Gå til innhold

Tran ikke sunt! Hvorfor anbefales det da til spedbarn?

Gjest Nikkaba

Anbefalte innlegg

Gjest Nikkaba

I Danmark er tran forbudt, da det ansees som giftig.

Grunnen er at det er store mengder PCB og andre farlige, kreftfremkallende stoffer i tranen. Dette har kommet dit ved at tran er laget av fiskelever, og som kjent er det jo her alle giftstoffer havner, da det er leveren som renser blodet for skadelige stoffer.

Det er mulig dette ikke har spilt noen rolle tidligere, da havet ikke var så forurenset, men hva i all verden er det som gjør at tran fremdeles anbefales av leger og annet helsepersonale, til spedbarn helt fra 4 ukers alder??

Selv bruker jeg D-vitamindråper til poden, og synes det er skremmende at Norske helsemyndigheter ikke har tatt tak i denne problemstillingen på samme måte som de gjorde feks. med olivenoljen som var skadelig!

Er det bare fordi vår oppfatning om hva som er sunt og ikke er så inngrodd at det er vanskelig å innse at noe som tidligere ble ansett som sunt, nå faktisk er direkte helseskadelig?

Jeg har liksom litt vanskelig for å forstå at dette bare skulle gjelde dansk fisk/tran...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av. Tranen er gjennomrenset. Det er sannsynligvis like mye pcb i kranvannet ditt. Har danskene forbudt tran pga pcb? Ikke pga overforbruk el.l? Ikke sunt med rakitt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Slapp av. Tranen er gjennomrenset. Det er sannsynligvis like mye pcb i kranvannet ditt. Har danskene forbudt tran pga pcb? Ikke pga overforbruk el.l? Ikke sunt med rakitt heller.

Hvor har du det fra, at den er renset??

Rakitt får du ved d-vitaminmangel, men d-vitamin kan du få på andre måter, feks. ved dråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Nå har jeg lest på sidene til SNT, men jeg er fremdeles ikke overbevist, jeg... Gir ungene Eskimo istedenfor, så føler jeg meg iallefall trygg.

PS. Vannet i springen hos meg er faktisk dokumentert forurenset, så det var ikke en særlig betryggende likning du kom med der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...