Gå til innhold

Hva er topp verste psykiske diagnose du kan tenke deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
kupton skrev (6 timer siden):

Det finnes to store diagnosesystem i psykiatrien. DSM som brukes i USA, og ICD (WHO sitt system) som brukes i Europa.

I DSM brukes betegnelsen borderline. I ICD brukes eupf. Kriteriene er ikke helt like, men for praktisk hverdagsbruk kan en tillate seg å si at det er det samme.

Jeg har også diagnosen borderline og hva er de største forskjellene i kriterier på borderline og eupf? Finnes det to typer utredninger på de eller kun en for eupf eller borderline?

Anonymkode: 11390...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også diagnosen borderline og hva er de største forskjellene i kriterier på borderline og eupf? Finnes det to typer utredninger på de eller kun en for eupf eller borderline?

Anonymkode: 11390...39f

Hvorfor er det så viktig? Vil du vite hva som er verst av borderline og eupf?

Anonymkode: cb477...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 2.04):

Ja det ER helt grusomt imens det pågår. Men etter å ha snust litt i dette forumet, så tenker jeg nesten det er en fillefølelse ift mye annet. Vil heller leve med den grusomme angsten min som hemmer meg i hverdagen, enn ustabile personlighetsforstyrrelser, alvorlig bipolaritte, psykoser, høy score av asberger, schizofreni og andre alvorlige diagnoser som gjør meg ute av stand til å ha normale relasjoner eller stifte egen familie. Angst er en ubehagelig diagnose, men ingen alvorlig diagnose. En er ikke til fare for egen eller andres liv og helse med en angstdiagnose.

Anonymkode: 567b9...5f7

Nå er det ikke alle som er til fare for seg selv eller andre. De sier at jeg har psykose,  jeg vet ikke, jeg hadde en krise i livet , og fikk et sammenbrudd de kalte psykose. Nå er jeg snart ferdig behandlet. Ellers har jeg mann, barn og barnebarn og lever et godt og stabilt liv med venner og jobb. De fleste diagnoser kan man bli frisk av igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (14 timer siden):

Nå er det ikke alle som er til fare for seg selv eller andre. De sier at jeg har psykose,  jeg vet ikke, jeg hadde en krise i livet , og fikk et sammenbrudd de kalte psykose. Nå er jeg snart ferdig behandlet. Ellers har jeg mann, barn og barnebarn og lever et godt og stabilt liv med venner og jobb. De fleste diagnoser kan man bli frisk av igjen. 

Da har du jo en episode med psykose og er helt frisk når du har kommet ut av den psykose så er ikke så rart at du klarer livet så bra da. 

De som har schizofreni f. Eks er syke hele tiden og for den er isolasjon og tiltaksløshet en del av symptomene. 

Anonymkode: 2c05e...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da har du jo en episode med psykose og er helt frisk når du har kommet ut av den psykose så er ikke så rart at du klarer livet så bra da. 

De som har schizofreni f. Eks er syke hele tiden og for den er isolasjon og tiltaksløshet en del av symptomene. 

Anonymkode: 2c05e...0ae

Ok. Du har vel rett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på alvorlighetsgrad, og faktisk også folk rundt meg sine holdninger til personer med diverse lidelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...