Gå til innhold

Pusteproblemer når jeg røyker selv?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
stjernestøv skrev (24 minutter siden):

Var til legen i dag, hun tok blodtrykk, puls, lyttet på hjertet og lungene og tok oksygen nivået mitt. Det var fint så hun trodde ikke jeg hadde kols selv om symptomene jeg har kan tyde på det, skal få ta pusteprøve på fredag. Hun sa jeg kunne prøve å røyke mindre for det hjalp og, damp visste hun ikke mye om for det var for nytt. Fikk skryt for at jeg har klart å gå ned i vekt og at jeg skal begynne å trene etter påske. Gikk tur med sønnen min i dag og hang etter som en hale hehe, han holder tempoet oppe. Men jeg har sikkert godt av det. Men tenkte etterpå legen "Hva om jeg har astma"? Burde vel få noe spray da? 

Prøv å kutte ut røyken først. Det vil nok hjelpe mye.

Anonymkode: ab65c...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøv å kutte ut røyken først. Det vil nok hjelpe mye.

Anonymkode: ab65c...785

Er redd jeg går opp i vekt da, men skal prøve å røyke mindre. Dessuten sa hun det kunne ha med angst, overvekt og muskelknuter å gjøre og den tunge pusten. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Er redd jeg går opp i vekt da, men skal prøve å røyke mindre. Dessuten sa hun det kunne ha med angst, overvekt og muskelknuter å gjøre og den tunge pusten. 

De kiloene kan du gå ned igjen. :) Jeg gikk opp i vekt da jeg sluttet  med røyk og snus, men de gikk bort løpet av ett par måneder ved å stramme inn på kostholdet og bevege seg mer. Du har mye å vinne på å slutte å røyke både for den fysiske helsa men også den psykiske ❤️ 

Anonymkode: d9368...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De kiloene kan du gå ned igjen. :) Jeg gikk opp i vekt da jeg sluttet  med røyk og snus, men de gikk bort løpet av ett par måneder ved å stramme inn på kostholdet og bevege seg mer. Du har mye å vinne på å slutte å røyke både for den fysiske helsa men også den psykiske ❤️ 

Anonymkode: d9368...758

Ok. Føler røyken hjelper på den psykiske helsen, det er som medisin for meg. Men det er bra du klarte å slutte ❤️ Det er noe dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (35 minutter siden):

Men tenkte etterpå legen "Hva om jeg har astma"? Burde vel få noe spray da? 

Tidligere var det en del som fikk astmadiagnose ut fra en utprøving av typen "hvis astmamedisin gjør plagene bedre, er det nok astma" (forenklet versjon, men du forstår kanskje hva jeg mener). Nå er man mer påpasselig med å stille en ordentlig diagnose først og tilpasse medisineringen etterpå.

Så jeg synes du skal utsette dette temaet til du har tatt pusteprøven og fått resultatet. Fint at du ble beroliget mht. Kols.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (20 minutter siden):

Er redd jeg går opp i vekt da, men skal prøve å røyke mindre. 

Sånt blir jeg oppgitt over å lese. Har skrevet det før, men kan skrive det igjen:  Røyken er mye verre for din helse enn noen ekstra kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
laban skrev (2 minutter siden):

Tidligere var det en del som fikk astmadiagnose ut fra en utprøving av typen "hvis astmamedisin gjør plagene bedre, er det nok astma" (forenklet versjon, men du forstår kanskje hva jeg mener). Nå er man mer påpasselig med å stille en ordentlig diagnose først og tilpasse medisineringen etterpå.

Så jeg synes du skal utsette dette temaet til du har tatt pusteprøven og fått resultatet. Fint at du ble beroliget mht. Kols.

Ok. Var litt sånn jeg tenkte, kunne prøve å se om det hjalp med spray. Men får vel ikke bare det heller. 

Ja får bare se hva resultatet av pusteprøven blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Sånt blir jeg oppgitt over å lese. Har skrevet det før, men kan skrive det igjen:  Røyken er mye verre for din helse enn noen ekstra kilo.

Men legen sa det hjalp å minske på røyken og, da vil jeg prøve det å trappe ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk astma diagnose uten noe særlig utredning. Legen bare lyttet på meg, og sa du har astma. Fikk flere sprayer. Var livredd for at det var kols, for jeg klarte ikke slutte røyke da. Men noen år senere sluttet jeg, og da ble gradvis pusten bedre. Bruker aldri noe astma spray, og fikk ikke kols. Gikk opp masse kilo når jeg kuttet ut røyken. Men nå veier jeg mindre enn jeg gjorde da jeg røyka. Det er jeg som har skrevet alle disse innleggene om at jeg har gått ned i vekt på tross av zyprexa.

 

Det er vanlig å få litt slimhoste av å røyke, det har jeg ikke lengre.

Anonymkode: 7f27f...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg fikk astma diagnose uten noe særlig utredning. Legen bare lyttet på meg, og sa du har astma. Fikk flere sprayer. Var livredd for at det var kols, for jeg klarte ikke slutte røyke da. Men noen år senere sluttet jeg, og da ble gradvis pusten bedre. Bruker aldri noe astma spray, og fikk ikke kols. Gikk opp masse kilo når jeg kuttet ut røyken. Men nå veier jeg mindre enn jeg gjorde da jeg røyka. Det er jeg som har skrevet alle disse innleggene om at jeg har gått ned i vekt på tross av zyprexa.

 

Det er vanlig å få litt slimhoste av å røyke, det har jeg ikke lengre.

Anonymkode: 7f27f...ca9

Ok. Så fort gjort altså, hun lyttet jo på meg i dag men det var visst normalt. Vil ikke ha kols jeg heller, få trappe ned på røyken. Har jo prøvd plaster, tyggis og damp i flere omganger, snus og...det var jo helt for jævlig. Det er godt gjort at du sluttet å røyke og har klart å gå ned så mange kilo :) Jeg har nok med vekten nå. 

Jeg hoster bare litt når jeg legger meg om kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Er redd jeg går opp i vekt da, men skal prøve å røyke mindre. Dessuten sa hun det kunne ha med angst, overvekt og muskelknuter å gjøre og den tunge pusten. 

Du begynte å ryke igjen (du var jo knallflink og sluttet en god stund!) fordi du trodde at da ville det bli sååå lett å gå ned i vekt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Du begynte å ryke igjen (du var jo knallflink og sluttet en god stund!) fordi du trodde at da ville det bli sååå lett å gå ned i vekt... 

Ja det er lettere å gå ned i vekt når man røyker, har røykt siden jeg var 14 år. Det er så meg på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (24 minutter siden):

Ja det er lettere å gå ned i vekt når man røyker, har røykt siden jeg var 14 år. Det er så meg på en måte. 

Men gikk du ned i vekt da du begynt å røyke igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Men gikk du ned i vekt da du begynt å røyke igjen?

Det er ikke alltid jeg har klart å gå ned i vekt selv om jeg røyker fordi jeg har tatt medisiner, det har også noe å si. Men stort sett her i livet har jeg ikke vært overvektig, det er når jeg tar medisiner. Noen medisiner gjør meg kjempesulten og jeg klarer ikke stå imot, så holder meg unna medisiner på dagen nå og det gjør det litt lettere. Men blir faktisk veldig sulten på 200 mg seroquel og, tro det eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er glad jeg tok de valgene jeg tok. DVS å slanke meg, og å slutte å røyke. 

Men det er jævlig vanskelig å slutte å røyke som de sier i reklamen. Jeg gikk i årevis og kjøpte 10 pakninger og røyket bare 3 for så å kaste de, eller legge de langt til skogs, så sprakk jeg igjen, og gikk til skogs eller butikken og kjøpte mer. Tilslutt betalte jeg en 100 lapp om dagen for 6 røyk, fordi 2 ti pakninger jeg kastet 7 av hver av. Men så en stund på den måten så skjønte jeg att jeg måtte ta meg sammen, så da kjøpte jeg snus. Det er ikke helsekost det heller, men langt bedre enn  røyk. Du liker ikke snus, det har jeg fått med meg. 

 

På det verste røyket jeg 35 røyk om dagen. Det var det beste jeg visste sitte å kjederøyke og høre på musikk. Det luktet drit (ja røykere lukter vondt), og det kostet skjorta (vanskelig å spare penger hvis man røyker), og det gjorde meg tett i brystet og ga meg elendig kondis. Så da jeg sluttet begynte jeg med snus. Det blir billigere, jeg stinker ikke, og jeg klarte etter hvert å slanke meg også.

Det verste med å slutte å røyke, eller minimere er att da virker røyk så forlokkende og herlig, att det nesten er himmelsk med en sigg. Kroppen ønsker seg så gjerne en røyk, og tankene kretser rundt det hele tiden, hvis man ikke får en røyk eller 40. Det krever virkelig å kjenne seg selv, det å slutte å røyke, fordi det er så mange psykologiske mekanismer og belønning fra hjernen.

Anonymkode: 7f27f...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er glad jeg tok de valgene jeg tok. DVS å slanke meg, og å slutte å røyke. 

Men det er jævlig vanskelig å slutte å røyke som de sier i reklamen. Jeg gikk i årevis og kjøpte 10 pakninger og røyket bare 3 for så å kaste de, eller legge de langt til skogs, så sprakk jeg igjen, og gikk til skogs eller butikken og kjøpte mer. Tilslutt betalte jeg en 100 lapp om dagen for 6 røyk, fordi 2 ti pakninger jeg kastet 7 av hver av. Men så en stund på den måten så skjønte jeg att jeg måtte ta meg sammen, så da kjøpte jeg snus. Det er ikke helsekost det heller, men langt bedre enn  røyk. Du liker ikke snus, det har jeg fått med meg. 

 

På det verste røyket jeg 35 røyk om dagen. Det var det beste jeg visste sitte å kjederøyke og høre på musikk. Det luktet drit (ja røykere lukter vondt), og det kostet skjorta (vanskelig å spare penger hvis man røyker), og det gjorde meg tett i brystet og ga meg elendig kondis. Så da jeg sluttet begynte jeg med snus. Det blir billigere, jeg stinker ikke, og jeg klarte etter hvert å slanke meg også.

Det verste med å slutte å røyke, eller minimere er att da virker røyk så forlokkende og herlig, att det nesten er himmelsk med en sigg. Kroppen ønsker seg så gjerne en røyk, og tankene kretser rundt det hele tiden, hvis man ikke får en røyk eller 40. Det krever virkelig å kjenne seg selv, det å slutte å røyke, fordi det er så mange psykologiske mekanismer og belønning fra hjernen.

Anonymkode: 7f27f...ca9

Det er jammen godt gjort av deg å klare å slutte å røyke og slanke deg :) 

Jeg leste "endelig ikke røyker" en gang og sluttet på dagen, det hele er jo et bedrag. Man trenger det egentlig ikke. Det skulle vært plasser å lagt seg inn for å slutte å røyke. 

Har sluttet å røyke om nettene nå. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (På 17.3.2021 den 12.32):

Legen min sa jeg skulle ta pusteprøve men det er mange måneder siden, har fått ny lege nå. Kan jo bestille en time. 

Hvorfor tenker du bare på det selv? Hva med sønnen din da som blir tvunget til å vokse opp i røyk? Det er helseskadelig! 

Anonymkode: 932b3...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor tenker du bare på det selv? Hva med sønnen din da som blir tvunget til å vokse opp i røyk? Det er helseskadelig! 

Anonymkode: 932b3...f65

Jeg går ut å røyker så det er ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor tenker du bare på det selv? Hva med sønnen din da som blir tvunget til å vokse opp i røyk? Det er helseskadelig! 

Anonymkode: 932b3...f65

Det har jeg tenkt en del på i voksen alder - jeg (og mine søsken) må jo ha gått rundt og stinket hele oppveksten vår! Noe så heslig! I tillegg til de helseskadene vi kunne ha fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...