Gå til innhold

Er det en menneskerett å dra på hytta i påsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Haha må le etter to dager borte fra tråden. Ingen vits i å forsøke å nyansere tema i allefall, kan bare slå fast at svaret på trådstarters spørsmål er JA 😂

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kayia skrev (40 minutter siden):

Haha må le etter to dager borte fra tråden. Ingen vits i å forsøke å nyansere tema i allefall, kan bare slå fast at svaret på trådstarters spørsmål er JA 😂

Duh.. 

Det slo jeg fast i første innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (22 timer siden):

Nå nevner du områder hvor jeg er svært godt kjent 😁 Hadde hytte rett ved bakken i mitt «forrige» liv. 

Jeg har ikke vært der i Coronatiden, men hvis ikke Norefjell klarer å holde styr med køen i heisen, så tenker jeg det er alpinanlegget som er problemet og ikke hyttene. 

Folk har liksom hengt seg opp i hyttene. De har fått det helt på hjernen. I Trondheim by klarer de ikke å følge regler en gang kunne man lese i media i dag.

Det er jo bedre om byens befolkning drar på hyttene sine om de ikke klarer å følge reglene der. 

Personlig mener jeg at alpinanleggende burde være stengt nå. I hvert fall hvis det ikke holdes kontroll der.

 

Å jo da, alpinanleggene hadde kontroller, men så fort de forsvant bakover i køen dyttet folk seg innpå hverandre dessverre.

Anonymkode: 889e2...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å jo da, alpinanleggene hadde kontroller, men så fort de forsvant bakover i køen dyttet folk seg innpå hverandre dessverre.

Anonymkode: 889e2...a98

Da har de jo ikke kontroll. Selv ville jeg ikke ha stått slalom akkurat nå. Jeg ville ikke ha følt det som trygt. 

Skiheisene burde stenge før et hytteforbud. Det er ikke hytta som er farlig. Bedre å stenge det som samler folk. Hytta samler ikke folk, fordi det er ikke liv å ta med besøk.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du skrev da "Jeg savner storbyferie".

Anonymkode: 20d30...125

Ja det er riktig, men jeg skrev mest om hver dagen.  Hvis du ikke har vært på ferie i 40 år så må det være en spesiell grunn til det.  Har ikke noe med meg eller andre å gjøre.

Anonymkode: ccf0d...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Andre som stusser litt over at det plutselig har blitt så hemmelighetsfullt rundt de siste dødsfallene av vaksinen? Denne gangen fikk vi verken vite alder på de døde eller noen som helst opplysninger forøvrig. Det gjorde meg egentlig bare enda mer bekymret. Satte pris på åpenheten fra starten ved de første to tilfellene og de øvrige innlagte. Nå får vi plutselig ikke vite noen ting og lite oppdateringer i situasjonen. 
 

De frykter nok økt vaksineskepsis, men vi bør ha krav på åpenhet om noe så alvorlig.

 

Anonymkode: 24032...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (1 time siden):

Forstå det den som kan. Så viktig er turen til hytta altså, at folk i røde områder dropper vaksiner. https://www.nrk.no/osloogviken/flere-sier-nei-til-vaksinen-fordi-de-vil-pa-ferie---da-fikk-oyvind-tilbudet-1.15436394

Jeg synes det er litt naivt å gå «fem på» når det gjelder overskriftene media lager. Journalistene vet hva som lager klikk og det som engasjerer mest i år som i fjor, er den norske hytta.

Tror du folk har sagt dette ?  : Nei, vi kan ikke ta vaksine fordi vi skal på hytta ? 

Nei, det tror ikke jeg. Det kan være mange grunner til at et fåtall utsetter det. Det kan like gjerne være muslimer som skal til Pakistan f.eks. Nå er det ramadan og vaksinemotstanden på østkanten er stor. Det er østkanten av Oslo som skal vaksineres nå. De skal prioriteres og det er ikke disse som reiser på hytta. 

Ok, kanske er det noen hytteeiere som utsetter også og da må du regne med at det blåses opp og forstørres. 

God påske 🐣

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 timer siden):

Forstå det den som kan. Så viktig er turen til hytta altså, at folk i røde områder dropper vaksiner. https://www.nrk.no/osloogviken/flere-sier-nei-til-vaksinen-fordi-de-vil-pa-ferie---da-fikk-oyvind-tilbudet-1.15436394

Dette er akkurat det jeg snakker om. 

Tror du på at folk som skal på utenlandsferie, eller til en annen by er mer villige til å utsette? Som om "hyttefolk" er en egen rase? Mange elsker å tro det.

I fjor var det utallige click-bait oppslag om hvordan hyttefolk ikke klarte å respektere forbudet. Tenk å være så desperat etter hytta!

Politiet fortalte en helt annen historie. Det var nesten ingen brudd. Kun én bot ble skrevet ut på landsbasis i løpet av hele 2020. 

I veldig stor grad en fiktiv, mediedkapt konflikt.

Jeg skylder på Erna Solberg og utspillet med sivilforsvaret. Hun skapte et inntrykk av at dette var en avgjørende nasjonal kamp å få hjem hyttefolket.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (11 timer siden):

Du valgte å overse ironien ja ;) :D 

Jepp. Bedre at du gjennomskuer meg enn at du tror jeg er dum.😉

Merker at "følelsan dæm slit i mæ" angående diskusjonen. 

Jeg står for hvert ord i forrige innlegg. Samtidig ser jeg at det ikke er rent lite "krenke-oppførsel" å bli fornærmet på vegne av alle hytteeiere.

JEG ville aldri takket nei til vaksine pga hyttetur. Jeg ville aldri brudd noe hytteforbud eller anbefaling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er litt naivt å gå «fem på» når det gjelder overskriftene media lager. Journalistene vet hva som lager klikk og det som engasjerer mest i år som i fjor, er den norske hytta.

Tror du folk har sagt dette ?  : Nei, vi kan ikke ta vaksine fordi vi skal på hytta ? 

Nei, det tror ikke jeg. Det kan være mange grunner til at et fåtall utsetter det. Det kan like gjerne være muslimer som skal til Pakistan f.eks. Nå er det ramadan og vaksinemotstanden på østkanten er stor. Det er østkanten av Oslo som skal vaksineres nå. De skal prioriteres og det er ikke disse som reiser på hytta. 

Ok, kanske er det noen hytteeiere som utsetter også og da må du regne med at det blåses opp og forstørres. 

God påske 🐣

 

Har du egentlig lest artikkelen? Mener du helsebyråd Robert Steen og leder for vaksinasjonsklinikken Mona Wold lyver?

Det er ingen som sier at dette gjelder alle, men at det gjelder alt for mange. Det å takke nei fordi du er på ferie er så hjernedødt at jeg er glad media peker på det som et problem, og forhåpentligvis fører det til at andre som er i samme situasjon tenker seg om før de selv takker nei. 

God påske til deg også 🐥

 

image.gif

image.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Politiet fortalte en helt annen historie. Det var nesten ingen brudd. Kun én bot ble skrevet ut på landsbasis i løpet av hele 2020. 

Dette er ikke korrekt. Forrige helg var det feks flere brudd på de nasjonale anbefalingene her i vår by, men politiet kan ikke bøtelegge slik forskriften har vært utformet mesteparten av tiden. Flere politikere ønsket derfor å endre forskriften i ekstraordinært formannskap på fredag, dvs endre fra anbefaling til forbud slik at politiet kan tre inn. Forslaget ble nedstemt med begrunnelse i at det er for inngripende slik smittenivået er hos oss pr nå. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (På 25.3.2021 den 20.10):

Hm. 

Ja, hvis du liker ski så. Men hva er poenget da med sommerhytte? Være stuck i middle of nowhere i tre uker hver sommer akkurat som camping? Det er strand i Oslo også, og mye mer å gjøre. For ikke å snakke om å reise nye steder og oppleve verden! 

Hytteliv må oppleves. Jeg ser verdien i både vinter-og sommerhytte, selv om sistnevnte absolutt foretrekkes her. Å dra på hytta er å dra ut av dagliglivet. Å dra nærmere naturen. Et avbrekk fra hverdagen. Veldig mange hytter er i dag lite primitive. Man har gjerne det man trenger der. Hytteliv utelukker dessuten ikke å reise. Og har du vært på en populær strand en fin søndag eller en sommerdag? Du er ikke alene for å si det sånn... Sild i tønne. Unger som skriker, rister håndkleet, du håper ingen legger seg helt inntil, noen slår badminton, drikken blir varm osv osv... Da er det nydelig å legge seg på egen eiendom, høre båter og måker og gjøre hva man vil. Se på havet og glem alt annet, vet du! Jeg hadde brukt hytta hele tiden om det den kun var min, og vil gjerne ha den alene så mye jeg kan. Love it! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (16 minutter siden):

Dette er ikke korrekt. Forrige helg var det feks flere brudd på de nasjonale anbefalingene her i vår by, men politiet kan ikke bøtelegge slik forskriften har vært utformet mesteparten av tiden. Flere politikere ønsket derfor å endre forskriften i ekstraordinært formannskap på fredag, dvs endre fra anbefaling til forbud slik at politiet kan tre inn. Forslaget ble nedstemt med begrunnelse i at det er for inngripende slik smittenivået er hos oss pr nå. 

Det er lenge siden det var noe hytteforbud i Norge. Det ble opphevet 19 april 2020. Det er dette forbudet jeg viste til. 

Det er ingen anbefalinger om å ikke dra på hytta fra hyttekommunene rundt Trondheim. Heller ingen nasjonal anbefaling. Tvert om har Høie presisert at hyttetur er greit. 

Jeg er klar over at mange har brutt alle mulige andre regler og anbefalinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (7 timer siden):

Det er østkanten av Oslo som skal vaksineres nå. De skal prioriteres og det er ikke disse som reiser på hytta. 

Ok, kanske er det noen hytteeiere som utsetter også og da må du regne med at det blåses opp og forstørres. 

Hun som gikk ut på FB, jobber på vaksinesenteret i bydel Nordre Aker. Den har stort sett ligget nest nederst på bydelsstatistikken over smitte under hele pandemien, men den er jo i Oslo.

De har akkurat nå blitt ferdige med de eldste og såvidt begynt å ringe til aldersgruppe 65 - 74 (uten sykdommer). Det er mange av dem i den bydelen, og mange med hytte. Camilla S er selv blant dem om noen år.

At en del av dem hadde planlagt å dra på den eneste form for påskeferie som er "lovlig", er egentlig ikke rart i det hele tatt. Så kan man selvsagt diskutere om planene bør endres når vaksinesenteret ringer.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (33 minutter siden):

Det er lenge siden det var noe hytteforbud i Norge. Det ble opphevet 19 april 2020. Det er dette forbudet jeg viste til. 

Det er ingen anbefalinger om å ikke dra på hytta fra hyttekommunene rundt Trondheim. Heller ingen nasjonal anbefaling. Tvert om har Høie presisert at hyttetur er greit. 

Jeg er klar over at mange har brutt alle mulige andre regler og anbefalinger. 

Ok, trodde du snakket om å slå ned på atferd (evt bøtelegge ulovlig fest), ikke type tak over hodet (hytte). Jeg trodde vi hadde forlatt at hytte er poenget, og over til at det hytte drar med seg (reise til og fra, fest, tette køer, smitteoverføring fra områder med mye smitte til lite smitte etc) kan (og jeg gjentar kan) utgjøre økt smittefare.

Ble forresten litt fnisete da Høie i samme setning sa at hjemreiser, pendling og tur på hytta med nærmeste familie er lov. Her skal vi ikke kritiseres i etterkant si😇

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (1 time siden):

Har du egentlig lest artikkelen? Mener du helsebyråd Robert Steen og leder for vaksinasjonsklinikken Mona Wold lyver?

Det er ingen som sier at dette gjelder alle, men at det gjelder alt for mange. Det å takke nei fordi du er på ferie er så hjernedødt at jeg er glad media peker på det som et problem, og forhåpentligvis fører det til at andre som er i samme situasjon tenker seg om før de selv takker nei. 

God påske til deg også 🐥

 

image.gif

image.gif

Det står ferie og at en hadde svart hytta. 

Selvfølgelig er det ikke greit at folk utsetter vaksina for å dra på ferie. Det er dette opphenget enkeltet har til hytta, jeg reagerer på. 

Det er så veldig mange mange at andre ting som er større grunn til å reagere på. F.eks importsmitte som er det virkelige problemet.

Ps. Min sønn fikk sms i går om dato for vaksine. Vi ble overrasket over at det kom så tidlig. Kanskje han får dosen til en som drar på ferie 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Ok, trodde du snakket om å slå ned på atferd (evt bøtelegge ulovlig fest), ikke type tak over hodet (hytte). Jeg trodde vi hadde forlatt at hytte er poenget, og over til at det hytte drar med seg (reise til og fra, fest, tette køer, smitteoverføring fra områder med mye smitte til lite smitte etc) kan (og jeg gjentar kan) utgjøre økt smittefare.

Ble forresten litt fnisete da Høie i samme setning sa at hjemreiser, pendling og tur på hytta med nærmeste familie er lov. Her skal vi ikke kritiseres i etterkant si😇

😅

Enig. Personlig tilgir jeg heller sloppy Erna bedre enn millitær-Erna. Men det poenget har jeg vel fått frem nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...