Gå til innhold

Jeg registerer at begrepet "ekte asperger" brukes av mange


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Denn og denn er ekte asperger osv. Hva menes med det, lavt fungerende?

Anonymkode: 12f36...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare tull de som skriver "ekte Asperger". Har man diagnosen så har man ekte Asperger, men med så mange andre diagnoser så er det ulike grader av det kan man si. Noen er hardere rammet enn andre. Blir som å si at det kun er de som får sterke astmaanfall hver dag er de som har ekte astma, mens de som er lettere rammet ikke har det. Begge ytterpunktene er jo astma likevel.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (18 minutter siden):

Det er bare tull de som skriver "ekte Asperger". Har man diagnosen så har man ekte Asperger, men med så mange andre diagnoser så er det ulike grader av det kan man si. Noen er hardere rammet enn andre. Blir som å si at det kun er de som får sterke astmaanfall hver dag er de som har ekte astma, mens de som er lettere rammet ikke har det. Begge ytterpunktene er jo astma likevel.

 Det er derfor at det "makes sense," at man er på vei bort fra asberger diagnosen og har begynt å si autisme spekteret. Da synliggjør man at det er mange forskjellige måter å ha autisme på, man er en eller annen plass på spekteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (8 minutter siden):

 Det er derfor at det "makes sense," at man er på vei bort fra asberger diagnosen og har begynt å si autisme spekteret. Da synliggjør man at det er mange forskjellige måter å ha autisme på, man er en eller annen plass på spekteret.

Liker ikke ordet autisme. Da tenker folk flest automatisk på sånne som sitter og vugger frem og tilbake, uten språk.

Anonymkode: 45852...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Liker ikke ordet autisme. Da tenker folk flest automatisk på sånne som sitter og vugger frem og tilbake, uten språk.

Anonymkode: 45852...2b7

Hahaha ja det er jo det som er ekte autisme.

Anonymkode: a80d4...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hahaha ja det er jo det som er ekte autisme.

Anonymkode: a80d4...4a2

Og asperger er noe annet.

Anonymkode: 45852...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og asperger er noe annet.

Anonymkode: 45852...2b7

Asperger er bare en litt mildere versjon av autisme. En med autisme sitter kanskje å rugge fram og tilbake uten språk, mens en med Asperger bare rugger fram og tilbake men har språket i orden. 

Anonymkode: a80d4...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Person A: Ingen med asperger har jobb eller kjæreste.

Person B: Men jeg har aspergers. Jeg har både jobb og kjæreste.

Person A: Da er du ikke ekte asperger:

 

Dette er en kjent tankefeilen kalt "no true Scotsman":

Person A: "No Scotsman puts sugar on his porridge."
Person B: "But my uncle Angus is a Scotsman and he puts sugar on his porridge."
Person A: "Then he is no true Scotsman"

 

Jeg har opplevd det samme selv i en diskusjon:

Aglæc-Wif: Hvis kvinner styrte ville det  ikke blitt krig!

Grendel: Men Thatcher er kvinne. Hun startet en krig.

Aglæc-Wif: Ja, men hun oppfører seg som en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Asperger er bare en litt mildere versjon av autisme. En med autisme sitter kanskje å rugge fram og tilbake uten språk, mens en med Asperger bare rugger fram og tilbake men har språket i orden. 

Anonymkode: a80d4...4a2

Da er det mange som er feildiagnostisert.

Anonymkode: 45852...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er pga en psykiater ble fremstilt uheldig i NRK og andre aviser. Litt hans skyld også han burde forstå at dette ville bli feiltolket, selv om han egentlig faktisk sier sannhet vil folk flest mistolke det, og da bør han ikke komme med slike fraser i avisa eller be om rettelse/presisering av frasen.

 

https://www.nrk.no/rogaland/silje-hadde-feil-diagnose-i-fire-ar-1.14670129

– De fleste har ikke asperger

Folk flest leser dette og tror at flesteparten med asperger er feildiagnostisert, da er det lett å tro at folk med kjæreste f.eks er blant de feildiagnostiserte.

 

Men, leser en nøye, og forstår vitenskap/logikk/statistikk , og begreper som "selection bias", så innser vi at han sier ikke det mange tror han sier.

Det han egentlig sier er, at blant de som trolig er feildiagnostiserte med asperger, er mange feildiagnostiserte. Og det er jo både åpenbart og lite nyhetsverdig. Og sier ingenting om eventuelle feildiagnoseringer hos de som ikke mistenkes være feildiagnostiserte.

Anonymkode: 19565...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

 Det er derfor at det "makes sense," at man er på vei bort fra asberger diagnosen og har begynt å si autisme spekteret. Da synliggjør man at det er mange forskjellige måter å ha autisme på, man er en eller annen plass på spekteret.

Ja, men jeg mener Asperger burde bestå. Fordi når folk flest hører ordet autisme så ser de for seg personer som er hardt rammet. Nå kan man jo si høytfungerende autisme, men jeg synes Asperger er et bedre begrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Ja, men jeg mener Asperger burde bestå. Fordi når folk flest hører ordet autisme så ser de for seg personer som er hardt rammet. Nå kan man jo si høytfungerende autisme, men jeg synes Asperger er et bedre begrep. 

 Jeg skjønner hva du sier og forstår det. Samtidig så tenker jeg at det er greit å få inn i språket at det er et spekter hvor det finnes tusen måter å ha autisme på. Det som har blitt kalt asberger er jo heller ikke en ensartet gruppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (32 minutter siden):

 Jeg skjønner hva du sier og forstår det. Samtidig så tenker jeg at det er greit å få inn i språket at det er et spekter hvor det finnes tusen måter å ha autisme på. Det som har blitt kalt asberger er jo heller ikke en ensartet gruppe. 

Nei, men med Asperger så skal man for eksempel ha minst normal IQ. Hvis man har lav IQ så har man ikke Asperger. Da er det autisme med psykisk utviklingshemning (hvis den er lav nok). Det er slike ting som gjør at jeg mener de skal være adskilt, selv om det er diagnoser innenfor et spekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sannheten i begrepet gjør jo at enkelte tar seg nær av det. Ekte aspergere er ikke feildiagnostisert. 

Anonymkode: df868...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sannheten i begrepet gjør jo at enkelte tar seg nær av det. Ekte aspergere er ikke feildiagnostisert. 

Anonymkode: df868...dae

Hva kjennetegner en ekte asperger?

Anonymkode: 45852...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva kjennetegner en ekte asperger?

Anonymkode: 45852...2b7

Det ble vel egentlig sagt. Når noen påstår at h*n har "ekte asperger" påstår h*n samtidig at andre er feildiagnostisert med en "uekte aspergerdiagnose".

Igjen mener jeg det blir feil å skulle påstå noe slikt om andre ut ifra det lille utsnittet man får vite av en persons liv over internett. Alle som har blitt vurdert for en slik diagnose eller tilsvarende, vet at det bør en relativt omfattende og bred kartlegging til for å stille en slik diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Det ble vel egentlig sagt. Når noen påstår at h*n har "ekte asperger" påstår h*n samtidig at andre er feildiagnostisert med en "uekte aspergerdiagnose".

Igjen mener jeg det blir feil å skulle påstå noe slikt om andre ut ifra det lille utsnittet man får vite av en persons liv over internett. Alle som har blitt vurdert for en slik diagnose eller tilsvarende, vet at det bør en relativt omfattende og bred kartlegging til for å stille en slik diagnose.

Ja, jeg synes det er utrolig merkelig dette med å hele tiden komme med påstander om ekte og uekte Asperger. Når man har gjennomgått massevis av tester og intervjuer av både en selv og pårørende, av en nevropsykolog med masse erfaring, så skulle man tro denne vet bedre enn disse her på nettet som kommer med slike utsagn. Og disse utsagnene kommer de til andre brukere til det kjedsommelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (18 timer siden):

Det er derfor at det "makes sense," at man er på vei bort fra asberger diagnosen og har begynt å si autisme spekteret.

Jeg synes mange burde tenke ordentlig over definisjonen på spekter. F.eks. når lyset brytes i en regnbue, ser vi et spekter. Det er ganske langt mellom gult og fiolett, liksom. Det utelukker ikke at begge fargene er "ekte". 

Dessuten synes jeg mange her har veldig enkle kriterier for "feildiagnostiserig". Typen "har du kjæreste, kan du ikke ha asperger". Det er faktisk uendelig mange personlighetstyper som har kjærester. 

(For å dra den litt langt: "Drømmedama" til Trang Fødsel er jo en som ser bra ut, men som ikke trenger å si no' Jeg tror ikke vi skal se bort fra at mange menn kan tenke seg en som ikke er så god på småprat og spontanitet, men som er glad i systemer, holde ting i orden og følge planer. Jeg vet at ikke dette trenger å være typisk asperger, jeg vil bare illustrere poenget med at kjæreste ikke utelukker noe som helst.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Ja, jeg synes det er utrolig merkelig dette med å hele tiden komme med påstander om ekte og uekte Asperger. Når man har gjennomgått massevis av tester og intervjuer av både en selv og pårørende, av en nevropsykolog med masse erfaring, så skulle man tro denne vet bedre enn disse her på nettet som kommer med slike utsagn. Og disse utsagnene kommer de til andre brukere til det kjedsommelige. 

Jeg tror det mennesket som kommer med de påstandene enten er et troll, eller så er det en som er misunnelig på at noen andre med samme diagnose er mer høytfungerende enn h*n. Det er jo uansett utrolig frekt å så tvil om andres lidelse på den måten som denne brukeren( eller  brukerne ) gjør, og kan gjøre at de som er mer høytfungerende autistiske ikke føler de blir tatt på alvor/skaper frykt for å ikke bli tatt på alvor av andre.

Jeg har selv opplevd å ikke bli tatt på alvor angående min autismediagnose av både venner og familie fordi jeg er utrolig flink til å skjule hvordan jeg har det. Da jeg fikk autismediagnosen så bare gispet de og mente at jeg kunne jo ikke ha asperger, for jeg "  var jo så smart 6er elev på videregående 😮 " , og neeei det måtte jo være noe annet. Det at jeg sleit så sosialt at jeg ikke hadde venner som barn og måtte bæres inn i klasserom og bursdager med makt ble bare glemt. Jag var jo "bare" sjenert og innadvent ". 

Anonymkode: d270b...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...