Gå til innhold

Er så lei av å høre at kvinner med Asperger er så annerledes

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

"jenter med Asperger har usynlig handikap" "jenter med Asperger blir sent diagnostisert fordi de skjuler symptomene så godt" "jenter med Asperger maskerer symptomene" "jenter med Asperger lærer seg alle de sosiale kodene og derfor diagnostiseres de så sent" blablablabla... 

Jeg er selv jente med Asperger og det var tydelig alt i barneskolen at jeg hadde asperger for psykolog og lærere. Selvom det allerede i barnehagen ble sendt bekymringer om at jeg ikke fungerte som andre barn. Når jeg kom i barneskolen ble problemene så store at jeg ble sendt til bup. Mine problemer har alltid vært store. Og selvfølgelig har jeg prøvd å skjule ting. Jeg gikk f. Eks ikke rundt på skolen å flappet (stimmet) med henda, det var noe jeg gjorde år jeg var alene. Likevel så merket folk, lærere, foreldre, psykologer at jeg var annerledes. Jeg var f. Eks med på leirskole 1 uke på barneskolen og dette medførte atjeg ble så utslitt at jeg skulket hele resten av året. På skolen visste jeg aldri hvordan jeg skulle ta intiativ, leke med de andre som medførte at jeg alltid ble stående utenfor. 

Jeg vet ikke med andre men for meg så stemmer alt som står på Wikipedia på en prikk. Jeg føler ikke jeg lever med en "usynlig" lidelse. Min lidelse/asperger er derimot ganske synlig og har alltid vært tydelig for folk rundt og det handler ikke om at jeg ikke maskerer problemene. 

Anonymkode: 54903...c53

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg synes også det er en dum generalisering. Er litt lei av å høre "kvinner med Asperger maskerer problemene så ingen skjønner at noe er i veien" som om det skulle gjelde alle. Noen har mange år i psykiatrien både før og etter Aspergerdiagnosen...

Anonymkode: a6db0...d87

AnonymBruker
Glitter skrev (6 timer siden):

Jeg har aldri hatt usynlige symptomer selv om jeg fikk diagnosen som voksen. Har slitt masse jeg. 

Samme her. Hadde egen assistent fra første klasse og oppfølging fra BUP gjennom hele skoleperioden. Slet ganske mye selv om diagnosen først kom da jeg ble eldre.

Jeg tror det er de færreste jenter med asperger som ikke har vist noen symptomer og klart å maskere alt

Anonymkode: 4cf95...9e0

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...