Gå til innhold

Er det en menneskerett å dra på hytta i påsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke hytta som er det sentrale, men folks adferd. Om noen dager gjør jeg mine innkjøp på samme butikk som jeg bruker ukentlig. Så tar jeg litt elg fra frysen, pakker bilen og kjører direkte til hytta. Jeg er der noen dager og er aldri nærmere folk enn 100 meter. Smitterisikoen har ingenting med hytta å gjøre, men med min adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
kupton skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke hytta som er det sentrale, men folks adferd. Om noen dager gjør jeg mine innkjøp på samme butikk som jeg bruker ukentlig. Så tar jeg litt elg fra frysen, pakker bilen og kjører direkte til hytta. Jeg er der noen dager og er aldri nærmere folk enn 100 meter. Smitterisikoen har ingenting med hytta å gjøre, men med min adferd.

Nemlig ! Punktum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (29 minutter siden):

Ja selvfølgelig blir det reaksjoner, det skulle bare mangle. Skjenking er jo viktig for et næringsliv vi ønsker å legge til rette for, ikke kneble. Her i Trondheim er det jobbet iherdig for å styrke vilkårene for kortreist matproduksjon og restaurantvirksomhet, og denne innsatsen er belønner med tre Michelin-stjerner de siste årene. Dette er vi glade for og vi respekterer den harde jobben denne næringen har lagt ned i over ti år for å oppnå dette. Det samme gjelder scener og konsertsteder. Vi ønsker å ha disse stedene og kulturen som produseres her også etter korona, og derfor ønsker vi at de skal kunne tilby trygge arrangement også under pandemien. Skjenkestopp forhindrer dette.

Jeg vet ikke hvilket forhold du har til alkohol, det høres ut som du tenker at alkohol = fylleslag, men for denne delen av næringslivet inngår alkohol som en del av produktet de tilbyr. Her oppe forstår alle at man ikke kan tilby en 20-retter med juice til, og fremdeles opprettholde kundegrunnlaget. Vi ønsker at de skal få tilby en god opplevelse til kundene (og scenene til publikum) også under pandemien, og med det opprettholde bedriften og arbeidsplassene som er tilknyttet næringene. Dette er det politisk konsensus om her.

Bare som er apropos - det har vært skjenkestopp i Oslo i snart et halvår, har det hjulpet syns du? 

Bartendere og servitører er av de yrkesgruppene som ligger høyest på smittetoppen, så ja jeg er ganske sikker på at det hjelper. 

Jeg skjønner at dere tenker på næringslivet i Trondheim, men det gjør de over hele landet. Smitten plupper opp over alt. Derfor nasjonal nedstenging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (10 timer siden):

Ja, særlig at hyttefolket ikke «bare stikker innom for å kjøpe et par ting de glemte» i Norges smittepøl, eller ikke stikker innom på do her og der. Det er en grunn til at de bør droppe sånne unødvendige reiser. Men hytta trumfer visst alt har jeg lært det siste året. 

Ikke alle har hytte på den måten da. :) Vi har hytte på fjellet og har ingen mulighet til å "stikke innom butikken" uten å kjøre en mil på snøscooter + 5-6 km med bil først, så her handles alt på den vanlige lokalbutikken hjemme før vi drar. Dopauser er det ikke behov for å på veien, det tar oss et par timer max fra vi kjører hjemmefra til vi er fremme. Ikke er det noe alpinanlegg eller andre skianlegg der, ikke at vi hadde vært der uansett, vi holder oss på hytta når vi er der. Går noen skiturer (eller fotturer om sommeren) og som regel er det ikke mange vi møter og skulle vi møte noen så hilser vi bare og kanskje veksler noen ord, vi henger jo ikke akkurat rundt halsen på dem og utveksler halsbakterier! Og ja, etter kommunesammenslåing for et drøyt år siden så ligger hytta sannelig i samme kommunen som vi bor også! :D 

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (46 minutter siden):

Ikke alle har hytte på den måten da. :) Vi har hytte på fjellet og har ingen mulighet til å "stikke innom butikken" uten å kjøre en mil på snøscooter + 5-6 km med bil først, så her handles alt på den vanlige lokalbutikken hjemme før vi drar. Dopauser er det ikke behov for å på veien, det tar oss et par timer max fra vi kjører hjemmefra til vi er fremme. Ikke er det noe alpinanlegg eller andre skianlegg der, ikke at vi hadde vært der uansett, vi holder oss på hytta når vi er der. Går noen skiturer (eller fotturer om sommeren) og som regel er det ikke mange vi møter og skulle vi møte noen så hilser vi bare og kanskje veksler noen ord, vi henger jo ikke akkurat rundt halsen på dem og utveksler halsbakterier! Og ja, etter kommunesammenslåing for et drøyt år siden så ligger hytta sannelig i samme kommunen som vi bor også! :D 

Det er bra, det! Hvis alle bare var som deg! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (10 timer siden):

Smitten skjer ved at folk reiser og ved at folk ikke overholder begrensing på antall sosiale kontakter og tilstrekkelig avstand.

En rekke kommuner med hytter på Østlandet og Vestlandet har reagert på hytte- og skjenkereglene. Her kan du feks lese hva ordfører i Hamar sier: https://www.dagbladet.no/nyheter/hyttefolket-storre-risiko-enn-skjenking/73573223

Han uttaler seg på bakgrunn av erfaring.

Om du googler litt finner du et titalls tilsvarende uttalelser. I dag er feks samme budskap uttalt i bystyret i Trondheim. Vi er bekymret for konsekvensene reisingen fra røde områder fører med seg for oss etter påske, og frykten er begrunnet i erfaring og reelle smittetall etter ferier. Smitte i vår region har ikke skjedd på spisesteder med skjenk men på private arrangement og fra tilreisende. Vi er ikke misunnelig på hytten som sådan, men bekymret for konsekvensen av reiser og opphold utenfor egen kommune. 

Jeg vet ikke hvordan det er på Østlandet, men i Trøndelag er hyttekommunene positive til besøk.

Adressa hadde en oversikt over de 15 mest populære hyttekommunene. Alle unntatt én kommune var veldig klare på at de ønsket besøk. Ikke nok med det: De mente at hyttefolk burde handle lokalt hos dem. Dette i mot nasjonale anbefalinger om å handle i hjemkommunen.

Dette er stikk motsatt av stemningen i fjor. Da var hyttekommunene livredde for besøk. Det var hytteforbud og Erna ville pusse militæret på de som ikke forsvant raskt nok.😅 . Ikke fortell meg at hyttereiser har trumfet alt det siste året, @knas.

Hva har skjedd?

1. Erfaringen gjennom et langt år viser liten eller ingen smittespredning fra hyttefolk.

2. Man har innført smitteverntiltak på butikkene. Munnbind, sprit og avstand.

3. Kommunene trenger pengene

4. Helsepersonell er vaksinert. Man trenger ikke å frykte at enkelttilfeller kan sette beredskapen ut av spill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Grendel skrev (28 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan det er på Østlandet, men i Trøndelag er hyttekommunene positive til besøk.

Adressa hadde en oversikt over de 15 mest populære hyttekommunene. Alle unntatt én kommune var veldig klare på at de ønsket besøk. Ikke nok med det: De mente at hyttefolk burde handle lokalt hos dem. Dette i mot nasjonale anbefalinger om å handle i hjemkommunen.

Dette er stikk motsatt av stemningen i fjor. Da var hyttekommunene livredde for besøk. Det var hytteforbud og Erna ville pusse militæret på de som ikke forsvant raskt nok.😅 . Ikke fortell meg at hyttereiser har trumfet alt det siste året, @knas.

Hva har skjedd?

1. Erfaringen gjennom et langt år viser liten eller ingen smittespredning fra hyttefolk.

2. Man har innført smitteverntiltak på butikkene. Munnbind, sprit og avstand.

3. Kommunene trenger pengene

4. Helsepersonell er vaksinert. Man trenger ikke å frykte at enkelttilfeller kan sette beredskapen ut av spill. 

Og ingen glemmer vel ordføreren i Vinje 😂 Han har gjort seg berømt, men også han har skiftet mening nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (15 timer siden):

Fordi folk vil gå på ski og anser hytta si på fjellet som et tryggere sted å være enn i en overfylt by. 

Og fordi om du ikke skjønner dette ønsket, så gjør jeg det. De som liker friluftsliv, skjønner det.

Problemet er ikke disse hyttene som beskrevet over her, hvor man kanskje ikke ser folk på flere evigheter og ikke møter andre enn ett kjapty hei i forbifarta i løypa. Problemet er steder som f.eks Høgevarde og Norefjell, hvor det er umulig å unngå andre. Samboern var med en kamerat på Høgevarde i vinterferien og skulle egentlig i bakken der, men droppet det da køen sto tett på tett i bakken og folk holdt ikke avstand i det heletatt.

Anonymkode: 889e2...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet er ikke disse hyttene som beskrevet over her, hvor man kanskje ikke ser folk på flere evigheter og ikke møter andre enn ett kjapty hei i forbifarta i løypa. Problemet er steder som f.eks Høgevarde og Norefjell, hvor det er umulig å unngå andre. Samboern var med en kamerat på Høgevarde i vinterferien og skulle egentlig i bakken der, men droppet det da køen sto tett på tett i bakken og folk holdt ikke avstand i det heletatt.

Anonymkode: 889e2...a98

Nå nevner du områder hvor jeg er svært godt kjent 😁 Hadde hytte rett ved bakken i mitt «forrige» liv. 

Jeg har ikke vært der i Coronatiden, men hvis ikke Norefjell klarer å holde styr med køen i heisen, så tenker jeg det er alpinanlegget som er problemet og ikke hyttene. 

Folk har liksom hengt seg opp i hyttene. De har fått det helt på hjernen. I Trondheim by klarer de ikke å følge regler en gang kunne man lese i media i dag.

Det er jo bedre om byens befolkning drar på hyttene sine om de ikke klarer å følge reglene der. 

Personlig mener jeg at alpinanleggende burde være stengt nå. I hvert fall hvis det ikke holdes kontroll der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (20 timer siden):

Det er så mye mange egoistiske , ,trangsynte , lavpanna bygdefolk som uttaler seg i sosiale medier nå 😠

Dette var noe uheldig uttalelse av et bymenneske.

Nicklusheletida skrev (20 timer siden):

Disse kommer med munnbind på seg og holder avstand. Det bør lokalbefolkningen også lære seg.

Er "disse" alle sammen fra byen og kan lære opp bygdedyrene?

Jeg er et bymenneske og har ikke hytte.  Min datter og hennes familie har sommerhytte og jeg liker å være der noen få dager om sommeren.  Ski har jeg lagt på hylla for lenge siden.  Jeg savner bylivet.  Teater, konserter, restauranter, barer.  Vandre rundt i byen og ta en kopp kaffe på en liten kafe.  Hvorvidt noen drar til hytta eller ikke rører ikke ved meg, men det er tungt for meg å ikke kunne reise noe steder.  Jeg savner storbyferie, men for min del kan folk dra på hytter som de vil.  Bare ikke begynne å lære opp lokalbefolkningen som om de er lavtstående og trenger noen høypanna byfolk for å lære seg opp.

Anonymkode: ccf0d...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette var noe uheldig uttalelse av et bymenneske.

 

Du vet da godt at Nicklus er en høyklassefrue 😅.

 

Fra spøk til revolver - jeg tror faktisk hun er fra landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (21 timer siden):

Det er så mye mange egoistiske , ,trangsynte , lavpanna bygdefolk som uttaler seg i sosiale medier nå 😠

Ja, enig. Sist jeg kjørte gjennom ei bygd så alle slik ut (bilde under). Innavl og faenskap overalt hvor jeg kikket. 

Egoistiske, trangsynte, lavpanna bygdefolk

Anonymkode: 2dfeb...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

F... altså, linken funket ikke slik jeg hadde tenkt. Det er det bildet øverst til venstre jeg mener. Tok bilde av en av de da vi kjørte forbi og la det ut på weben. 

Anonymkode: 2dfeb...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, enig. Sist jeg kjørte gjennom ei bygd så alle slik ut (bilde under). Innavl og faenskap overalt hvor jeg kikket. 

Egoistiske, trangsynte, lavpanna bygdefolk

Anonymkode: 2dfeb...c30

Ha ha, når jeg blir irritert , så er det ikke alltid jeg gidder å være så nøye med hvordan jeg ordlegger meg. 

Jeg er fra bygda selv jeg altså. Bare så det er sagt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (26 minutter siden):

Du vet da godt at Nicklus er en høyklassefrue 😅.

 

Fra spøk til revolver - jeg tror faktisk hun er fra landet...

Helt riktig ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette var noe uheldig uttalelse av et bymenneske.

Er "disse" alle sammen fra byen og kan lære opp bygdedyrene?

Jeg er et bymenneske og har ikke hytte.  Min datter og hennes familie har sommerhytte og jeg liker å være der noen få dager om sommeren.  Ski har jeg lagt på hylla for lenge siden.  Jeg savner bylivet.  Teater, konserter, restauranter, barer.  Vandre rundt i byen og ta en kopp kaffe på en liten kafe.  Hvorvidt noen drar til hytta eller ikke rører ikke ved meg, men det er tungt for meg å ikke kunne reise noe steder.  Jeg savner storbyferie, men for min del kan folk dra på hytter som de vil.  Bare ikke begynne å lære opp lokalbefolkningen som om de er lavtstående og trenger noen høypanna byfolk for å lære seg opp.

Anonymkode: ccf0d...b7a

Et par år uten ferie klarer du nok. Jeg har ikke vært på ferie siden 1981. 

Anonymkode: 20d30...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (3 timer siden):

Fra spøk til revolver - jeg tror faktisk hun er fra landet...

Det blir ikke bedre av å snakke slikt om sine egne.

Anonymkode: ccf0d...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et par år uten ferie klarer du nok. Jeg har ikke vært på ferie siden 1981. 

Anonymkode: 20d30...125

Jeg snakket ikke om ferie, men hverdagen.

Anonymkode: ccf0d...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg snakket ikke om ferie, men hverdagen.

Anonymkode: ccf0d...b7a

Du skrev da "Jeg savner storbyferie".

Anonymkode: 20d30...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på firmahytten i år, var så heldig å bli trukket ut til å ha den i påsken. Vi handler inn alt vi trenger på Kolonial på forhånd, og da kan ungdommen ha huset for seg selv hjemme, og gubben og jeg ha appelsiner og Kvikk Lunsj på hytta. Vi skal ikke gå på ski, vi skal bare være alene fordi vi er jo stucked med huset fullt av umgdommer ellers i denne rare tiden. Vi kunne hatt råd til hytte, men har valgt å benytte oss av firmahyttene og ellers reise hvor vi vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...