Gå til innhold

Jeg registerer at begrepet "ekte asperger" brukes av mange


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror det mennesket som kommer med de påstandene enten er et troll, eller så er det en som er misunnelig på at noen andre med samme diagnose er mer høytfungerende enn h*n. Det er jo uansett utrolig frekt å så tvil om andres lidelse på den måten som denne brukeren( eller  brukerne ) gjør, og kan gjøre at de som er mer høytfungerende autistiske ikke føler de blir tatt på alvor/skaper frykt for å ikke bli tatt på alvor av andre.

Jeg har selv opplevd å ikke bli tatt på alvor angående min autismediagnose av både venner og familie fordi jeg er utrolig flink til å skjule hvordan jeg har det. Da jeg fikk autismediagnosen så bare gispet de og mente at jeg kunne jo ikke ha asperger, for jeg "  var jo så smart 6er elev på videregående 😮 " , og neeei det måtte jo være noe annet. Det at jeg sleit så sosialt at jeg ikke hadde venner som barn og måtte bæres inn i klasserom og bursdager med makt ble bare glemt. Jag var jo "bare" sjenert og innadvent ". 

Anonymkode: d270b...9b4

Ja, det er akkurat som du sier tenker jeg. Jeg også kan skjule det godt. Førsteinntrykket kan være at jeg er sjenert og forsiktig, men selv det kan jeg til en viss grad skjule. De som kjenner meg godt eller behandlere som vet hvor mye jeg har slitt sosialt og hvordan jeg tenker de ser at det er riktig. Eller behandlere gjør. De tre venninnene mine (barndomsvenner) ser bare at det er "noe", at jeg er litt rar og annerledes. Men jøss så mye energi jeg bruker på å skjule mine svakheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (4 timer siden):

Ja, det er akkurat som du sier tenker jeg. Jeg også kan skjule det godt. Førsteinntrykket kan være at jeg er sjenert og forsiktig, men selv det kan jeg til en viss grad skjule. De som kjenner meg godt eller behandlere som vet hvor mye jeg har slitt sosialt og hvordan jeg tenker de ser at det er riktig. Eller behandlere gjør. De tre venninnene mine (barndomsvenner) ser bare at det er "noe", at jeg er litt rar og annerledes. Men jøss så mye energi jeg bruker på å skjule mine svakheter. 

Du klarer jo å skjule det. Det er det ikke alle som gjør. Da faller man igjennom i alle settinger.

Anonymkode: 45852...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du klarer jo å skjule det. Det er det ikke alle som gjør. Da faller man igjennom i alle settinger.

Anonymkode: 45852...2b7

Jeg klarer ikke skjule det helt nei. Faller ut sosialt over alt jeg også, men blir mest oppfattet som stille og sjenert. De få jeg er trygg på ser mye mer av meg. Har ikke klart å holde på nye venner bortsett fra barndomsvenninner (3 stk, hvor ingen bor i min by lenger) og en enkelt venn jeg fikk i voksen alder. Alle andre har kommet og gått, jeg har blitt fryst ut, mobbet, sett på som rar osv. Men jeg klarer å skjule det i den grad at det ikke er åpenbart for andre at jeg har Asperger. Men de merker jeg er annerledes.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (16 minutter siden):

Jeg klarer ikke skjule det helt nei. Faller ut sosialt over alt jeg også, men blir mest oppfattet som stille og sjenert. De få jeg er trygg på ser mye mer av meg. Har ikke klart å holde på nye venner bortsett fra barndomsvenninner (3 stk, hvor ingen bor i min by lenger) og en enkelt venn jeg fikk i voksen alder. Alle andre har kommet og gått, jeg har blitt fryst ut, mobbet, sett på som rar osv. Men jeg klarer å skjule det i den grad at det ikke er åpenbart for andre at jeg har Asperger. Men de merker jeg er annerledes.

Men du har jo hatt venner som voksen, og hatt mann og fått barn. Noen av oss har ikke hatt venner siden vi var barn, og knapt nok det.

Anonymkode: 45852...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men du har jo hatt venner som voksen, og hatt mann og fått barn. Noen av oss har ikke hatt venner siden vi var barn, og knapt nok det.

Anonymkode: 45852...2b7

Hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (16 minutter siden):

Hva er poenget ditt?

Ikke vet jeg, men kanskje poenget var at du ikke kan ha hatt like store problemer som oss andre siden du tross alt greier å få til et normalt liv. Mulig du bare har en veldig liten grad av asperger da. Tenker også på det at du først ble diagnostisert som 30åring. I utgangspunktet så skal jo autisme symptomer være tilstede fra fødselen av og ikke først etter et samlivssammenbrudd i 30årene 🙂

Anonymkode: a80d4...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke vet jeg, men kanskje poenget var at du ikke kan ha hatt like store problemer som oss andre siden du tross alt greier å få til et normalt liv. Mulig du bare har en veldig liten grad av asperger da. Tenker også på det at du først ble diagnostisert som 30åring. I utgangspunktet så skal jo autisme symptomer være tilstede fra fødselen av og ikke først etter et samlivssammenbrudd i 30årene 🙂

Anonymkode: a80d4...4a2

For det første har jeg hatt alt annet enn et normalt liv, jeg har hatt og har store problemer. For det andre så er jeg nettopp blitt 30. For det tredje hadde jeg problemer allerede som barn.

Nok om det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke vet jeg, men kanskje poenget var at du ikke kan ha hatt like store problemer som oss andre siden du tross alt greier å få til et normalt liv. Mulig du bare har en veldig liten grad av asperger da. Tenker også på det at du først ble diagnostisert som 30åring. I utgangspunktet så skal jo autisme symptomer være tilstede fra fødselen av og ikke først etter et samlivssammenbrudd i 30årene 🙂

Anonymkode: a80d4...4a2

Det går an å ha hatt store problemer som barn uten å ha fått autismediagnose. Mange får andre diagnoser( eller har allerede en diagnose som de rundt heller legger skylden for problemene på ) eller ender opp med å slite uten at de rundt vet hva de skal gjøre for å hjelpe. Jeg ble fanget opp allerede i førsteklasse pga store sosiale  og psykologiske problemer og har vært i psykiatrien i 19 år nå til sommeren, men fikk allikevel ikke en autismediagnose før i voksen alder da de gjennom oppveksten min skyldte på en nevrologisk sykdom jeg har, samt at jeg " bare " var sjenert i tillegg til å være epileptiker. Selv ting som er typisk for aspergers la de på epilepsien og "blygheten" til tross for at hovedproblematikken ikke er å finne i noen av disse. Det skyldtes kunnskapsløshet, men idag vet man bedre.

Anonymkode: d270b...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det går an å ha hatt store problemer som barn uten å ha fått autismediagnose. Mange får andre diagnoser( eller har allerede en diagnose som de rundt heller legger skylden for problemene på ) eller ender opp med å slite uten at de rundt vet hva de skal gjøre for å hjelpe. Jeg ble fanget opp allerede i førsteklasse pga store sosiale  og psykologiske problemer og har vært i psykiatrien i 19 år nå til sommeren, men fikk allikevel ikke en autismediagnose før i voksen alder da de gjennom oppveksten min skyldte på en nevrologisk sykdom jeg har, samt at jeg " bare " var sjenert i tillegg til å være epileptiker. Selv ting som er typisk for aspergers la de på epilepsien og "blygheten" til tross for at hovedproblematikken ikke er å finne i noen av disse. Det skyldtes kunnskapsløshet, men idag vet man bedre.

Anonymkode: d270b...9b4

Ja det er sant. Min mor tok meg til legen, det var flere møter med skolen osv. Men hun kom ingen vei for de visste bare ikke bedre. Barnehagen ble jeg tatt ut av etter seks måneder fordi det taklet jeg ikke. Jeg har lidd i stillhet i årevis jeg. Ensom inni meg selv. 

Men klart, denne AB vet visst mer om mitt og andre sitt liv enn jeg og andre gjør selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke vet jeg, men kanskje poenget var at du ikke kan ha hatt like store problemer som oss andre siden du tross alt greier å få til et normalt liv. Mulig du bare har en veldig liten grad av asperger da. Tenker også på det at du først ble diagnostisert som 30åring. I utgangspunktet så skal jo autisme symptomer være tilstede fra fødselen av og ikke først etter et samlivssammenbrudd i 30årene 🙂

Anonymkode: a80d4...4a2

Min datter har hatt kjærester og har fått et barn, likevel har hun store problemer og har hatt det hele livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folkene som furter over begrepet ekte asperger. De som ikke takler at andre er tyngre rammet enn dem selv er kanskje de som sliter mest med begrepet?

Anonymkode: df868...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folkene som furter over begrepet ekte asperger. De som ikke takler at andre er tyngre rammet enn dem selv er kanskje de som sliter mest med begrepet?

Anonymkode: df868...dae

Har du møtt mange som som har sagt at de ikke takler at andre er tyngre rammet av autisme? 

Anonymkode: d270b...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette forumet er direkte skadelig for min del. Har gjort mine problemer verre. Og det virker som noen ønsker at andre skal ha det verre fordi de selv ikke har det så bra. Gratulerer , dere har oppnådd akkurat det. Håper dere er fornøyd da.?. Skulle jo tro at et psykiatriforum var en plass man støttet hverandre og gav hverandre gode råd. Ikke sted er det er om å gjøre å trykke andre ned. Gjøre folk usikker og forvirret ang sine diagnoser. De har kanskje kjempet en hard kamp for å få hjelp og endelig fått en forklaring på sitt problem. Så sitter det noen her og blander seg inn og sår tvil om andres tilstand. Folk som alltid har måtte forsvare seg mot de « normale» må her forsvare seg mot de som har diagnoser. Jeg er dritt lei !!!!

Anonymkode: 45294...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Folkene som furter over begrepet ekte asperger. De som ikke takler at andre er tyngre rammet enn dem selv er kanskje de som sliter mest med begrepet?

Anonymkode: df868...dae

Har ikke sett noen som ikke takler at andre er hardere rammet av verken Asperger eller andre diagnoser. Men jeg vil faktisk ha meg frabedt at noen stadig vekk skal fortelle meg at jeg kan ikke ha diagnosen eller at jeg er sånn eller slik. Det er ufint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 23.25):

Folkene som furter over begrepet ekte asperger. De som ikke takler at andre er tyngre rammet enn dem selv er kanskje de som sliter mest med begrepet?

Anonymkode: df868...dae

Det er vel oftere de som ikke takler at andre har færre/andre symptomer enn dem selv som lager kvalm angående om diagnosen er "ekte" eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 15.00):

Denn og denn er ekte asperger osv. Hva menes med det, lavt fungerende?

Anonymkode: 12f36...49a

 

Jeg begynte å tenke over tittelen på denne tråden - "Jeg registerer at begrepet "ekte asperger" brukes av mange". Er det egentlig så mange? Jeg har en følelse av at det kun er én eller maksimalt to brukere som velger å bruke et slikt begrep. Er det så mange?

Mulig det er samme person som for en stund siden kalte hardt rammet av noe for "hard core" som nå velger å kalle det for "ekte". Jeg vet ikke - bare noen tanker her ifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (14 minutter siden):

 

Jeg begynte å tenke over tittelen på denne tråden - "Jeg registerer at begrepet "ekte asperger" brukes av mange". Er det egentlig så mange? Jeg har en følelse av at det kun er én eller maksimalt to brukere som velger å bruke et slikt begrep. Er det så mange?

Mulig det er samme person som for en stund siden kalte hardt rammet av noe for "hard core" som nå velger å kalle det for "ekte". Jeg vet ikke - bare noen tanker her ifra...

Jeg har samme inntrykk, men så kan man få inntrykk av at det er mange siden det kun skrives under AB og i tråd eller tråd. 

Jeg er litt usikker på hvorfor den/de har dette behovet for å mene og si slikt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Jeg har samme inntrykk, men så kan man få inntrykk av at det er mange siden det kun skrives under AB og i tråd eller tråd. 

Jeg er litt usikker på hvorfor den/de har dette behovet for å mene og si slikt da. 

Er nok fordi de selv er mer lavtfungerende og derfor misunnelig på oss som er mer høytfungerende. Da føler de seg sikkert bedre ved å anklage oss for å være feildiagnosert/lyve om diagnosen slik at de ikke trenger å forholde seg til at de ikke er på samme nivå.

Anonymkode: d270b...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er nok fordi de selv er mer lavtfungerende og derfor misunnelig på oss som er mer høytfungerende. Da føler de seg sikkert bedre ved å anklage oss for å være feildiagnosert/lyve om diagnosen slik at de ikke trenger å forholde seg til at de ikke er på samme nivå.

Anonymkode: d270b...9b4

Men det er jo det som er så rart. For selv om vi kanskje er mer høytfungerende på noen områder når det gjelder Asperger, så kan det være vi er svært lavtfungerende på andre områder. Så hva er det å være misunnelig på? Nå snakker jeg jo for meg selv da. Jeg vet selvfølgelig ikke noe om hva du sliter med, men det er jo ikke poenget. 

Synes det er dårlig gjort jeg. Og dessuten så kan mange av oss slite svært mye på innsiden selv om vi har lært å skjule en del, til en viss grad. Synes heller man burde være snill og støttende mot hverandre. Men det er nå meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (31 minutter siden):

Men det er jo det som er så rart. For selv om vi kanskje er mer høytfungerende på noen områder når det gjelder Asperger, så kan det være vi er svært lavtfungerende på andre områder. Så hva er det å være misunnelig på? Nå snakker jeg jo for meg selv da. Jeg vet selvfølgelig ikke noe om hva du sliter med, men det er jo ikke poenget. 

Synes det er dårlig gjort jeg. Og dessuten så kan mange av oss slite svært mye på innsiden selv om vi har lært å skjule en del, til en viss grad. Synes heller man burde være snill og støttende mot hverandre. Men det er nå meg da.

Jeg tror rett og slett ikke at de skjønner at man kan være lavtfungerende på andre måter selv om man har høytfungerende asperger. De hører bare om noen som har det, og at den personen kanskje har klart å ta en utdannelse eller ha en kjæreste, og da blir de sjalu, sinte og skriker ut " DU HAR IKKE EKTE ASPERGERS! ", fordi det er lettere for dem enn å ta innover seg at noen med samme diagnose har klart noe de ikke får til .

Jeg er lavtfungerende på mange områder selv om jeg har asperger, f.eks har ikke sosial omgangskrets eller venner, er uføretrygdet og har ikke klart å ta utdannelse fordi problemene mine er såpass hemmende at jeg har ikke sjans til å stå i fast jobb eller komme gjennom ett studium pga krav,tidsfrister og ikke minst det sosiale og alle tidsfristene. Jeg er til og med gitt opp av psykiatrien fordi jeg ikke klarer å bli bedre av behandlingen der så selv om aspergersen min er høytfungerende og jeg er høy intelligens så er alle diagnosene mine sammenlagt pluss traumer fra oppveksten med på å gjøre meg lavtfungerende.

Har en kjæreste og en katt, og thats it.

Anonymkode: d270b...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...