjøttmat, som en sier her kan du jo holde deg til hvitt kjøtt. Problemet er imidlertid at kyllingindustrien er den verste... Helt motbydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest interessert

* _En_ grunn kan være at det arealet som trengs for å dyrke for nok til husdyra kan mette uendelig mange flere dersom det ble dyrket korn og grønnsaker for menneskeføde der i stedet. Det kan derfor betraktes som et moralsk spørsmål å dytte i seg kjøtt når du vet at denne jorda kunne fødd mange mennesker i fattige land. Visste du at i Norge går den absolutt største andelen av dyrket korn (husker ikke hvilker sort) til kufor? Og så må Norge importere mel til bakst...

* Det er utrolig mye stygt innenfor kjøttindustrien. Dyr lider.

* Helsemessige årsaker. Jeg var vegetarianer i 4 år. Helt topp. Fisk, egg, melk, ost inngikk i kosten - hadde det helt fint.

Du trenger jo ikke gi opp all kjøttmat, som en sier her kan du jo holde deg til hvitt kjøtt. Problemet er imidlertid at kyllingindustrien er den verste... Helt motbydelig.

kjempefint.... Vurderer å prøve det ut for en periode. Høres veldig bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempefint.... Vurderer å prøve det ut for en periode. Høres veldig bra ut!

Du har jo ingenting å tape. Men jeg vil råde deg til å la fisk, ost og egg inngå i kostholdet. Hvis du er jente er det veldig bra med kalk (eller var det kalsium?) som du finner i ost. Ikke lev utelukkende på plantefor - det er for viderekommende.

Lykke til. Spander på deg en fin vegetarkokebok for pengene du sparer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest interessert

Mange fine sider her...tusen takk for respons!

Tror nok jeg vil prøve det ut ja. Det ser veldig bra ut. Det vanskeligste blir nok de store familiemiddagene.... og når jeg er hos besøk hos folk jeg kanskje ikke kjenner så godt. Men, det ordner seg nok.

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine sider her...tusen takk for respons!

Tror nok jeg vil prøve det ut ja. Det ser veldig bra ut. Det vanskeligste blir nok de store familiemiddagene.... og når jeg er hos besøk hos folk jeg kanskje ikke kjenner så godt. Men, det ordner seg nok.

Klemmer fra

hvis du sender meg en mail kan jeg sende deg noen oppskrifter/tips til større sammenkomster :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei interessert,

Dette kan jeg jo skrive en hel bok om :-)

Det er for lenge siden vist at det kan være en helsemessig fordel å være vegetarianer. Dessverre henger det igjen i Norge ennå disse skremslene om alle manglene man får ved et slikt kosthold. Studier har vist at vegetarianere er sunne og friske og ofte har mindre livsstilssykdommer enn ikke-vegetarianere (f.eks hjerte- og karsykdommer, høyt kolesterol og blodtrykk, noen typer kreft, osteoporose, diabetes, overvekt, tarmplager som f.eks divertikulose etc).

Men det er likevel viktig å planlegge kostholdet for å sikre nok inntak av alle næringsstoffer. Det holder f.eks ikke å bare spise pasta med tomatsaus daglig til middag.. Jeg skal være enig med ”ikke undertegnet” at et slikt vegetarkosthold blir ensidig og fører til mangler. Variasjon er viktig, og med et planlagt kosthold er gjerne vegetarkostholdet mer variert enn et kosthold med kjøtt og fisk.

Et vegetarisk kosthold bør bestå av frukt, grønnsaker, belgfrukter, korn og kornprodukter, melk og melkeprodukter, egg, nøtter og frø.

Jeg synes den amerikanske ernæringsfysiologforeningen sier det godt i sin ’position paper’ om vegetarkosthold. Legger derfor med en link til den her http://www.vrg.org/nutrition/adapaper.htm

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...