Gå til innhold

Er det en menneskerett å dra på hytta i påsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida skrev (36 minutter siden):

Min sønn fikk sms i går om dato for vaksine. Vi ble overrasket over at det kom så tidlig. Kanskje han får dosen til en som drar på ferie 😁

Jeg følger bare med i Oslo, og der er det evigheter til de starter med så lave aldersgrupper hvis de ikke har sykdommer, ferietid eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
laban skrev (4 minutter siden):

Jeg følger bare med i Oslo, og der er det evigheter til de starter med så lave aldersgrupper hvis de ikke har sykdommer, ferietid eller ikke. 

Han har en sykdom som er langt oppe på prioriteringslista. Samme sykdom som Trine Grande. Men jeg fikk vite nå at det ikke er i Oslo han skal ta den, men der han studerer. Jeg hadde jo glemt at han har skiftet adresse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (På 25.3.2021 den 19.19):

Den er så latterlig denne misunnelsen mot hytteierene. Det er ikke noe annet det er. Det er missunnelse. Hvis du ikke har fått det med deg enda, så er det ikke hyttefolket som sprer smitte. De er stort sett på hyttene sine og å ta seg en skitur er risikofritt. 

Og er du redd for butikken, så ta på deg munnbind og hold avstand. Pass på deg selv og vær mindre opptatt av andre. 

Slutt og mas om disse hyttene. Å komme seg opp i fjellet, er det lureste man kan gjøre. Hadde jeg gjort også om jeg hadde hatt hytte. Jeg har ikke det, men muligens neste påske.

Det er dessuten bare en stor fordel at det ikke blir så tett i byene. Mindre folk i byen, mindre risiko for smitte.

 

Det er ikke misunnelse fra oss uten hytte nei. Det handler om at vi ikke vil ha smitte i kommunen. Her jeg bor, må vi leve med strenge tiltak mens vi knapt har smitte, og det må vi slik at folk skal få dratt på hytta i påsken. I en liten kommune, påvirker det økonomien ganske mye når alt må stenges. I vinterferien måtte Hemsedal sette inn strengere forskrifter for at politiet skulle kunne gjøre noe med festingen som foregikk. Man trenger ikke ha et lokale for å kunne ha afterski. Det kan man fint ha i en hvilken som helst hytte. Og det viser at ikke alle hyttefolk er like pliktoppfyllende og ansvarsfulle som deg. 

Har du vært i en hyttelandsby noen gang? Det er like tett som i Oslo. Det er festing, trengsler og folk som tar ferie fra smittevern. Hvorfor i all verden skal vi måtte bruke munnbind, bare så Oslo skal få spre dritten? Og da jeg leste at mange i Oslo sier nei takk til vaksine i ferien fordi de skal på hytta, ja, da kan umulig disse tiltakene være så ille å leve med! 

Men til tross for smitten, ønsket hyttekommunene at folk drar på hytta og handler i butikkene deres. De vil gjerne servere alkohol til dere også. For det er ferier hyttekommunene lever av. De hadde planene klare for hvordan de skulle håndtere dette. Men når ingenting får være åpent, blir det ingen fortjeneste uansett og næringslivet ville klart seg bedre om det var reiseforbud istedenfor nedstenging. 

Jeg har full forståelse for at du syns det er vanskelig å leve i Oslo nå, men å påstå at grunnen til at vi andre vil at dere skal bli i Oslo skyldes misunnelse, det er drøyt. Det er et fåtall av fjellhyttene som ligger langt inne på fjellet for seg selv. Ut ifra det du skriver, har du ikke helt begrep om hvordan hyttelivet er rundt alpinanleggene. 

Nicklusheletida skrev (På 25.3.2021 den 20.38):

Det er så mye mange egoistiske , ,trangsynte , lavpanna bygdefolk som uttaler seg i sosiale medier nå 😠

Kommer visst mye dumt ut av byfolk for tiden også 😅 Hvem tror du vet mest om bygda? De som bor der eller de som bor i Oslo?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (På 28.3.2021 den 10.32):

Har du egentlig lest artikkelen? Mener du helsebyråd Robert Steen og leder for vaksinasjonsklinikken Mona Wold lyver?

Det er ingen som sier at dette gjelder alle, men at det gjelder alt for mange. Det å takke nei fordi du er på ferie er så hjernedødt at jeg er glad media peker på det som et problem, og forhåpentligvis fører det til at andre som er i samme situasjon tenker seg om før de selv takker nei. 

God påske til deg også 🐥

 

image.gif

image.gif

Og så viste det seg likevel at dette var feil i flg Erna Solberg i dag. De har utsatt vaksineringen til etter påske for at helsepersonell skal få påskeferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (10 timer siden):

Fra din link'

"- Dette er ikke noe vi kartlegger. Men dersom noen vi ringer sier at det ikke passer, blir det gjort en ny avtale med dem, sier Bergedahl Vernang, som beskriver de som jobber på vaksinasjonssenteret som svært effektive.

- At folk sier nei til vaksine nå, fører ikke til noen forsinkelser i vaksinasjonen generelt. Vi følger prioriteringslista, og kontakter neste person på lista, slik at hver bidige dose blir satt, sier han."

Ganske mye moralisme. Et ganske lite praktisk problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (11 timer siden):

Ganske mye moralisme. Et ganske lite praktisk problem. 

Veldig bra at det ikke forsinker vakdineringstempoet. Samtidig er jeg ikke like sikker som deg på at de som jobber med vakdineringslogistikk er enige med deg. Å måtte ta to telefoner istedenfor en er ikke like effektivt, det doer seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (13 timer siden):

Fra din link'

"- Dette er ikke noe vi kartlegger. Men dersom noen vi ringer sier at det ikke passer, blir det gjort en ny avtale med dem, sier Bergedahl Vernang, som beskriver de som jobber på vaksinasjonssenteret som svært effektive.

- At folk sier nei til vaksine nå, fører ikke til noen forsinkelser i vaksinasjonen generelt. Vi følger prioriteringslista, og kontakter neste person på lista, slik at hver bidige dose blir satt, sier han."

Ganske mye moralisme. Et ganske lite praktisk problem. 

Vel, det er ikke alle som er enige i at det er et lite problem.

"Vaksinekoordinator i bydelen fortalte at dette sinker arbeidet ved vaksinesenteret.

– For det første gjør det arbeidet vårt mye tregere. Vi må ringe dobbelt så mange mennesker for å få satt vaksinene. Vi kan heller ikke utsette planlagt vaksinasjon fordi da vil dosene gå ut på dato, så vi er avhengig av å få tak i nok folk, sa Anja Bergenshus.

Helsebyråd Robert Steen (Ap) fortalte at han har fått tilbakemelding om at utsettelsene var et problem i flere bydeler."

https://www.tv2.no/a/13915892/

 

Personlig syns jeg det er respektløst og ganske barnslig å først grine seg til flere doser og når de får det, er plutselig ferie mye viktigere.

Nicklusheletida skrev (På 29.3.2021 den 11.13):

Og så viste det seg likevel at dette var feil i flg Erna Solberg i dag. De har utsatt vaksineringen til etter påske for at helsepersonell skal få påskeferie. 

Hvor har du det i fra? I Bærum opplevde de at folk heller ville på påskeferie, så de satte inn ekstra bemanning rett før og rett etter påsken og tok ferie hele gjengen. Men det er bare i Bærum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...