Gå til innhold

Pusteproblemer når jeg røyker selv?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Var på besøk til foreldrene mine og sønnen min var med så jeg røykte ikke, ikke min mor heller. Men min far røykte i ett sett og det var veldig dårlig luft i den lille stuen, etter en time måtte vi bare gå. Jeg fikk pusteproblemer, jeg som røyker selv? Burde jeg gå til lege pga det? De røyker inne masse og lufter ikke, blir den røyk lukten av klærne. Det er så ubehagelig, blir bedre når våren kommer og vi kan sitte ute. Verger oss for å gå der pga røykosen. Bare lurer på om det er normalt å få pusteproblemer i sånne omstendigheter? Jeg klarer ikke gå der mer før det går an å sitte ute, klærne våre stinker nå og håret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Legen min sa jeg skulle ta pusteprøve men det er mange måneder siden, har fått ny lege nå. Kan jo bestille en time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker når det fortsatt var lov å røyke på utesteder, da måtte jeg røyke selv for å holde ut. Røkte ikke ellers.

Nå syntes jeg det faktisk irriterer luftveien av å sitte ute flere meter fra en som røyker.

Anonymkode: 596e3...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Husker når det fortsatt var lov å røyke på utesteder, da måtte jeg røyke selv for å holde ut. Røkte ikke ellers.

Nå syntes jeg det faktisk irriterer luftveien av å sitte ute flere meter fra en som røyker.

Anonymkode: 596e3...036

Ja det er ikke bra med den røyken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
kupton skrev (10 minutter siden):

Jeg vil anbefaler at du slutter å røyke i stedet for å gå til lege med dette.

Ja jeg vil slutte å røyke, har jo damp. Men har handlet inn flere pakker i dag, lurer på om jeg har kols eller astma. Ofte tung i pusten men det kan jo være angst og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (50 minutter siden):

Var på besøk til foreldrene mine og sønnen min var med så jeg røykte ikke, ikke min mor heller. Men min far røykte i ett sett og det var veldig dårlig luft i den lille stuen, etter en time måtte vi bare gå. Jeg fikk pusteproblemer, jeg som røyker selv? Burde jeg gå til lege pga det? De røyker inne masse og lufter ikke, blir den røyk lukten av klærne. Det er så ubehagelig, blir bedre når våren kommer og vi kan sitte ute. Verger oss for å gå der pga røykosen. Bare lurer på om det er normalt å få pusteproblemer i sånne omstendigheter? Jeg klarer ikke gå der mer før det går an å sitte ute, klærne våre stinker nå og håret. 

Husker fra min forhistorie som røyker at jeg kunne få "pusteproblemer" av andres røyk, men ikke av egen. Tror det er helt normalt. Uansett er vel ikke dette en legesak.

 

Trodde ingen røyket inne lenger. Jeg synes det må vær helt greit å si til dine foreldre at du /dere ikke kan komme på besøk om de skal røyke inne. Jeg antar da at du ikke røyker inne selv.

stjernestøv skrev (16 minutter siden):

Ja jeg vil slutte å røyke, har jo damp. Men har handlet inn flere pakker i dag, lurer på om jeg har kols eller astma. Ofte tung i pusten men det kan jo være angst og. 

Du taper ingen ting på å la være å røyke pakkene du har kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ekstra skrev (20 minutter siden):

Husker fra min forhistorie som røyker at jeg kunne få "pusteproblemer" av andres røyk, men ikke av egen. Tror det er helt normalt. Uansett er vel ikke dette en legesak.

 

Trodde ingen røyket inne lenger. Jeg synes det må vær helt greit å si til dine foreldre at du /dere ikke kan komme på besøk om de skal røyke inne. Jeg antar da at du ikke røyker inne selv.

Du taper ingen ting på å la være å røyke pakkene du har kjøpt.

Det var legen min så ville jeg skulle ta pusteprøve,fikk time i neste uke. Lungeproblemer er en legesak. Jeg røyker ikke inne hjemme. Men har nok muskelknuter og i ryggen,en lege sa til meg at det var derfor jeg pustet tungt. Og min bror og hans familie har sagt de vil ikke der når de røykte inne,de ble fornørmet og sa det var deres hjem så de hadde lov å røyke der. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Det var legen min så ville jeg skulle ta pusteprøve,fikk time i neste uke. Lungeproblemer er en legesak. Jeg røyker ikke inne hjemme. Men har nok muskelknuter og i ryggen,en lege sa til meg at det var derfor jeg pustet tungt. 

Ja, selvsagt er lungeproblemer en legesak, men ikke om det kun var fordi du reagerte på tett sigarettrøyk inne. Det gjør alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Ja, selvsagt er lungeproblemer en legesak, men ikke om det kun var fordi du reagerte på tett sigarettrøyk inne. Det gjør alle.

Ok. Men jeg har hatt tung pust lenge og legen ville jeg skulle ta pusteprøve. Men om det er angst,muskelknuter,kols eller astma vet ikke jeg. Jeg er ikke noen lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (12 minutter siden):

Det var legen min så ville jeg skulle ta pusteprøve,fikk time i neste uke. Lungeproblemer er en legesak. Jeg røyker ikke inne hjemme. Men har nok muskelknuter og i ryggen,en lege sa til meg at det var derfor jeg pustet tungt. Og min bror og hans familie har sagt de vil ikke der når de røykte inne,de ble fornørmet og sa det var deres hjem så de hadde lov å røyke der. 

Det er jo deres valg at de røyker inn i eget hjem selvfølgelig, men da må de ta med å kjøpet at folk ikke orker komme på besøk også. Jeg hadde ikke maktet å dra på besøk til noen som sitter og røyker inne og i tillegg nekter å lufte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (5 minutter siden):

Det er jo deres valg at de røyker inn i eget hjem selvfølgelig, men da må de ta med å kjøpet at folk ikke orker komme på besøk også. Jeg hadde ikke maktet å dra på besøk til noen som sitter og røyker inne og i tillegg nekter å lufte.

Ok. Ja de må vel det, gruer jo oss for å gå dit pga osen inne. Det hadde sikkert vært bedre om de hadde åpnet en vindu, men de sitter med persiennene igjen så mørkt er det også. At de orker det og, ville ha sluppet inn litt lys. Men det er deres hjem, får heller gå dit når det går an å sitte ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (3 timer siden):

Ja jeg vil slutte å røyke, har jo damp. Men har handlet inn flere pakker i dag, lurer på om jeg har kols eller astma. Ofte tung i pusten men det kan jo være angst og. 

Hvorfor handler du inn flere pakker røyk når du lurer på om du har kols?

Anonymkode: ab65c...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor handler du inn flere pakker røyk når du lurer på om du har kols?

Anonymkode: ab65c...785

Ehe er avhengig 😮 Vet om flere som røyker med kols. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Men jeg har hatt tung pust lenge og legen ville jeg skulle ta pusteprøve. Men om det er angst,muskelknuter,kols eller astma vet ikke jeg.

Første gangen du lurte på om du hadde kols (her på DOL), var høsten 2017. Kanskje det hadde vært lurt å ta den prøven snart og få det avkreftet?

Du har i hvert fall ikke hatt kols siden da, det forverrer seg fort. Jeg legger ut denne på nytt, der står det om både symptomer og hva kols ofte forveksles med: https://aktivmedkols.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (24 minutter siden):

Ehe er avhengig 😮 Vet om flere som røyker med kols. 

Du får slutte med røyking da. Bare å bestemme seg for det og vise egostyrke. 

Anonymkode: ab65c...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
laban skrev (6 minutter siden):

Første gangen du lurte på om du hadde kols (her på DOL), var høsten 2017. Kanskje det hadde vært lurt å ta den prøven snart og få det avkreftet?

Du har i hvert fall ikke hatt kols siden da, det forverrer seg fort. Jeg legger ut denne på nytt, der står det om både symptomer og hva kols ofte forveksles med: https://aktivmedkols.no/

Ok takk for linken. Skal ta pusteprøve i neste uke så da får vi se. Sykepleieren jeg går tur med sier at jeg puster greit når jeg går,men vet ikke jeg. Mannen sier jeg puster og peser. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får slutte med røyking da. Bare å bestemme seg for det og vise egostyrke. 

Anonymkode: ab65c...785

Ja set er jo lett når jeg slanker meg,det i seg selv rr et Helvete og jeg går jo så lite ned selv om jeg spiser lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Var til legen i dag, hun tok blodtrykk, puls, lyttet på hjertet og lungene og tok oksygen nivået mitt. Det var fint så hun trodde ikke jeg hadde kols selv om symptomene jeg har kan tyde på det, skal få ta pusteprøve på fredag. Hun sa jeg kunne prøve å røyke mindre for det hjalp og, damp visste hun ikke mye om for det var for nytt. Fikk skryt for at jeg har klart å gå ned i vekt og at jeg skal begynne å trene etter påske. Gikk tur med sønnen min i dag og hang etter som en hale hehe, han holder tempoet oppe. Men jeg har sikkert godt av det. Men tenkte etterpå legen "Hva om jeg har astma"? Burde vel få noe spray da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...